Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

snakkis

Sitat fra: MortenH på tirsdag 01. april 2014, klokken 07:55
Jeg fikk opp et stort rødt fotgjenger varsel i instrumentdisplayet og kraftig pipelyd i går. Det var en kvinne i fotgjengerfelt foran meg, men det var minst 30 cm klaring i det jeg passerte bak henne. Kamerafunksjonen virker nok, men er vel sensitiv i forhold til min smak. Mulig ble fotgjengerens bevegelse tolket feil av systemet.
Hvis ikke bilen sto på bremsen når du passerte en fotgjenger med 30 cm margin så er ikke systemet mye å samle på.
Det skulle ikke vært mye fartsendring fra fotgjengeren før du hadde forårsaket en alvorlig personskade.  :o

LMOR

Sitat fra: snakkis på tirsdag 01. april 2014, klokken 08:29
Sitat fra: MortenH på tirsdag 01. april 2014, klokken 07:55
Jeg fikk opp et stort rødt fotgjenger varsel i instrumentdisplayet og kraftig pipelyd i går. Det var en kvinne i fotgjengerfelt foran meg, men det var minst 30 cm klaring i det jeg passerte bak henne. Kamerafunksjonen virker nok, men er vel sensitiv i forhold til min smak. Mulig ble fotgjengerens bevegelse tolket feil av systemet.
Hvis ikke bilen sto på bremsen når du passerte en fotgjenger med 30 cm margin så er ikke systemet mye å samle på.
Det skulle ikke vært mye fartsendring fra fotgjengeren før du hadde forårsaket en alvorlig personskade.  :o
Systemet registrerer nok både hennes hastighet bort, og din hastighet mot, og du trenger ikke full oppbremsing i en by full av folk hver gang dette skjer. Hadde hun stoppet, eller bilen holdt for stor fart, så hadde den reagert før. Det som oppleves som 30cm, kan nok være mer hvis du hadde målt det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:00
Sitat fra: snakkis på tirsdag 01. april 2014, klokken 08:29
Sitat fra: MortenH på tirsdag 01. april 2014, klokken 07:55
Jeg fikk opp et stort rødt fotgjenger varsel i instrumentdisplayet og kraftig pipelyd i går. Det var en kvinne i fotgjengerfelt foran meg, men det var minst 30 cm klaring i det jeg passerte bak henne. Kamerafunksjonen virker nok, men er vel sensitiv i forhold til min smak. Mulig ble fotgjengerens bevegelse tolket feil av systemet.
Hvis ikke bilen sto på bremsen når du passerte en fotgjenger med 30 cm margin så er ikke systemet mye å samle på.
Det skulle ikke vært mye fartsendring fra fotgjengeren før du hadde forårsaket en alvorlig personskade.  :o
Systemet registrerer nok både hennes hastighet bort, og din hastighet mot, og du trenger ikke full oppbremsing i en by full av folk hver gang dette skjer. Hadde hun stoppet, eller bilen holdt for stor fart, så hadde den reagert før. Det som oppleves som 30cm, kan nok være mer hvis du hadde målt det.
Jeg håper bare ikke at noen er så dumme at de stoler på at bilen selv skal stoppe for fotgjengere, håper alle forstår at det er sjåførens oppgave.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mhal

Hadde det ikkje vert for att det var i3 hadde du klart na med bakdørå

LMOR

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 02. april 2014, klokken 18:28
Jeg håper bare ikke at noen er så dumme at de stoler på at bilen selv skal stoppe for fotgjengere, håper alle forstår at det er sjåførens oppgave.
? Da trenger vi ikke sikkerhetsutsyr ?
Det er estimert at autobrems kan redde 8000 liv i Europa per år.

Det er sjåførens oppgave å unngå ulykker, ikke kjøre for fort, og sikkert flere ting også...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øybil

Kan skrive under på at nødbremsen fungerer. Her ute på øyene så er det mye grågås no. Var ute å kjørte og plutselig flyger 2 grågåser opp fra grøfta. Og den ene litt fetere enn den andre med tydlige problemer å løfte seg før jeg kommer i grei kose hastighet og kollisjonskurs. Ser gåsa og skal til å hugge/panikk bremse, men samtidig som jeg nærmer meg bremsen så bråbremser bilen.

Bilsymbolet med en grønn ring rundt blinker (knappen)og nødblink slår seg på før bilen til slutt bråstopper helt opp. I fronten ser jeg en fortvilet og redd grågås som treffer panseret men siden bilen bråbremser blir ikke slaget så hardt. Og gåsa legger seg på ryggen mens den fortsetter å seiler opp langs frontruta mens den skiter full vinduet med dagens måltid.før den hopper opp i luften og lander normalt med vingene sine på jordet.

Tror grågåsa ikke oppdaget bilen før jeg var så nærme at den skvatt til og ville flyge vekk. Kjørt sakte til siden og slo av bilen. Gikk fram og kikker og ingen skader på bil annet en et tonn med grågås skjit på panser og vindu.

Etter en slik manøver så gikk det ikke å slå av varselblink for da må en slå av og på igjen bilen. Noe som virker sannsynlig at en uansett bør gjøre etter et sammenstøtt. Også fornøyd med at bilen detekterte grågåsen før jeg selv rakk å reagere

Har oppdaget at jeg blir mer og mer vant med at bilen er så stille, men også en utfordring i forhold til omgivelsene som ikke alltid oppdager meg før det er forsent. Har derfor etter at jeg kjøpt bilen vært ekstra oppmersom når jeg passerer unger som leker ved veien eller som er ute langs veien.



Øybil

Beklager at jeg ble litt OT på denne, mener den passer inn i forhold til de 2-3 foregående innleggene

bromm

Flott at du deler gåse-historien, Øybil - da vet vi allefall at det blir tatt aksjon med full stopp, i tilfelle ulykken inntreffer :)

Men på den annen side så begynner denne tråden å ligne på en parodi av seg selv når man ser på overskrift/emne: "Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil? "

Av totalt 80 innlegg her, så er det vel bare rundt 10 av dem som faktisk omhandler reelle feil - resten er jo bare diskusjoner ;) (har sett det verre et annet sted på elbilforum.no for å si det slik ;) )

i3_X5_730


LMOR

En software bug håper jeg:

Sjekket appen, som sa "Charging Error" og det blinket rødt. På range så det ut til at den var ferdig oppladet.
Sjekket først laderen, så ikke noen problem med den. Så trykket jeg på BMW knappen for å se status på ladningen uten å åpne bilen. Den viste grønt. Når jeg nå går inn på ConnectedDrive og Appen, står det Everything OK og full-ladet...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kin2k3

Sitat fra: LMOR på lørdag 05. april 2014, klokken 06:04
En software bug håper jeg:

Sjekket appen, som sa "Charging Error" og det blinket rødt. På range så det ut til at den var ferdig oppladet.
Sjekket først laderen, så ikke noen problem med den. Så trykket jeg på BMW knappen for å se status på ladningen uten å åpne bilen. Den viste grønt. Når jeg nå går inn på ConnectedDrive og Appen, står det Everything OK og full-ladet...

Jeg hadde nøyaktig samme feilen i dag tidlig. Appen sa at det var ladefeil, mens på bilen var alt ok.

bromm

Sitat fra: Kin2k3 på lørdag 05. april 2014, klokken 11:11
Sitat fra: LMOR på lørdag 05. april 2014, klokken 06:04
En software bug håper jeg:

Sjekket appen, som sa "Charging Error" og det blinket rødt. På range så det ut til at den var ferdig oppladet.
Sjekket først laderen, så ikke noen problem med den. Så trykket jeg på BMW knappen for å se status på ladningen uten å åpne bilen. Den viste grønt. Når jeg nå går inn på ConnectedDrive og Appen, står det Everything OK og full-ladet...

Jeg hadde nøyaktig samme feilen i dag tidlig. Appen sa at det var ladefeil, mens på bilen var alt ok.
Har vært mye rart med appene den siste uka, etter at de oppdaterte både appene og nettsiden. Android-appen har tydeligvis blitt mer ustabil, og noen ganger henger den i "løse lufta" uten at den oppdateres. Usikker på om dette gjelder app eller systemet forøvrig (kan være begge deler). Inntil dette blir løst ved oppdateringer el.l. så bør man kjøre en "kill" på app, og starte den på nytt slik at den oppdaterer seg - det ser ut til å fungere bra...

i3_X5_730

Sitat fra: bromm på torsdag 03. april 2014, klokken 16:28
Flott at du deler gåse-historien, Øybil - da vet vi allefall at det blir tatt aksjon med full stopp, i tilfelle ulykken inntreffer :)

Men på den annen side så begynner denne tråden å ligne på en parodi av seg selv når man ser på overskrift/emne: "Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil? "

Av totalt 80 innlegg her, så er det vel bare rundt 10 av dem som faktisk omhandler reelle feil - resten er jo bare diskusjoner ;) (har sett det verre et annet sted på elbilforum.no for å si det slik ;) )

Riktig! Er det i det hele tatt ingen som kan melde om skikkelige ladeproblemer, mugg-problemer, død-bil, ladeluker som ikke åpner seg, soltak-feil, dekk som tar borti innerskjerm, vanninntrengning, stadige oppdateringer, osv osv ... (?)

Diverse småting med Appene på mobiltelefonene våre har vel strengt tatt ingenting med selve i3 å gjøre, så det kan vi vel unnlate å diskutere i denne tråden.


Noen?  :o



Edit:Skivefeil

LMOR

Denne tråden ble "ødelagt" for lenge siden, vi prøvde å rydde opp i starten. Men på en måte er vel dette representativt for problemene med i3 så langt, småplukk og ting som ligger utenfor bilen :-)
De som eventuelt leser denne tråden vil fort finne ut av det, så det er ikke noe problem.

Når vi får "ladefeil" på appen, så kan vi ikke vite om det er bilen eller appen, og alt dette henger sammen, så det blir vel feil å si at vi bare kan skrive om bekreftede feil, trådteksten slutter tross alt på "Hva opplever du på din bil?", og jeg "opplevde" ladefeil :-)
Når du ikke kan gå ut å sjekke bilen, så er det alvorlig nok at du ikke kan stole på appen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på lørdag 05. april 2014, klokken 13:35Men på en måte er vel dette representativt for problemene med i3 så langt, småplukk og ting som ligger utenfor bilen :-)

+1 ... definitivt enig!  8)

Øybil

Hei

Har nå hatt bilen en god stund og når jeg var ute å kjørte så står det plutselig ingen signal med store røde bokstaver på svart bakgrunn i naviskjermen.

Etter en liten stund starter skjermen opp igjen , er det noen som har hatt tilsvarende feil ?

Mvh
Øybil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA