Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 02. april 2015, klokken 13:00
Sitat fra: 02jan på torsdag 02. april 2015, klokken 11:40
De få gangene jeg har latt andre prøve bilen, har vi fått til denne situasjonen.

Det henger sammen med feil kombinasjon , ved å skru av motor , uten å sette i park/fot på brems.

Løses jo enkelt opp med , å starte bilen på nytt, så stenge av motor på den "vanlige" måten.


Har prøvd alt. Ingenting hjelper.
Det er en låsebolt som låser av reduksjonsgiret når bilen settes i Park. Hvis denne ikke treffer et spor som gjør at den går helt inn i låst posisjon, så får man denne meldingen (dette skjer nok noen ganger, nå og da, for de fleste). Som regel løser man dette ved å sette ut foten for å rugge bilen litt frem og tilbake så hører man at bolten spretter på plass og at bilen går i Park. Siden du sier du har prøvd alt dette så kan muligens bolten ha låst seg på en eller annen måte. Hvis man f.eks trykker inn Park mens bilen fortsatt ruller, så kan det medføre såpass stor belastning (man opplever bråstopp), at mekanismen blir skadet - og da vil nok noe slikt evt. oppstå. 

Plumbofantomet

Sitat fra: bromm på torsdag 02. april 2015, klokken 14:48
Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 02. april 2015, klokken 13:00
Sitat fra: 02jan på torsdag 02. april 2015, klokken 11:40
De få gangene jeg har latt andre prøve bilen, har vi fått til denne situasjonen.

Det henger sammen med feil kombinasjon , ved å skru av motor , uten å sette i park/fot på brems.

Løses jo enkelt opp med , å starte bilen på nytt, så stenge av motor på den "vanlige" måten.


Har prøvd alt. Ingenting hjelper.
Det er en låsebolt som låser av reduksjonsgiret når bilen settes i Park. Hvis denne ikke treffer et spor som gjør at den går helt inn i låst posisjon, så får man denne meldingen (dette skjer nok noen ganger, nå og da, for de fleste). Som regel løser man dette ved å sette ut foten for å rugge bilen litt frem og tilbake så hører man at bolten spretter på plass og at bilen går i Park. Siden du sier du har prøvd alt dette så kan muligens bolten ha låst seg på en eller annen måte. Hvis man f.eks trykker inn Park mens bilen fortsatt ruller, så kan det medføre såpass stor belastning (man opplever bråstopp), at mekanismen blir skadet - og da vil nok noe slikt evt. oppstå.

Ja det er helt riktig, men bilen sto i ro med bremse pedal i bunn, såtrykket jeg på P, og "N" begynte å blinke som sagt. Har filmet denne lille seansen og skal prøve å laste den opp. Har sjekket sikringer i tilfelle det var noe der som kunne ha fått hikke, men fant ikke noe.. Så regner med det blir Jæger kokstad på tirsdagen. bare kjedelig at det ligger 30 km vekke og jeg har bare 10 km igjen :P

men takker for all brainstorming og gode forslag :)
2014 BMW I3
2006 Opel Combo

LMOR

Det er bare å ringe BMW, så er det deres problem at bilen må fraktes til verksted.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 02. april 2015, klokken 15:43
Sitat fra: bromm på torsdag 02. april 2015, klokken 14:48
Sitat fra: Plumbofantomet på torsdag 02. april 2015, klokken 13:00
Sitat fra: 02jan på torsdag 02. april 2015, klokken 11:40
De få gangene jeg har latt andre prøve bilen, har vi fått til denne situasjonen.

Det henger sammen med feil kombinasjon , ved å skru av motor , uten å sette i park/fot på brems.

Løses jo enkelt opp med , å starte bilen på nytt, så stenge av motor på den "vanlige" måten.


Har prøvd alt. Ingenting hjelper.
Det er en låsebolt som låser av reduksjonsgiret når bilen settes i Park. Hvis denne ikke treffer et spor som gjør at den går helt inn i låst posisjon, så får man denne meldingen (dette skjer nok noen ganger, nå og da, for de fleste). Som regel løser man dette ved å sette ut foten for å rugge bilen litt frem og tilbake så hører man at bolten spretter på plass og at bilen går i Park. Siden du sier du har prøvd alt dette så kan muligens bolten ha låst seg på en eller annen måte. Hvis man f.eks trykker inn Park mens bilen fortsatt ruller, så kan det medføre såpass stor belastning (man opplever bråstopp), at mekanismen blir skadet - og da vil nok noe slikt evt. oppstå.

Ja det er helt riktig, men bilen sto i ro med bremse pedal i bunn, såtrykket jeg på P, og "N" begynte å blinke som sagt. Har filmet denne lille seansen og skal prøve å laste den opp. Har sjekket sikringer i tilfelle det var noe der som kunne ha fått hikke, men fant ikke noe.. Så regner med det blir Jæger kokstad på tirsdagen. bare kjedelig at det ligger 30 km vekke og jeg har bare 10 km igjen :P

men takker for all brainstorming og gode forslag :)

Du kan vel åpne ladeluken manuelt, men vet ikke om den vil ta lading da... Alle BMWer hat en grønn sak du kan dra i i bagasjerommet for å åpne fylleluken manuelt. I8 har denne bak en liten luke i døråpningen fremme til venstre...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

bromm

Hvis det er åpning av luka som er problemet så kan det løses enkelt ja - det sitter to blå knotter under en slags "kloss" laget i en slags isoporlignende materiale helt nederst i bakkant av høyre bakdør. Disse kommer til syne hvis man trekker ut denne klossen. Den ene knotten er for åpning av luka, mens den andre er for release av låsing til ladekontakten (type2-kontakten). Men slik jeg forsto problemet så var det at lading ikke starter med mindre bilen står i Park... Kanskje håndbrekk + N er tingen ?

Plumbofantomet

Sitat fra: bromm på fredag 03. april 2015, klokken 21:17
Hvis det er åpning av luka som er problemet så kan det løses enkelt ja - det sitter to blå knotter under en slags "kloss" laget i en slags isoporlignende materiale helt nederst i bakkant av høyre bakdør. Disse kommer til syne hvis man trekker ut denne klossen. Den ene knotten er for åpning av luka, mens den andre er for release av låsing til ladekontakten (type2-kontakten). Men slik jeg forsto problemet så var det at lading ikke starter med mindre bilen står i Park... Kanskje håndbrekk + N er tingen ?

Leste i brukerhåndbok i går og fant de blå spakene. Håndbrekket og N funker fint.  Har fått ladet den opp nå,  litt lettet bare der.
2014 BMW I3
2006 Opel Combo

i3_X5_730

Hmmmm ... nå er det snart gått en måned siden sist det ble postet noe her. er det virkelig ikke noen som har noen virkelige feil på i3'ene sine ...  ;D  ;D  ;D
Andre bileiere her på Forumet må jo nesten tro at i3 er av virkelig solid kvalitet8)

Larser

Ikke annet en at appen klikker av og til, å at den klokke og vær widgeten aldri viser været... Har ett par feilmeldinger ved lading av og til

wesnym

Vi skal ha bilen inn i mai for å fikse litt diverse:
- ny software
Håper at vi da får høyere Max.batt.kapasitet, bedre regenerering og bedre rekkeviddeestimering.

- høyre bakdør må justeres fordi denne er veldig hard å åpne.

- rør som slår i karosseriet, høyre side forann. Man ser tydelig disse rørene når man tar av høyre forhjul.

- balansere sommerdekk/felger. Vi har en "woblewoble" lyd som kun inntreffer på sommerdekkene.
BMW i3, Oslo

bromm

Sitat fra: wesnym på torsdag 14. mai 2015, klokken 08:26
- balansere sommerdekk/felger. Vi har en "woblewoble" lyd som kun inntreffer på sommerdekkene.
Hvis du har 20"-felgene så er dette en "normal" lyd som oppstår i visse hastigheter pga. luftgjennomstrømning i åpningene på felgene. Mange med 20" som rapporterer det samme, særlig i USA der nesten alle har dem. Dette kan nok ikke rettes ved balansering...

Anterialis

Har det skjedd en endring med disse 20" felgene dersom det faktisk er et feildesign?

Får snart min i3 med 20" på sommerdekk :) blir spennende å se.. Dersom det er uutholdelig, får jeg reklamere..
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

Sitat fra: Anterialis på torsdag 14. mai 2015, klokken 10:25
Har det skjedd en endring med disse 20" felgene dersom det faktisk er et feildesign?

Får snart min i3 med 20" på sommerdekk :) blir spennende å se.. Dersom det er uutholdelig, får jeg reklamere..
Tror nok BMW vil argumentere med at slike lyder er normale på enkelte felgtyper (for det er de), men at de høres veldig godt på i3 siden den er så stille. Slik jeg har forstått det, så skjer dette bare i lave hastigheter så BMW kan tilogmed argumentere med at det er en fordel, siden det varsler fotgjengere om at man er i nærheten...

Men Tsk Tsk, Anterialis - du ble jo anbefalt å droppe 20"-ene og heller bruke de pengene på HK-anlegget (det var forøvrig i din egen tråd) ;) Det mest paradoksale er vel kanskje at du ikke ville hørt "woblewoble"-lyden hvis du hadde kunnet dra på litt ekstra på det fantastiske lydanlegget  ;D

[Disclaimer: Siste avsnitt var ment å være humoristisk, og er ikke under noen omstendighet ment for å bli oppfattet som støtende, mobbing, trakasering, personlig uthenging eller uetisk innspill som bryter med god skikk og bruk i slike debatt-forum]

Anterialis

Men nå kjøpte jeg både posen og sekken så da kan jeg dra på litt uansett ;)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

Sitat fra: Anterialis på torsdag 14. mai 2015, klokken 17:12
Men nå kjøpte jeg både posen og sekken så da kan jeg dra på litt uansett ;)
Javel, ja - da er det vel ikke noe problem  ;D ;D ;D

Anterialis

BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA