Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris TMX - hvor går grensen din?

Startet av olemorten76, fredag 07. februar 2014, klokken 21:04

« forrige - neste »

olemorten76

Følgende scenario: Jeg har en fulladet bil, tilkoblet strøm. Starter forvarming som pågår en time før jeg starter kjøring.Ved start viser kjørekomputer 96-97% gjenværende. Mitt spm. er vil det gjøre en forskjell å starte lading parallelt med klimatimer for å få tilbake (nærmere) fulladet batteri etter at oppvarmingen har tatt sin del av strømmer og det er et overskudd til lading? Eller holder det å å fjernstarte forvarmingen, og så vil den automatisk begynne å lade opp for den tapte strømmen fra batteriet igjen. (har forøvrig kun 10amp lader, og er klar over det gjør en forskjell mht. batteritap v/forvarming kontra 16 amp)

Evt. jeg har programert til 80% lading, vil den etter batteritap ifb med oppvarming etter en tid gå oppover mot 80% igjen, uten at jeg starter lading manuelt?
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

olemorten76

Vet ikke helt hva du svarer ja på, men det vil altså ikke være noe poeng å starte lading manuelt ved siden av forvarming?
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

Kjell Leaf

Sitat fra: olemorten76 på fredag 31. januar 2014, klokken 14:56
Vet ikke helt hva du svarer ja på, men det vil altså ikke være noe poeng å starte lading manuelt ved siden av forvarming?
Ja, den lader, men i starten bruker varmen mer enn den lader..  Det har ingen hensikt å starte lading i tilegg til varme.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

#4
Tror jeg har et svar til deg. På vedlagte bilde ser du hva som skjer ved fullading (min stopper på ca 93% nå etter to år +vinter) og påsetting av varme etter lading har stoppet (-7 ute).
SOC faller ca 8% første halvtimen, og det med 16A kabel! Lading av batteriet startet ikke selv om jeg bad om det. Først når SOC kom under 85% startet det litt lading slik at den gikk opp en liten % siste 25 min.
Så min konklusjon blir å starte lading fra 80 til 100% ca en halvtime før oppvarming med 16A kabel. Da vil ikke lading stoppe men lade helt opp håper jeg. Men oppvarmingen blir da stående på lenge hvis man skal vente til batteriet er fulladet og det er bikkjekaldt ute.
Med 10A kabel tror jeg ikke det vil bli noe særlig til lading sammen med oppvarming....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på mandag 03. februar 2014, klokken 21:37
Tror jeg har et svar til deg. På vedlagte bilde ser du hva som skjer ved fullading (min stopper på ca 93% nå etter to år +vinter) og påsetting av varme etter lading har stoppet (-7 ute).
SOC faller ca 8% første halvtimen, og det med 16A kabel! Lading av batteriet startet ikke selv om jeg bad om det. Først når SOC kom under 85% startet det litt lading slik at den gikk opp en liten % siste 25 min.
Så min konklusjon blir å starte lading fra 80 til 100% ca en halvtime før oppvarming med 16A kabel. Da vil ikke lading stoppe men lade helt opp håper jeg. Men oppvarmingen blir da stående på lenge hvis man skal vente til batteriet er fulladet og det er bikkjekaldt ute.
Med 10A kabel tror jeg ikke det vil bli noe særlig til lading sammen med oppvarming....
Hvis jeg startet forvarming av min nye Leaf ved  +3 grader inne i garasjen når bilen er ferdig ladet til 80%, . Etter 30-40 min, er det 79% på batteriet. Det laveste jeg har sett er 76%, men da har den ikke stått så lenge at den har begynt å ladet opp til 80% igjenn. Det er med 10A ladekabel.
En gang ble det ikke noe kjøring og jeg glemte at jeg hadde startet forvarming (80% modus), da jeg kom ut i bilen etter 2 timer hadde varmen nettopp slått seg av for bilen var veldig varm inni, ladingen hadde også stoppet, da var det 81% på batteriet. ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Det bekrefter vel min mistanke om at det blir lite lading ved varming og 10A ladekladd.

Skulle vært mulig å styre effekten på varmeapparatet til maks 2kw, som i eco. Er det noen som tar jobben med å få Nissan til å fikse det  ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Batteribill

Sitat fra: Lynet på mandag 03. februar 2014, klokken 22:47
Det bekrefter vel min mistanke om at det blir lite lading ved varming og 10A ladekladd.

Skulle vært mulig å styre effekten på varmeapparatet til maks 2kw, som i eco. Er det noen som tar jobben med å få Nissan til å fikse det  ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)
Hadde jeg kunnet programmering og forstått bilen, hadde det vært supert å få det til.
Det hadde vært veldig kjekt å ha denne muligheten. Forstår ikke hvorfor Nissan ikke har tenkt på det.
Burde ikke være noe problem, det er vel en software sak?

Jeg har ikke fått til lading etter forvarming når lading er innstilt til alltid å starte lading ved isetting av kabel. står fast til 80% og lader til 100% ved å trykke knapp ved behov.
Grunnen til å ikke bruke tidsinnstilt lading f.eks. 80% kl 0800 er at jeg ofte ønsker å starte lading etter jobb, uten å trykke på knappen. og samtidig ønsker maks 80%.

Er det en annen måte jeg kan stille inn slik at den begynner å lade etter forvarming?

2011 USA Leaf



2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

eivisa

#8
Sitat fra: olemorten76 på fredag 31. januar 2014, klokken 14:41
Evt. jeg har programert til 80% lading, vil den etter batteritap ifb med oppvarming etter en tid gå oppover mot 80% igjen, uten at jeg starter lading manuelt?

Jeg har innstillt lading til 80%, starter forvarming ca.1,5timer før jeg skal kjøre via mobilapp.
Bilen vil fortsette å opp mot 100% når temp i kupe er oppnådd. Da går det lite strøm til vedlikeholdsvarmen. ;)

(lader med 16Amp og prioriterer varme  )
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Thomas Parsli

Sitat fra: Batteribill på mandag 03. februar 2014, klokken 23:13
Er det en annen måte jeg kan stille inn slik at den begynner å lade etter forvarming?

Nei, du kan bare styre om du vil prioritere varme eller lading når bilen lader.
Er problemet at ~96% kapasitet ikke er nok til å kjøre t/r?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Batteribill

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:06
Sitat fra: Batteribill på mandag 03. februar 2014, klokken 23:13
Er det en annen måte jeg kan stille inn slik at den begynner å lade etter forvarming?

Nei, du kan bare styre om du vil prioritere varme eller lading når bilen lader.
Er problemet at ~96% kapasitet ikke er nok til å kjøre t/r?

Thomas

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 2

Greier meg stort sett med ca80%, men kunne tenkt meg å ha 80% ved start om morgenen og ikke ca 75%. Har kort vei til jobb, men kjører variert i jobb og noe på ettermiddag. Har 16A lader.

Arild
2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

olemorten76

Jeg har ikke prøvd det selv enda, men en mulighet for å få bilen til å trekke mindre strøm til oppvarming vil jo kunne være å justere ned timertemperaturen. Min står i dag på 22C, vil anta at strømtrekket ville være mer nøkternt ved f.eks. 18C, og at det dermed ville være mer overskudd til lading. Jeg har forøvrig enda ikke helt klart for med ladeprioritet vs varmeprioritet...
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

GeirH

Har 32amp lader og bil viser 97% etter 20 minutter forvaring via App og jeg lader til 100%. Uten forvarming viser bilen 100%. Det er jo strøm nok, men den lader ikke batteriet i denne prosessen. Ved lengre forvarming vil jeg anta at lading starter, men har ikke testet.

Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

GeirH

Hei.
Har testet med 80% lading på min 32 amp ladestasjon. Setter på forvarming 20 min.og har da 84% når jeg kommer ut. Uten forvarming har jeg 80%. Kortere forvarming ga 82%. Min konklusjon er at den lader og varmer uten å ta hensyn til timeren på 80% når forvarmeren går. Får da nytte av 32 amp ladestasjon da det er mer enn nok til både og varme og lade :-). Med lading til 100% og så forvarming lades ikke batteriet. Har testet ned til 96%, men jeg antar at den starter lading en eller annen gang lengre ned på % skalaen.


Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

torkri

Det er flere tråder om dette emnet. Tillater meg å bruke denne.

Jeg skjønner ikke helt hva som er "korrekt". Kan noen oppsummere?

Bilen står tilkoblet strøm om natta via en vanlig skjøteledning til huset. Lading er innstilt på 80 %.
Denne ladingen er ferdig i løpet av natta, dvs. flere timer før jeg skal bruke bilen. Den er selvsagt tilkoblet helt til jeg skal bruke den.
Kan jeg starte forvarming via app uten at dette trekker strøm fra batteriet?
Nissan Leaf Tecna, mars 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA