Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris TMX - hvor går grensen din?

Startet av olemorten76, fredag 07. februar 2014, klokken 21:04

« forrige - neste »

olemorten76

Sitat fra: torkri på onsdag 02. april 2014, klokken 13:47
Det er flere tråder om dette emnet. Tillater meg å bruke denne.

Jeg skjønner ikke helt hva som er "korrekt". Kan noen oppsummere?

Bilen står tilkoblet strøm om natta via en vanlig skjøteledning til huset. Lading er innstilt på 80 %.
Denne ladingen er ferdig i løpet av natta, dvs. flere timer før jeg skal bruke bilen. Den er selvsagt tilkoblet helt til jeg skal bruke den.
Kan jeg starte forvarming via app uten at dette trekker strøm fra batteriet?
I prinsippet vil man nok oppleve at batteriet reduseres noe til det varmen som er innstilt nåes og den "går over" til vedlikeholdsvarming. Dette er avhengig av hva slags lader man har. Om det er veldig kalt ute opplever jeg med min 10 amp lader at det hjelper å starte forvarmingen tidlig. Den går jo i inntil 2 timer på nettstrøm, jeg anbefaler minst 1,5 time når det er 10 blå eller kaldere. Har ingen referanser, bare egen erfaring. Etter at kupeen sakte men sikkert blir varmere øker også SOT (state of charge), og ofte passerer den også 80%.
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

frankols

Sitat fra: olemorten76 på onsdag 02. april 2014, klokken 14:17
Sitat fra: torkri på onsdag 02. april 2014, klokken 13:47
Det er flere tråder om dette emnet. Tillater meg å bruke denne.

Jeg skjønner ikke helt hva som er "korrekt". Kan noen oppsummere?

Bilen står tilkoblet strøm om natta via en vanlig skjøteledning til huset. Lading er innstilt på 80 %.
Denne ladingen er ferdig i løpet av natta, dvs. flere timer før jeg skal bruke bilen. Den er selvsagt tilkoblet helt til jeg skal bruke den.
Kan jeg starte forvarming via app uten at dette trekker strøm fra batteriet?
I prinsippet vil man nok oppleve at batteriet reduseres noe til det varmen som er innstilt nåes og den "går over" til vedlikeholdsvarming. Dette er avhengig av hva slags lader man har. Om det er veldig kalt ute opplever jeg med min 10 amp lader at det hjelper å starte forvarmingen tidlig. Den går jo i inntil 2 timer på nettstrøm, jeg anbefaler minst 1,5 time når det er 10 blå eller kaldere. Har ingen referanser, bare egen erfaring. Etter at kupeen sakte men sikkert blir varmere øker også SOT (state of charge), og ofte passerer den også 80%.

Det var da veldig til oppvarming  :D
Jeg starter varminga klokka 06.00 ved hjelp av timeren i bilen.
Den står da på i 15 minutter, til klokka 06.15.
Jeg kjører hjemmefra klokka 06.25, og da er batteriet ladet opp igjen til fullt, det vil si at ladinga har stoppet, og bilen er god og varm.
1,5 timer med 2,2 kW oppvarming må da være unødvendig mye ?

olemorten76

Sitat fra: frankols på onsdag 02. april 2014, klokken 14:49
Sitat fra: olemorten76 på onsdag 02. april 2014, klokken 14:17
Sitat fra: torkri på onsdag 02. april 2014, klokken 13:47
Det er flere tråder om dette emnet. Tillater meg å bruke denne.

Jeg skjønner ikke helt hva som er "korrekt". Kan noen oppsummere?

Bilen står tilkoblet strøm om natta via en vanlig skjøteledning til huset. Lading er innstilt på 80 %.
Denne ladingen er ferdig i løpet av natta, dvs. flere timer før jeg skal bruke bilen. Den er selvsagt tilkoblet helt til jeg skal bruke den.
Kan jeg starte forvarming via app uten at dette trekker strøm fra batteriet?
I prinsippet vil man nok oppleve at batteriet reduseres noe til det varmen som er innstilt nåes og den "går over" til vedlikeholdsvarming. Dette er avhengig av hva slags lader man har. Om det er veldig kalt ute opplever jeg med min 10 amp lader at det hjelper å starte forvarmingen tidlig. Den går jo i inntil 2 timer på nettstrøm, jeg anbefaler minst 1,5 time når det er 10 blå eller kaldere. Har ingen referanser, bare egen erfaring. Etter at kupeen sakte men sikkert blir varmere øker også SOT (state of charge), og ofte passerer den også 80%.

Det var da veldig til oppvarming  :D
Jeg starter varminga klokka 06.00 ved hjelp av timeren i bilen.
Den står da på i 15 minutter, til klokka 06.15.
Jeg kjører hjemmefra klokka 06.25, og da er batteriet ladet opp igjen til fullt, det vil si at ladinga har stoppet, og bilen er god og varm.
1,5 timer med 2,2 kW oppvarming må da være unødvendig mye ?
Som sagt avhengig av temperaturen. Men initialt trekker varmeren ofte vesentlig mer en 2,2kW, og tapper batteriet slik at etter man har ladet til 80% og forvarmet i kort tid er SOT nærmere 70% enn 80%. Når det er noen plussgrader opplever jeg ikke dette som noe særlig problem. Ser vi har litt ulike erfaringer her, men har ikke noe svar på hvorfor...Men dette har definitivt med utetemperatur å gjør, det kan jeg hvertfall si med sikkerhet. Har du prosentvisning i bilen din, eller ser du bare på "batteristolpene"?
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

torkri

Sitat fra: frankols på onsdag 02. april 2014, klokken 14:49
Sitat fra: olemorten76 på onsdag 02. april 2014, klokken 14:17
Sitat fra: torkri på onsdag 02. april 2014, klokken 13:47
Det er flere tråder om dette emnet. Tillater meg å bruke denne.

Jeg skjønner ikke helt hva som er "korrekt". Kan noen oppsummere?

Bilen står tilkoblet strøm om natta via en vanlig skjøteledning til huset. Lading er innstilt på 80 %.
Denne ladingen er ferdig i løpet av natta, dvs. flere timer før jeg skal bruke bilen. Den er selvsagt tilkoblet helt til jeg skal bruke den.
Kan jeg starte forvarming via app uten at dette trekker strøm fra batteriet?
I prinsippet vil man nok oppleve at batteriet reduseres noe til det varmen som er innstilt nåes og den "går over" til vedlikeholdsvarming. Dette er avhengig av hva slags lader man har. Om det er veldig kalt ute opplever jeg med min 10 amp lader at det hjelper å starte forvarmingen tidlig. Den går jo i inntil 2 timer på nettstrøm, jeg anbefaler minst 1,5 time når det er 10 blå eller kaldere. Har ingen referanser, bare egen erfaring. Etter at kupeen sakte men sikkert blir varmere øker også SOT (state of charge), og ofte passerer den også 80%.

Det var da veldig til oppvarming  :D
Jeg starter varminga klokka 06.00 ved hjelp av timeren i bilen.
Den står da på i 15 minutter, til klokka 06.15.
Jeg kjører hjemmefra klokka 06.25, og da er batteriet ladet opp igjen til fullt, det vil si at ladinga har stoppet, og bilen er god og varm.
1,5 timer med 2,2 kW oppvarming må da være unødvendig mye ?

Har du da tidsinnstilling på lading også (til senere tidspunkt enn forvarming) eller står den bare på 80 %?
Nissan Leaf Tecna, mars 2014

frankols

Sitat fra: torkri på onsdag 02. april 2014, klokken 15:20
Sitat fra: frankols på onsdag 02. april 2014, klokken 14:49
Sitat fra: olemorten76 på onsdag 02. april 2014, klokken 14:17
Sitat fra: torkri på onsdag 02. april 2014, klokken 13:47
Det er flere tråder om dette emnet. Tillater meg å bruke denne.

Jeg skjønner ikke helt hva som er "korrekt". Kan noen oppsummere?

Bilen står tilkoblet strøm om natta via en vanlig skjøteledning til huset. Lading er innstilt på 80 %.
Denne ladingen er ferdig i løpet av natta, dvs. flere timer før jeg skal bruke bilen. Den er selvsagt tilkoblet helt til jeg skal bruke den.
Kan jeg starte forvarming via app uten at dette trekker strøm fra batteriet?
I prinsippet vil man nok oppleve at batteriet reduseres noe til det varmen som er innstilt nåes og den "går over" til vedlikeholdsvarming. Dette er avhengig av hva slags lader man har. Om det er veldig kalt ute opplever jeg med min 10 amp lader at det hjelper å starte forvarmingen tidlig. Den går jo i inntil 2 timer på nettstrøm, jeg anbefaler minst 1,5 time når det er 10 blå eller kaldere. Har ingen referanser, bare egen erfaring. Etter at kupeen sakte men sikkert blir varmere øker også SOT (state of charge), og ofte passerer den også 80%.

Det var da veldig til oppvarming  :D
Jeg starter varminga klokka 06.00 ved hjelp av timeren i bilen.
Den står da på i 15 minutter, til klokka 06.15.
Jeg kjører hjemmefra klokka 06.25, og da er batteriet ladet opp igjen til fullt, det vil si at ladinga har stoppet, og bilen er god og varm.
1,5 timer med 2,2 kW oppvarming må da være unødvendig mye ?

Har du da tidsinnstilling på lading også (til senere tidspunkt enn forvarming) eller står den bare på 80 %?
Ladinga står på 100 % ved utetemperatur lavere enn 10 grader, 80 % ved høyere utetemperatur.

frankols


[/quote]
Som sagt avhengig av temperaturen. Men initialt trekker varmeren ofte vesentlig mer en 2,2kW, og tapper batteriet slik at etter man har ladet til 80% og forvarmet i kort tid er SOT nærmere 70% enn 80%. Når det er noen plussgrader opplever jeg ikke dette som noe særlig problem. Ser vi har litt ulike erfaringer her, men har ikke noe svar på hvorfor...Men dette har definitivt med utetemperatur å gjør, det kan jeg hvertfall si med sikkerhet. Har du prosentvisning i bilen din, eller ser du bare på "batteristolpene"?
[/quote]

Det stemmer nok, men jeg arfarer altså at lading i inntill 10 minutter lenger enn forvarminga mer enn oppveier tapet av effekt i batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA