Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av Batteritralla, fredag 07. februar 2014, klokken 15:15

« forrige - neste »

Kagex

Enig med fiz her. Jeg lader hvis jeg ikke er fullladet.  Kall meg egoistisk. Men jeg betaler ca 650 for bilen så mener noen at jeg er gnien fordi en annen person har kjøpt billigere bil skal få lade? 

Står det noe skilt på bensinstasjoner at du må vike vekk fra køen på pumpen fordi du har halvparten igjen i tanken og andre mindre biler skal få fylle før deg.

Sent from my GT-I9505 using Xparent Cyan Tapatalk 2
P29687

Cheetah

Til TS:

1. Mange har gleden av å eie en Tesla, men har ikke ladepunkt fordi de bor i blokk/rekkehus med fellesanlegg uten kapasitet for lading.
Hvor skal de da lade? Eller synes du at de da ikke burde kjøpt seg en EL-bil?

2. Tesla anbefaler at man lader så ofte man kan fordi batteriet har godt av klatt-ladingen
mellom 30% og 80% lading. Bra for batterienes levetid har jeg oppfattet.
Synes du det gode grunner til ikke å følge denne anbefalingen?

3. Mange er villig til å betale for lading. Hvordan skal de gjøre det?

Batteritralla

Hehe

Bra med litt opphetet debatt :-)

Poenget er at det er lov å være litt smart....

Den norske folkesjela tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med, misunnelsen og janteloven råder.

Har forøvrig en kamerat med akkurat samme innstilling som deg.

Han vurderer å kjøpe seg Sjøfly, ikke fordi han har bruk for det - men for å irritere folk :-)

Greit med slike fargeklatter, men blir det for mange av dem så vipper det fort feil vei.

Å "hevde sin rett" når man kjører Tesla er nok ikke lurt på lang sikt.





Sitat fra: fitzox på fredag 31. januar 2014, klokken 13:30
Kjenner jeg blir litt småprovosert av TS som tydeligvis skal veilede til etisk riktig opptreden og skikk & bruk for oss Tesla eiere.

Ettersom TS i stor grad registrerer smålighet på forumet og gremmes over hvor gnitne enkelte er, velger han å rette en moralsk pekefinger for å forhindre at en av de 7 dødssynder skal slå rot i samfunnet. Jeg kan ikke skjønne hva som ellers er poenget med denne tråden. - Jo, i tillegg bruker TS seg selv som et verdig og godt eksempel på hvordan man bør opptre.

Jeg setter dette kanskje litt på spissen, men jeg fatter og begriper ikke at TS skal bruke energi på å bekymre seg for hvordan andre TMS-eiere velger å lade bilen sin. TS registrerer at "det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat". Og hva så?

Sitat: "Tror Tesla eiere er tjent med mest mulig diskre fremtoning" ...  Hva er dette for vås? Vi er ikke én gruppe mennesker. Vi er ikke en menighet. Og vi har ikke alle samme syn på TMS. For noen er det drømmen som går i oppfyllelse. For noen er det en økonomisk, kynisk vinning hva gjelder driftskostnader. For noen er det svaret på miljøspørsmålet.  For andre kan det være litt av alt.

Hva er åpne, tilgjengelige ladestolper til, hvis ikke det er for å lade el-biler? Sist gang jeg kjørte inn på Bystasjonen i Bergen stod det ca 20 LEAF'er på rad og rekke og opptok absolutt alle ladepunktene. Vil anslå ca 50% ladet. Er ladepunktene kun forbeholdt disse pendlerbilene? (hvis man absolutt skal kalle noen gnitne - så er det vel denne gruppen framfor noen...investeringen er utelukket gjort på bakgrunn av økonomiske og tidsmessige besparelser)

Jeg bruker TMS'en min MYE og jeg liker å bruke høyrefoten. Dvs jeg egentlig like gjerne kan lade der jeg har mulighet (og ikke bare hjemme i garasjen om natten på 13A). Og jeg gjør det med GOD samvittighet. (faktisk har Tesla Servicesenter Bergen anbefalt det) Hvorfor skal jeg måtte hensynta janteloven HVER DAG fordi andre har problemer med dette? HAR andre problemer med dette? At det lader en elbil på et ladepunkt uten "gyldig nok grunn"? Skal en dyr MB S-klasse med stor motor og bensintank betale mer for bensinen enn en gjerrig Fiesta? Hvor går grensen?
Jeg tror de fleste klarer å bruke sunn fornuft, og dersom man ikke MÅ lade bør man gi plass til andre som trenger det. Og er man ferdig å lade, bør man besøke parkeringshuset ens ærend og flytte bilen - det tror jeg vi alle er enige i. Men det var ikke dette som var TS sitt budskap...
Jeg hever i alle fall ikke et øyenbryn eller en pekefinger selv om jeg måtte se en TMS som lader...uavhengig av hvilken range som er igjen.

Forresten en smule ironisk at TS, som er så raus, er bekymret for at godene skal forsvinne "når misunnelsen inntar Stortinget". 

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fitzox

Joda...enig i at debatt er fint. Og jeg "overreagerer" litt med vilje. Men jeg skjønner ikke helt essensen i hovedinnlegget ditt...og dette svaret gjorde meg i alle fall IKKE noe klokere.
Jeg skal altså kun lade hjemme for å ikke pirke i den norske folkesjelas misunnelse og jantelov? Og folk med min innstilling(?) kan vurdere å kjøpe sjøfly for å virkelig irritere!?
Hehe...


Sitat fra: Batteritralla på fredag 31. januar 2014, klokken 13:44
Hehe

Bra med litt opphetet debatt :-)

Poenget er at det er lov å være litt smart....

Den norske folkesjela tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med, misunnelsen og janteloven råder.

Har forøvrig en kamerat med akkurat samme innstilling som deg.

Han vurderer å kjøpe seg Sjøfly, ikke fordi han har bruk for det - men for å irritere folk :-)

Greit med slike fargeklatter, men blir det for mange av dem så vipper det fort feil vei.

Å "hevde sin rett" når man kjører Tesla er nok ikke lurt på lang sikt.





Sitat fra: fitzox på fredag 31. januar 2014, klokken 13:30
Kjenner jeg blir litt småprovosert av TS som tydeligvis skal veilede til etisk riktig opptreden og skikk & bruk for oss Tesla eiere.

Ettersom TS i stor grad registrerer smålighet på forumet og gremmes over hvor gnitne enkelte er, velger han å rette en moralsk pekefinger for å forhindre at en av de 7 dødssynder skal slå rot i samfunnet. Jeg kan ikke skjønne hva som ellers er poenget med denne tråden. - Jo, i tillegg bruker TS seg selv som et verdig og godt eksempel på hvordan man bør opptre.

Jeg setter dette kanskje litt på spissen, men jeg fatter og begriper ikke at TS skal bruke energi på å bekymre seg for hvordan andre TMS-eiere velger å lade bilen sin. TS registrerer at "det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat". Og hva så?

Sitat: "Tror Tesla eiere er tjent med mest mulig diskre fremtoning" ...  Hva er dette for vås? Vi er ikke én gruppe mennesker. Vi er ikke en menighet. Og vi har ikke alle samme syn på TMS. For noen er det drømmen som går i oppfyllelse. For noen er det en økonomisk, kynisk vinning hva gjelder driftskostnader. For noen er det svaret på miljøspørsmålet.  For andre kan det være litt av alt.

Hva er åpne, tilgjengelige ladestolper til, hvis ikke det er for å lade el-biler? Sist gang jeg kjørte inn på Bystasjonen i Bergen stod det ca 20 LEAF'er på rad og rekke og opptok absolutt alle ladepunktene. Vil anslå ca 50% ladet. Er ladepunktene kun forbeholdt disse pendlerbilene? (hvis man absolutt skal kalle noen gnitne - så er det vel denne gruppen framfor noen...investeringen er utelukket gjort på bakgrunn av økonomiske og tidsmessige besparelser)

Jeg bruker TMS'en min MYE og jeg liker å bruke høyrefoten. Dvs jeg egentlig like gjerne kan lade der jeg har mulighet (og ikke bare hjemme i garasjen om natten på 13A). Og jeg gjør det med GOD samvittighet. (faktisk har Tesla Servicesenter Bergen anbefalt det) Hvorfor skal jeg måtte hensynta janteloven HVER DAG fordi andre har problemer med dette? HAR andre problemer med dette? At det lader en elbil på et ladepunkt uten "gyldig nok grunn"? Skal en dyr MB S-klasse med stor motor og bensintank betale mer for bensinen enn en gjerrig Fiesta? Hvor går grensen?
Jeg tror de fleste klarer å bruke sunn fornuft, og dersom man ikke MÅ lade bør man gi plass til andre som trenger det. Og er man ferdig å lade, bør man besøke parkeringshuset ens ærend og flytte bilen - det tror jeg vi alle er enige i. Men det var ikke dette som var TS sitt budskap...
Jeg hever i alle fall ikke et øyenbryn eller en pekefinger selv om jeg måtte se en TMS som lader...uavhengig av hvilken range som er igjen.

Forresten en smule ironisk at TS, som er så raus, er bekymret for at godene skal forsvinne "når misunnelsen inntar Stortinget". 

P85 med alt utenom pluss-pakken.
Grå turbine 19" vinter Hakka R2
Grå turbine 21" sommer
Batman-bil med alt i sort
Mitt beste kjøp, ever!

Muffinman

Sitat fra: fthorsen på fredag 31. januar 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Muffinman på fredag 31. januar 2014, klokken 12:42
Sitat fra: Meringdal på fredag 31. januar 2014, klokken 12:08
noe jeg har stussa på er de som tar opp parkeringsplass til elbiler, som ikke lader.
M-m. Spesielt de som ikke KAN lade. I tilfellet på bildet var det masse ledige plasser i parkeringshuset, men det var selvfølgelig nødvendig å parkere på en av to plasser med lademuligheter...

Og slik kotyme/oppførsel er det vi må kvitte oss med. Så lenge du ikke trenger lading og det er ledige "fullgode" parkeringsplasser er det bare ufint å stå der det er mulighet for lading.
Mulig du misforstod her. Tesla``en er min, og ble tilkoblet lading like etter. Det var nødvendig med 3-4 timer der for å kunne kjøre de 21 milene hjem samme dag. Legg heller merke til fossilbilen som blokkerer plassen ved siden av. Ladepunktet på veggen har to uttak.

OddB

Løsningen er enkel :  Legg normal folkeskikk, toleranse og sunn fornuft til grunn,(på begge sider !) så går dette bra :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

snurrehue

Sitat fra: Kagex på fredag 31. januar 2014, klokken 13:37
Står det noe skilt på bensinstasjoner at du må vike vekk fra køen på pumpen fordi du har halvparten igjen i tanken og andre mindre biler skal få fylle før deg.

Det er vel strengt tatt en vesentlig forskjell mellom en bensinstasjon hvor det gjerne er 6-8 pumper, og en påfylling tar 2-3 minutter, mot ladestasjoner som hvor det kanskje bare er 1-2 stikk og en påfylling tar flere timer. Så lenge tilgangen er såpass begrenset, er det greit å dele litt broderlig/søsterlig på ladepunktene. Mye av poenget med ladepunktene er at de som har behov for mer strøm for å komme seg videre, skal få ladet.

Det handler ikke om hvem som har førsterett på lading, men hvem som har mest behov. Om man kommer inn til byen med 250 km gjenstående rekkevidde, og man bare har behov for 50 av disse for å komme seg hjem, og man glatt får ladet opp nødvendige kilometer hjemme, kan det faktisk være greit å droppe ladingen i byen og heller "donere" plassen til noen som har behov for ladingen for å kunne komme seg hjem etter endt arbeidsdag.

FThorsen

Sitat fra: Muffinman på fredag 31. januar 2014, klokken 14:02
Mulig du misforstod her. Tesla``en er min, og ble tilkoblet lading like etter. Det var nødvendig med 3-4 timer der for å kunne kjøre de 21 milene hjem samme dag. Legg heller merke til fossilbilen som blokkerer plassen ved siden av. Ladepunktet på veggen har to uttak.

Aha! Så at TMS'en ikke var koblet til og ettersom det var mange ledige plasser så er det jo nesten større synd enn å stå der med ICE bil  :P
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

jsu224

Sitat fra: fitzox på fredag 31. januar 2014, klokken 13:30
Kjenner jeg blir litt småprovosert av TS som tydeligvis skal veilede til etisk riktig opptreden og skikk & bruk for oss Tesla eiere.

Ettersom TS i stor grad registrerer smålighet på forumet og gremmes over hvor gnitne enkelte er, velger han å rette en moralsk pekefinger for å forhindre at en av de 7 dødssynder skal slå rot i samfunnet. Jeg kan ikke skjønne hva som ellers er poenget med denne tråden. - Jo, i tillegg bruker TS seg selv som et verdig og godt eksempel på hvordan man bør opptre.

Jeg setter dette kanskje litt på spissen, men jeg fatter og begriper ikke at TS skal bruke energi på å bekymre seg for hvordan andre TMS-eiere velger å lade bilen sin. TS registrerer at "det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat". Og hva så?

Sitat: "Tror Tesla eiere er tjent med mest mulig diskre fremtoning" ...  Hva er dette for vås? Vi er ikke én gruppe mennesker. Vi er ikke en menighet. Og vi har ikke alle samme syn på TMS. For noen er det drømmen som går i oppfyllelse. For noen er det en økonomisk, kynisk vinning hva gjelder driftskostnader. For noen er det svaret på miljøspørsmålet.  For andre kan det være litt av alt.

Hva er åpne, tilgjengelige ladestolper til, hvis ikke det er for å lade el-biler? Sist gang jeg kjørte inn på Bystasjonen i Bergen stod det ca 20 LEAF'er på rad og rekke og opptok absolutt alle ladepunktene. Vil anslå ca 50% ladet. Er ladepunktene kun forbeholdt disse pendlerbilene? (hvis man absolutt skal kalle noen gnitne - så er det vel denne gruppen framfor noen...investeringen er utelukket gjort på bakgrunn av økonomiske og tidsmessige besparelser)

Jeg bruker TMS'en min MYE og jeg liker å bruke høyrefoten. Dvs jeg egentlig like gjerne kan lade der jeg har mulighet (og ikke bare hjemme i garasjen om natten på 13A). Og jeg gjør det med GOD samvittighet. (faktisk har Tesla Servicesenter Bergen anbefalt det) Hvorfor skal jeg måtte hensynta janteloven HVER DAG fordi andre har problemer med dette? HAR andre problemer med dette? At det lader en elbil på et ladepunkt uten "gyldig nok grunn"? Skal en dyr MB S-klasse med stor motor og bensintank betale mer for bensinen enn en gjerrig Fiesta? Hvor går grensen?
Jeg tror de fleste klarer å bruke sunn fornuft, og dersom man ikke MÅ lade bør man gi plass til andre som trenger det. Og er man ferdig å lade, bør man besøke parkeringshuset ens ærend og flytte bilen - det tror jeg vi alle er enige i. Men det var ikke dette som var TS sitt budskap...
Jeg hever i alle fall ikke et øyenbryn eller en pekefinger selv om jeg måtte se en TMS som lader...uavhengig av hvilken range som er igjen.

Forresten en smule ironisk at TS, som er så raus, er bekymret for at godene skal forsvinne "når misunnelsen inntar Stortinget".

Bifalles!!!

TTLied

Hvor ofte man trenger å lade er vel helt avhengig av bruksmønster. Kjører selv 27 mil daglig, og inntil 32A er på plass i garasjen, så er jeg helt avhengig av å lade både hjemme og på jobb. 20 timer med 16A blir for lite til å nå "fult", så rekkevidden reduseres gradvis i løpet av uka.

Det kan virke som om mange tror de må stå på el-bil parkering for å parkere gratis. Men slik er det jo ikke, så lenge man står på en offentlig plass. Dette gjelder ikke bare TMS-eiere...
P85 VIN229xx
Ferdig 01.11.13
Levert 12.12.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA