Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade - også når det ikke trengs?

Startet av Batteritralla, fredag 31. januar 2014, klokken 10:11

« forrige - neste »

Batteritralla

For meg så kan det virke som om det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat.

Ikke fordi det er nødvendig, men fordi det er "Gratis"....

Mange av trådene her på forumet bærer preg av dette.

Er virkelig folk så gnitne?

Personlig så valgte jeg Tesla fordi jeg skulle SLIPPE å lade over alt og hele tiden....

Om jeg har et legitimt ærende i tilknytning til en gratis ladeplass, trenger strøm, og oppholdet er av såpass lengde at det gir noen verdi i form av det jeg klarer å få inn på batteriet - da kommer jeg til å kople til.

Om ikke så lar jeg være.

Gremmes over å høre at Tesla eiere okkuperer plasser over tid, uten tilknytning til tilbyder av ladepunktet.

Alle er vel klar over at misunnelsen er en av de få tingene som er sterkere enn kjønnsdriften?

Tror Tesla eiere er tjent med mest mulig diskre fremtoning.

Når misunnelsen inntar stortinget på elbilfronten, så forsvinner nok godene.....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Batteritralla på fredag 31. januar 2014, klokken 10:11
For meg så kan det virke som om det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat.

Ikke fordi det er nødvendig, men fordi det er "Gratis"....
Min opplevelse er helt motsatt. Ettersom strøm er så billig, og lading går så tregt, gidder jeg så og si aldri lade noe annet sted enn hjemme. Med rundt 70 øre per kWh koster 85kWh meg ca 60,- (minus tap i ladeprosessen). Selv 22kW er for tregt ift. "økonomisk gevinst" til at jeg gidder å plugge i for pengenes del.

Med Teslaen trenger man som du sier så og si aldri tenke på lading. Plugger i 1-2 ganger per uke, så er den full morgenen etter.

Det kan selvfølgelig komme situasjoner hvor jeg også trenger strøm på farten, og et schuko-stikk dekker behovet. Da parkerer jeg der og lader. Men ellers bruker jeg ikke ladeplassene som er dedikert til elbiler :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sindrej

Har kun ladet offentlig når jeg har vært på reise og har måttet lade for å komme hjem.  Helt enig i at det er for mye pes å dille med 16A 200V for å "spare penger".  Selv med et lengre besøk på et handlesenter så er det snakk om veldig få kroner.  Om en vil spare penger er det mye mer å hente på å finne flasker og pante de.

Lader i utgangspunktet KUN hjemme, og takk for det.  Kabelen ligger klar når jeg kjører inn i garasjen, tar bare noen sekunder å plugge i, enklere blir det ikke.

cairnz

Stor forskjell avhengig av hvor langt du kjører. Lading hjemme på 13A blir akkurat i minste laget for en ukes pendling, så det må suppleres, enten en formiddag eller to med 13A, dog det er enklere og raskere å toppe opp med 11/22kW-stolpe. Inntil jeg får 32A hjemme da, da er vel all bortelading stort sett et ikke-problem.
Elbilist

Nuvolari

Jeg gidder aldri å plugge i når jeg står parkert et sted mindre enn 8 timer. Syntes også det er flott at plassen er ledig for de som trenger lading mer enn meg.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

turfsurf

Sitat fra: Batteritralla på fredag 31. januar 2014, klokken 10:11
For meg så kan det virke som om det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat.

Gjør det ikke for å spare penger på strøm, men for å begrense slitasje på batteriet og ha regen tilgjegelig nå om vinteren. Slipper at batteriet blir så kaldt, og forvarming tar ikke (all) strøm fra batteriet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eledille

Situasjonen er fremdeles veldig spesiell i og med at mange som kjører mye enda ikke har fått adapterne sine og dermed er permanent på jakt etter strøm. Når alle har fått adaptere så tror jeg mye av dette forsvinner.

Vi hadde jo en lang periode hvor vi ikke kunne lade Tessie om natta, og vi har to elbiler som skal lades. Selv med såpass korte distanser som vi kjører var det nødvendig å finne strøm andre steder for å holde begge bilene i gang. Derfor plugget vi i på handlesenter og på jobb hver gang det var noe ledig.

Nå som den lader om natta med Mennekes-kabelen har vi alltid strøm i massevis.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Chlangum

UMC'en står permanent parkert i husveggen. Den er kun med på langtur  ;) 13 amp Schuko hjemme
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

D.O

På jobben står de fleste biler tilkoplet motorvarmeren. Den eneste som aldri står der er min Tesla  :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Meringdal

noe jeg har stussa på er de som tar opp parkeringsplass til elbiler, som ikke lader.


På Vigra Flyplass er det kun to uttak, og hos Avinor så må man betale parkering, men strømmen er gratis. Ofte står det Teslaer der som ikke lader. Da synes jeg litt synd i trillingene f.eks. som må kjøre ett stykke for å komme til flyplassen for å ikke få ladeplass. Til nå har det ikke vært et problem. Sjeldent står det mer enn to biler der, mens andre teslaer ofte parkerer rett ved siden av på vanlig parkeringsplass :) Men det er vel i hovedsak kun Tesla som kan parkere ved siden av, mtp rekkevidde.




FThorsen

Det som heller er problemstillingen, i hvertfall i Oslo, er ikke gratis lading, men ledig og gratis parkeringsplass. Ofte så er det ledige elbilparkeringsplasser, men ikke vanlige offentlige. Å måtte betale 500 kr/dager for å parkere i et parkeringshus fordi man ikke trenger å lade blir feil. Disse elbilparkeringsplassene er nettop dette; parkeringsplasser for elbil med lademulighet, og ikke "ladeplasser". Derfor syns jeg det blir for dumt å plugge inn ladekabel for syns skyld. Hvis folk faktisk mener at dette skal være ladeplasser så må det først gjøres om i regelverket og så får man heller få bot om man ikke lader. Men, da MÅ det også gjelde de som er ferdigladet.

Det kan sikkert høres ut som jeg er en egoistisk idiot nå, men etter at jeg fikk TMS'en har jeg faktisk ikke parkert en gang på en offentlig elbilparkeringsplass. Men den dagen jeg skal gjøre dette blir det for dumt å MÅTTE plugge den inn bare for at noen mener at det da er ok å stå her. Spesielt mtp at UMC'en til Tesla ikke tåler alt slags vær - da ønsker jeg heller å la den ligge tørt og trygt bilen og heller lade hjemme. Så kan kanskje en liten trilling stå ved siden av meg på en vanlig parkeringsplass og bruke ladepunktet jeg ikke benytter.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Muffinman

Sitat fra: Meringdal på fredag 31. januar 2014, klokken 12:08
noe jeg har stussa på er de som tar opp parkeringsplass til elbiler, som ikke lader.
M-m. Spesielt de som ikke KAN lade. I tilfellet på bildet var det masse ledige plasser i parkeringshuset, men det var selvfølgelig nødvendig å parkere på en av to plasser med lademuligheter...




FThorsen

Sitat fra: Muffinman på fredag 31. januar 2014, klokken 12:42
Sitat fra: Meringdal på fredag 31. januar 2014, klokken 12:08
noe jeg har stussa på er de som tar opp parkeringsplass til elbiler, som ikke lader.
M-m. Spesielt de som ikke KAN lade. I tilfellet på bildet var det masse ledige plasser i parkeringshuset, men det var selvfølgelig nødvendig å parkere på en av to plasser med lademuligheter...

Og slik kotyme/oppførsel er det vi må kvitte oss med. Så lenge du ikke trenger lading og det er ledige "fullgode" parkeringsplasser er det bare ufint å stå der det er mulighet for lading.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Kjell Leaf

Dersom jeg trenger lading er det like ille for meg at det står en el-bil som ikke lader som en fossilbil, jeg blir enda mer forbanna på elbilen faktisk, da føreren av den burde vite bedre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

fitzox

#14
Kjenner jeg blir litt småprovosert av TS som tydeligvis skal veilede til etisk riktig opptreden og skikk & bruk for oss Tesla eiere.

Ettersom TS i stor grad registrerer smålighet på forumet og gremmes over hvor gnitne enkelte er, velger han å rette en moralsk pekefinger for å forhindre at en av de 7 dødssynder skal slå rot i samfunnet. Jeg kan ikke skjønne hva som ellers er poenget med denne tråden. - Jo, i tillegg bruker TS seg selv som et verdig og godt eksempel på hvordan man bør opptre.

Jeg setter dette kanskje litt på spissen, men jeg fatter og begriper ikke at TS skal bruke energi på å bekymre seg for hvordan andre TMS-eiere velger å lade bilen sin. TS registrerer at "det er mange som bruker anledningen til å lade andre steder enn privat". Og hva så?

Sitat: "Tror Tesla eiere er tjent med mest mulig diskre fremtoning" ...  Hva er dette for vås? Vi er ikke én gruppe mennesker. Vi er ikke en menighet. Og vi har ikke alle samme syn på TMS. For noen er det drømmen som går i oppfyllelse. For noen er det en økonomisk, kynisk vinning hva gjelder driftskostnader. For noen er det svaret på miljøspørsmålet.  For andre kan det være litt av alt.

Hva er åpne, tilgjengelige ladestolper til, hvis ikke det er for å lade el-biler? Sist gang jeg kjørte inn på Bystasjonen i Bergen stod det ca 20 LEAF'er på rad og rekke og opptok absolutt alle ladepunktene. Vil anslå ca 50% ladet. Er ladepunktene kun forbeholdt disse pendlerbilene? (hvis man absolutt skal kalle noen gnitne - så er det vel denne gruppen framfor noen...investeringen er utelukket gjort på bakgrunn av økonomiske og tidsmessige besparelser)

Jeg bruker TMS'en min MYE og jeg liker å bruke høyrefoten. Dvs jeg egentlig like gjerne kan lade der jeg har mulighet (og ikke bare hjemme i garasjen om natten på 13A). Og jeg gjør det med GOD samvittighet. (faktisk har Tesla Servicesenter Bergen anbefalt det) Hvorfor skal jeg måtte hensynta janteloven HVER DAG fordi andre har problemer med dette? HAR andre problemer med dette? At det lader en elbil på et ladepunkt uten "gyldig nok grunn"? Skal en dyr MB S-klasse med stor motor og bensintank betale mer for bensinen enn en gjerrig Fiesta? Hvor går grensen?
Jeg tror de fleste klarer å bruke sunn fornuft, og dersom man ikke MÅ lade bør man gi plass til andre som trenger det. Og er man ferdig å lade, bør man besøke parkeringshuset ens ærend og flytte bilen - det tror jeg vi alle er enige i. Men det var ikke dette som var TS sitt budskap...
Jeg hever i alle fall ikke et øyenbryn eller en pekefinger selv om jeg måtte se en TMS som lader...uavhengig av hvilken range som er igjen.

Forresten en smule ironisk at TS, som er så raus, er bekymret for at godene skal forsvinne "når misunnelsen inntar Stortinget". 
Tesla X100D
Xpeng G3 smart

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA