Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av melon, fredag 07. februar 2014, klokken 12:09

« forrige - neste »

melon

Hei. Har bestilt Nissan Leaf Tekna, og får denne om 2 uker. Jeg er avhengig av å ha denne laderen http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-j1772?category_id=5 med meg hver dag på jobb. Skulle bestille denne nå, men ser leveringstida er på 4 uker. Er det noen som vet om noen andre steder jeg kan kjøpe denne laderen. Eventuelt om noen her inne har den og ønsker å selge den, så er jeg veldig interessert.

sven erik

gjør deg å alle en tjeneste ikke lad med 16a du ødelegger kontakter å i verste fal brann  for leaf trekker 16 A men disse som en kan regulere er bra  hol denne på max 15 a  da sparer en masse  + at det er stor forskel på 10 og 15a
men ikke stor forskel i lade tid på 15 og 16a men du sparer masse på utstyret
og er det 16a sikring kan du risikiere å ikke ha fått noe  for den er gåen

Bobbulf

Jeg har ladet masse på 16A og aldri hatt noe problem. Stikkontakten har heller aldri blitt mer enn ørlite lunken.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

knnygar

Kjøpte den andre på denne sida for eit par veker sidan: http://www.elbilshop.no/type1.html
Fekk den tilsendt over natta med Posten.
Den blir levert med blå CEE kontakt, men kjøpte overgong på Clas Ohlson.

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

sven erik

kontaktene blir varmere å varmere  for vær gang har sett mange  eksempker på det  å lade plasser har blitt stengt på grunn av dette  og det er derfor alle biler nå ikke blir levert med mer en 10a

Kjell Leaf

Sitat fra: sven erik på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:39
gjør deg å alle en tjeneste ikke lad med 16a du ødelegger kontakter å i verste fal brann  for leaf trekker 16 A men disse som en kan regulere er bra  hol denne på max 15 a  da sparer en masse  + at det er stor forskel på 10 og 15a
men ikke stor forskel i lade tid på 15 og 16a men du sparer masse på utstyret
og er det 16a sikring kan du risikiere å ikke ha fått noe  for den er gåen
Laderen i bilen trekker bare 3,3 KW, det er ikke mer enn vel 14 A.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sven erik

Sitat fra: knnygar på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:47
Kjøpte den andre på denne sida for eit par veker sidan: http://www.elbilshop.no/type1.html
Fekk den tilsendt over natta med Posten.
Den blir levert med blå CEE kontakt, men kjøpte overgong på Clas Ohlson.

vorfor blir de levert med blå cee kontakt  jo for det er kun denne som tåler 16a i lengden  men nå går mer å mer over til type 2 denne burde dere ha

sven erik

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:51
Sitat fra: sven erik på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:39
gjør deg å alle en tjeneste ikke lad med 16a du ødelegger kontakter å i verste fal brann  for leaf trekker 16 A men disse som en kan regulere er bra  hol denne på max 15 a  da sparer en masse  + at det er stor forskel på 10 og 15a
men ikke stor forskel i lade tid på 15 og 16a men du sparer masse på utstyret
og er det 16a sikring kan du risikiere å ikke ha fått noe  for den er gåen
Laderen i bilen trekker bare 3,3 KW, det er ikke mer enn vel 14 A.

det er bra da har vi alle kontakter vidre  å det hender ikke ting

melon

Sitat fra: knnygar på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:47
Kjøpte den andre på denne sida for eit par veker sidan: http://www.elbilshop.no/type1.html
Fekk den tilsendt over natta med Posten.
Den blir levert med blå CEE kontakt, men kjøpte overgong på Clas Ohlson.

Takk for tips. Stiv pris da. 4500 + levering. Med kladden fra CO er vi oppe i en prisforskjell på 1500.

Bobbulf

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:51
Laderen i bilen trekker bare 3,3 KW, det er ikke mer enn vel 14 A.
3,3kw er vel det som blir levert inn på batteriet, men siden laderen i bilen også bruker ca 300W, trekkes det vel 15-16A totalt.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Kjell Leaf

Sitat fra: melon på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:56
Sitat fra: knnygar på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:47
Kjøpte den andre på denne sida for eit par veker sidan: http://www.elbilshop.no/type1.html
Fekk den tilsendt over natta med Posten.
Den blir levert med blå CEE kontakt, men kjøpte overgong på Clas Ohlson.

Takk for tips. Stiv pris da. 4500 + levering. Med kladden fra CO er vi oppe i en prisforskjell på 1500.
Når en ladekabel er oppgitt til 16 A så betyr det at den er laget for 16 A sikring, ikke at den trekker 16 A, det er alltid sikkerhetsmarginer. Jeg plugget 10 A laderen i Clas Ohlson kontakten med måler, den viste at den bare trekte 1,9 KW, det er bare 8,2 A. Den er altså egentlig beregnet brukt på 10 A sikring uansett hva Nissan måtte si. Men selvsagt er det bedre med tykkere ledninger enn 30 år gamle sprø og tynne ledninger.
I ladestolpene er nok ledningene tykke nok til å bruke 16 A lader, ellers måtte de selvsagt brukt mindre sikringer for å beskytte kursen, det er det man har sikringer til ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Sitat fra: sven erik på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:49
kontaktene blir varmere å varmere  for vær gang har sett mange  eksempker på det  å lade plasser har blitt stengt på grunn av dette  og det er derfor alle biler nå ikke blir levert med mer en 10a

Jeg har ladet mye på 16A med min variable ladekabel uten problemer, men jeg har også fått "svidd" kontakt av å lade på 10A enkelte steder.

Og til de som sier at man må kjøpe type2/mennekes kabel for å lade på 16A så har i hvertfall jeg ingen tilgjengelige stolper å koble en sånn kabel. Derfor blir det schuko på meg i lang tid fremover, men jeg bruker huet og lader kun på 6A eller 10A hvis jeg er litt usikker på kvaliteten på kontakten eller kursen.

Knotten

Sitat fra: sven erik på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:39
gjør deg å alle en tjeneste ikke lad med 16a du ødelegger kontakter å i verste fal brann  for leaf trekker 16 A men disse som en kan regulere er bra  hol denne på max 15 a  da sparer en masse  + at det er stor forskel på 10 og 15a
men ikke stor forskel i lade tid på 15 og 16a men du sparer masse på utstyret
og er det 16a sikring kan du risikiere å ikke ha fått noe  for den er gåen

Jeg har ikke hørt på maken til tull og tøys!! ::)
Om 16A kursen er i god stand kan du UTMERKET GODT trekke 16A kontinuerlig uten å ødelegge noe, da marginene er gode.
Om 16A kursen IKKE er ok, hjelper det ikke en dott å gå ned med skarve 1A til 15A, da er det to ting å gjøre:
Ikke bruk kursen OVERHODET
Skaff elektriker og få den koblet bort eller reparert.
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

TorC

Noen som har noen erfaringer med kladdene fra EV-institute?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kjell Leaf

#14
Sitat fra: sven erik på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:49
kontaktene blir varmere å varmere  for vær gang har sett mange  eksempker på det  å lade plasser har blitt stengt på grunn av dette  og det er derfor alle biler nå ikke blir levert med mer en 10a
Det er bare tull at kontakten blir varmere og varmer hver gang man lader. Hvordan hadde det da gått i et hus som har hatt en 2000 Watt varmeovn tilkoblet i samme stikket på 10 A kurs siste 50 år ?
Det er to grunner til at kontaktene i ladestasjoner kan bli litt svidd, det ene (og største) er at en del folk ikke kobler bra bilen først, jeg har selv sett at enkelte bare napper ut støpselet.
Den andre grunnen er at det er mye til og frakobling, og det er naturlig med slitasje, støpselet skal dras rett ut men mange rikker det frem og tilbake når de skal dra det ut, dette gjør at kontakten blir litt slappere med tiden. Det er ikke stor jobben eller store kostnaden å bytte en kontakt og det bør selvsagt gjøres når de er dårlige. Men 16 A kurs er beregnet for å trekke inntil 16 A, ellers hadde den ikke blitt kalt 16 A.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA