Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bestilt Leaf Acenta, nybegynnerspørsmål

Startet av CFM, fredag 07. februar 2014, klokken 11:16

« forrige - neste »

CFM

Er det noen som rekker å dra nytte av ryggekameraet før det blir så skittent at det er ubrukelig? Slik som bakenden på TMS er utformet så støvsuger den veien grundig og deponerer møkka rundt skiltet, med en ekstra konsentrasjon der kameraet sitter 8) ;D

Skulle gjerne sett et linselokk eller noe ala lukkemekanismen på et kompaktkamera beskytte linsen når jeg ikke rygger. Noen som har noen tips eller har sett noe i aftermarket?
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Zneip

Jeg har en liten spruteflaske med spylerveske som jeg bruker på kameraet når jeg parkerer slik at jeg forventer rygging. Tar ikke mange sekundene  8)
Nord Trøndelag | X90D

RuneW

Sitat fra: Zneip på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:13
Jeg har en liten spruteflaske med spylerveske som jeg bruker på kameraet når jeg parkerer slik at jeg forventer rygging. Tar ikke mange sekundene  8)

Et enklere alternativ er å bare dra fingeren over kameralinsen rett FØR man setter seg inn i bilen. Men felles for begge triksene er at de fungerer ufattelig dårlig når man skal rygge etter å ha kjørt noen meter...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

dotten

man kan jo prøve never wet, selv om det lages en hinne av den..
S85

P85D fra mars 2015

eadie

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Tuxedo

Mikrofiberklut i bilen.  Dette gjelder vel de fleste biler med ryggekamera, som ikke har en dekselløsning?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sitat fra: eadie på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:41
Klassisk feildesign på en så dyr bil

Si meg en nyere bil det ikke er tilfelle på!!
Min V60 og min 535touring har samme problem.
Ikke tesla unikt.

turfsurf

Sitat fra: Øggen på fredag 31. januar 2014, klokken 02:18
Sitat fra: eadie på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:41
Klassisk feildesign på en så dyr bil

Si meg en nyere bil det ikke er tilfelle på!!
Min V60 og min 535touring har samme problem.
Ikke tesla unikt.

Veldig mange har det. Men flere folkevogner har det gjemt under vw logoen som vippes opp når man rygger. Men vår 2012 Touareg hadde ikke det. Man kan jo lure hva de tenker...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Maartensommer

Nissan jobber vel med å bruke luft til å "blåse" bort fuktighet på linsen.  Mener jeg har sett en film om dette, men finner det ikke her og nå.

Gjermund

Sitat fra: RuneW på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Zneip på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:13
Jeg har en liten spruteflaske med spylerveske som jeg bruker på kameraet når jeg parkerer slik at jeg forventer rygging. Tar ikke mange sekundene  8)

Et enklere alternativ er å bare dra fingeren over kameralinsen rett FØR man setter seg inn i bilen. Men felles for begge triksene er at de fungerer ufattelig dårlig når man skal rygge etter å ha kjørt noen meter...

Noen km må du vel mene? Jeg sliter ikke med dette problemet i det hele tatt, jeg tørker av ryggekameraet når det begynner å bli skittent, så virker det bra i mange km.

getor

Ja - ryggekamera blir skittent når været er som det er og det gjør det på alle andre biler også. BMW og Toyota erfaring her i gården. Som en annen skrev over, dra fingeren over kameralinsen før du kjører. Fungerer greit for meg.

kristmara

Noen typer vær er verre enn andre. Når det er et 2 cm tykt lag med tettpakket snø på hele bakenden hjelper deksel lite. Ganske mange mnd går det helt fint å bare tørke før man kjører (eller jeg pleier etter jeg har parkert, en vane jeg har lagt til meg etter Leaf), men noen ganger må man bare ut en ekstra tur om man vil ha ryggekamera. Men hvis jeg hadde jobbet med bildesign hadde jeg nok ikke gitt helt opp å finne en løsning som funka enda...

janmb

Sitat fra: eadie på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:41
Klassisk feildesign på en så dyr bil

Tull.

At en bil er dyr gjør ikke at den kan heve seg over enkle fysiske lover som er ubehagelige for deg.

Riktignok er ryggekameraet et eksempel som kunne ha vært løst bedre (skjult/innfelt), men folk må slutte og tro at moderne, dyre biler skal være fritatt for de normale utfordringene alle biler sliter med.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OddB

Makan til problemer :D
Biler blir skitne og fulle av snø om vinteren, sånn er det bare ! (Håper INGEN tar opp dette problemet  i morgen.. :P )
At bakstussen samler mer skitt enn en "gammal Ammason" er fordi bilen er mer aerodynamisk. Hva vil man ha..rekkevidde eller rent ryggekamera ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

snurrehue

Sitat fra: OddB på fredag 31. januar 2014, klokken 09:45
Hva vil man ha..rekkevidde eller rent ryggekamera ?

En premiumbil hvor man slipper å gå ut av bilen for å rengjøre parkeringssensorer og ryggekamera når man skal rygge...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA