Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmeladestasjon 32A

Startet av Milzit, fredag 07. februar 2014, klokken 08:50

« forrige - neste »

noto

Sitat fra: tho på lørdag 01. februar 2014, klokken 23:21
Har prøvd å finne litt mer teknisk info om dette. Mulig det har vært postet før men ta en titt på disse:

http://www.researchgate.net/publication/228784602_Cycle_life_modeling_of_lithium-ion_batteries/file/9fcfd50a11eadccb6f.pdf
http://www.rm.com/Support/TechnicalArticle.asp?cref=TEC2584306
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
http://lancair.net/lists/lml/Message/56976-02-B/Li-Ion%2520Battery%2520Life.pdf

Nå skal det sies at disse artiklene er litt gamle så jeg vil tro det har skjedd en del ting! Så ta dette med et lass salt:

Etter å ha lest dette ser det ut som ved lange perioder hvor bilen ikke er i bruk er det best å la den stå på 50%. dvs. Vedlikeholdslade til 50% for å opprettholde ladning pga vampire drain.

Når bilen brukes virker det på meg som 75% er optimalt i forhold til levetid. Utladning til under 10% er drepen. Så Hvis du skal på langtur ikke vært redd for 100%! (I tillegg vet vi at batteriet har en skjult kapasitet så mulig 10% ikke egentlig er 10% på energimåleren)

Samtidig ser det ut som kortest mulige sykluser er absolutt best. dvs. Bruker du fra 75% til 65% bare lad opp til 75% igjen med første anledning.

Hvor har du det fra at kortest mulige sykler er best? Bør teoretisk ikke bety noe hvis alt ellers er likt.

asa

Sitat fra: noto på søndag 02. februar 2014, klokken 11:02
Sitat fra: tho på lørdag 01. februar 2014, klokken 23:21
Har prøvd å finne litt mer teknisk info om dette. Mulig det har vært postet før men ta en titt på disse:

http://www.researchgate.net/publication/228784602_Cycle_life_modeling_of_lithium-ion_batteries/file/9fcfd50a11eadccb6f.pdf
http://www.rm.com/Support/TechnicalArticle.asp?cref=TEC2584306
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
http://lancair.net/lists/lml/Message/56976-02-B/Li-Ion%2520Battery%2520Life.pdf

Nå skal det sies at disse artiklene er litt gamle så jeg vil tro det har skjedd en del ting! Så ta dette med et lass salt:

Etter å ha lest dette ser det ut som ved lange perioder hvor bilen ikke er i bruk er det best å la den stå på 50%. dvs. Vedlikeholdslade til 50% for å opprettholde ladning pga vampire drain.

Når bilen brukes virker det på meg som 75% er optimalt i forhold til levetid. Utladning til under 10% er drepen. Så Hvis du skal på langtur ikke vært redd for 100%! (I tillegg vet vi at batteriet har en skjult kapasitet så mulig 10% ikke egentlig er 10% på energimåleren)

Samtidig ser det ut som kortest mulige sykluser er absolutt best. dvs. Bruker du fra 75% til 65% bare lad opp til 75% igjen med første anledning.


Hvor har du det fra at kortest mulige sykler er best? Bør teoretisk ikke bety noe hvis alt ellers er likt.

Se for eksempel linken fra batteryuniversity over.

noto

Jeg tolker den tabellen motsatt. Riktignok får du 60% flere sykluser med 25% DoD vs. 50%, men bare halvparten så mye strøm fra hver syklus (selvsagt).

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count."

asa

#18
Sitat fra: noto på søndag 02. februar 2014, klokken 11:38
Jeg tolker den tabellen motsatt. Riktignok får du 60% flere sykluser med 25% DoD vs. 50%, men bare halvparten så mye strøm fra hver syklus (selvsagt).

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count."

Irriterende dårlig beskrevet akkurat hva som menes med en "discharge cycle". Jeg tolker det som en full sykel, uavhengig av DoD. I så fall er det bedre med lavest mulig DoD. Det er også konsistent med følgende som står i artikkelen: "The shorter the discharge (low DoD), the longer the battery will last."

Ser også slik ut basert på den siste linken "tho" postet.

TeslaK

Enig med noto, men lett å bli lurt av tabellen på battery university.

Se linken:
http://www.mpoweruk.com/life.htm

This is because battery life depends on the total energy throughput that the active chemicals can tolerate. Ignoring other ageing effects, the total energy throughput is fixed so that one cycle of 100% DOD is roughly equivalent to 2 cycles at 50% DOD and 10 cycles at 10% DOD and 100 cycles at 1% DOD.

Dette er grunnen til at man kan regenerere uten at det sliter noe av betydning på batteriet vil jeg tro. Siden dette er veldig liten DoD kan man gjøre tusenvis før det utgjør 1 full cycle.

Det som ser ut til å ha en større effekt er å holde SoC på et lavere nivå. Tesla hadde vel ikke latt oss velge ladenivå ned til 50% hvis det ikke var bedre for batteriet. Det er jo ønskelig med så høyt nivå som mulig. På den annen side er det jo upraktisk med for lavt nivå. Må bare se an behovet og sette ladenivå deretter. Jeg lader til 60% nå men kan godt hende jeg øker til 80% hvis jeg merker at jeg tenger det. Kommer meg til nærmeste superlader med 60%.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

noto

#20
Battery Universitys test gjelder mobil- og laptopbatterier av betydelig lavere kvalitet enn Teslas. Resultatene kan nok til en viss grad ekstrapoleres, men høyst trolig gir strengere grenser enn 90/20% SoC kun marginal levetidsgevinst.

noto

#21
Sitat fra: asa på søndag 02. februar 2014, klokken 11:44
Sitat fra: noto på søndag 02. februar 2014, klokken 11:38
Jeg tolker den tabellen motsatt. Riktignok får du 60% flere sykluser med 25% DoD vs. 50%, men bare halvparten så mye strøm fra hver syklus (selvsagt).

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count."

Irriterende dårlig beskrevet akkurat hva som menes med en "discharge cycle". Jeg tolker det som en full sykel, uavhengig av DoD. I så fall er det bedre med lavest mulig DoD. Det er også konsistent med følgende som står i artikkelen: "The shorter the discharge (low DoD), the longer the battery will last."

Ser også slik ut basert på den siste linken "tho" postet.

Regn litt på det. Hvis det var snakk om antall komplette sykluser ville < 10% DoD i så fall gi opptil 4700 fulle sykluser med disse lavkvalitetsbatteriene før restkapasiteten faller til 70%. 4700 fulle sykluser for et Tesla 85kWh batteri tilsvarer over 2 millioner kilometer (eller en full syklus hver dag i ca. 13 år)! Tror ikke det.

asa

Sitat fra: noto på søndag 02. februar 2014, klokken 12:18


Regn litt på det. Hvis det var snakk om antall komplette sykluser ville < 10% DoD i så fall gi opptil 4700 fulle sykluser med disse lavkvalitetsbatteriene før restkapasiteten faller til 70%. 4700 fulle sykluser for et Tesla 85kWh batteri tilsvarer over 2 millioner kilometer (eller en full syklus hver dag i ca. 13 år)! Tror ikke det.

Enig i at det virker drøyt.

Men det motsatte virker også fjernt. I følge din (og fleres) tolkning av tabellen er 10% DoD like lite gunstig som 100% discharge hver gang. Det virker minst like rart.

Cowboystrekk

batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion NCA-batteriene som Tesla bruker er ganske spesielle sammenligna med mange andre typer li-ionbatterier. Bra ift levetid :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TeslaK

#24
Hvis vi antar batteriet klarer 600 fulle cycles, så klipper vi litt i begge ender (Tesla sin begrensing) og vi er oppe i 1000 cycles. Med 1000 cycles på 400 km holder batteriet 400.000. Det er vel bra! :) Tipper det lett klarer 600.000 km ved lading til 80%.

Det viktige er å ikke stå lenge over 90% eller under 5-10%.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Porsgrunn

Sitat fra: noto på søndag 02. februar 2014, klokken 12:18

Regn litt på det. Hvis det var snakk om antall komplette sykluser ville < 10% DoD i så fall gi opptil 4700 fulle sykluser med disse lavkvalitetsbatteriene før restkapasiteten faller til 70%. 4700 fulle sykluser for et Tesla 85kWh batteri tilsvarer over 2 millioner kilometer (eller en full syklus hver dag i ca. 13 år)! Tror ikke det.

Hvorfor ikke?

Det er alltid snakk om fulle sykluser når det snakkes om sykluser.

Lithium batterier har en svært god teoretisk mengde ladesykluser under lab tester. Det er imidlertid en stor forskjell på om du lader mellom 50 - 60% eller 90 - 100%. Ingen kommer heller noen gang til å bruke et tesla batteri på denne måten. 

Det er midlertid viktig å huske at det er mange andre faktorer som spiller inn:

Aldring batteriet vil degraderes noe bare ved å bli eldre
Tempratur under bruk og lagring
Tømme helt
Fylle helt
Lagre med høy SoC
Osv

Dersom du holder deg unna de faktorene som er kjent for å slitte mest når du ikke trenger å presse grensene kommer nok batteriet til å holde lenge.

tho

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 02. februar 2014, klokken 13:06
Det er alltid snakk om fulle sykluser når det snakkes om sykluser.

Ja det er derfor jeg tolker dataene dithen at korte oppladninger er best for levetiden. Dvs. 10x ladninger av 65%-75% er bedre enn 1 av 0-100% for en syklus.

Jeg ser at jeg var rimelig unøyaktig i min forrige post når jeg sa korte sykluser. Jeg mente selvfølgelig korte oppladninger.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

noto

Sitat fra: asa på søndag 02. februar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: noto på søndag 02. februar 2014, klokken 12:18


Regn litt på det. Hvis det var snakk om antall komplette sykluser ville < 10% DoD i så fall gi opptil 4700 fulle sykluser med disse lavkvalitetsbatteriene før restkapasiteten faller til 70%. 4700 fulle sykluser for et Tesla 85kWh batteri tilsvarer over 2 millioner kilometer (eller en full syklus hver dag i ca. 13 år)! Tror ikke det.

Enig i at det virker drøyt.

Men det motsatte virker også fjernt. I følge din (og fleres) tolkning av tabellen er 10% DoD like lite gunstig som 100% discharge hver gang. Det virker minst like rart.

Faktisk ikke. I følge testen (som vi ikke kjenner nøyaktigheten eller seriøsiteten av) får du noe mer ved 10% (og betydelig mer ved 25 og 50 %) enn ved 100%.

Hvis man ønsker å basere sitt lademønster på en urimelig tolkning av en test av mobiltelefonbatterier med inkoherente resultater, so be my guest.

Porsgrunn

Sitat fra: tho på søndag 02. februar 2014, klokken 13:15
Ja det er derfor jeg tolker dataene dithen at korte oppladninger er best for levetiden. Dvs. 10x ladninger av 65%-75% er bedre enn 1 av 0-100% for en syklus.

Alt slites. Lithium trives nok best med småladinger i rundt halvfull tilstand.

Det viktigste er nok å unngå den bruken som sliter mest. Forskjellen på å ligge mellom 50-60 og 20-80 er liten i forhold til å gå mellom 0 og 100.

sondell

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 02. februar 2014, klokken 13:43
Sitat fra: tho på søndag 02. februar 2014, klokken 13:15
Ja det er derfor jeg tolker dataene dithen at korte oppladninger er best for levetiden. Dvs. 10x ladninger av 65%-75% er bedre enn 1 av 0-100% for en syklus.

Alt slites. Lithium trives nok best med småladinger i rundt halvfull tilstand.

Det viktigste er nok å unngå den bruken som sliter mest. Forskjellen på å ligge mellom 50-60 og 20-80 er liten i forhold til å gå mellom 0 og 100.
Enig. Var jo lit av min konklusjon også tidligere her. Tror ikke det spiller noen rolle i det hele tatt om en ligger å 50-60 eller 20-80. Men hvis en ikke kjör så langt og konstant lader kun 10%, så ville jeg heller satt limit på 60% enn på 90%.
Forskjellene i batteritestene, hvis en ser vekk fra 0% og 100%, kan jo väre grunnet forskjellig varmegang i batteriene. Hvis en ikke har kjöling på batteriene og tester i 20++ grader så vil jo smålading komme bedre ut siden batteriet ikke rekker å bli like varmt.
Med batterikjöling/varming tror jeg DoD har lite å si, men å holde seg unna 0 og 100% og holde middel SOC over tid på 50% og ha maks 50% ved langtidslagring. Når det er sagt så har vi jo ikke tilgang til 0 og 100% på tesla batteriet :), heldigvis...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA