Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmeladestasjon 32A

Startet av Milzit, fredag 07. februar 2014, klokken 08:50

« forrige - neste »

Milzit

Jeg har i dag charge limit på 75% og pleier å sette på lading når jeg har under 200 km/ca 50% igjen.(når jeg ikke kjører langt)

Dette er det beste området for batteriet å være i?

TeslaK

Det viktigste er vel liten "depth of discharge" så det er ikke noe poeng å vente til 50%. Bare å plugge i:-)
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

sondell

Høres vel bra ut. Har en egen liten strategi der jeg prøver å holde average SOC på 50-60%. Så da er det daglig kjøredistanse som avgjør hva grensen settes på. Kjører jeg lite står den på 60%, kjører jeg mye så står den på 80-90%. Og så unngå dyp urlading ja og at den står lenge på 100%.
Altså lading mellom 10-90% og 40-60% range avhengig av kjøring. Vanligvis står den på rundt 75% akkurat som du skriver :).

noto

Sitat fra: TeslaK på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:31
Det viktigste er vel liten "depth of discharge" så det er ikke noe poeng å vente til 50%. Bare å plugge i:-)

Hvordan definerer du DoD? Mener du det er mer skadelig å gå f.eks. fra 80 til 40% enn fra 80 til 60% to ganger? Hva er i så fall begrunnelsen for det?

hma

Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:50
Hvordan definerer du DoD?
DOD = Depth Of Discharge
SOC = State Of Charge

DOD = 100 - SOC
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

TeslaK

Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:50
Sitat fra: TeslaK på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:31
Det viktigste er vel liten "depth of discharge" så det er ikke noe poeng å vente til 50%. Bare å plugge i:-)

Hvordan definerer du DoD? Mener du det er mer skadelig å gå f.eks. fra 80 til 40% enn fra 80 til 60% to ganger? Hva er i så fall begrunnelsen for det?

Det er slik jeg har forstått det ja.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

sondell

I denne tråden, spesiellt innleggene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10942.msg152076.html#msg152076
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10942.msg152105.html#msg152105
så konkluderes det med at "0-50 % ga minst svekkelse! Tett fulgt av 25-75 %, deretter 0-100 % og på sisteplass 50-100 %." Og senere at 10% DoD er noe dårligere enn 50%. Men der er det jo veldig avhengig av middel SOC ved de 10% ladingene tenker jeg. Av dette har jeg fått følelsen av at lav average SOC kanskje er viktigere enn DoD. I hvert fall viktigst å ikke ha for høy average SOC. Ellers spiller det nok ikke stor rolle hvordan man lader. Derav innlegget mitt lenger opp her.



Milzit

Sitat fra: TeslaK på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:31
Det viktigste er vel liten "depth of discharge" så det er ikke noe poeng å vente til 50%. Bare å plugge i:-)
Nei det er bare latskap, jeg kjører så lite vanligvis så jeg pleier ikke å koble til lading hver dag.

noto

Sitat fra: TeslaK på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:31
Det viktigste er vel liten "depth of discharge" så det er ikke noe poeng å vente til 50%. Bare å plugge i:-)

Som nevnt over her er det mye som tyder på at DoD som sådant er uten særlig betydning. Mulig er faktisk ned mot 20% SoC optimalt ved lagring av batteriet, men 50% eller høyere optimalt ved bruk (charge/discharge).

noto

Sitat fra: hma på lørdag 01. februar 2014, klokken 16:48
Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:50
Hvordan definerer du DoD?
DOD = Depth Of Discharge
SOC = State Of Charge

DOD = 100 - SOC

Mitt spørsmål var hvordan TeslaK definerer DoD.

Cowboystrekk

Om jeg skal dra noen løse konklusjoner så kan man godt dra opp limitern litt i vinterhalvåret da kalde batterier trives bra med høyere SoC, mens i sommerhalvåret kan man godt ha lavere SoC. Kankje 30-60 om sommeren og 50-80 om vinteren for mest optimal levetid? :) Så også videoene til Kmanauto på youtube, en kar som har jobba med og bygget en rekke elektriske biler, han mente at å fullade og lade den helt ut ikke hadde noe særlig å si, så lenge du ved fullading begynte å bruke bilen temmelig fort og brukte endel av batteriet eller lada den fort opp igjen selv om du hadde tømt den helt, noe som virker logisk :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TeslaK

Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 19:44
Sitat fra: hma på lørdag 01. februar 2014, klokken 16:48
Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:50
Hvordan definerer du DoD?
DOD = Depth Of Discharge
SOC = State Of Charge

DOD = 100 - SOC

Mitt spørsmål var hvordan TeslaK definerer DoD.

Har nok misforstått DoD eller rettere sagt tabellen på battery university. Av tabellen ser det ut som 50% DoD er optimalt.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

noto

Virker som det er konsensus på at 60 - 40% er ganske optimalt for de som kjører lite og kan lade ofte. For lengre turer er det bedre å lade høyt enn å tappe dypt (10% og under).

Milzit

Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 22:26
Virker som det er konsensus på at 60 - 40% er ganske optimalt for de som kjører lite og kan lade ofte. For lengre turer er det bedre å lade høyt enn å tappe dypt (10% og under).
Har 75% i dag, kan stille ned til 60% da...

tho

Har prøvd å finne litt mer teknisk info om dette. Mulig det har vært postet før men ta en titt på disse:

http://www.researchgate.net/publication/228784602_Cycle_life_modeling_of_lithium-ion_batteries/file/9fcfd50a11eadccb6f.pdf
http://www.rm.com/Support/TechnicalArticle.asp?cref=TEC2584306
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
http://lancair.net/lists/lml/Message/56976-02-B/Li-Ion%2520Battery%2520Life.pdf

Nå skal det sies at disse artiklene er litt gamle så jeg vil tro det har skjedd en del ting! Så ta dette med et lass salt:

Etter å ha lest dette ser det ut som ved lange perioder hvor bilen ikke er i bruk er det best å la den stå på 50%. dvs. Vedlikeholdslade til 50% for å opprettholde ladning pga vampire drain.

Når bilen brukes virker det på meg som 75% er optimalt i forhold til levetid. Utladning til under 10% er drepen. Så Hvis du skal på langtur ikke vært redd for 100%! (I tillegg vet vi at batteriet har en skjult kapasitet så mulig 10% ikke egentlig er 10% på energimåleren)

Samtidig ser det ut som kortest mulige sykluser er absolutt best. dvs. Bruker du fra 75% til 65% bare lad opp til 75% igjen med første anledning.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA