Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf i frontkollisjon

Startet av Milzit, fredag 07. februar 2014, klokken 08:45

« forrige - neste »

Norleif

#30
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 15. mars 2014, klokken 07:22
Sitat fra: Norleif på lørdag 15. mars 2014, klokken 02:18
Kortversjonen er at 50% er best.
...
Tar man alt dette i betraktning er det beste bare å la bilen stå parkert et kaldt sted, eller om man faktisk må bruke bilen, kjøre så forsiktig som mulig med så lite strøm i batteriet som mulig for så å koble til laderen så snart man har anledning og kun lade med nok strømstyrke til at når man skal dra avgårde, kun har nok strøm til å komme frem til destinasjonen.

At batteriet vil vare lengre er helt sikkert, men hvor mye lengre er det verre å si noe om.. Det kan dreie seg om så lite som noen måneder...

Her må det presiseres at det alltid er bedre å ha litt for fullt batteri før start enn litt for tomt etter ankomst- med andre ord- sørg for at dere alltid har nok strøm -det verste for batteriene er om de tømmes helt- i såfall bør de iallefall lades umiddelbart.

Hehe. Innlegget mitt var som sikkert mange har skjønt en spissformulering, og jeg håper virkelig at ingen tar oppfordringen min bokstavelig.
Bildet er også mer nyansert og har enda flere faktorer enn de jeg nevnte. Temperaturstyringen i batteripakken på TMS er en av disse. De siste 5% av kapasiteten reservert for "Bricking protection" er en annen.

Skulle jeg skrevet alt jeg har lært om Li-Ion batterier hadde det blitt et veldig langt innlegg, og stort sett en repetisjon av informasjonen i videoen linket her.

slumberjack

Men det finnes ingenting i en Model S som viser logg eller noe over en bils lademønster evt batterihelse? Dette hadde vært fantastisk ved bruktkjøp...

pej

Nissan melder om at 2014 modellene ikke lengre kan begrenses til 80% lading. Nå kun til 100%. Rart at de gjør dette dersom batteriet tar så voldsomt skade av å lade 100% ?

Kilde: http://insideevs.com/2014-nissan-leaf-mostly-unchanged-as-range-technically-moves-up-to-84-miles/

On a technical level the range has increased from 75 miles in 2013 to 84 miles, but this is due to the fact Nissan has eliminated the EPA blended range rating (which averages the 80% charge range and the 100% charge range) by deleting the option to charge to 80% on the 2014 LEAF itself... now only the 100% range number applies.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: pej på søndag 16. mars 2014, klokken 22:27
Nissan melder om at 2014 modellene ikke lengre kan begrenses til 80% lading. Nå kun til 100%. Rart at de gjør dette dersom batteriet tar så voldsomt skade av å lade 100% ?

Gjelder ikke dette bare US-bilene da?

Uansett ble det bare gjort for å få høyere EPA range. Målesystemet der til EPA er helt "på jordet" dessverre.

Jeg hadde ikke kjøpt Leaf i dag om de implementerer dette i Europa. Plagsomt å mange motorbrems hver dag, med 80% lading har vi alltid regen tilgjengelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pej

Er ikke sikker Jens Kr, men mulig du har rett. Vi har Leaf idag og lader alltid til 80% og vil fortsatte med det uansett. Med mindre dette fjernes ved neste software oppdatering. Vil også følge 80-90% anbefalingen til Tesla når bil nr 1 er på plass neste torsdag:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

frosken

Det er vel mer skadelig for batteriet å stå med 100% enn å lade opp til det nivået? Så vidt jeg har skjønt er det bare å lade i vei, så lenge man ikke lar bilen stå med proppfull tank for lenge.

Øyvind.h

Sitat fra: pej på søndag 16. mars 2014, klokken 22:53
Er ikke sikker Jens Kr, men mulig du har rett. Vi har Leaf idag og lader alltid til 80% og vil fortsatte med det uansett. Med mindre dette fjernes ved neste software oppdatering. Vil også følge 80-90% anbefalingen til Tesla når bil nr 1 er på plass neste torsdag:)

Rettelse - Tesla anbefaler 50%-90%
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bakskj

Hvilken grense har folk satt på bilene sine? Jeg fikk min med 90% grense ved utlevering fra tesla, noe han som utleverte bilen anbefalte. Men helt ærlig klarer jeg meg jo med mindre.
TM3 LR AWD

Cowboystrekk

Jeg ligger nesten alltid rundt 40-70%, siden jeg lader på jobb kjører jeg innpå 80-90% på fredagene :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OleJA

Sitat fra: bakskj på torsdag 27. mars 2014, klokken 13:18
Hvilken grense har folk satt på bilene sine? Jeg fikk min med 90% grense ved utlevering fra tesla, noe han som utleverte bilen anbefalte. Men helt ærlig klarer jeg meg jo med mindre.

Har satt 'Daily Limit' til litt under 80%. I tillegg setter jeg 'Scheduled Charging' til å starte i 1-2 tida på natta, og ladestrøm til omkring 20A. Da er lading ferdig ca 1 time før jeg skal på jobb - Bilen står da kort tid med maks ladestatus.
Er det planlagt langtur i helga, så stiller jeg om til 90% / 32A natt til fredag. Starter i tillegg 'Max Range Charge' via mobil app på fredag morgen. Bilen er da på 95-98% når jeg kjører på jobb, og det er lite som må etterfylles på ettermiddagen før avreise.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sims

80% -> 30% bedre enn 90% -> 40% ifølge Elon Musk (gitt at man ønsker å bruke 50% av SoC).
https://twitter.com/cairnz/status/448403837242851328

bakskj

Sitat fra: sims på torsdag 27. mars 2014, klokken 14:06
80% -> 30% bedre enn 90% -> 40% ifølge Elon Musk (gitt at man ønsker å bruke 50% av SoC).
https://twitter.com/cairnz/status/448403837242851328

Awesome. Satte til 80% nå :D
TM3 LR AWD

cairnz

Jepp, heller 80-30 enn 90-40, i følge sjefen selv. Men i dag var det mer 80-40 da det var gode forhold og jeg tok det med super-chillende ro på veien hjem.. stort sett i 90 hele veien på cruisecontrol, det er så evig mer behagelig i lengden å slippe filskifter og forbikjøringer (annet enn et og annet vogntog)...
Elbilist

kjølholdt

Jeg har daily på 78% ca. Plugger i på kvelden og den er ferdig ladet på 2-4 timer. Har ikke begynt å time lading slik at det er ferdig rett før bruk .men det er kanskje en god ide.men uansett sliter det nok mer på batteriet at jeg må kjøre det ned på 10 km rest, to tre ganger til før tesla får opp en SC på Skei
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

RoadRunner

Da har jeg litt erfaringsbasert materiale for hvordan mitt batteri har utviklet seg på de første 80.000 km/4 år.
Jeg har en P85 registert i august 2013, Vin 13xxx, og har ladet til 92-95% ca 5 ganger på disse årene.
1 ladet jeg til gang til 98% (Dovre var stengt pga dårlig vær), denne gangen måtte jeg ned til 0% og "reservetanken" for å kom hjem - dette var så tidlig at TMS bare hadde shuko/16A/230V-mulighet til å lade (i tillegg til den nordligste superladeren på Dombås).
Normalt er batteriet mellom 20 - 90%, aldri under 10%, skjelden under 20%. Lader urytmisk og ved behov, som regel rundt 230V/5-10A over natta på en regulær shuko-stikk.
Jeg har en relativt rolig kjørestil/akselrasjon (kjørte 75.000 km på de orginale 8 dekkene), og det er bare jeg som kjører bilen. Nesten halvparten av de 20.000 km i året er langkjøring mellom Trondheim og Kr.sund (20 mil), da starter jeg normalt på 90%. I Trondheim er temperaturen vanligvis rundt 5 - 15 grader C på sommerstid, ned til -10C på vinterstid og kanskje -20C i to-tre uker på det kaldeste. Bilen står i kald garasje eller ute, og med unntak av perioden juni til august er det ofte begrensninger på displayet i max effekt-uttak eller regen på morgenen.

Var på service igår, leverte bilen inn med 79999km på displayet og de kom med følgende tilbakemelding:
"Sammenlignet celleverdiene på batteriet og kontrollert CAC-verdien på batteriet i forhold til alle modeller rundt samme vinnr. CAC-verdien er over gjennomsnitt bra stand, og har kun minsket effekt med 4%. Celleverdiene er jevn og fin."

Fikk ordnet meg med mulighet til å bruke TM-Spy i forrige måned, og det er typisk 3-5mV forskjell på modulene i batteriet når det har stått stille en natt uten lading.

Så min konklusjon er at Battery Management Systemet til Tesla er meget godt satt opp.
Som er totalt motsatt av erfaringene fra Buddyen ;-).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA