Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf i frontkollisjon

Startet av Milzit, fredag 07. februar 2014, klokken 08:45

« forrige - neste »

Milzit

Jeg har i dag charge limit på 75% og pleier å sette på lading når jeg har under 200 km/ca 50% igjen.(når jeg ikke kjører langt)

Dette er det beste området for batteriet å være i?

Sjøhyene

Akkurat lest meg opp litt på batteriteknologi og diverse tråder på TMC og tror jeg skal begynne med 75% limit selv. Setter den heller opp igjen til 90 eller 100 de gangene jeg virkelig skal kjøre mye en dag.
Ikke så mye å hente på 75% vs 90% men ser utvilsomt ut til at det har en positiv effekt over tid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sindrej

Har limit 80%, og setter på når jeg er under 50%.  Ikke studert så nøye på det, men tror det skal være greit.

erot

Har vært diskutert før, men ble ikke så mye klokere: Betyr dette at jeg ved kun småkjøring ikke bør plugge i daglig som Tesla anbefaler i manualen, men vente til ca 50%? Har ikke batteriet best av minst mulige opp- og nedladinger?

Henning76

Batteriet lades syklisk - det vil si at de cellene du ladet sist også brukes sist. Dette er visstnok en av de store innovasjonene til Tesla som gjør at batteriet skal ha en mye lenger holdbarhet. Det spiller med andre ord ikke noen særlig rolle om du starter ladingen ved 75% eller 50% kapasitet.

Det er beviselig bedre å "klattlade" et Li-Ion batteri enn å lade det i store sykluser. Jeg lader min bil stort sett hver dag, og jeg lader den til 90%, slik Tesla nå anbefaler (også det som ble anbefalt ved overtakelse av bilen).

Har du laderen plugget i mens bilen står stille, vil laderen kutte når strømmen når din satte grense. Går du under grensen igjen (vampire drain/3G etc), lades batteriet sakte opp til grensen igjen.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

jkirkebo

Sitat fra: Henning76 på fredag 14. mars 2014, klokken 11:17
Batteriet lades syklisk - det vil si at de cellene du ladet sist også brukes sist. Dette er visstnok en av de store innovasjonene til Tesla som gjør at batteriet skal ha en mye lenger holdbarhet. Det spiller med andre ord ikke noen særlig rolle om du starter ladingen ved 75% eller 50% kapasitet.

Her tror jeg du har misforstått noe. Alle cellene lades likt, det er ingen inten oppdeling av hverken lading eller forbruk i batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orcuz

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. mars 2014, klokken 11:27
Sitat fra: Henning76 på fredag 14. mars 2014, klokken 11:17
Batteriet lades syklisk - det vil si at de cellene du ladet sist også brukes sist. Dette er visstnok en av de store innovasjonene til Tesla som gjør at batteriet skal ha en mye lenger holdbarhet. Det spiller med andre ord ikke noen særlig rolle om du starter ladingen ved 75% eller 50% kapasitet.

Her tror jeg du har misforstått noe. Alle cellene lades likt, det er ingen inten oppdeling av hverken lading eller forbruk i batteriet.

Helt sikker? Mener jeg har lest at de lades syklisk jeg også..?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Henning76

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. mars 2014, klokken 11:27
Sitat fra: Henning76 på fredag 14. mars 2014, klokken 11:17
Batteriet lades syklisk - det vil si at de cellene du ladet sist også brukes sist. Dette er visstnok en av de store innovasjonene til Tesla som gjør at batteriet skal ha en mye lenger holdbarhet. Det spiller med andre ord ikke noen særlig rolle om du starter ladingen ved 75% eller 50% kapasitet.

Her tror jeg du har misforstått noe. Alle cellene lades likt, det er ingen inten oppdeling av hverken lading eller forbruk i batteriet.

Hva? Dette er da vitterlig slik jeg har fått presentert det... Da må jeg google litt... :)
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Henning76

Jkirkebo : en 18650-celle kan i utgangspunktet bare lades 500 ganger. Jeg tror fortsatt det er slik at de lades i sykluser. Mener også jeg har lest at de er oppdelt i mange "klynger" - hvor hver klynge har sitt sikkerhetssystem, elektronikk også videre. Tar jeg feil?
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

RaBalder

Det eneste jeg tror med sikkerhet (tror jeg  ???) er at alle cellene må levere strøm dersom man drar avgårde med fullt effekt-uttak.


cairnz

Sitat fra: Henning76 på fredag 14. mars 2014, klokken 11:41
Jkirkebo : en 18650-celle kan i utgangspunktet bare lades 500 ganger. Jeg tror fortsatt det er slik at de lades i sykluser. Mener også jeg har lest at de er oppdelt i mange "klynger" - hvor hver klynge har sitt sikkerhetssystem, elektronikk også videre. Tar jeg feil?

Belastning og lading fordeles likt på klynger og batterier, det er "i hvert batteri" man snakker om sykluser, og det er der prosentene kommer inn. Det er ikke slikt at bilen sørger for at en klynge har 80% batteri og en annen 40%. Her fordeles det likt for å få lik lading og utlading på alle celler. Ville vært vanskelig å dratt ut 80kW+ hvis man bare hadde 10% av cellene tilgjengelig :)
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Henning76 på fredag 14. mars 2014, klokken 11:41
Jkirkebo : en 18650-celle kan i utgangspunktet bare lades 500 ganger. Jeg tror fortsatt det er slik at de lades i sykluser. Mener også jeg har lest at de er oppdelt i mange "klynger" - hvor hver klynge har sitt sikkerhetssystem, elektronikk også videre. Tar jeg feil?

Du tar nok feil. Batteriet er delt opp i blokker, men de lades samtidig, Lithium-batterier kan ofte lades svært mange flere ganger enn 500, det kommer an på kjemien. 18650 er kun den fysiske størrelsen (650mm langt og 18mm tykt), det sier ingenting om det som er inni.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Porsgrunn

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. mars 2014, klokken 12:17
18650 er kun den fysiske størrelsen (650mm langt og 18mm tykt), det sier ingenting om det som er inni.

Bragden er å få plass til batterier på 65 cm  ;)

Øyvind.h

Dette med batteripakker og battericeller er ikke lett :)
Som det påpekes:
-18650 celler som sitter i Model S kan ved korrekt bruk lades langt mer enn 500 fulle sykluser
-Pakken er delt opp i flere deler og overvåkes individuelt, men lading og utlading skjer i hovedsak samlet. Det skjer riktignok noe balansering når bilen nærmer seg 100%, men som sagt: i hovedsak samlet.
-90% er det absolutt maksimale av hva Tesla anbefaler at man lader til på daglig basis. Anbefalingen er lagt på 50-90%. Selv har jeg pt maks SOC på 75%, men ladet til 85% i går fordi jeg skal på langtur i dag (ender opp rundt 45% SOC på destinasjonen).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hma

#14
Jeg støtter også idéen ved å holde seg unna maksimal cellespenning, dvs la bilen i hovedsak ligge på under 90% StateOfCharge.

Det jeg ikke er helt sikker på, er om battericellene kun blir balansert ved SOC >95%, dvs at man bør fullade en gang i blant. Eller om cellene også blir balansert ved lavere ladestatus.

Ellers finnes det noen bilder fra innsiden av et Tesla-batteri i denne tråden:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13121-Inside-the-Tesla-battery-pack
Tror de stammer fra pakken i en Toyota Rav4 EV 2012->
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA