Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ChargeNow

Startet av felipe, torsdag 06. februar 2014, klokken 23:33

« forrige - neste »

felipe

Er det noen som har peiling på hvor mye det koster å fikse varmeapparatet. Vet at det kommer an på hva som må gjøres, men sånn ca pris?

Warlock

Ny varmekolbe ligger på 12.000 + en time arbeid ohs R&S i Sandvika (snakket med de for en ukes tid siden) Det er litt ventetid på de nye kolbene, men på sikt vil de ha disse på lager.

Dersom det er sikring inne i PCU som må byttes blir det bortimot like dyrt(?). Det tar bortimot 10 timer å ta ut og sette inn igjen enheten, samt å sende den vekk for ut- og innlodding av sikring, så vidt jeg har skjønt.

Dersom man må gjøre begge deler høres det veldig kostbart ut...

Poppe

What about installing an external fuse that will blow befor the one in the PCU. Seems to be very expensive when that fuse blows.
Is that a common fault if/when the heater burn out ?
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

hma

The original heater fuse is 20A. The tolerance of this is marginal. I'm afraid that a ~19A fuse in series would blow frequently and be a hazzle.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Gekko

Hei !

Etter at varmekolben vår røyk valgte jeg å installere en diesel varmer..(mulighet for fjernkontroll)
Må si jeg er rimelig godt fornøyd med det. Har fått 10-15% lengre rekkevidde om vinteren. :-)

Kostet 12.000,- + 2-3 timer montering.

Geir
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

Xirius

Sitat fra: Gekko på tirsdag 04. februar 2014, klokken 23:21
Hei !

Etter at varmekolben vår røyk valgte jeg å installere en diesel varmer..(mulighet for fjernkontroll)
Må si jeg er rimelig godt fornøyd med det. Har fått 10-15% lengre rekkevidde om vinteren. :-)

Kostet 12.000,- + 2-3 timer montering.

Geir

Det kunne jeg tenkt meg!
Hvor fikk du tak i den?
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lene Jensen

Skifting av varmekolbe gikk på garantien på den bilen som jeg har (varmeapparatet virket ikke da jeg prøvekjørte den og det ble fikset før jeg overtok bilen). Det er en 2010 modell og var i januar i 2012 det ble skiftet.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

elektrolux

Vi har tatt inn noen PTC varmeelementer til Think City. Disse erstatter den originale vannvarmeren og gir raskere og mer energieffektiv varme. Monteringen er relativ enkel, men bilen trenger ny software for å kunne bruke dette elementet.

Pris: kr 6000.-


http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Think A306 PTC varmeelement
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Warlock

Så hvordan får man flashet bilen med ny SW? Virker denne selv om sikringene har røket i PCU?

elektrolux

Der er kompetanse og utstyr angående flashing i Oslo, Trondheim og Bergens området. Desverre kan jeg selv lite om dette enda.

Dette varmeelementet bruker samme uttak som varmekolben, så defekte sikringer må byttes først.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tænk-2010-11-Litium

Da var varmekolben min også gåen. Calix via Røhneselmer oppgir at det fortsatt utvikles ny variant av BEV heater, og at denne kanskje er klar for levering i løpet av høsten (?!) til en pris på ca 8000,-.

Er det noen som har forsøkt dette med PTC / keramiske varmeelementer? Er det helt sikkert at man trenger å oppdatere SW, om man f.eks. klarte å tilpasse et sett elementer med lavere effekt? Ser det finnes endel keramiske elementer å få handlet f.eks på ebay.

Noen som har lekt med tanken om å sette inn varmere fra andre elbiler - erfaringer?

Er det ellers noe nytt på varmeapparat-fronten - er dieselvarmer den eneste sikre løsningen?

elektrolux

Etter en vinter uten varmeapparat fikk vi en av Think sine ingeniører til å utvikle og flasche original clima cpu med ny software slik at PTC varmeelementet vi monterte fungerer.

Nå er klimaet i bilen perfekt. Nå gjenstår bare å fjerne regenerering i D modus for mer komfort og økt rekkevidde og få utnyttet mer enn 2 cm av 10 cm pedalvandring på fartpedalen så kan Nye Think'en bli en riktig så kjekk bil. Fra før er den uslåelig på kjøreegenskaper, og soltaket er konge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lene Jensen

Nå virker ikke varmeapparat mitt. Virket helt fint den ene dagen (kjørte på full varme fordi det var en kald morgen). Dagen etter blåste det bare kald luft.
Har sjekket sikringene i sikringsboksen og den som det står varmeapparat på har ikke gått.

Bilen fikk ny varmekolbe i 2012.

Tips til hva som kan være galt?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA