Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ChargeNow

Startet av felipe, torsdag 06. februar 2014, klokken 23:33

« forrige - neste »

Lene Jensen

Aldri hørt om Kalix, hva er det?

Da jeg skulle kjøpe den i 2012 virket ikke varmeapparatet og dette ble fikset hos R&S ved at de satte inn en varmekolbe etter det jeg skjønte.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Ok, trenger råd angående varmeapparatet.

Think 2010 gen2 zebra.

Varmekolben er gåen.

Alternativer:

1. Elbilmek bytter varmekolbe til en overhalt med 1 års garanti, koster 8500 inkl arbeid

2. Kjøper et PTC varmeelement fra elektrolux
http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Think_A306_PTC_varmeelement
kr 6000 + porto + arbeid ???
Elbilmek har ikke erfaring med disse. Software må ha ny, eller ikke??

3. Ny Webasto kr 17600 inkl arbeid, skiftet av Elbilmek

4. Prøver å skaffe en brukt Webasto, pris kr ??? og finner noen andre, hvem(?) som kan montere den.

5. Kjører uten varme til jeg skal selge bilen i løpet av noen måneder. Får hvor mye lavere pris ved å selge den med bare "kaldluften i drift"? Pendler ikke nå så det blir mest småkjøring.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Go-carter

Med alt dette som alternativer, hadde jeg klart gått for Webasto/Eberspächer. Da har du en løsning som kan fjernstyres, tærer ikke på batterikapasiteten, og generelt sett gir større komfort i vinter-norge.

Du kan få kjøpt disse brukt rimeligere, eller fra kina for 3-4000,- + mva.
http://www.aliexpress.com/item/Belief-Air-Parking-Heater-5KW-12V-Diesel-Similar-Webasto-Heater-For-Boat-Bus-Truck-Caravan-Motor/2029998712.html?spm=2114.01020208.3.21.XnCDzI&ws_ab_test=201556_2,201527_4_71_72_73_74_75,0_0

Det er helt sikkert noen som vil installere den for deg :) alternativt så er det relativt greit å plugge sammen, og montere. Tror det ligger noen bilder ute fra de som har gjort det før. Jeg ønsker meg noe lignende selv, da spesielt for å kunne fjernstyre, men har ikke tatt meg råd til det enda.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lene Jensen

Go-carter, takk for råd.

Den du linket til kommer på kr 6310 inn til Norge (dyr frakt og dyr dollar). Hvor mange arbeidstimer er det å installere en slik?

Jeg ser det er masse webastoer på finn men så står det f.eks. "Webasto - passer til Volvo". Betyr det at en slik ikke vil passe i en Think? Hvordan finner man ut det?

Har fått tilbud om å kjøpe en brukt varmekolbe fra en her på forumet som er fra gen0, så "plugg må byttes", hva innebærer det?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Go-carter

Tja, usikker på hvor mange timer det ender på. Skal du gjøre det selv, og er uerfaren med dingser og petter-smart løsninger, ville jeg iallefall satt av en lørdag til jobben. Kort fortalt må du lage eller kjøpe en brakett til å feste varmeren ett sted i motorrommet, koble sammen alt av kabler, feste kabelsløyfe samt dieselpumpe, feste diesletank/kanne, dra slange fra denne til pumpe, testkjøre hele systemet og så finne en åpning inn i kupé for varmluft. På den ene bilen jeg har sett med dette, har de kjørt varmluft inn i samme åpning som inntaket til kupévarmeren.

Forutsatt at du får tak i en ferdig brakett (eller kan bruke den som følger med), så behøver du et-par skrutrekkere, en 10/13mm fastnøkkel, samt sag, skarp kniv, eller hullborr for å føre varmluftsslangen inn i kupé.

Webasto som er merkespesifikk er for "fabrikksmontering", det vil si da er det rør tilpasset en annen bil og uten styreenhet da disse gjerne styres igjennom bilens AC. Jeg er på utkikk etter en slik til min BMW også ;)

Brukt varmekolbe fra gen0 er jeg usikker på, men med ny plugg fungerer den helt sikkert. Men husk da at denne kan fort havarere av samme grunn som eksisterende, da den har samme "produksjonsfeil". Det finnes en fix ved å montere en dings som fjerner luft i systemet, som visstnok skal føre til at den varer lengre.

Jeg er en av de heldige som fikk Calix varmer til min Think. Den viser seg å være mer holdbar enn den gamle varmekolben :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ee

Sitat fra: Lene Jensen på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 19:11
Ok, trenger råd angående varmeapparatet.

Think 2010 gen2 zebra.

Varmekolben er gåen.

Alternativer:

1. Elbilmek bytter varmekolbe til en overhalt med 1 års garanti, koster 8500 inkl arbeid

Hei Lene,

Jeg tenker å sette min Think hos Elbilmek for å fikse varmeapparatet. Hvor har du hentet prisoverslaget? På hjemmesiden deres oppgis det 12 125,- for jobben. http://www.elbilmek.no/index.php/service-og-reparasjoner

habazot

Eg har samme behov for å fikse varmeapparatet, men kan leve med at framdriftsbatteriet blir tappa litt.
Vegrar meg litt for å besøke bensinstasjonar med Thinken :)
Er det andre som har tenkt på løysingar rundt rein elektrisk oppvarming luft/luft?..
Ei løysing kunne jo vera å bruka ein 300V->12/24V DC/DC converter og eit par kupevarmarar, då har ein ei løysing til <1000Nkr? :) Blir sikkert under 1000W, men er kanskje godt nok.?..
Bergen
- Think City 2008 - 43000km

Lille Bilen

habazot
Har du noen planer om hvordan du skal få dette til? Jeg har også en Think i Bergen med varmeapparat som ikke virker og er derfor interessert i hvordan det kan bli litt varme igjen. Trenger det for å holde klar frontrute på kalde dager.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

habazot

Eg prøvde å sjekke litt, ein 300V->24V DC/DC konverter som kan takle 600W kjem på ein 1000-1500 kroner:
http://www.alibaba.com/product-detail/isolated-600W-DC-DC-converter-96V_60365755782.html?spm=a2700.7743248.51.1.Ot9VEp

pluss eit par-tre-fire rimelege 150W 12V kupevarmarar i serie/parallell burde i prinsippet fungere:
http://www.alibaba.com/product-detail/12V-150W-PTC-Ceramic-Car-Windshields_60374865747.html?spm=a2700.7724838.30.11.nvCf10&s=p

DC/DC har vel ein effektivitetsgrad på ca 90%. Men ca 600W vil nok ikkje fungera på Røros, det blir for å fjerne litt dugg og gje illusjonen om at ein har varmeapparat dersom ein lar den eine blåse deg midt i fleisen.. :)

Har ikkje fått satt meg godt nok inn i kva andre løysingar ein har, hadde jo vore greit om ein kunne brukt luftkanalane som allerede er der og hatt varmelementet/vifta i motorrommet. Søke litt til..

Varmelement er jo ikkje alltid avhengig av AC, kunne brukt DC direkte kombinert med ei DC vifte..

Begynner å lukte litt Reodor Felgen av dette.. :)

Kanskje burde me laga ei "Bergen T(h)inkers" sidan me er stort sett utan anna støtteapparat her på vestlandet?..
Bergen
- Think City 2008 - 43000km

habazot

Eit anna alternativ ville kanskje vera å bruka ein motorvarmar ala:
  http://www.ebay.de/itm/Motorvorwaermung-alle-PKW-75-85-C-OWL-4S-Vorwaermer-Anschluss-Set-option-/291046608517

kombinert med ein inverter frå 300-400VDC til 220VAC ala:
  http://www.ebay.com/itm/2000W-Pure-Sine-Wave-Inverter-Power-Board-Post-Sine-Wave-Amplifier-Board-DIY-kit-/171670715328?&_trksid=p2056016.m2516.l5255

Kva er eigentleg specs på PCU heater utgangen?
Og kva styresignal går inn i heateren i dag? Er det on/off basert på temperaturregulatoren i kupeen?
Er det kobla saman med pumpa?
Bergen
- Think City 2008 - 43000km

Lille Bilen

habazot, din idee:
"Kanskje burde me laga ei "Bergen T(h)inkers" sidan me er stort sett utan anna støtteapparat her på vestlandet?.."
er ikke så dum. Det er langt til et kompetent verksted.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Ole Volsmann

Hej
Jeg har nye originale varmekolber som jeg vil sælge for 7500,- Dkr

brutex

Jeg har montert en Webasto i bilen til kona mi og hun er strålende fornøyd.  ;D Webastoen drives på parafin og fungerer helt suverent. Hvis dere er interessert i å ta en titt på det og bor i Bergen er det bare å ta kontakt.  :)


2010 Think City

schweitzeren

TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Go-carter

Sitat fra: schweitzeren på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:56
Jeg sier bare : http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70222831

Det er varmen sin :D

/Jesper

Med en slik en får man kontant varme ja, men samtidig så mister man rekkeviddefordelen en dieselvarmer gir.

I USA har i tillegg denne varmeren knekt en haug med kretskort på BMI, men jeg vet ikke om Zebrabatteriet har samme problemet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA