Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf i frontkollisjon

Startet av Lille Lance, torsdag 06. februar 2014, klokken 21:35

« forrige - neste »

Trustno1

Jeg fant ikke noe 12v over speilet på min P85D som ble utlevert i mars, med alle tilvalg minus 21" felger og 7-seter.

Gjorde ett forsøk på å finne strøm ved hanskerommet også, men endte med at jeg trakk opp direkte i fra batteriet. Var litt tuklete å få strøm frem til kameraet på en fornuftig måte for min del.

Salvesen

At bilprodusenter ikke legger dette klar i dag fatter jeg ikke, da klarer jeg meg nok uten dashcam denne gangen også :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Kavorka

Dersom dashcam har mini-usbtilkobling finnes det et enkelt og greit alternativ som jeg gikk for. Henter permanent strøm på OBDII'en, som ellers bare er til pynt. Koster en hundrelapp og en porsjon tålmodighet hvis bestilt fra dx. Kabel presses inn i glipe langs frontrute og tilbake ned under rattet, hvor OBDII-kontakten bor.

http://www.dx.com/no/p/obd2-16-pin-male-to-mini-usb-5-pin-male-smart-charging-cable-for-car-gps-dvr-android-phone-4m-398995#.VksMuXarRpg

Salvesen

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 17. november 2015, klokken 13:35
Dersom dashcam har mini-usbtilkobling finnes det et enkelt og greit alternativ som jeg gikk for. Henter permanent strøm på OBDII'en, som ellers bare er til pynt. Koster en hundrelapp og en porsjon tålmodighet hvis bestilt fra dx. Kabel presses inn i glipe langs frontrute og tilbake ned under rattet, hvor OBDII-kontakten bor.

http://www.dx.com/no/p/obd2-16-pin-male-to-mini-usb-5-pin-male-smart-charging-cable-for-car-gps-dvr-android-phone-4m-398995#.VksMuXarRpg

Får en da skjult den hele veien ned eller blir den liggende på dashbordet synlig? Høres jo ut som en veldig fin løsning om en klarer å skjule den noenlunde helt ned!
Svart S75D 2016(AP2.0)

Kavorka

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 17. november 2015, klokken 13:40
Får en da skjult den hele veien ned eller blir den liggende på dashbordet synlig? Høres jo ut som en veldig fin løsning om en klarer å skjule den noenlunde helt ned!

Jeg har ikke prøvd så hardt på å klemme kabelen det lille stykket fra vindu tilbake mot førerdør. Planen var å få den inn i sprekken der og, hvis det er lov å si. Enn så lenge er den festet stramt slik at den ikke slenger. Jeg kan ta med noe plastikkverktøy i kveld og se om den lar seg skvise på plass. 

F_P

For å få skjult kabelen trekker man den:

• Bak dekselet på siden av dashbordet
  • Videre opp og bak a-stolpe dekselet, her fester man kabelen til eksisterende kabelbunt
[li] På oversiden av airbagen, og over taktrekket til "hullet"/gitteret
[/li][/list]

PS! Jeg har både dashcam og OBD2-kontakter ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tonl

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 11:48
Jeg fant ikke noe 12v over speilet på min P85D som ble utlevert i mars, med alle tilvalg minus 21" felger og 7-seter.

Gjorde ett forsøk på å finne strøm ved hanskerommet også, men endte med at jeg trakk opp direkte i fra batteriet. Var litt tuklete å få strøm frem til kameraet på en fornuftig måte for min del.

Regner med du har utvendig alarmpakken? Du vipper ut dekselen mellom taklyset. Hvis du ser en plugg som går inn på en boks festet til denne dekselen, kan du hente "konstant" strøm fra denne pluggen.

lunitiks

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 17. november 2015, klokken 12:09
At bilprodusenter ikke legger dette klar i dag fatter jeg ikke, da klarer jeg meg nok uten dashcam denne gangen også :)

Relax! På biler produsert etter juli 2014 har Tesla lagt en ledig 12V bak dekslet på venstre side i fotbrønnen på passasjersiden (se bildet under). Dekslene er festet med klips, men vær forsiktig da disse klipsene kan bli knekt.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Salvesen

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 17. november 2015, klokken 18:55

Relax! På biler produsert etter juli 2014 har Tesla lagt en ledig 12V bak dekslet på venstre side i fotbrønnen på passasjersiden (se bildet under). Dekslene er festet med klips, men vær forsiktig da disse klipsene kan bli knekt.

Dette er jo "Milevis" fra speilet hvor det er naturlig å plassere kamera. Derfor det er håpløst at bilprodusentene ikke legger opp 12V usb eller annen kontakt i det området.
Svart S75D 2016(AP2.0)

sn0le

Hjelper lite når kameraet mister 12V når bilen er parkert.
Jeg bruker OBD-porten når jeg monterer.
Kabel blir 100% skjult.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ihlhaug

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:31

Dette er jo "Milevis" fra speilet hvor det er naturlig å plassere kamera. Derfor det er håpløst at bilprodusentene ikke legger opp 12V usb eller annen kontakt i det området.

Alle med AP har 12 volt i "speilet". Trenger du montering gjør jeg dette i Bergen for en billig penge.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 19. november 2015, klokken 00:15
Trenger du montering gjør jeg dette i Bergen for en billig penge.

Dette var musikk for meg - hva er forresten billig penge?
Kontakter jeg deg på pm?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

F_P

Bruk OBD2, jeg har laget ferdig opplegg med OBD2-kontakt ferdig tilkoblet kameraets ledningsnett slik at hele installasjonen er plug&play. I forhold til garanti vet jeg at Tesla kicker mindre på dette siden installasjonen da ikke er å regne som "fast" :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Salvesen

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 19. november 2015, klokken 00:15
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:31

Alle med AP har 12 volt i "speilet". Trenger du montering gjør jeg dette i Bergen for en billig penge.

Behøver en å splitte kabel eller kan en koble seg direkte på en plugg, evt hvilken type?
Svart S75D 2016(AP2.0)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA