Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukes din Tesla som familiebil?

Startet av Amoss, torsdag 06. februar 2014, klokken 20:17

« forrige - neste »

NTesla

Sitat fra: Amoss på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:08
Sitat fra: NTesla på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:10
Men ganske mye av trafikkgrunnlaget kommer fra nord for Larvik (les Oslo-området til feriehus på Jylland) og da er det ikke sikkert Århus er like greit hvis en ønsker å kjøre i normal hastighet. Da blir alternativet å ta en svipptur ned til Brokelandsheia, evt. bare fortsette ned til Kristiansand og ta ferga derfra.

Eller Københavnferga fra Oslo.

For all del et greit alternativ. Men kanskje ikke hvis en skal på nord/vest-kysten og må ta hele veien rundt.

Cecilie

Sitat fra: fredag på torsdag 30. januar 2014, klokken 13:55
Sitat fra: Cecilie på torsdag 30. januar 2014, klokken 13:20
Hm, mon tro om man rekker fram til superladeren i Århus om man starter i Oslo og tar ferga Larvik-Hirtshals ...

Nei, det gjør man ikke.

Eller, kanskje, hvis du gjør en range charge, og kjører i 80 på motorveiene i Danmark. Og jeg ikke kjører, men overlater til en litt mer økonomisk sjåfør. Og da er bilen rimelig tom i Århus.

Hehe, range charge er et must. Jeg har ikke tenkt å legge ut på langtur uten. Men 80 på motorveiene i Danmark er nok ikke så realistisk. 110 kanskje ... Det er også rimelig uaktuelt å måtte stå opp enda tidligere enn nødvendig for å svippe innom Brokelandsheia når man skal ta morgenferga fra Larvik... Så jeg håper det kommer en superlader litt lenger nord altså. Litt påfyll i nærheten av Ålborg hadde vel gjort susen.
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Amoss

Sitat fra: NTesla på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:25
For all del et greit alternativ. Men kanskje ikke hvis en skal på nord/vest-kysten og må ta hele veien rundt.

Skal man ikke lengre enn til (ett stykke) nord for Århus, så bør det gå greit via Larvik uten SC, forutsatt at man har lademuligheter der man skal. Men ser lett at det blir litt omvei dersom man skal til Århus-området.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Såfremt det ikke er skikkelig vinter skjønner jeg ikke hvorfor Oslo-Århus skulle være noe problem?
Må selvfølgelig lade helt opp, men vi snakker tross alt bare 32 mil???
Man kan ikke ligge å trøkke på i 130km/t, men i 100km/t bør det gå fint så lenge kjøreforholdene er OK.

Nå skal ikke jeg til Danmark før tidligst til sommeren, men da er jeg i hvert fall ikke bekymret for en strekning på 32 mil :) Bare å holde seg under 250Wh/km så skal det gå fint.

Ellers spretter det jo opp hundrevis av 22kW punkter i Danmark nå om krisen skulle inntreffe (Clever alene åpner vel noe sånt som 150 punkter i løpet av kort tid).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pekle

Ville det være et marked for at fergeselskapene tilbød lading på overfarten? Kanskje ikke spesielt effektivt generert elektrisitet, men disse flytende hotellene gjør jo slikt i stor skala uansett.

NorwegianX

Sitat fra: pekle på torsdag 30. januar 2014, klokken 16:48
Ville det være et marked for at fergeselskapene tilbød lading på overfarten? Kanskje ikke spesielt effektivt generert elektrisitet, men disse flytende hotellene gjør jo slikt i stor skala uansett.

Skal ikke se bort ifra at ColorLine kommer til å tilby dette innen nær fremtid.

De har allerede system for å fore kjølecontainere med strøm.
ColorLine fra Larvik har også et utendørs dekk som er godkjent for å transportere varer med spesielle sikkerhetskrav. Mulig lading av elbil også er lett å få til i samme område?
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

kristmara

Sitat fra: NorwegianX på torsdag 30. januar 2014, klokken 17:58
Sitat fra: pekle på torsdag 30. januar 2014, klokken 16:48
Ville det være et marked for at fergeselskapene tilbød lading på overfarten? Kanskje ikke spesielt effektivt generert elektrisitet, men disse flytende hotellene gjør jo slikt i stor skala uansett.

Skal ikke se bort ifra at ColorLine kommer til å tilby dette innen nær fremtid.

De har allerede system for å fore kjølecontainere med strøm.
ColorLine fra Larvik har også et utendørs dekk som er godkjent for å transportere varer med spesielle sikkerhetskrav. Mulig lading av elbil også er lett å få til i samme område?

Vi prøvde å spørre da vi kjøpte Leafen i 2011, men da virket det ikke som det kom til å komme. De var redde for brann fordi det en gang tok fyr i en hjemmeombygd elbil etter en lastebil hadde parkert oppå laderen (hvis jeg husker riktig). Om de nå begynner å bli modne vet jeg sannelig ikke.

Siggen

Sitat fra: NorwegianX på torsdag 30. januar 2014, klokken 17:58
Sitat fra: pekle på torsdag 30. januar 2014, klokken 16:48
Ville det være et marked for at fergeselskapene tilbød lading på overfarten? Kanskje ikke spesielt effektivt generert elektrisitet, men disse flytende hotellene gjør jo slikt i stor skala uansett.

Skal ikke se bort ifra at ColorLine kommer til å tilby dette innen nær fremtid.

De har allerede system for å fore kjølecontainere med strøm.
ColorLine fra Larvik har også et utendørs dekk som er godkjent for å transportere varer med spesielle sikkerhetskrav. Mulig lading av elbil også er lett å få til i samme område?

Alle rederiene har det. De største flåtekundene til Dfds, Fjord Line og ColorLine kjører flyvefisk ut og grønt inn som er avhengig av kjøling under overfart  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA