Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av teralv, torsdag 06. februar 2014, klokken 18:33

« forrige - neste »

teralv

Hvor vanskelig er det å lage sin egen ladekabel på rundt 30 amp selv?
Finnes det plugger (pistol) til å tre inn i fronten på bilen hvor en kan sette på kabel og stikkontakt selv?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

JBS

Sitat fra: teralv på torsdag 30. januar 2014, klokken 11:56
Hvor vanskelig er det å lage sin egen ladekabel på rundt 30 amp selv?
Finnes det plugger (pistol) til å tre inn i fronten på bilen hvor en kan sette på kabel og stikkontakt selv?

Se på EVSEopen.com

Kan evt. sende fotos af min fra dem  ;D

Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

teralv

Det jeg ser for meg:


  • Har 32 amp kurs i garasjen, og kan oppgradere til 40 amp ved å sette inn større sikring for kabelen er dimensjonert for det.
  • Nå er jeg litt bevandret innenfor elteknikk. Har kjøpt en ladekabel med oransje kabel som ser tilsynelatende ganske simpel ut - en kabel med 2,5 kvadrat ledere, og vanlig stikk i ene enden, og en påmontert pistol som leverer 6, 10, el 16 amp. Regner med at det er nokså simpel teknikk inni pistolen. Derfor må det tenkes at en kan kjøpe slike pistoler løst med opp til 32 amp kapasitet, som jeg selv kan sette på en 6 kvadrat kabel med 3 ledere.
    Prisen jeg betalte 6700,- for den oransje kabelen føler jeg var et ran, og føler meg lurt hver gang jeg ser kabelen. Der har noen en satans stor fortjeneste slik jeg ser det.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Griffel

#5
Hører du til de få som har en lader i Leafen på over 3,6 kW, eller har du bestilt ny bil?
Hvis ikke har du ingen glede av noe slikt.

Eller står det mye (alt du trenger å vite) om dette i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.0.html
Siden standarden er harmonisert mellom Type 1 (Leaf,Trillinger) og type 2 (BMWi3,Tesla,VW) er det kun pluggen som er ulik.

Sitat fra: teralv på torsdag 30. januar 2014, klokken 12:26
Har kjøpt en ladekabel med oransje kabel som ser tilsynelatende ganske simpel ut - en kabel med 2,5 kvadrat ledere, og vanlig stikk i ene enden, og en påmontert pistol som leverer 6, 10, el 16 amp.
Husk at pistolen ikke "leverer 6, 10, el 16 amp", den forteller lader i bilen hvor mye den får lov å trekke fra den aktuelle kursen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teralv

Okai, da har jeg gjerne oversett dette. Min bil er en standard japansk leaf uten varmepakke. Nyreg i frankrike januar 2013.

Vil min bil da maks ta i mot 16 amp ? Eller er det mer å gå på?
Det er jo et til hull der fremme som en kan hurtiglade på, hva tar det hullet i mot da?
Er det ikke pistoler å få til dette?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

pottle

#7
Du finner enkelt ut om bilen din lader maks 3,3 kW (16A) eller har montert ekstra utstyret som tar opp til 6,6 kW (32A)

Man kan se det på displayet på dashbordet. På en 6,6kw vil det stå estimert ladetid til fullt for både 3,3kw og 6,6kw.

Om det bare står en estimert tid så kan du maks lade på 16A. Du finner billige 16A-ladere som kan konkurrere på pris med en ladekabel som du lager selv.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

hma

#8
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

teralv

Den der var imponerende.
Skal leses.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

svingen

har du 16a på bilen din som maks så må du nok vente til Chademo  i åpne kilde kommer ut,den kommer nok på ca 10-15 tusen....da kan du lade fort,men hvor ofte trenger du egentlig det.

info her http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=13349

kommer kick start prosjekt snart



ellers så får du kjøpt en lit rimlige lader her http://www.ev-institute.no/

personlig har jeg en slik en http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd er ikke alltid man kan lade på 16a når man er på besøk hos folk.

men bruker du den kabelen din veldig skjelden ser jeg jo att du syns det er dyrt,tiper om par år så får du dem til 500 kr.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:04
har du 16a på bilen din som maks så må du nok vente til Chademo  i åpne kilde kommer ut,den kommer nok på ca 10-15 tusen....da kan du lade fort,men hvor ofte trenger du egentlig det.

11kW er en stor forbedring for oss som kun kan lade med 16A på den vanlige pluggen. Plutselig kan man dra på lengre turer uten å måtte inngå avtaler med 5 forskjellige hurtigladesystemer...

Sitat fra: teralv på torsdag 30. januar 2014, klokken 12:26
Har kjøpt en ladekabel med oransje kabel som ser tilsynelatende ganske simpel ut - en kabel med 2,5 kvadrat ledere, og vanlig stikk i ene enden, og en påmontert pistol som leverer 6, 10, el 16 amp. Regner med at det er nokså simpel teknikk inni pistolen. Derfor må det tenkes at en kan kjøpe slike pistoler løst med opp til 32 amp kapasitet, som jeg selv kan sette på en 6 kvadrat kabel med 3 ledere.
Prisen jeg betalte 6700,- for den oransje kabelen føler jeg var et ran, og føler meg lurt hver gang jeg ser kabelen. Der har noen en satans stor fortjeneste slik jeg ser det.

Regner med at det er Charge-Amps kabel du har kjøpt fra norsk forhandler. For min egen del synes jeg den er genial, men håndtaket inneholder nok litt mer elektronikk enn du kanskje tror. Kjøpte min rett fra Charge-Amps i Sverige og endte på en 1000-lapp mindre.

svingen

11kw hvor får du det fra?

orginal kabel er på 10a ca 2.2kw 16a er på 3.5kw så ja det går markant raskere (er vel ca 10-12 timer på 10a og 6-7 timer på 16a) hvis du har en "vanlig" leaf som håntere maksimalt 16a

men og ikke være avhengig av 5 hurtig ladere er vel og ta litt i,skal du lade bilen til 80% 5 ganger ved hjelp av vanlig 16a tar det fort 5 timer kanskje? så bruker 25 timer  lengre på turen hvis du må lade opp til 80% 5 ganger,hurtiglader du så tar det kanskje 2 timer lengre,jeg ville hverfall valgt hurtiglading :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:07
11kw hvor får du det fra?

Var relatert til open chademo saken (og det var 12kW og ikke 11)



Sitat fra: svingen på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:07
orginal kabel er på 10a ca 2.2kw 16a er på 3.5kw så ja det går markant raskere (er vel ca 10-12 timer på 10a og 6-7 timer på 16a) hvis du har en "vanlig" leaf som håntere maksimalt 16a

men og ikke være avhengig av 5 hurtig ladere er vel og ta litt i,skal du lade bilen til 80% 5 ganger
ved hjelp av vanlig 16a tar det fort 5 timer kanskje? så bruker 25 timer  lengre på turen hvis du må lade opp til 80% 5 ganger,hurtiglader du så tar det kanskje 2 timer lengre,jeg ville hverfall valgt hurtiglading :)

Skal man kjøre litt rundt omkring i landet i en ferie, og kanskje ha etapper på 20-30mil eller mer pr dag trenger man en hurtiglading eller to. Og sånn de fungerer i dag må man jo inngå avtaler med Ishavsveien, GrønnKontakt, Fortum og kanskje et par tre andre for å være dekket.

Hvis man derimot kan ha en "semiportabel" Chademo lader med seg som kan lade på 10-12kW eller mer sparer man mye tid i forhold til 10/16A lading

teralv

Lite relevant å skrive inn "hvor ofte har du brukt for det".

Ingen her inne vet HVA JEG HAR BRUKT FOR.  :P

Senest i går var jeg fra Askøy til Hylkje på formiddag t/r. Kjørte uten klima og varme t/r for å klare turen. Kjerringa skulle bruke bilen 3 timer senere Askøy-Fana t/r, da hadde faktisk 16 amp være å foretrekke. Sånn er det stadig. Jo raskere lading, jo bedre for min del - når en har behov.

Lader 3-4 ganger for dagen, og utskriften på service denne mnd fra Nissan gav meg toppkarakter: lading ofte var bra - stod det i serviceraport.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA