Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av OAT P106, torsdag 06. februar 2014, klokken 15:28

« forrige - neste »

OAT P106

Demonterte ut ankeret av motoren og slipte dette for 15000 km siden.
Har montert inn nye børster,børsteløs vannpumpe og Lithium batterier med BMS ladestyring.
Alt har fungert knallbra.
Men nå lyser jordfeil lampen og da vil ikke laderen slå inn.

Kan fremdeles kjøre med bilen, men det er ikke morro når jeg ikke kan få ladet batteriene.

Håper noen kan hjelpe meg til å finne feilen, dyrt å kjøre med bensinbilen :)

Elmo

#1
PSA har ingen jordfeil lampe, men jeg regner med du mener Lampe for elektrisk feil ? (nederst her). Den lyser ved mange ulike elektriske feil. Du må ha intrument for å lese ut eksakt hva.

Men når bilen ikke lader så er det nok selve laderen som er gåen (BTDT). Den sitter inni elektronikkboksen  og en en sepparat modul som er relativt enkel å bytte hvis du er litt skrukyndig. Men du må regne med å betale 4-6000,- kr for en brukt. Jeg har en liggende. Kan kanskje også bytte den for deg hvis du klarer å få bilen til Asker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OAT P106

Takk for all info, det er den lampen som lyser ja.
Dro til Elbilmekk på fornebu, og fikk en gratis undersøkelse av feilmeldingen.
Det var enten kjølepumpa som ga feil eller radiator termostyringen til vifta, og siden jeg har montert ny børsteløs pumpe så prøver jeg å bytte temp styringen i radiatoren først.
Elbilmek nullet ut feilkoden og da startet ladingen igjen ?? Et mirakel :)
Takk for svar og hjelp.
Har bestilt ny del til radiatoren og håper da ikke feilkoden kommer opp igjen.


Griffel

Nå er det relativt enkelt å se om kjølepumpa går, mens en lader vil en tydelig se veskestrømmen i beholderen om en tar av lokket og pumpa er ok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#4
Sitat fra: OAT P106 på mandag 03. februar 2014, klokken 12:02
Det var enten kjølepumpa som ga feil eller radiator termostyringen til vifta, og siden jeg har montert ny børsteløs pumpe så prøver jeg å bytte temp styringen i radiatoren først.
Mange av de børsteløse pumpene har polariteten i pluggen motsatt av orginalen. Hvis de får feil polaritet så går de ikke rundt.

Sitat fra: OAT P106 på mandag 03. februar 2014, klokken 12:02
Elbilmek nullet ut feilkoden og da startet ladingen igjen ?? Et mirakel :)
Men hvis du lader på nytt uten å ha fikset årsaken til at laderen gikk varm (dvs. årsaken til at kjølevannet ikke sirkulerer) så kommer lyset tilbake.

Hvis du trenger å resette feilkoden selv en gang (og ikke har instrument), så kan du gjøre det med "stor reset". 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA