Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på Haukeland sykehus

Startet av Lars-bgo, torsdag 06. februar 2014, klokken 13:47

« forrige - neste »

Lars-bgo

Jeg har fått min i3 og er svært godt fornøyd.

I god tid før første service må man tegne en vedlikeholdsavtale dersom man ønsker det. Jeg har fått tre priser, men lite info om det er andre alternativer.

Avtale som inkluderer deler , ikke slitedeler og arbeid i 5 år er:
5år 60k koster 4.723,-
5år 100k koster 5.237,- det er og en variant 10år 100k til kr 10.679.

Rettmelse: Dette er uten slitedeler.  Det er og et alternativ med slitedeler.

Det hører med til bildet at bilen skal på første service i desember 2015 og at det da tydeligvis er skifte av bremseveske som er viktigste punkt, det er tydeligvis lite vedlikehold som må til/ forventes.

Andre som har info?


Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

bromm

#1
Jeg kommer til å vente lengst mulig med å tegne denne avtalen (om jeg i det hele tatt bestemmer meg for å tegne den). På vanlig BMW-modeller så er det tidsnok å tegne avtalen idet du bestiller time for første service-besøk - og på i3 ser det ut til å være først etter 2 år, med mindre man har et uvanlig bruk (BMW har alltid dynamisk bergning av når det er behov for service på de ulike slitedelene, siden de måler slitasjen på f.eks bremseklosser/skiver og evt. avvikende bruksmønster etc.).

Når det gjelder prisen, så er særlig 5år/100km ekstremt lav - den slår jo Nissan Leaf ned i støvlene når det gjelder sevicekostnad (hvis jeg ikke husker helt feil så opererte de med 422 kr i mnd. på VG/NAF-testen !?!?!?!)

jaxry

Sannsynligvis er begge disse avtalene gunstige prismessig kontra å bestille servicene separat. Man vil jo ha komplett servicehefte, og dette er nok den gunstigste måten å gjøre det på. Men hva gjøres faktisk på service på en elbil inntil 100k? Bremsevæske, pollenfilter, vindusviskere, sjekk av gass på VP og ellers generell sjekk av systemer?
BMW tjener nok penger selv medd lave serviceavtalepriser. Samtidig gir det dem en bedre mulighet til å følge opp i3, som tross alt er ny grunn for BMW også.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

FrodeJ

#3
Jeg kommer til å kjøpe serviceavtalen så fort jeg får anledning, får bil i mars. Jeg tenker at dette er så billig som det kan få blitt ref. andre elbiler (les Leaf), men at det er en viss risiko for at prisen kan stige når BMW får mer erfaring med ressursbruken på service av i3 under norske forhold.

Forutsetter at avtalen ikke er svært begrenset i forhold til omfang og at det ikke er mange forbehold. Svært interessant om noen har en avtaletekst å dele.

LMOR

#4
Sitat fra: FrodeJ på torsdag 30. januar 2014, klokken 12:45
Jeg kommer til å kjøpe serviceavtalen så fort jeg får anledning, får bil i mars. Jeg tenker at dette er så billig som det kan få blitt ref. andre elbiler (les Leaf), men at det er en viss risiko for at prisen kan stige når BMW får mer erfaring med ressursbruken på service av i3 under norske forhold.

Forutsetter at avtalen ikke er svært begrenset i forhold til omfang og at det ikke er mange forbehold. Svært interessant om noen har en avtaletekst å dele.
Jeg kommer også til å kjøpe med en gang, og sannsynligvis for 10år, slik jeg har på den andre bilen.
Prisen kommer nok ikke til å stige (relativt sett), da den bare er litt billigere enn på andre modeller. Så hvis prisen skulle endre seg, så er det nedover, men samtidig er det generell prisstigning som kan gå andre veien...

Prisen er basert på antall servicer bilen skal inn på, og kostnaden for BMW er først og fremst timene. Det tar nesten samme tid totalt å gjøre en liten ting, som flere små ting. Overhead i kundebehandling, kjøre inn/ut. Koble bilen til BMW i Tyskland, tar tid og plass. Normalt får vi 40%+ rabatt etter gjeldende priser med en slik avtale, men om 10år er nok prisnivået høyere :-)

Hvis jeg ikke har fått referert feil priser fra Leaf eiere, så er en 5 års avtale med i3, bare litt dyrere enn 1 år med Leaf. Men slitedeler som f.eks. bremseklosser er sannsynligvis ikke med i i3 prisen?, og det kan det være at er inkludert i Leaf prisen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jaxry

Et grunnleggende krav bør være at man får vite hva som er inkludert i prisen. Hvordan er det på BMW serviceavtaler  andre modeller? Alt inkl?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

LMOR

Sitat fra: jaxry på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:50
Et grunnleggende krav bør være at man får vite hva som er inkludert i prisen. Hvordan er det på BMW serviceavtaler  andre modeller? Alt inkl?
Og med alt mener du? Alt som kan gå galt i 5år for 5000.- inkl. service?

Du finner dette på nettet, ikke i3 sist jeg så, men de har flere "nivåer". Du får selvfølgelig vite hva som er inkludert før du skriver under.

Her de 2 vanligste på en vanlig bil (som altså er dyrere enn i3):

BMW Service Inclusive
-       Oil Services
-       Oil top-ups between services
-       Vehicle-check
-       Renew air filter
-       Renew micro filter
-       Renew spark plugs
-       Renew brake fluid (at 3rd year only)
-       Renew fuel filter (diesel models only)
BMW Service Inclusive Plus
-       Renew front brake pads and discs
-       Renew rear brake pads and discs
-       Renew clutch assembly
-       Renew wiper blade rubbers

Jeg har den første på F10. Antok at Plus ikke svarte seg, men nå når jeg snart skifte bremseklosser, så får vi se om jeg angrer...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jaxry

Ok, da har vi hvertfall et utgpkt.
På en elbil er det vel kun kupefilter, bremsevæske, sjekk av bil som ville falt innunder ordinær avtale.
For plusavtale har du bremser, viskerblad og kanskje noe vedr det elektriske/varmepumpe?
Bremser slites neppe like fort som på vanlig bil da regen i stor grad "sparer" bremsene. Såfremt BMW ikke har benyttet tynnere klosser/skiver blir skiftintervall for bremser lengre.
Konklusjonen er at en elbil trenger mindre service?
Hvis man sparer 40% på en slik avtale kontra enkeltbestilling av service er jo dette en no-brainer.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

LMOR

Ja, spesielt hvis alt dette nå er inkludert i den prisen vi har fått, da gir det også enda mer mening at den bare er litt billigere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Her er en oversikt (fra tyskland) om hva som er med på serviceavtalene for i3:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10425.msg141478.html#msg141478

Merk: det er 2 nivåer : "Service Inclusive" og "Service Inclusive Pluss" - jeg vet ikke hvilken av disse det var oppgitt pris for tidligere i denne tråden - men det vet kanskje han som postet de ?...

LMOR

Sitat fra: bromm på torsdag 30. januar 2014, klokken 16:26
Her er en oversikt (fra tyskland) om hva som er med på serviceavtalene for i3:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10425.msg141478.html#msg141478

Merk: det er 2 nivåer : "Service Inclusive" og "Service Inclusive Pluss" - jeg vet ikke hvilken av disse det var oppgitt pris for tidligere i denne tråden - men det vet kanskje han som postet de ?...

De oppgir bare de billigste variantene, og det er vel ganske opplagt hvilken der er siden Plus pakken koster ca 9000.- i Tyskland:-) (Timeprisen i Norge er litt høyere enn i Tyskland)

Uansett er dette en god deal.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Men vil pluss være noe poeng?
Hvor ofte vil man skifte bremseklosser/skiver på en I3 som 90% av bremsingen vil være uten bruk av bremsepedalen?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Coachen på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:01
Men vil pluss være noe poeng?
Hvor ofte vil man skifte bremseklosser/skiver på en I3 som 90% av bremsingen vil være uten bruk av bremsepedalen?
Akkurat samme dilemma som sist jeg kjøpte BMW, og samme konklusjon. Jeg kjøper ikke pluss.

Men sannsynligvis lønner det seg. I april så bytter jeg bremseklossene bak på F10, etter 3,5år. De foran er knapt slitt. Så om det var et klokt valg å droppe pluss, vil vise seg. Tror forskjellen var ca 10 000.- på 10 år, så hvis jeg må betale mer enn 3000.- nå, så har jeg gjort er dårlig valg... Originale vindusviskere koster en del, og bremseklossene foran må vel også byttes i løpet av 10år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snippet

Jeg har hatt Service Inclusive på min nåværende E87. Den skulle jeg absolutt tatt pluss på for bremsene foran+bak er skiftet 4 ganger siste 6 år. Den siste gangen hadde vært etter avtalen var gått ut, men poenget er at dersom skivene ikke brukes ruster de og når bilen EU-kontrolleres vil man måtte skifte dem om det er for mye (>25%) rust/belegg på dem. Når bremsingen utføres med minimal bruk av bremser vil det her på Vestlandet medføre at skivene sjelden blir varme nok til å fordampe fuktighet. Verkstedet mitt anbefalte meg å kjøre med håndbrekket på de siste 100 metrene når jeg satte bilen fra meg innimellom slik at belegg ble slipt av og bremsene ble varme nok. Dette må/bør man nok gjøre med i3 (og andre el-biler) også. I tillegg må man bremse litt kraftig innimellom for å få varme nok skiver på forhjulene.

Det var et langt innlegg med mye mas, men konklusjonen er at man bør ta service inclusive pluss så man slipper problemer, spesielt med bremser. Når det gjelder andre problemer har jeg alltid fått førsteklasses behandling fra BMW sin side. Det regner jeg med fortsetter.
BMW i3 - Bergen

Lars-bgo

#14
Vedlikeholdpakkene tilbys også med slitedeler, etter det jeg har fått opplyst..
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA