Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er det en fordel å hente i drammen?

Startet av D.O, onsdag 05. februar 2014, klokken 22:49

« forrige - neste »

Batteritralla

Sitat fra: janmb på tirsdag 04. februar 2014, klokken 07:20
Sitat fra: El-Ing på mandag 03. februar 2014, klokken 22:47
Tenkt tilfelle: du kjører i lovlig hastighet i en 60 sone og kolliderer med en som kommer fra en sidevei hvor vedkommende har brutt vikeplikten. Han påstår at du kjørte i minst 120 km/t. Selv om han har bevisbyrden, er det mye enklere for deg å slippe unna hvis du kan hente frem en kjøretøylogg som viser at du aldri var over 60.

Problemet er at så lenge informasjonen ikke er godkjent som overvåking mot deg skal de heller ikke kunne ha juridisk betydning som bevis i din egen favør heller. Litt firkantet og kjipt, men slik må det faktisk være. Dette er et typisk eksempel på at du må velge mellom begge deler eller ingenting.

Men slik er det dessverre ikke i AS Norge.

Her praktiseres noe man kan kalle "omvendt bevisbyrde".

Om man har utført en grov forseelse, feks kjørt for fort så vil påtalemakten ha tilgang til alt av opplysninger om deg. De kan selvfølgelig ikke bruke det direkte, men du kan bli stilt spørsmål om saker og ting i en evt rettsak. Da er du under ed, og bør helst ikke lyve.

Menigmann har selvfølgelig ikke samme tilganger, og fremstår heller ikke med samme tyngde som en bunke politifolk i uniform som husker alt ned til minste detalje, selv om det er 4 år siden....

Norge er forøvrig en av svært få land der man kan dømmes uten tekniske bevis - men på indisier.

Ikke bli fristet til å tro at du har en sjanse om myndighetene har bestemt seg for å ta deg.

Du kan ikke vinne....


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: fredag på onsdag 29. januar 2014, klokken 17:30
Dette er ikke noe jeg bekymrer meg for overhodet. Dette er en del av totalpakka som jeg får fra Tesla, og som jeg forutsetter at de har kontroll på.

Hvis du ikke stoler på Tesla, så må du bare droppe å kjøpe en Tesla.

Selvfølgelig er det mulig at utro tjenere og evt hackere kan gjøre enkelte typer operasjoner på bilene. Det er nok ikke alle Tesla-ansatte som kan logge inn på bilene, kun de som jobber med dette. Tesla kan jo også sende ut ny programvare til bilene.

Men slik er det med praktisk talt alle produkter og tjenester. Er du bekymret for at ansatte i Telenor avlytter telefonen din? Er du bekymret for at bankansatte selger kontobevegelsene dine til Se og Hør? Er du bekymret for at hackere kan få tilgang til kameraet på Samsung TVen din eller disk-cachen påå printeren? Er du bekymret for at BankId skaffer seg tilgang til filene på PCen din ved hjelp av java-appleten sin?

Nå ble je meeeeeget bekymret  ???

:-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Teslanewbie

Ser at Stoltenberg nå har fått en tesla S , betyr det nå at KGB og CIA kan følge alle hans bevegelser i sanntid ? :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sn0le

Elon fortalte vel at de hentet ut telemetri-data fra bilen som kræsja i Mexico?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Anew

Vi vet jo også at de ringer opp folk som har krasjet basert på telemetri og aktiv varsling fra bilen...
Georg Apenes kommenterte en gang at selv om ikke storebrorsamfunnet helt har manifestert seg, så  lever vi i et storemorsamfunn hvor vi kontinuerlig overvåkes "for vårt eget beste".

Jeg tror man gjør lurt i å ligge unna Tesla om man har en høy stilling i Al Quaeda, for jeg er helt sikker på at bilen forteller mye til Tesla helt uoppfordret - og den forteller alt på oppfordring. En oppfordring vi ikke har noen kontroll på når den får, eller fra hvem. Siden dataene lagres i USA når de er hentet ut av bilen, er norsk personvernlovgivning parkert.

Uansett - ble det noe av den portscanningen?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Amoss

Sitat fra: Anew på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:15
Siden dataene lagres i USA når de er hentet ut av bilen, er norsk personvernlovgivning parkert.

Men siden bilen finnes i Norge når dataene hentes ut gjelder norsk personvernlovgivning i det minste for det som hentes ut. Litt usikker, men mener det strengt talt også gjelder selv om de i etterkant lagres i USA.

Så det er mulig man evnt. med norsk lovgivning i hånda kan kreve at de henter ut mindre data, evnt. at man kan legge større begrensinger på bruken av uthentede data.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:53
Om man har utført en grov forseelse, feks kjørt for fort så vil påtalemakten ha tilgang til alt av opplysninger om deg. De kan selvfølgelig ikke bruke det direkte, men du kan bli stilt spørsmål om saker og ting i en evt rettsak. Da er du under ed, og bør helst ikke lyve.

Dersom du selv er den anklagede trenger du ikke besvare spørsmål i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Anew

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:29
Sitat fra: Anew på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:15
Siden dataene lagres i USA når de er hentet ut av bilen, er norsk personvernlovgivning parkert.
Men siden bilen finnes i Norge når dataene hentes ut gjelder norsk personvernlovgivning i det minste for det som hentes ut. Litt usikker, men mener det strengt talt også gjelder selv om de i etterkant lagres i USA.

Så det er mulig man evnt. med norsk lovgivning i hånda kan kreve at de henter ut mindre data, evnt. at man kan legge større begrensinger på bruken av uthentede data.
Med norsk lov i hånd kan du nok ikke kreve så mye av Tesla i USA gitt. Når dataene først er hentet ut, er de i hende hos et amerikansk selskap og i USA. Da finnes det ingen måte å gjøre norsk lov gjeldende på.

Poenget mitt er vel mest at du ikke aner hva de henter ut, du aner ikke under hvilke forutsetninger de henter ting ut og du aner ikke hva de gjør med opplysningene dine. Det du vet er at selskapet er basert i USA og at i USA har de i praksis ikke noe personvern. Loven kan bare håndheves i det landet hvor serveren med dataene på står.

I praksis er jeg ikke bekymret for dette. Utgangspunktet for tråden var et annet - hvordan vet vi at ikke kreative servicemedarbeidere hos Tesla, eller andre aktører som etter hvert skaffer seg tilgang til bilene våre - autorisert eller uatorisert, skaper feil for å tjene mer penger. Det virker fryktelig usannsynlig, men det er helt sikkert mulig.

Når det gjelder den andre sidediskusjonen vi har gående om bevisverdien, så gjelder prisippet om fri bevisførsel i norsk rett. Du kan fritt legge frem loggdata fra bilen din i en rettsak om du mener det kan bevise din uskyld. Retten vil så vurdere troverdigheten av disse dataene. Jeg tror de vil veie tungt.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Amoss

Sitat fra: Anew på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:09
Med norsk lov i hånd kan du nok ikke kreve så mye av Tesla i USA gitt. Når dataene først er hentet ut, er de i hende hos et amerikansk selskap og i USA. Da finnes det ingen måte å gjøre norsk lov gjeldende på.

Ok, du får rette meg hvor jeg evnt. skulle ha feil i det følgende:
- Tesla Norge leverer bilen i Norge til en norsk kunde.
- Tesla Norge er ansvarlig overfor norske myndigheter at norsk lov overholdes, bla. at bilen er utstyrt ihht typegodkjenningen (f.eks. ikke levert med bensinmotor mens den registreres som EL-bil).
- Norske myndigheter kan gå på Telsa Norge dersom leverandøren av bilen bryter norsk lov, f.eks. personvernloven.
- At serveren fysisk befinner seg i USA er irrelevant. Dersom Tesla Norge ikke kan garantere at norsk lov overholdes for evnt. personsensitive opplysninger lagret hos Telsa (USA) må Tesla Norge sikre at Tesla (USA - evnt. EU) ikke får tilgang til disse data fra bilen.

Dersom bilen hadde vært privatimportert i fra USA eller EU har du så klart helt rett...


Sitat fra: Anew på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:09
I praksis er jeg ikke bekymret for dette.

Nei, det er ikke jeg heller :)  Men skader altså ikke å prøve å skaffe seg litt innsikt i hva som lagres når og hvor, så man VET hvordan ting ligger ann, og ikke får seg noen overraskelser.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Anew

Sitat fra: Amoss på onsdag 05. februar 2014, klokken 00:18
- Norske myndigheter kan gå på Telsa Norge dersom leverandøren av bilen bryter norsk lov, f.eks. personvernloven.
- At serveren fysisk befinner seg i USA er irrelevant. Dersom Tesla Norge ikke kan garantere at norsk lov overholdes for evnt. personsensitive opplysninger lagret hos Telsa (USA) må Tesla Norge sikre at Tesla (USA - evnt. EU) ikke får tilgang til disse data fra bilen.
Det er her jeg tror du tar feil. Du kan ikke gå på Google, Facebook eller Microsofts norske datterselskaper fordir de amerikanske morselskapene har gitt personopplysningnene dine til NSA. Når du går via Google.no så bruker du en tjeneste som er levert av Googles norske datterselskap. Like fullt vil Google i USA få herje med dataene dine som de ønsker.

...men jeg er ikke advokat. Om ikke du er det, så kommer vi nok ikke noe videre her. :)

Det som uansett er helt sikkert er at norsk rett ikke kan anvendes i USA mot et amerikansk rettssubjekt.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Amoss

Sitat fra: Anew på onsdag 05. februar 2014, klokken 00:38
...men jeg er ikke advokat. Om ikke du er det, så kommer vi nok ikke noe videre her. :)

Nei, det er jeg ikke... Men har prøvd å sette meg i det minste litt inn i disse problemstillingene. Både fordi jeg er opptatt av personvern, og fordi jeg tidvis er nødt til å forholde meg til disse lovene i profesjonell sammenheng. Bla jobbet jeg i sin tid i ett firma der det ble seriøst foreslått å "flagge ut" - og sette opp en utenlandsk server - bla. nettopp for å slippe å forholde seg til norsk lovgivning på bla. disse områdene, på mer lik linje med utenlandske konkurrenter som vi måtte forholde oss til. Som du skjønner var nettopp slike problemstillinger en del av en opphetet debatt i den sammenheng ;)

Heldigvis vant jeg debatten og vi gikk for en profil der nettopp la vekt på at vi var bundet av norsk lovgivning med de fordelene det ga våre kunder.


Sitat fra: Anew på onsdag 05. februar 2014, klokken 00:38
Det er her jeg tror du tar feil. Du kan ikke gå på Google, Facebook eller Microsofts norske datterselskaper fordir de amerikanske morselskapene har gitt personopplysningnene dine til NSA. Når du går via Google.no så bruker du en tjeneste som er levert av Googles norske datterselskap. Like fullt vil Google i USA få herje med dataene dine som de ønsker.

Pussig at du nevner akkurat disse. Alle sammen har fra tid til annen blitt "tatt" av forskjellige lands myndigheter for å bryte deres nasjonale/regionale (for EU) lover.... :)  Men ja, kontrollen med dem er for dårlig, og de kunne utvilsomt blitt tatt for mye mer enn de har blitt tatt for.

http://www.nrk.no/okonomi/eu-gir-microsoft-milliardbot-1.10938151
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article468791.ece
http://www.hegnar.no/okonomi/article752881.ece
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Anew

Jeg var på RSA-konferansen i San Francisco i slutten av februar, og i ett av foredragene ble Tesla såvidt nevnt. De har to stykker som jobber full tid med sikkerhet i softwaren på bilen. Nylig har de også hentet en av verdens fremste white hats (Kristin Paget) fra Apple. Det lover godt.

Tesla er også den eneste bilprodusenten som har som policy ikke å saksøke folk som finner sårbarheter i programvaren deres. To tomler opp for det.

Nå som jeg har fått bilen har jeg også fått portscannet. Det er helt dødt. Det er bra, og betyr at firmwareoppdateringer nok ikke pushes ut, siden det ikke er noen tjenester som lytter. Det er bare ett nic på wifi. Det ser dermed ut som om Tesla alltid bruker 3G for diagnostikk.

Imidlertid hentes vel ny firmware over wifi? I så fall finnes det en "bro" mellom user-verdenen, og administrasjon hvor det kan finnes et potensiale for sårbarheter.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA