Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er det en fordel å hente i drammen?

Startet av D.O, onsdag 05. februar 2014, klokken 22:49

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: Amoss på torsdag 30. januar 2014, klokken 12:06
Den første delsetningen din er jeg enig i, men ikke resten. Det å masseovervåke alle FØR man har en situasjon, er å snu rettsprinsippet "Uskyldig frem til det motsatte er bevist" på hodet: Du er å anse som skyldig til overvåkningen kan bevise at du ikke er det. Skal en enkeltperson kunne overvåkes må det være skjellig grunn til misstanke om at vedkommende har gjort, eller har planer om å gjøre noe kriminelt.

100% enig - og det er en stor miss om du tror jeg noensinne har hevdet noe annet. Stemmer Piratpartiet og er stolt av det - selv om det er av liten praktisk betydning.

Jeg bare forholder meg til at kampen om å hindre masseovervåking på mange felt i praksis er tapt. Selv med gode lover og regelverk vil vi i ekstremt mange sammenhenger oppleve at selve lagringen av data om oss finner sted uansett. Og vi kan aldri være trygge på det motsatte.

Derfor er det en langt mer fornuftig kamp å fokusere på at informasjon politiet graver frem via slik masseovervåking ikke lar seg bruke formelt/juridisk som bevisførsel. Det er langt på vei det eneste hinderet vi har igjen å kjempe for - og selv der er det i full fart i feil retning, ref saken om søppelbilfører som ble sagt opp etter ulovlig GPS-overvåking ble brukt mot ham. Selv om retten fant overvåkingen ulovlig ble oppsigelsen stående - et horribelt signal om at ulovlig overvåving er helt greit og fører frem....
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på torsdag 30. januar 2014, klokken 13:59
100% enig - og det er en stor miss om du tror jeg noensinne har hevdet noe annet.

Neida, påstår ikke noe slikt :)  Er vel bare jeg som fortsatt er ikke like realistisk som deg, og derfor fortsatt går på hvordan det burde være, enn hva som er mulig å få gjennomslag for i vårt "1984" samfunn :(


SitatVeien til Helvete er brolagt med gode forsetter...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krister461

Om man skal utfordre Elon med noe på lørdag så synes jeg dette kan være et veldig interessant tema.
-Hva logges fra bilene i dag og hvor lenge lagres det?
-Hva deles med NSA eller andre i dag?
-Hva er Teslas policy rundt personvern og deling av data i fremtiden?
-Hva gjør Tesla for å hindre uautorisert tilgang til bilene?
etc.

krister461

Det kom ingen direkte spørsmål på dette, men Elon nevnte at de ikke lagrer data om posisjon og hastighet - det er bare noe som kan skaffes "real time" ved behov. :)

janmb

Slik jeg tolker det han sa avkrefter han tydelig at det i ettertid vil være mulig å gå inn i lagrede data for å finne historikk over posisjoner og fart (to sider av samme sak). I den grad man kan stole på det høres jo det bra ut i mine ører.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på mandag 03. februar 2014, klokken 20:05
Slik jeg tolker det han sa avkrefter han tydelig at det i ettertid vil være mulig å gå inn i lagrede data for å finne historikk over posisjoner og fart (to sider av samme sak). I den grad man kan stole på det høres jo det bra ut i mine ører.

Helt enig :)  Men dette stemmer vel ikke helt?  Etter som jeg har forstått lagres også lading inkl. posisjon og tidspunkt. Ikke at jeg ser på det som noe stort problem...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Batteritralla

Sitat fra: El-Ing på torsdag 30. januar 2014, klokken 11:12
Sitat fra: janmb på torsdag 30. januar 2014, klokken 08:40
At uvedkommende private kan tappe data fra bilen min driter jeg egentlig langt i.

Et mye større og alvorligere problem er den dagen Tesla lagrer data fra bilen din over tid OG deler disse med politiet. Da er vi over i et felt som ER et problem - og den dagen blir det ikke lenger Tesla for min del.

Men heldigvis har vi et rimelig fungerende datatilsyn i dette landet så tror den dagen er langt unna.

Det skal selvsagt ikke bli slik at politiet skal kunne gå til en billeverandør og kunne hente ut full historikk av både posisjoner og fart.

Jeg tror dessverre det bare er et tidsspørsmål før dette blir en attraktiv kilde for politiet i etterforsking av straffesaker. Tror heldigvis at generell tapping av data for å ilegge fartsbøter er lenger frem i tid, her vil nok datatilsynet sette foten kraftigere ned.

Hvis vi ser litt tilbake i tid - bomring-kameraer ble satt opp for å sikre innkreving av bompenger, bensinstasjoner med overvåkingskameraer for å hindre pumpestikk og hærverk, mobiltelefoner som skulle brukest til å ringe med osv. - alle disse eksemplene er nå viktige elektroniske kilder for politiet når de f.eks. skal kartlegge hvem som har kjørt i et område når.

Og husk at også en del trafikksaker blir straffesaker, f.eks. kjørte du for fort når du forårsaket den ulykken, eller holdt du deg til fartsgrensen? Skal du straffes, førerkortbeslag, bøter el.l. - eller er det en ren forsikringssak - slike ting er det politiet/politiadvokaten som avgjør basert på bevis. Tipper at vi ser innsynsbegjæringer fra politiet i disse sammenhenger ganske så snart.

På den positive siden kan du også bruke dette til å "renvaske" deg selv hvis du har ditt på det tørre...

Jeg er generelt yrkessskadet paranoid når det gjelder data- og informasjonssikkerhet, men har for egen del vurdert det dithen at Teslaen er verdt risken for min del :)

Mye bra her, borsett fra det med å "renvaske seg selv"

Systemet virker ikke "denne veien"

Slike opplysninger godtaes bare brukt/tillegges injurierende kraft om de fremsettes av politi eller skattevesenet og bidrar til vesentlig økonomisk gevinst for AS Norge ....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

janmb

Sitat fra: Amoss på mandag 03. februar 2014, klokken 20:13
Men dette stemmer vel ikke helt?  Etter som jeg har forstått lagres også lading inkl. posisjon og tidspunkt. Ikke at jeg ser på det som noe stort problem...

Vel, han sa jo helt utvetydig at posisjon og fart IKKE lagres.



Sitat fra: Batteritralla på mandag 03. februar 2014, klokken 20:48
Mye bra her, borsett fra det med å "renvaske seg selv"

Systemet virker ikke "denne veien"

Slike opplysninger godtaes bare brukt/tillegges injurierende kraft om de fremsettes av politi eller skattevesenet og bidrar til vesentlig økonomisk gevinst for AS Norge ....

Jeg foretrekker helt klart at hverken politi eller undertegnede har tilgang til slike data enn at begge sider hadde hatt det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

El-Ing

#38
Ser Musk blir sitert på at "de" ikke lagrer data om fart og posisjon osv. Det kan jo også bety at de ikke lagrer det på sine servere, men det kan fortsatt ligge lagret lokalt i bilen? For de som husker historien med journalisten fra New York Times som kjørte bilen tom for strøm og skrev en negativ artikkel, her kunne teknikerne til Tesla gå tilbake og sjekke historikken, hvor fort han hadde kjørt osv. Mener Musk blogget om dette på teslamotors.com også?

Edit: link til blog http://www.teslamotors.com/blog/most-peculiar-test-drive
Grå S85 mottatt 28.2.

El-Ing


Sitat fra: Batteritralla på mandag 03. februar 2014, klokken 20:48

Mye bra her, borsett fra det med å "renvaske seg selv"

Systemet virker ikke "denne veien"

Slike opplysninger godtaes bare brukt/tillegges injurierende kraft om de fremsettes av politi eller skattevesenet og bidrar til vesentlig økonomisk gevinst for AS Norge ....

Tenkt tilfelle: du kjører i lovlig hastighet i en 60 sone og kolliderer med en som kommer fra en sidevei hvor vedkommende har brutt vikeplikten. Han påstår at du kjørte i minst 120 km/t. Selv om han har bevisbyrden, er det mye enklere for deg å slippe unna hvis du kan hente frem en kjøretøylogg som viser at du aldri var over 60.

Er helt enig med deg at rettsprinsippene i Norge ikke fungerer slik, men du kan frivillig velge å hjelpe etterforskerne eller forsikringsselskapene ved å hente ut en slik logg (hvis den nå finnes og du får tilgang til den).
Grå S85 mottatt 28.2.

pberg

Har en kjenning som hadde GPS-logger i bilen. Verkstedet fikk litt forklaringsproblemer når de hadde blitt logget i 200+ med bilen hans....
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Amoss

Sitat fra: El-Ing på mandag 03. februar 2014, klokken 22:28
Ser Musk blir sitert på at "de" ikke lagrer data om fart og posisjon osv. Det kan jo også bety at de ikke lagrer det på sine servere, men det kan fortsatt ligge lagret lokalt i bilen? For de som husker historien med journalisten fra New York Times som kjørte bilen tom for strøm og skrev en negativ artikkel, her kunne teknikerne til Tesla gå tilbake og sjekke historikken, hvor fort han hadde kjørt osv. Mener Musk blogget om dette på teslamotors.com også?

Edit: link til blog http://www.teslamotors.com/blog/most-peculiar-test-drive

... og fra den linken:
SitatAfter a negative experience several years ago with Top Gear, a popular automotive show, where they pretended that our car ran out of energy and had to be pushed back to the garage, we always carefully data log media drives. While the vast majority of journalists are honest, some believe the facts shouldn't get in the way of a salacious story. In the case of Top Gear, they had literally written the script before they even received the car (we happened to find a copy of the script on a table while the car was being "tested"). Our car never even had a chance.

Altså, de skrudde på ekstra logging av sin egen bil nettopp for å kunne forsvare en evnt. unødig negativt ladet artikkel som ikke hadde rot i virkeligheten. Dette av erfaring.

Men ja, det kan være at det ligger mer data i bilen enn hva som logges til Teslas servere, noe som kan være svaret på det med lagring av hvor og når bilen har blitt ladet.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

El-Ing

En privacy policy fra Tesla som beskriver hva de lagrer, hvor det lagres, hvor lenge det lagres og hvem som kan be om innsyn hadde avsluttet våre spekulasjoner. Finnes det?
Grå S85 mottatt 28.2.

janmb

Sitat fra: El-Ing på mandag 03. februar 2014, klokken 22:47
Tenkt tilfelle: du kjører i lovlig hastighet i en 60 sone og kolliderer med en som kommer fra en sidevei hvor vedkommende har brutt vikeplikten. Han påstår at du kjørte i minst 120 km/t. Selv om han har bevisbyrden, er det mye enklere for deg å slippe unna hvis du kan hente frem en kjøretøylogg som viser at du aldri var over 60.

Problemet er at så lenge informasjonen ikke er godkjent som overvåking mot deg skal de heller ikke kunne ha juridisk betydning som bevis i din egen favør heller. Litt firkantet og kjipt, men slik må det faktisk være. Dette er et typisk eksempel på at du må velge mellom begge deler eller ingenting.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

turfsurf

Sitat fra: Amoss på mandag 03. februar 2014, klokken 23:33
Men ja, det kan være at det ligger mer data i bilen enn hva som logges til Teslas servere, noe som kan være svaret på det med lagring av hvor og når bilen har blitt ladet.

Det er ganske åpenbart, hvis du har vært litt i kontakt med Tesla support, så sier de ofte noe sånt som "We'll pull the logs from your car" eller lignende. Hadde vært mye unødvendig bruk av båndbredde om de logger annet en nøkkeldata fortløpende. Detaljer kan de ta "on demand".
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA