Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med e-Up! og ikke minst Car-Net appen

Startet av e-max, onsdag 05. februar 2014, klokken 22:17

« forrige - neste »

e-max

Har kjørt og eid noen av alle trillingene men har nå en gammel Think fra 2001. Alt må vel være bedre med trilling fremfor den gamle haugen? Nei! Det er mye som er bedre på gammel Thinken:
- Varmeapparatet (det elektriske). Varmer umiddelbart og gir god varme uansett temperatur.
- Varmetråder i frontrute. Lite strømforbruk for å holde ruta duggfri.
- Ladekabel er en kabel og ikke en tung dings med ledning i begge ender. Kr. 292,- hvis noen stjeler den.
- Timer for kupevarming når bilen står i ladekontakt. Det er to kl. slett man kan sette timeren på og da er bilen is og snøfri etter 15 minutter. Deilig når du skal -og når du er ferdig på jobb og ikke har mulighet for oppvarmet garasje.
- Forhjulsdrift. Kommer frem der trilling står!
- Normal dekkdimensjon og alle 4 er like :-)
- 10 eller 15 Amp lading valgfritt ved å trykke på knapp i dashbordet.
- Ingen rustproblemer. Flere av de hvite trillingene jeg har hatt, har tegn til rust under lakken på dørene (fikset på garantien) og understellet ser faretruende rustent ut etter 1/2 år.
- Supereffektiv re-generering som virker når du bremser og lar bilen trille når det er behovet.

Noen av battericellene er dårlige og noen er byttet ut, men pakka er likevel 13 år gammel og gammel teknologi. Rekkevidden er latterlige 30 km men det holder til og fra jobb hvis man ikke bor grisgrendt til.

Selvfølgelig er det greit med bakseter og lengre rekkevidde, men utviklingen har desverre gått litt tregt for å spare noen kroner.

Noen andre erfaringer?
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Jafo

Trilling har 4 stjerner i Euro N-cap, Think er meg bekjent ikke engang testet.
Trilling har AC, har ikke fått med meg at Think'en har det.
Trilling har ESP, kan ikke huske jeg har hørt at Think'en har det heller.

(Merk min erfaring med Think begrenser seg til en liten runde på veg-museet (eller hva det heter) på Lillehammer)

Men ja, alt er ikke bare fryd og er enig i mange av punktene dine.
Varmeapparatet til trilling gir moderat varme hvis du ikke vil ha max viftestøy.
Varmetråder hadde vært kjekt.
Ladeklædden sørger for redusert risiko for lysbuer med tilkobling/frakobling, men ja, jeg synes det er en lite praktisk løsning.
At de ikke før i 2013 (?) fikk mulighet for styring av varmeapparetet med timer/remote... ikke bra.
Bakhjulstrekk + respons/moment=gøy, men ufattelig dårlig fremkommelighet (og generellt veigrep), trolig også pga gamle dekk.
Teit(e) dekkdimmensjon(er) med dårlig utvalg.
Var skrekkelig brun under min, men utrolig hva en liten boks med understellsmasse kan fikse :).
Skal det bremse mer enn det allerede gjør i B med bakhjulstrekk kan man sette opp sladd på tørt føre. Synes det er greit med at man styrer re-gen med gasspedalen.
Bakseter, hadde vært kjekt med 5-seter.
På rekkevidde så har jeg selv med mer enn 3 ganger den rekkevidden flere ganger ønsket meg mer :)

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med bil i forhold til pris.

hma

#2
Think Classic (1999-2003) er førstegenerasjons elbil, mens trillingene (2010 -) er andregenerasjons elbil.
Om man skal sammenligne burde man strengt tatt sette trillingene opp mot Think City (2008-2011).
Det er også et relativt stort sprang i prisene mellom Think Classic, Think City og Trillingene.

Think Classic tror jeg vil være den mest seiglivede bilen av samtlige. Den viser seg å fungere meget godt og er enkel å reparere (med unntak av laderen). Bilen ble også laget med AC (for det amerikanske markedet).
Tror ikke det lar seg gjøre å sammenligne sikkerheten med Think Classic, da de er bygget for to ulike tidsperioder hvor kravene var ulike.

Think City ble levert med soltak og aircondition som opsjon fra 2008-2011, og de siste utgavene fra 2011 ble levert med ESP. Det vannbårne varmeapparatet i Think City er ikke like bra som luftvarmeren i Classic, men min oppfatning er at det fungerer som på Trillingene (eller bedre).

Jeg har eid både Think Classic og Think City og så lenge man klarer seg med 2 seter, er jeg ikke i tvil om at Think er å foretrekke.

Når det er sagt så synes det som om Trillingene har en utmerket kvalitet og at eierne er meget fornøyde. Fordelen med Trilling er tilgang på service og support, 4 seter og hurtiglading.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

svingen

sikkerheten var det viktigaste får meg og ikke kjøpe think (kjører med barn hver dag)
en annen ting er usikkerheten hvis det skjer noe,har jo lest att CPU eller hva det blir kaldt ofte kan koste 30 tusen! så er litt risiko spill og kjøpe den,er jo ikke sikkert det blir så billig og kjøpe en think.
trilling får man ned i 110 tusen nå og vil man så kan man bruke 25 tusen til og få inn en diselvarmer,da har man jo rimlig drift sikker bil og garanti osv.

det jeg savner mest er varme tråder i vidue bruker så mye varme på og varme opp viduet,tror det blir vanskligere og vanskligere og selge think bilene nå som det kommer flere og flere elbiler som UP osv,som presser prisene på trillinger (falt fra 129 til 119 ser jeg på finn nå på mange biler fra før jul når jeg kjøpte) som igjen gjør salg av think vansklig.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

e-max

Vil ikke rakke ned på trillingene - det er gode biler, men er stolt av hva denne gamle Think (nyvinningen) av en elbil kan prestere. Dengang så var det mye ny teknologi og et veldig lavt utviklingsbudsjett - og likevel en slik god og solid bil. Får håpe at eiere av Think'ene tar vare på dem fremfor å skrape dem - det er tross alt mye norsk historie (selv om det også har vært utenlandske ideer med). Om ti år så vil nok en brukbar 20 år gammel think koste mer enn en 10 år gammel Trilling :-)
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

hma

Sitat fra: svingen på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:24
sikkerheten var det viktigaste får meg og ikke kjøpe think (kjører med barn hver dag)
Sikkerhet mellom ny-Think (2008-2011) og trilling tror jeg er temmelig lik. Vil påstå at det er høyere risiko å kjøre med barn i baksetet på en trilling enn om du frakter ett barn i passasjerstolen på en Think. Ved påkjørsel bakfra har man svært kort bufferavstand.

Sitat fra: svingen på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:24
en annen ting er usikkerheten hvis det skjer noe, har jo lest at CPU PCU eller hva det blir kaldt ofte kan koste 30 tusen! så er litt risiko spill og kjøpe den,er jo ikke sikkert det blir så billig og kjøpe en Think.
trilling får man ned i 110 tusen nå og vil man så kan man bruke 25 tusen til og få inn en dieselvarmer,da har man jo rimelig drift sikker bil og garanti osv.
Problemer med Power Control Unit relaterer seg kun til ny-Think (2008-2011). Think Classic, som trådstarter skriver om, har ingen slike problemer (bortsett fra laderen).

Problemer med PCU er under kontroll og en eventuell reparasjon koster ikke 30'000!
Trøndelag Elbilforening har ferdig reparerte og forsterkede innbytte-PCU'er i beredskap som medlemmer kan kjøpe for kr 2000,-
Reparasjonskostnad for den defekte enhet tilkommer, typisk 2-5000 kroner, så må man koste demontering/montering på timepris, alternativt skru selv.

Våre erfaringer viser at man ikke opplever ytterligere problemer etter at PCU er forsterket/reparert.

En Think Classic har batteri på 11kWh, som normalt skal gi fra 50-90km rekkevidde.
En Think City har batteri på 28kWh, som gir fra 90-180km rekkevidde. På dette området overgår den samtlige non-Tesla biler på markedet.
Min Think City 2009 med Webasto i serie med el-varmekolben går enkelt 140km om vinteren, i all slags vær, snitt på 70km/t og 1000 høydemeter akkumulert stigning. Pretty good ? 8)

En annen unik fordel med Think er det bulke- og rustfrie karosseriet, en kvalitet jeg skatter svært høyt :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

svingen

@hma blir vel litt off topic nå men virker som noen think brukere ikke har fått så bra tilbud på PCU

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11547.0.h

"Sitat fra: svingen på Lørdag 04. Januar 2014, klokken 21:45
tenkte att think var rimlig i drift jeg,hva er det som er så dyrt med den?

Skift av pcu kostet oss ca 30000 og nå er det en ny feil som koster omtrent det samme.

EDIT: tror det er feil med bmi nå. "

kunne godt tenkt meg en think selv men er ikke spesielt flink til og skru på noen ting egetlig,og bor dessvere ikke i trondheim som det virker som det er greit og få hjelp/støtte.
virker jo som en veldig bra bil og hvis det ikke er noe stor risiko er det jo rimlige biler og :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

hma

@svingen:
Er helt enig i at en trilling er et utmerket valg. Den er driftsikker og har en rekke gode kvaliteter. Prisene for et pent brukt eksemplar er også nokså hyggelige. :)

Jeg har med tiden blitt veldig glad i Think og har faktisk aldri hatt driftstans på noen av mine tre eksemplar. Kanskje har jeg vært heldig(?), men jeg vil like fullt anbefale den norske doningen til de med budsjett fra 15'000 til 90'000.
Kanskje møter man problemer og motstand, men ikke værre enn at man får fikset det på et verksted (eller ved å kontakte Elbilforeningen).
Eierskap av Think åpner også muligheter til større innsikt i teknologien, mens man med andre merker må støtte seg til antagelser eller gjettninger.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Sitat fra: e-max på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:11
Noen av battericellene er dårlige og noen er byttet ut, men pakka er likevel 13 år gammel og gammel teknologi. Rekkevidden er latterlige 30 km men det holder til og fra jobb hvis man ikke bor grisgrendt til.

Denne tråden likte jeg. Endelig litt heder og verdighet for en gammel sliter der kjøregleden er på topp, og stress og bekymring på bunn.

Synd å høre at du sliter med 30 km rekkevidde. Dette er både unødvendig og lite holdbart, da feilen i batteripakken din vil forsterke seg og snart stoppe bilen helt.

Siden du tydeligvis har oppdaget Classic'en sine fortreffeligheter foreslår jeg at du spanderer litt tid og penger på batteriet. Bilen skal fint klare 60+ km og med batteri i orden er den selvfølgelig enda kjekkere å eie.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olsleaf

Bra tråd det her ja. Jeg har alle tre bilene, ikke fordi jeg ville det, men fordi jeg har problemer med å selge Thinkene. Nå er det mulig jeg kan få solgt ny Thinken.

Men til tråden. Enig at Think klassisk har best varme, i tillegg har min Webasto, men luft varmer gjør at det genererer dugg på vinduer, noe som er minus når du skal kjøre og tørke samtidig. Timer på oppvarming der 15 min er nok er også pluss.

Best kjøreglede har jeg med Trillingen, kjapp opp i fart ut fra kryss og er ingen sinke selv på motorvei.

Ny Thinken min har ikke webasto, jeg har heller ikke prøvd varmeapparatet så mye. En gang da jeg skulle bytte frontrute, merket at varmen var god og bedre enn Trillingen som bare gir en lunk i kulda. Rekkevidden er også bra, i fjor sommer kjørte jeg 19 mil, men da var det ganske tomt foran hytta på Vennabygdsfjellet. Ulempen her er at det tar altfor lang tid å lade opp batteriet. Fra 0 til 100 på 16-18 timer.

En annen ulempe er styringa på Ny Think, den er veldig tung, selv med riktig lufttrykk i dekk, særlig når du skal parkere, eller svinge uten mye fart. Girspaken er også veldig hard.

Men når du er på veien, er ny Thinken grei å kjøre, kommer kjapt opp i fart fra 0 til 50, og er ingen sinke på vanlig vei. (Motorvei klarer den ikke 90 ved svak stigning).

Classic, artig bil å kjøre, fordel i by og tettbygd strøk. Litt lettere styring. Regenerering er nevnt før.

Ulempe; blir veldig distrahert av å hele tiden måtte følge med på Nicometeret, har "angst", hver gang det blir litt rødt. Når du har brukt litt spenning og prosentene kommer ned mot 70 soc, skjer dette ofte.

Annen ulempe er hvis du har behov for å kjøre lenger enn 60 - 70km må du mellom lade noen timer, vårt kjøremønster mellom Trondheim - Stjørdal ble litt utfordrende.

Så er det fint med flere seter da.

Stort sett fornøyd med Trilling, stort minus nå er kulda, i en 2011 uten dieselvarmer er det kaldt. Men det hjalp litt med slangevarmer, og så har jeg tenkt å installere en liten kupevarmer på 650W i tillegg, så er både vannet og kupeen varm.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Jafo

Sitat fra: hma på onsdag 29. januar 2014, klokken 16:21
Sitat fra: svingen på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:24
sikkerheten var det viktigaste får meg og ikke kjøpe think (kjører med barn hver dag)
Sikkerhet mellom ny-Think (2008-2011) og trilling tror jeg er temmelig lik. Vil påstå at det er høyere risiko å kjøre med barn i baksetet på en trilling enn om du frakter ett barn i passasjerstolen på en Think. Ved påkjørsel bakfra har man svært kort bufferavstand.
...
Siden Think ikke ville levere biler til testing vil vi jo aldri finne ut det, men Euro Ncap sier dette om Barnesikkerhet i trilling:
SitatChild occupant
Based on dummy readings, the i-MiEV was awarded maximum points for its protection of the 3 year dummy in the dynamic tests.
...
At Think trolig er bedre enn 4-hjuls motorsykler er jeg enig i. men å synse om at den er bedre basert på at passasjeren sitter foran.... vel... er Trillingen bedre enn Think hvis man skrur av passasjer-airbaggen og setter barnestolen foran?

hma

Sitat fra: Jafo på torsdag 30. januar 2014, klokken 09:16
At Think trolig er bedre enn 4-hjuls motorsykler er jeg enig i. men å synse om at den er bedre basert på at passasjeren sitter foran.... vel... er Trillingen bedre enn Think hvis man skrur av passasjer-airbaggen og setter barnestolen foran?
Nye Think gjennomgikk meget omfattende kollisjonstesting med gode resultat. Det ble sagt av de som jobbet med dette at bilen kunne oppnådd fire stjerne i nevnte standardtest, men fasiten får vi nok dessverre aldri vite.
Å nevne Think i samme åndedrag som firehjuls motorsykler finner jeg urimelig. Bilen er klassifisert for motorvei både i USA og EU og gir beskyttelse på samme nivå som andre småbiler produsert på samme tid.

Angående referansen til "child occupant" i baksetet på en Trilling, så er jeg overbevist om at barn i baksetet på en Trilling sitter svært utsatt til. Dersom bilen påkjøres bakfra i høyere hastighet vil avstanden mellom trefningspunkt og passasjer simpelthen være for kort. Glem ikke at ny-Think og Trilling har omtrent identiske ytre lengdemål. Bekymringen gjelder forsåvidt også for Tesla Model S hvor man kan plassere barn på tredje rad, bakovervendt.
Det er i denne sammenhengen jeg sier det er bedre å la barnet sitte i passasjerstolen, hvor avstanden i begge retninger er størst.
Om en Trilling i hovedsak skal brukes til å frakte barn i lokaltrafikk, til skole og barnehage, er det neppe like stor grunn til bekymring. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

erik e

80km+80km mot hverandre = ?. Du er uheldig om du blir påkjørt bakfra i 160km. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tlauri

Da jeg prøvekjørte 2013 modell imiev så var jeg imponert over varmeapparatet i den, da jeg kjørte så var det -8 og stiv kuling. Har skjønt det slik at varmen ble oppgradert fra 2012 og opp.
En annen fordel på ny imiev er fjernkontroll til fjernstyring av varme/ac :-)

Marecat

Er godt fornøyd med varmeapparatet i min I-miev 2013 - har ikke hatt noen elbiler tidligere så jeg har ikke noe å sammenligne med. Har kjørt i 7-8 minus ganske lenge uten å trenge oppjustering til  full varme.  :) Fjernstyringen har jeg ikke testet ennå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA