Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spetalens løgner

Startet av pberg, onsdag 05. februar 2014, klokken 21:06

« forrige - neste »

laumb

Kjørte Tromsø - Oslo for et par år siden. 180 mil ish med kun stopp for å tanke og pisse + en liten lur (6timer) i Mosjøen. Totalt 22 tiner kjøring, 28 timer reise.

Gjør ikke det igjen...

Kjørte til Spania i sommer. Litt sør for Torrevieja. Hadde en overnatting i sør-Frankrike. Tøft og blir ikke gjort igjen.

Likevel har jeg et mål om å kjøre til Spania med Model S om et par år, og prøve å få til en tur på tvers av USA med en Model S (må vel prøve å få leid eller noe da) et par år etter det. Takker herren for SC muligheten og stoppene det innbyr til. Tror det blir riktig så koselig med gode muligheter til å campe litt, la ungene leke, kanskje grille litt, titte etc. :)
Blir nok og flere stopp utenfor SC også. Kanskje man får planlagt litt "scenic route" om nan legger etapper med overnatting + strøm til utenfor de "faste punktene".

Fantastisk at noen har tatt turen allerede - skikkelig(!!) sjalu.

Jejl

Sitat fra: pberg på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:58
Dersom du hadde kjørt med en moderne dieselbil, f.eks. en BMW 520d som bruker mellom .4 og .44 pr mil, og har 70 l tank, måtte du fylt diesel tre ganger dersom du startet med full tank. Den ville brukt i beste fall 220l diesel på turen.

I USA så koster diesel mer enn bensin(!), men allikevel ikke mer enn ca $1 pr liter, atså $220 eller ca 1300NOK med en dollarkurs på 6 kroner. Med norsk dieselpris ca 3000.-

28 ladinger på en halvtime hver er 14 timer, så du må nok regne minst en ekstra overnatting i forhold til 3 dieselfyllinger.

Konklusjonen må vel være at kontinentkryssing med elbil fremdeles er for spesielt interesserte.
Hvis de har kjørt med et forbruk på 1,8kwh pr mil så har de brukt 990kwh på turen.
990kwh/120kw lading blir 8 timer og femten minutt total ladetid. Det blir i overkant av 17 min på hvert stopp. Elon har vel sagt at vi skal få 135kw på hurtigladerne etter hvert, så da ser det enda bedre ut.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på onsdag 29. januar 2014, klokken 22:14
Hvis de har kjørt med et forbruk på 1,8kwh pr mil så har de brukt 990kwh på turen.
990kwh/120kw lading blir 8 timer og femten minutt total ladetid. Det blir i overkant av 17 min på hvert stopp. Elon har vel sagt at vi skal få 135kw på hurtigladerne etter hvert, så da ser det enda bedre ut.

Du kan nok legge på en god del tid. Jeg får ca. 65kWh på en times lading på Lillehammer, da ladet jeg sist fra 13% til 93%. Stopper man på 75-80% blir snittet endel høyere men neppe mye over 80kW. Så 50% kan du ihvertfall legge til slik ståa er nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA