Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetid

Startet av Teslus, onsdag 05. februar 2014, klokken 11:16

« forrige - neste »

Teslus

Jeg sitter å venter på bilen min, og tanken med dieselvarmer har slått meg mange ganger nå. Det er veldig kjekt de dagene jeg skal noen ekstra mil. Og muligheten for varm bil til en hver tid er også behagelig!

Så, siden jeg ikke har fått bilen min har researchen blitt særdeles dårlig. Noen som vet hvordan varmeapparatet fungerer på e-Up, og ikke minst om det faktisk er plass til en varmer foran. Jeg har sett for meg å gå mot en Webasto Thermo Top C. Er det noen som har noen ide om hvordan dette kan gjøres, og ikke minst hvordan det blir mtp eksisterende varmeløsning?

På forhånd takk!  :D

Edit: Endret tittel

tlauri

Webasto monteres inn på kjølevannsløyfen med universal monteringskit, det kobles strøm til vifta til varmeapparatet via en fanmaster(viftestyring).
Problemet kan være å finne en tank som er godkjent samt en fornuftig plass å montere denne. Anbefaler bensinvarmer for det soter seg ikke så lett tett slik en dieselvarmer gjør :-)

TB

Har testa e-UP, det blir svært raskt varmeapparatet, så eg har tenkt at det er direkte luftvarmer som er brukt, ingen væske som blir varma opp?

I så fall må det bli brukt luftvarmer av typen Webasto, eller Eberspächer. Finnes mange slike, for campingbilar, båt osv. Her er eit eksmpel på ein slik montering i trilling:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4793.msg173655.html#msg173655

Hugsar det var ein del ledig plass under panser på høgre side framme. Der kunne ein fossil varmar lett få plass.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Teslus

Sitat fra: tlauri på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:57
... Problemet kan være å finne en tank som er godkjent...
Jeg er usikker på hva du mener her, hvordan tank må man ha? Hva er reglene rundt drivstofftanken?

Det å gå for bensin fremfor diesel høres fornuftig ut mtp. soting. Eneste jeg har sett, er at effekten er ikke like høy??

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tlauri

Problemet i en liten el bil er vel ikke at effekten blir for lav, problemet er større når effekten blir for stor slik at varmeren jobber på tomgang og soter seg tett.
Minste luftvarmer er vel 2000w og det skulle holde i massevis.

Elmo

Sitat fra: tlauri på torsdag 30. januar 2014, klokken 18:51
Problemet i en liten el bil er vel ikke at effekten blir for lav, problemet er større når effekten blir for stor slik at varmeren jobber på tomgang og soter seg tett.
Enig, men det gjelder vel primært diesel basert (ikke så mye for bensin).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Teslus

Da høres det unektelig ut som at bensinvarmer er veien å gå. Hva tror dere om en 4kW bensindrevet vannvarmer?

Muligens et dumt spørsmål, men vil det være mulig med en vannvarmer å bruke den innebygde klimakontrollen i bilen? Varmen styres vel av mengder vann i sløyfen, samt hvor mye luft som kommer gjennom systemet? Eller er jeg helt på tur nå? ::)

tlauri

Tror kanskje kjølevannsløyfen er for liten til vannvarmer, tror kanskje luftvarmer blir veien å gå.
Sjekk med teknisk på møller først hvor mye kjølevæske systemet tar.

Elmo

Sitat fra: SebastianSandtorv på torsdag 30. januar 2014, klokken 20:58
. . . vil det være mulig med en vannvarmer å bruke den innebygde klimakontrollen i bilen? Varmen styres vel av mengder vann i sløyfen, samt hvor mye luft som kommer gjennom systemet?
Men er det vannbasert oppvarming da?
Sitat fra: TB på tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:17
Har testa e-UP, det blir svært raskt varmeapparatet, så eg har tenkt at det er direkte luftvarmer som er brukt, ingen væske som blir varma opp?
Jeg er enig i resonnementet her.
Det skulle jo være enkelt å sjekke, men jeg har ikke tilgang til bil eller instuksjonsbok akkurat nå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nitewlkr

 E-up har vannbasert varme,e-golf får luftvarmepumpe


Sent from my iPad using Tapatalk

tlauri

Mener å ha lest en plass at kjølesystemet tar ca 1,5 liter, mon tro om det stemmer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA