Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takboks eller ikke ?

Startet av LMOR, onsdag 05. februar 2014, klokken 11:00

« forrige - neste »

i3_X5_730



Her er bilde av baksiden av standard kladden til i3.  ;)

LMOR

Takk igjen!

Da må vi anta at kladden kommuniserer 12A til bilen, og den trekker ca 12A. Da venter vi i spenning på noen som måler en 16A kladd + mode3 lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Boogie

Noen som holder til i nærheten av Tønsberg?
Jeg har kabel som kan stille stil 16A, og jeg har Slimbox med 32A om det vil testes også.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

TrondW

Sitat fra: Boogie på søndag 02. februar 2014, klokken 20:13
Noen som holder til i nærheten av Tønsberg?
Jeg har kabel som kan stille stil 16A, og jeg har Slimbox med 32A om det vil testes også.
Jobber rett i nærheten, men i3'n produseres ikke før i uke 9. Og noen uker etter det kommer jeg nok innom :-)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Sitat fra: TrondW på søndag 02. februar 2014, klokken 23:38
Sitat fra: Boogie på søndag 02. februar 2014, klokken 20:13
Noen som holder til i nærheten av Tønsberg?
Jeg har kabel som kan stille stil 16A, og jeg har Slimbox med 32A om det vil testes også.
Jobber rett i nærheten, men i3'n produseres ikke før i uke 9. Og noen uker etter det kommer jeg nok innom :-)
Husk å ta med forbuksmåler, eller beregn god tid. Trenger minst en halvtime per måling hvis ikke energien måles direkte :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Boogie

Som tidligere nevnt, så har jeg både 16A kabel og Mode 3 boks, men har ingen i3 å teste på...
Jeg har både tangampermeter, effektmeter og Ah teller for å dokumentere forbruk...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

LMOR

Sitat fra: Boogie på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:57
Som tidligere nevnt, så har jeg både 16A kabel og Mode 3 boks, men har ingen i3 å teste på...
Jeg har både tangampermeter, effektmeter og Ah teller for å dokumentere forbruk...
Det er litt langt fra Vestlandet, men hvis noen stiller med bil, så kan kan jeg betale for all strømmen som går med til å kjøre frem og tilbake + testen :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Boogie

Sitat fra: LMOR på lørdag 08. februar 2014, klokken 14:43
Sitat fra: Boogie på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:57
Som tidligere nevnt, så har jeg både 16A kabel og Mode 3 boks, men har ingen i3 å teste på...
Jeg har både tangampermeter, effektmeter og Ah teller for å dokumentere forbruk...
Det er litt langt fra Vestlandet, men hvis noen stiller med bil, så kan kan jeg betale for all strømmen som går med til å kjøre frem og tilbake + testen :-)

Strømmen for testen spanderer jeg...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

LMOR

Tabellen på side 1:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.0.html

er oppdatert med siste døgns test og googling.

Fortsett å komme med målinger som enten bekrefter eller oppdaterer tabellen!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Fjeldi

Jeg er ikke helst sikkert på hvor reelt det er, men jeg testet ett par lade alternativer i dag.

1:
Tok en tur til Salto Ladestasjoner AS på Skøyen.
De har ikke fått opp sin 50V hurtiglader enda men den skulle komme snart.
Så da måtte jeg ta til takke med BMW sin hurtig lader som jeg akkurat fikk og en av powerpark hurig laderene som sto der. Lading står på Max
Fikk ikke tid til mer en 31 min og gikk fra 46% til 64%.
2:
Etter det brukte jeg en utekontakt hos noen jeg besøkte og satte lading til low da jeg ikke vet hva slags sikring som står der.
Det sto
1: 11% klokken 19:31,
2: 16% 20:13 og beregnet ferdig tid om 16t26m.
3: Til slutt 18% 20:33 og 16t03m igjen.

Så 100% på 11 timer virker i overkanten optimistisk.

Skulle gjerne lagt med noen screenshots men ser ikke hvor jeg får lastet opp på annet en egen hjemmeside.

Aner ikke om dette er til noe hjelp, men jeg prøver å følge med på lading på forskjellige steder.

LMOR

Takk!!

Alle målinger er viktig. De kan være med å finne feil i tabellen :-)

Men begge dine stemmer med det jeg har fra før.

Første ladingen er på 28A fra 32A kontakt, som stemmer bra med andre målinger.

Andre måling var på 6A, som er LOW. De 11 timene er på HIGH/MAX, som er 12A, og jeg har selv ladet fra 2% til 100% på under 12 timer, sannsynligvis under 11 også. (jeg sov)..
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Trenger frivillige til å teste tiden på MAX, 12A, 16A eller 32A:

0-80%
og/eller
0-100%
og/eller
80-100%
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Minner om oppgaven over. Alle resultater er interessante. Med nok resultater kan vi bygge ladetider fra 0-100%.
Måling av hvor mye strøm som egentlig trekkes, kan vi overlate til ekspertene får sine biler. Men hvis vi ønsker 100% om morgenen, hvor mye tid sparer vi egentlig med 32A. f.eks.

Start %
Slutt %
Tid
Type lading
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Ser behovet for en slik i garasjen før 16 og 32A uttakene til ladepunktene for å rydde all tvil til side om hva skjer med hva utsyr.  8)

http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductSheet.aspx?productId=45021&groupid=31031&navid=25301&navoption=6

Da vil vel ladetabellen bli komplett og riktig.

LMOR

Gjerne det :-)

Men for min del er jeg mest interessert i ca.tall for A, og gode tall for tiden det tar å lade. Det er i hver fall viktigst nå i starten, og der begynner du sikkert å få noen tall. F.eks. fra 80-100% som vi vet minst om.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA