Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takboks eller ikke ?

Startet av LMOR, onsdag 05. februar 2014, klokken 11:00

« forrige - neste »

LMOR

Tabellen vedlikeholdes nå på wiki, og er lettere å lese på mindre skjermer:
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Merk at mye av informasjonen i denne tråden er utdatert!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Toralfsen

Fint at du har gjort dette, jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i dette. Ser at jeg kan velge mellom 3 stiller i bilen. Usikker på hvor mye strøm som trekkes, men 16a sikring gikk på maks. Nå har jeg satt på minimum, og da går det fint. Burde kanskje legge dette i en egen tråd...

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:53
Litt dårlig med respons så langt. Betyr det at ingen har erfaring med lading via en 16A mode-2 kabel, eller har ladet med mode-3 og testet litt?
Har ikke fått kabelen, da de ikke ble levert med bilene, men kommer etterhvert.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Toralfsen

Jeg har bare den lille laderen som fulgte med. Har ikke hørt om ettersending. Har hurtiglader. Å sjekke etter en time var en god idé, den viser på appen. Kan jeg se det i bilen også? Og Vind, syns du nevnte i en tråd at kameraet fungerer når man kjører. Var det feil, eller får du det til på er vis?

LMOR

Sitat fra: Toralfsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 20:11
Jeg har bare den lille laderen som fulgte med. Har ikke hørt om ettersending. Har hurtiglader. Å sjekke etter en time var en god idé, den viser på appen. Kan jeg se det i bilen også? Og Vind, syns du nevnte i en tråd at kameraet fungerer når man kjører. Var det feil, eller får du det til på er vis?
Ja du ser det i bilen også. Enklest er vel å åpne bilen med fjernkontroll (da skrur ladingen seg av), og ta ut og sette inn igjen ladekabelen før du setter deg inn i bilen. Da vises % tydelig når du setter deg inn. Eller sette på igjen ladningen fra menyen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Har funnet litt mer å lese, og mode-2 kablene har nok elektronikk til å gi beskjed til bilen på maks kapasitet, og siden i3 leveres med 10A i noen land og 12A i Norge, så gir det ny tro på at en 16A kabel vil kunne gi 16A.

Fant også en rapport de desember 2013, som Norge har vært med på:

"There is however an issue with the Schuko plug system, 10A installations use the same socket as 16A installations. Some countries even use 13A. In mode 2 charging this can be solved by making different EVSE units for 10A, 13A and 16A installations, or providing a switch to select charge power on the EVSE unit or inside the car, so that the built-in charger limits it power draw to what the building installation can handle. All electric vehicles delivered today are equipped with a mode 2 charge cable as standard. This is a costly item born by the owner of the vehicle, not the infrastructure provider. The different car manufacturers have different policies. Some only deliver 10A limited cables, others only provide cables that require 16A circuits and that draw 13-14 A from the socket. For the user it is not possible to see if a Schuko socket is rated for 16A or 10A. In general, new installations would be 16A in Norway while older ones could be both. Power rating would be in the 2.3 to 3.2 kW range."
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Toralfsen

Jeg kommer med nytt ladespørsmål i denne tråden, sikkert malplasert, men det ser ut til at du har god greie på dette lmor. Jeg har problemer med at bilen lader litt når det passer den. Lurer på om det kan ha med at jeg programmerte via appen når lading skulle være ferdig. Dette har jeg tatt bort, men fortsatt kan den slå av lading uten å fullades...

LMOR

#7
Sitat fra: Toralfsen på lørdag 01. februar 2014, klokken 01:30
Jeg kommer med nytt ladespørsmål i denne tråden, sikkert malplasert, men det ser ut til at du har god greie på dette lmor. Jeg har problemer med at bilen lader litt når det passer den. Lurer på om det kan ha med at jeg programmerte via appen når lading skulle være ferdig. Dette har jeg tatt bort, men fortsatt kan den slå av lading uten å fullades...
Har du sjekket i bilen, det er flere program.
Du bruker standard ladekabel?
Står charge speed på High?
Sikringsstørrelse?
Lyser "Ground Present" eller "Fault"?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Toralfsen

Har bare en kabel foreløpig. Ingen feilmelding. Står på den midterste innstillingen. Husker ikke hva det heter. Har 16A sikring. Jeg fikk til å lade nå, uten å låse bilen. Hva mener du med program?

LMOR

#9
Hvis du med å stoppe landingen mener at alt blir svart, så er det helt normalt :-)
Den lader likevel. Du er i så fall hverken den første eller siste som tenker at det betyr at den ikke lader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Toralfsen

Det ante jeg ikke, det må jeg sjekke. Da er det sikkert bare det som skjer. Takk for hjelpen.

LMOR

Hvis du vil se status uten å åpne bilen, eller bruke Appen, så trykker du på låseknappen (BMW knappen). Da ser du status lyset rundt ladepunktet, om den lader, eller er ferdig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730


Forbruk i Watt, lading med standard kladden på Low valgt i iDrive-menyen under Charging.


Forbruk i Watt, lading med standard kladden på Reduced valgt i iDrive-menyen under Charging.


Forbruk i Watt, lading med standard kladden på Max valgt i iDrive-menyen under Charging.

LMOR

Fantastisk jobb!!

Dette var faktisk litt overraskende, da vi da har 6,9,12A. Det er en kombinasjon jeg ikke har sett skrevet noe sted. Dette er grunnforskning på høyt plan :-)

Tabellen på side 1 er oppdatert.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Målingene foretatt med 229Volt i garasjen på tidspunktet ...  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA