Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Aksjon på e-up

Startet av Appadurai, onsdag 05. februar 2014, klokken 10:37

« forrige - neste »

Appadurai

Eg har fått sett opp eit 230V 32A blått uttak på husveggen i dag, med overspenningsvern type B, men får ikkje bilen før i mars. Eg kunne tenka meg å sjå om ladinga fungerar som den skal. Dersom det er nokon som køyrer Bergen-Voss ein ettermiddag (etter kl 17.00), ta kontakt så kan du få testa ladinga mi og eg får visshet om at alt er klart til mars. Tlf 92288896.

Jimmy1

Skal til Voss i neste uke, og kontakter deg da hvis ikke du har fått testet dette.
Ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere helt perfekt.
Fikk selv den sagaomsuste blå adapteren for litt siden og da ble det fart i sakene.
Regner med at du klarer å få 31-31 kilometer med "strøm" på batteriet for hver time du lader hvis du tillater bilen å trekke maks:-)

Olauten

Apropos blå adapter: Jeg skulle teste en strømpunkt jeg trodde kunne fungere, det var blått, men husker jeg rett så var det større og/eller med flere pinner.
Er det slik at det er adapter til 1 fas blå som følger med og jeg prøvde meg på et 3 fas punkt? Ikke blitt helt klok på dette enda. Finnes det i så fall et adapter til dette?
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

Appadurai

Sitat fra: Jimmy1 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:05
Skal til Voss i neste uke, og kontakter deg da hvis ikke du har fått testet dette.
Ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere helt perfekt.
Fikk selv den sagaomsuste blå adapteren for litt siden og da ble det fart i sakene.
Regner med at du klarer å få 31-31 kilometer med "strøm" på batteriet for hver time du lader hvis du tillater bilen å trekke maks:-)

1+

Anders Heibø

Sitat fra: Olauten på tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:20
Apropos blå adapter: Jeg skulle teste en strømpunkt jeg trodde kunne fungere, det var blått, men husker jeg rett så var det større og/eller med flere pinner.
Er det slik at det er adapter til 1 fas blå som følger med og jeg prøvde meg på et 3 fas punkt? Ikke blitt helt klok på dette enda. Finnes det i så fall et adapter til dette?

Blått adapter til Tesla er 1 fas. (2 faser + jord) Mest sannsynlig er det 3fas det du har funnet. (3 faser + jord) Det kan også være 3fas 63Ampere. Det pleier å stå på stikket, men hver sin ampere har hver sin størrelse. 63A er vesentlig større.

Jeg har laget en liten stump kabel med 1fas i ene enden og 3fas i andre. jkirkebo lager alle typer adaptere. Kjøp pakken hans så er du sikret!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

sigurdi

#5
Sitat fra: Olauten på tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:20
Apropos blå adapter: Jeg skulle teste en strømpunkt jeg trodde kunne fungere, det var blått, men husker jeg rett så var det større og/eller med flere pinner.
Er det slik at det er adapter til 1 fas blå som følger med og jeg prøvde meg på et 3 fas punkt? Ikke blitt helt klok på dette enda. Finnes det i så fall et adapter til dette?

Det er 1fas som følger med. (3 pinner merket 6h - betyr at jording er kl 0600/rett ned)
De fleste 32A du finner i norge er 3FAS, 4 pinner, merket 9h - betyr jording er kl 9

Det finnes ikke offesiell overgang, siden du skal ha godkjenning av lokal kraftverk for å trekker mer en 25A på en fase, så 1fas 32A til 3fas 32A er en uoriginal overgang.

Se denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.msg104241.html#msg104241

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

OleT

Skulle gjerne hatt en offisiell adapter for 230V 63A 3-fas. Det ville gitt god ladefart! Og ja, jeg HAR godkjennelse, men med advarsel om at den bare bør brukes om natten. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Olauten

Sitat

Blått adapter til Tesla er 1 fas. (2 faser + jord) Mest sannsynlig er det 3fas det du har funnet. (3 faser + jord) Det kan også være 3fas 63Ampere. Det pleier å stå på stikket, men hver sin ampere har hver sin størrelse. 63A er vesentlig større.

Jeg har laget en liten stump kabel med 1fas i ene enden og 3fas i andre. jkirkebo lager alle typer adaptere. Kjøp pakken hans så er du sikret!

Aha, takk for oppklarende svar! :)
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

jkirkebo

Sitat fra: OleT på tirsdag 28. januar 2014, klokken 23:11
Skulle gjerne hatt en offisiell adapter for 230V 63A 3-fas. Det ville gitt god ladefart! Og ja, jeg HAR godkjennelse, men med advarsel om at den bare bør brukes om natten. :)

Alt kan produseres, bare å sende en PM. Men "offisielt" blir det ikke, og ladefart blir uansett begrenset til 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Kan en menigmann lage seg en slik adapter selv, forutsatt at han faktisk har peiling på hva han gjør?
Jeg er utdannet servicetekniker innen Audio/Video, men har såpass kompetanse at jeg vet at jeg må bruke kabel med stort nok tverrsnitt og bruke endehylser etc.
Men har jeg lov til å lage slikt, eller er det kun for skjøteledninger under 16A man har lov som menigmann å koble selv?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:07
Kan en menigmann lage seg en slik adapter selv, forutsatt at han faktisk har peiling på hva han gjør?
Jeg er utdannet servicetekniker innen Audio/Video, men har såpass kompetanse at jeg vet at jeg må bruke kabel med stort nok tverrsnitt og bruke endehylser etc.
Men har jeg lov til å lage slikt, eller er det kun for skjøteledninger under 16A man har lov som menigmann å koble selv?

Enfase inntil 25A er det du har lov å koble selv etter forskriften.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Sitat fra: sn0le på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:07
Kan en menigmann lage seg en slik adapter selv, forutsatt at han faktisk har peiling på hva han gjør?
Jeg er utdannet servicetekniker innen Audio/Video, men har såpass kompetanse at jeg vet at jeg må bruke kabel med stort nok tverrsnitt og bruke endehylser etc.
Men har jeg lov til å lage slikt, eller er det kun for skjøteledninger under 16A man har lov som menigmann å koble selv?

Hva kan du gjøre?

Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:
a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording
b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording
c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere
d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt
e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg
f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser
Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
g) Effekten ikke overstiger 200 VA
h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye
i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll
j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

Kilde:
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Kort svar på spørsmålet, overgang fra 3 fas 32A til 1fas 32A --> Nei ikke lov å gjøre selv.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA