Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av LMOR, tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:00

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:41
Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:35
Jeg har lagt inn forventet avgangs tidspunkt for ulike dager og setter klimaanlegget på ønsket temperatur.  Når jeg kommer til programmert tid er bilen varm jfr. Innstillingene Enkelt og greit.  Appen (iPhone), fungerer som den skal.

Jeg har ikke testet hvor lenge varme står på før den"gir opp" dersom du ikke kommer, men det er det gjerne noen som vet?
Tror det er ca 10min. Brukte du standard ladekabel?
Jeg har brukt oppvarmingen noen ganger og ventet en stund før jeg kommer til bilen, og den er både varm og har på varmen etter 40 minutter så den er mye lengre enn 10 min.  I går stod jeg ute - og det snedde , så jeg satt i gang varmen for å få smeltet sne.  Det gikk veldig fort (så den fra vinduet), men bilen var fortsatt på 20 grader inne etter 40 minutter.

Forige helg var jeg bortreist, men bilen startet opp oppvarming 09.00 som timeren var satt på for helg.  Når bilen da ikke ble brukt, og heller ikke ble brukt etter oppvarming søndag, så meldte den at timeren nå var slått av etter gjentatte oppvarminger uten at bilen ble brukt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på torsdag 30. januar 2014, klokken 12:08
Sitat fra: LMOR på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:41
Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:35
Jeg har lagt inn forventet avgangs tidspunkt for ulike dager og setter klimaanlegget på ønsket temperatur.  Når jeg kommer til programmert tid er bilen varm jfr. Innstillingene Enkelt og greit.  Appen (iPhone), fungerer som den skal.

Jeg har ikke testet hvor lenge varme står på før den"gir opp" dersom du ikke kommer, men det er det gjerne noen som vet?
Tror det er ca 10min. Brukte du standard ladekabel?
Jeg har brukt oppvarmingen noen ganger og ventet en stund før jeg kommer til bilen, og den er både varm og har på varmen etter 40 minutter så den er mye lengre enn 10 min.  I går stod jeg ute - og det snedde , så jeg satt i gang varmen for å få smeltet sne.  Det gikk veldig fort (så den fra vinduet), men bilen var fortsatt på 20 grader inne etter 40 minutter.

Forige helg var jeg bortreist, men bilen startet opp oppvarming 09.00 som timeren var satt på for helg.  Når bilen da ikke ble brukt, og heller ikke ble brukt etter oppvarming søndag, så meldte den at timeren nå var slått av etter gjentatte oppvarminger uten at bilen ble brukt.

OK, takk igjen. Det må være noe spesielt med denne bilen. Den varmer fint ellers. Tok bilde av skjermene og kan se at klokken er riktig. Feil på klokken hadde forklart det. Det er sikkert også lettere å ha kontroll på at at er satt riktig med Appen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

I manualen står det at den skrus av etter 30min.

Men det står at varmen kan settes på fra iDrive uansett temperatur, men at med preselected departure time vil være avhengig av temperaturen ute, inne og valgt temperatur.

Har noen andre testet dette i minus grader?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da tror jeg at jeg har funnet årsaken:

Here in the US, we also have 120V and while preconditioning off of 120V supply, the cars draw is more than the supply so the car will never shut off. Instead it will continue to run down the battery. The good thing is, the car recognizes it is plugged into a 120V supply and cuts the preconditioning session shorter than usual because it figures the owner doesn't want to use too much battery.

Altså, hvis det er for kaldt ute, så vil bilen forstå at den ikke kan varme opp bilen, uten å tappe batteriet for mye og dermed skru av oppvarmingen. Noen av oss opplevde dette med 12A kabelen.
Da er løsningen å skru på varmen litt før du går ut.
Beste løsningen er selvfølgelig å ha 32A lading. Da kan du ha varm bil uansett temperatur ute.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

nasroht

Jeg har tenkt å lade på low 8amp(?) får jeg ikke forvarmet bilen?

Argumentet for i3 er at den kan lade over natten uten at jeg oppgraderer min plass i fellesgarasje. Ellers blir det leaf og ny kabling( vil ikke det)
Venter spent på i3

LMOR

Sitat fra: nasroht på tirsdag 25. februar 2014, klokken 08:26
Jeg har tenkt å lade på low 8amp(?) får jeg ikke forvarmet bilen?

Argumentet for i3 er at den kan lade over natten uten at jeg oppgraderer min plass i fellesgarasje. Ellers blir det leaf og ny kabling( vil ikke det)

Jo, men hvis det er for kaldt, så vil den stoppe, slik at du ikke tømmer batteriene for mye. Men det er bare til å gå inn i Appen og starte restvarmingen manuelt. Batteriene vil uansett være forvarmet først, slik at varmen kommer raskt.

Kan heller ikke forstå at det skal være noen forskjell med Leaf på dette punktet. De trenger vel like mye energi til å varme opp bilen. Husk at i3 gir deg lengre rekkevidde under slike forhold fordi batteriene er oppvarmet, så totalt sett bør du komme minst like bra ut med i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: nasroht på tirsdag 25. februar 2014, klokken 08:26
Jeg har tenkt å lade på low 8amp(?) får jeg ikke forvarmet bilen?

Argumentet for i3 er at den kan lade over natten uten at jeg oppgraderer min plass i fellesgarasje. Ellers blir det leaf og ny kabling( vil ikke det)
Det er ikke noe problem å lade på LOW - og forvamre bil.  Jeg har satt min til LOW, av den enkle grunn at ladekursen er den samme som jeg har en liten varmekabelbit på vei mellom garasje og hus.  Bruker den ikke så ofte (kun når det er is), men sikringen går om jeg også lader bil - og den står i HIGH - og har på strøm til varmekabelen.  Så de siste ukene har jeg satt standard lading til LOW, og det fungerer helt fint.  Merker ubetydelig forskjell i ladetid og sikringen går ikke (8 amp sikring, skal oppgraderes til 16 amp snart)



BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

nasroht

Forskjellen er at leaf er billigere enn i3 og da kan jeg oppgradere kursen. Har budsjett :)
Venter spent på i3

Vind

Sitat fra: nasroht på tirsdag 25. februar 2014, klokken 11:42
Forskjellen er at leaf er billigere enn i3 og da kan jeg oppgradere kursen. Har budsjett :)
Da anbefaler jeg i3 og 8 amp kurs.  i3 har betydelig lavere forbruk, og litt lengre rekkevidde, så det er ikke noe problem med 8amp kurs. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:17
Sitat fra: nasroht på tirsdag 25. februar 2014, klokken 11:42
Forskjellen er at leaf er billigere enn i3 og da kan jeg oppgradere kursen. Har budsjett :)
Da anbefaler jeg i3 og 8 amp kurs.  i3 har betydelig lavere forbruk, og litt lengre rekkevidde, så det er ikke noe problem med 8amp kurs.
Helt enig. Husk at de eventuelle utfordringene beskrevet her, gjelder noen få dager i året, og da kan du sette på oppvarming manuelt med Appen 10min før du går ut i tillegg. Er den varm, så trekker den ikke mye strøm, og bruker den litt så er netto uansett mer enn Leaf ville hatt på en slik ekstremdag.

Jeg hadde -1 grad og storm. Da tåler jeg å ta fram Appen :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Thomas81

Kan man brukedenne oppvarmingsfunksjonen samtidig som bilen står og lader?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

LMOR

Sitat fra: Thomas81 på torsdag 06. mars 2014, klokken 18:57
Kan man brukedenne oppvarmingsfunksjonen samtidig som bilen står og lader?
Ja
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Jorgensen

Jeg har installert app'en på min iPhone, og kan nå lese av bilens ladestatus mm.  :)
Jeg finner ikke viftesymbolet på app'en for å starte oppvarmingen, så jeg lurte på om det er noe i bilens meny'er som må være krysset av for å aktivere denne funksjonen?
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

snakkis

#28
Sitat fra: Jorgensen på fredag 14. mars 2014, klokken 14:06
Jeg finner ikke viftesymbolet på app'en for å starte oppvarmingen, så jeg lurte på om det er noe i bilens meny'er som må være krysset av for å aktivere denne funksjonen?

Viftesymbolet er nede i midten på den midterste siden i appen.

Jorgensen

Sitat fra: snakkis på fredag 14. mars 2014, klokken 14:19
Sitat fra: Jorgensen på fredag 14. mars 2014, klokken 14:06
Jeg finner ikke viftesymbolet på app'en for å starte oppvarmingen, så jeg lurte på om det er noe i bilens meny'er som må være krysset av for å aktivere denne funksjonen?

Viftesymbolet er nede i midten på den midterste siden i appen.

Ikke hos meg :(
Har reinstallert App'en, men ingen forskjell.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA