Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av LMOR, tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:00

« forrige - neste »

LMOR

Nå er vi 2 stk som ikke får det til automatisk, begge burde forstått menyer.

Bilen er ikke varm på det tidspunktet vi har lagt inn.

Så her er en påstand bromm:

Enten er ikke bilen så enkel å bruke som vi vil ha det til, eller så er det noe som ikke virker slik vi er blitt forespeilet.

Regner med noen som har fått det til kan forklare det første alternativet?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#1
Jeg har ikke hatt problemer, men jeg setter timeren til når den skal starte oppvarming, ikke når jeg skal reise.  Har satt den til 0735 hver ukedag, og 0745 er bilen varm og god og klar for tur.  Avgang fra jobb er litt mere uklart, så da starter jeg varmeren manuelt omtrent når jeg starter å pakke ned PC'en.  På de minuttene det tar å komme til bilen er den god og varm og har det helt fint.

Så feilen her er kansje at dere setter tidspunktet til når dere skal reise.  Jeg har ikke lest manualen (liker helst å finne ut av det selv).

Det er også akkurat når timeren slår inn at man ser en dipp i % i telefon appen før den går opp til 100% veldig raskt - dette er beskrevet i en annen tråd.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#2
Og du oppfatter den som god og varm?

I så fall er jeg beroliget. Dette var demobil, som noen kan ha rotet til. Og hvis det virker hos deg, så kan jeg klage hvis jeg ikke får det til.

Jeg har prøvd 2 ganger. Ene gangen kan din forklaring stemme, men første gangen gikk jeg ut 10min etter det klokken var stilt inn på. Mener at jeg også dobbeltsjekket at klokken var rett.

Men det viktigste for meg nå er at du får det til, da må jeg også klare å finne ut av det. Men det burde "bare virket", og det vi stiller inn er departure time, men jeg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:01
Og du oppfatter den som god og varm?
Ja - svært varm og behagelig.  Nå står den stortsett i en garasje, hadde den stått ute, og jeg skulle smeltet sne på vinduer og slikt ville jeg vel latt den stå 20 min.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

#4
Jeg ser du nevner mitt navn i det første innlegget, LMOR - så da bør jeg vel også svare her ;)

Jeg synes jeg så at det kommer en feilmelding om at forvarming ikke kunne starte hvis SOC var for lav en av de gangene jeg prøvde. Så det kan kanskje være problemet den gangen du kom 10 min etter innstilt tid...? Viktig at klimaanlegget også er innstilt riktig, (tror jeg) - men dette hadde du vel sikkert sjekket...

Ellers har jo Vind både bekreftet at det virker, og forklart hvordan det virker - så da er det vel trolig ikke et problem heller ;)

Vind

Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:12
Viktig at klimaanlegget også er innstilt riktig, (tror jeg) - men dette hadde du vel sikkert sjekket...
Når bilen varmer står det bare ett viftetegn og varme symbol i "varmeapperatet", så jeg tror ikke den bryr seg om hvilken tempratur man har innstilt.

Om bilen ikke står i lading får man opp en advarsel om at forvarming vil bety kortere rekkevidde - og det er jo til en viss grad riktig.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:12
Jeg ser du nevner mitt navn i det første innlegget, LMOR - så da bør jeg vel også svare her ;)

Jeg synes jeg så at det kommer en feilmelding om at forvarming ikke kunne starte hvis SOC var for lav en av de gangene jeg prøvde. Så det kan kanskje være problemet den gangen du kom 10 min etter innstilt tid...? Viktig at klimaanlegget også er innstilt riktig, (tror jeg) - men dette hadde du vel sikkert sjekket...

Ellers har jo Vind både bekreftet at det virker, og forklart hvordan det virker - så da er det vel trolig ikke et problem heller ;)
Jeg ville bare advare deg og "sterke scener" :-)

Ellers kan du være inne på noe, for jeg fikk en feilmelding som jeg ikke forstod, og tenkte "forstår den ikke at det kommer til å være nok strøm når bilen skal varmes..."

Det kan være en bug, eller noe jeg ikke forstod jeg da burde gjøre anderledes. Vi får se om andre etter hvert får problemer, eller om forklaringen er jeg hadde rotet mye mer rundt enn en normalt vil gjøre en vanlig dag.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:21
Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:12
Viktig at klimaanlegget også er innstilt riktig, (tror jeg) - men dette hadde du vel sikkert sjekket...
Når bilen varmer står det bare ett viftetegn og varme symbol i "varmeapperatet", så jeg tror ikke den bryr seg om hvilken tempratur man har innstilt.

Her tror jeg du tar feil. Først blinker viftesymbolet, og da antar jeg den blåser inn luften som varmes fra batteriet og/eller varmepumpen, samt måler temperaturen underveis. Det tar noen minutter. Det har 2 av oss fulgt med på, og står også i manualen.

Deretter kommer enten varmesymbolet opp eller A/C for kjølig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:34
Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:21
Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:12
Viktig at klimaanlegget også er innstilt riktig, (tror jeg) - men dette hadde du vel sikkert sjekket...
Når bilen varmer står det bare ett viftetegn og varme symbol i "varmeapperatet", så jeg tror ikke den bryr seg om hvilken tempratur man har innstilt.

Her tror jeg du tar feil. Først blinker viftesymbolet, og da antar jeg den blåser inn luften som varmes fra batteriet og/eller varmepumpen, samt måler temperaturen underveis. Det tar noen minutter. Det har 2 av oss fulgt med på, og står også i manualen.

Deretter kommer enten varmesymbolet opp eller A/C for kjølig.
Det kan godt hende, har ikke sittet i bilen og sett på - da kjører jeg jo heller - så morsom i3 er på veien kan man ikke stå og se på den i garasjen ;D
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:25
Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:34
Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:21
Sitat fra: bromm på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:12
Viktig at klimaanlegget også er innstilt riktig, (tror jeg) - men dette hadde du vel sikkert sjekket...
Når bilen varmer står det bare ett viftetegn og varme symbol i "varmeapperatet", så jeg tror ikke den bryr seg om hvilken tempratur man har innstilt.

Her tror jeg du tar feil. Først blinker viftesymbolet, og da antar jeg den blåser inn luften som varmes fra batteriet og/eller varmepumpen, samt måler temperaturen underveis. Det tar noen minutter. Det har 2 av oss fulgt med på, og står også i manualen.

Deretter kommer enten varmesymbolet opp eller A/C for kjølig.
Det kan godt hende, har ikke sittet i bilen og sett på - da kjører jeg jo heller - så morsom i3 er på veien kan man ikke stå og se på den i garasjen ;D
Så bra! Men når den er varm og god, så skrues sikkert varmesymbolet av igjen også. Så langt kom jeg aldri, for når du starter bilen er det det vanlige klimaanlegge du bruker, og det fungerte fint.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Lars-bgo

#10
Jeg har lagt inn forventet avgangs tidspunkt for ulike dager og setter klimaanlegget på ønsket temperatur.  Når jeg kommer til programmert tid er bilen varm jfr. Innstillingene Enkelt og greit.  Appen (iPhone), fungerer som den skal også i et par minusgrader. Jeg ar kun prøvd med std. Ladekabel tilknyttet.

Jeg har ikke testet hvor lenge varme står på før den"gir opp" dersom du ikke kommer, men det er det gjerne noen som vet?

Rettelse: i appen  stller man inn forventet avgang, når tiden er nådd kobles varmen ut.

Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

LMOR

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:35
Jeg har lagt inn forventet avgangs tidspunkt for ulike dager og setter klimaanlegget på ønsket temperatur.  Når jeg kommer til programmert tid er bilen varm jfr. Innstillingene Enkelt og greit.  Appen (iPhone), fungerer som den skal.

Jeg har ikke testet hvor lenge varme står på før den"gir opp" dersom du ikke kommer, men det er det gjerne noen som vet?

Tror det er ca 10min. Brukte du standard ladekabel?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:41
Tror det er ca 10min. Brukte du standard ladekabel?

Jeg har sett 20 minutter - men jeg klarer ikke å erindre hvor jeg så det...

Lars-bgo

Jeg kan sjekke i morgen tidlig. Ja bruker std ladekabel.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

LMOR

Kan noen bekrefte at dette fungerer fint ute i minusgrader?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA