Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venstreblinking i rundkjøring - fleip eller fakta?

Startet av mecanica vergara, tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:12

« forrige - neste »

toS

Sitat fra: erot på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:23
Sitat fra: toS på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:42
Ok, dette er jo selve klassikeren på diskusjonstråder. Kjøp både 21 og 22 for min del, men at dette skulle bedre kjørekomforten eller opplevelsen kjøper jeg ikke, med mindre du synes økt støy og mer nærkontakt med ujevnt norsk veiunderlag er positivt.

Jeg ber deg ikke kjøpe noe som helst, bar la være å uttale deg feil om noe du har begrenset kunnskap om, slik at du ikke villeder de som evt kan ha nytte av denne tråden. Må igjen spørre meg om du har kjørt bilen på begge hjulstørrelser?

Sitat fra: pberg på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:09
Du får litt skarpere styrefølelse med større dimensjoner, men du taper også mye pga. tyngre hjul, og mindre evne for dekket til å absorbere små humper. Grensen for veigrep blir også stort sett mye skarpere, og gjør bilen mindre letthåndterbar på grensen.

Endelig noen som vet hva de snakker om. Her oppsummerer du essensen. Aktiv kjøring på vei = kvass kjøring, ikke helt på grensen, altså kan lave profiler være fordelaktig. Kjøring på bane = myk kjøring helt på grensen, altså vil noe høyere profiler være fordelaktig.

Forskjellen på total hjulvekt med +- 2" er faktisk mindre enn mange tror, og med gode lette felger er forskjellen neglisjerbar. Om man lurer på hva som er ideelle profiler til racing er det bare å se på racingbiler, alt fra standardbiler til formel 1. Da får man en idé, men vil også se at det ikke er fasitsvar på dette, men mye ulikt beroende på mange andre faktorer.
Ser at han som "vet hva han snakker om" sier det samme som meg mer eller mindre. Og jeg har kjørt begge deler som du ser i innlegget mitt over. Men det er helt greit, var ikke meningen å starte en sinnadiskusjon om dette. Tydelig at det offisielle forumsynet er at lavest mulig profil er best så da skal ikke jeg forstyrre :-)

pberg

Når det gjelder hjulvekt er ofte alternative lette, relativt små originalfelger, og store, tunge kopifelger, siden lette, store felger koster masse penger... Og så er det også mange som heller kjører Linglong i kjempedimensjon, enn kvalitetsgummi i mindre dimensjoner.

Da er det ikke mye som taler for store hjul, annet enn forfengelighet.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

erot

Sitat fra: toS på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:30
Ser at han som "vet hva han snakker om" sier det samme som meg mer eller mindre. Og jeg har kjørt begge deler som du ser i innlegget mitt over. Men det er helt greit, var ikke meningen å starte en sinnadiskusjon om dette. Tydelig at det offisielle forumsynet er at lavest mulig profil er best så da skal ikke jeg forstyrre :-)

Nei, dere sier ikke det samme, derfor sier jeg rett ut at du ikke forstår, du forstår jo fremdeles ikke. Jeg er ikke sinna, jeg prøver bare å rette opp feilinformasjon, men burde skjønt at det blir en typisk forumdiskusjon som er lite fruktbar. Siste setning viser saklighetsnivået det er på nå, så jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen. Kan sitere meg selv så du ser hva jeg prøvde å si:

Sitat fra: erot på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:12
Poenget mitt? At ved å prøve blindt to biler med 19" og 21" er det godt mulig at flere vil foretrekke 21"-hjulene i sin daglige kjøring, helt uavhengig av utseende.

Det er informasjon som kan være nyttig for en som leser tråden, og poenget er at å prøve er eneste måten å finne det ut på. Å forenkle og kategorisk tillegge en bestemt hjuldimensjon spesielle egenskaper er villedende.


eledille

En eller annen nevnte at bilen forvandlet seg fra "sportslig" til "stor sedan" ved bytte fra 21'' sommer til 19'' vinter.

Den effekten får du også i rikt monn bare ved å bytte fra sommer til vinter i samme dimensjon.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

Ja, vinterdekk er jo normalt såpass mye mykere enn sommerdekk at man får en del av den effekten uansett.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Ja, på vinterdekk er det luftputebåt pga lamellene i slitebanen, så der får du ingen av fordelene med lavere profil.

Anders Heibø

Sitat fra: ed1son på tirsdag 04. februar 2014, klokken 09:40
Hører gjerne fra deg når du har fått noen erfaringer med 20" Vredestein :-)
Er det Vredestein Wintrac Extreme du gikk for?

Jepp. 245/40R20 Piggfritt Vredestein Wintrac Extreme 99W. Legger det ut i Dekk og Felger tråden..
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Anders Heibø

Sitat fra: eledille på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:06
En eller annen nevnte at bilen forvandlet seg fra "sportslig" til "stor sedan" ved bytte fra 21'' sommer til 19'' vinter.

Den effekten får du også i rikt monn bare ved å bytte fra sommer til vinter i samme dimensjon.

Jepp :) Det vet jo alle så var kanskje unødvendig av meg å si det  ;D
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA