Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venstreblinking i rundkjøring - fleip eller fakta?

Startet av mecanica vergara, tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:12

« forrige - neste »

mecanica vergara

Da det er noen måneder til bilen kommer har jeg tid til å drømme litt. Jeg har sett på noen 22" felger, og lurer på om det er noen som rakk å gjøre noen erfaringer før vinteren kom.
- Rekkevidde
- Hjulstøy
- komfort

Ser for meg 9x22 (245x35x22) og 10,5x22 (265x30x22)

Er også intresert i å høre erfaringer fra  hjul dimensjoner.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Olav78

Ikke prøvd 22" på bilen enda da jeg fikk bilen i jula.
Men du bør ha litt mindre rulleomkrets på dekkene. Jeg har 245/30-22 og 285/25-22. Gleder meg til sommeren!
Model S P85
Model X 90D bestilt juni 2016

mecanica vergara

Sitat fra: Olav78 på mandag 27. januar 2014, klokken 22:31
Ikke prøvd 22" på bilen enda da jeg fikk bilen i jula.
Men du bør ha litt mindre rulleomkrets på dekkene. Jeg har 245/30-22 og 285/25-22. Gleder meg til sommeren!
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

AttackOfTheMac

Om man ser på alt større enn 19" er vel det bare ulemper
bortsett fra veigrep og det estetiske ?
Jo større dekk, jo større ulempe.

- Dyrere
- Lavere rekkevidde
- Støyer mer
- Lettere å skade

pberg

Det er ikke nødvendigvis noe bedre grep heller....
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kallagtunet

Det er helt sikkert ikke bedre grep, 21 og i enda større grad 22 tommers felger er kun jåleri med masse ulemper. (Merk at jeg har en P+ med 21 tommere selv :D )

Lokführer

Sitat fra: pberg på søndag 02. februar 2014, klokken 21:36
Det er ikke nødvendigvis noe bedre grep heller....
Det er hvertfall helt sikkert. Det høyeste jeg hadde gått er 20". En dimensjon som har ganske mye større utvalg i felger og dekk. Pris er i tillegg ålreit.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Jærbuen

Ja, vurderer 20" jeg også, men de 21" originale er nå fine da :) Og ikke spes stivt heller....
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

erot

Med 19 blir det litt høye dekk, da måtte hjulene vært bredere. Med de aktuelle hjulbreddene vil jeg tro 20" er det mest funksjonelle kompromisset for rene kjøreegenskaper. Men jeg er veldig fornøyd med 21" siden jeg beveger meg på vei og ikke bane. Man har mye mer bruk for en tight og stabil bil som gir gode tilbakemeldinger på moderat+ aktiv kjøring enn maksimalt grep og forutsigbart slipp på ytterste grense. Om du trenger det er du sannsynligvis en fare for deg selv og andre. Mao vil jeg tro 21" det perfekte kompromiss for aktiv kjøring på vanlig landevei.

Kallagtunet

Sitat fra: erot på mandag 03. februar 2014, klokken 12:03
Men jeg er veldig fornøyd med 21" siden jeg beveger meg på vei og ikke bane.

Hvis en skulle hatt maksimalt veigrep ut av model s på bane så er det med 19' Dette er KUN jåleri det er ikke noe poeng å lure seg selv til å tro noe annet. Når det er sagt så er 21 tommerne så kule at det er verd det :D

erot

Leste du egentlig det jeg skrev?

Og hvordan vet du at det er 19 og ikke 18 eller 20? Dette er ikke så enkelt, så det kan nok ikke sies så skråsikkert  ;)  Biler har ofte en tendens til å bli overforenklet.

erot

On topic igjen: Dette er en typisk tråd som kan gå side på side uten å fortelle deg noe som helst. Det eneste du kan gjøre for å finne ut om du virkelig vil ha 22" eller ikke, er å få lånt deg en bil med 22" og sammenligne før du bestemmer deg. Det er verdt en god del umake om du kan få det til.

Kallagtunet

Sitat fra: erot på mandag 03. februar 2014, klokken 17:47
Leste du egentlig det jeg skrev?

Og hvordan vet du at det er 19 og ikke 18 eller 20? Dette er ikke så enkelt, så det kan nok ikke sies så skråsikkert  ;)  Biler har ofte en tendens til å bli overforenklet.

Kan garantere at det ikke er 18 tommer for i dem får ikke bremsene plass :D

erot

Det finnes 18" som går på (kommer an på utforming), men ikke så mye klaring igjen da.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA