Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av i_expect, tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

i_expect

Sitat fra: OddB på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:13
på sikt ja... og det kommer sikkert en i Oslo-området , men det hjelper lite hvis du skal Gol-Brokelandsheia..
Hadde det vært et greit 22kW punkt på denne ruten her, uten å måtte kjøre omvei, hadde det nok blitt et lite stopp og dagen hadde vært reddet.. Grunnen til at feilvurderingen om å prøve å rekke fram uten stopp ble tatt var nok fordi det ville innebære en omvei...makelighetshensyn..
JA til superladere og JA til en overflod av Type2-stasjoner !
Det som er ergelig er at staten ikke ser dette enda, for det to-tre Hurtigladere koster ville man kunne ha teppelagt Norge med Type 2-punkter.

Du har jo selvsagt helt rett når det gjelder makelighet. Jeg har forsøkt å kommunisere til kommuner, fylkeskommune og utbyggere at hurtigladestasjoner (dvs Chademo og type2) bør bygges nær hovedveiene. Her på Sørlandet bygges feks hurtiglader i Mandal ved det nye kulturhuset. Det burde bygges nær E39 da det føles som en omvei å måtte knote seg ned til sentrum.

Nok om det: Hadde det vært et par veikroer eller bensinstasjoner langs veien med feks 22kw-punkt hadde vi garantert stoppet der i stedet for å ta sjansen på å nå frem.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Anders Heibø

Et spørsmål.

Hvis man skjønner at man går tom og får stoppet før bilen dør helt. Kan man da slepes og bruke regenereringen til å dra inn litt batterikapasitet? Blir i min teori som å kjøre i Drive i en nedoverbakke.

Bør kanskje hjelpe litt på pedalen for at bilen som tauer ikke skal dra på en bil som bremser 60kW.. Sette bilen i Low regen f.eks?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

eledille

#17
En elbil som blir tauet vil oppfatte det som en nedoverbakke, ja. Du trenger en sånn gummistøtdemper til fortøyning på slepetauet, det fjerner rykkene fullstendig. http://biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fortoyningsfjar-for-tauverk-25187/ Da laderen i Thinken røyk og det var 3 % igjen på batteriet fikk jeg naboen til å taue meg i ca 20 minutter. Etter det var den oppe på 35 % hvis jeg ikke husker feil. Det er ca 3,5 kWh på 20 minutter, så ca 10-11 kW regen.

Du må ikke regenerere på 60 hvis det ikke er en veldig kraftig bil, da ryker nok clutchen. Prøv 15 kW og husk at bilen er tung.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Anders Heibø

Sitat fra: eledille på tirsdag 28. januar 2014, klokken 23:02
En elbil som blir tauet vil oppfatte det som en nedoverbakke, ja. Du trenger en sånn gummistøtdemper til fortøyning på slepetauet, det fjerner rykkene fullstendig. http://biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fortoyningsfjar-for-tauverk-25187/ Da laderen i Thinken røyk og det var 3 % igjen på batteriet fikk jeg naboen til å taue meg i ca 20 minutter. Etter det var den oppe på 35 % hvis jeg ikke husker feil. Det er ca 3,5 kW på 20 minutter.

Du må ikke regenerere på 60 hvis det ikke er en veldig kraftig bil, da ryker nok clutchen. Prøv 15 kW og husk at bilen er tung.

Genialt! Det må neste uheldige Tesla sjåfør som går tom prøve... Har aldri prøvd å sette bilen i low regen men det bør slite vesentlig mindre på clutchen...
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

eledille

Det beste ville være å finne en redneck med en amerikansk 5-liters V8 og dure på med 60 kW samtidig som du nærmer deg destinasjonen i fint driv :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

LA-Thing

Drammen, Tesla Model S #2510

eledille

#21
Jada, men jeg var ute flere år før han, etter idé fra andre her på forumet, bl.a. hens, hvis jeg ikke husker feil 8)

Den doningen der er godt egnet for 60 kW regen, ser det ut for.

Yay, post nummer tusen :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Sitat fra: i_expect på tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:25
Sitat fra: OddB på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:13
på sikt ja... og det kommer sikkert en i Oslo-området , men det hjelper lite hvis du skal Gol-Brokelandsheia..
Hadde det vært et greit 22kW punkt på denne ruten her, uten å måtte kjøre omvei, hadde det nok blitt et lite stopp og dagen hadde vært reddet.. Grunnen til at feilvurderingen om å prøve å rekke fram uten stopp ble tatt var nok fordi det ville innebære en omvei...makelighetshensyn..
JA til superladere og JA til en overflod av Type2-stasjoner !
Det som er ergelig er at staten ikke ser dette enda, for det to-tre Hurtigladere koster ville man kunne ha teppelagt Norge med Type 2-punkter.

Du har jo selvsagt helt rett når det gjelder makelighet. Jeg har forsøkt å kommunisere til kommuner, fylkeskommune og utbyggere at hurtigladestasjoner (dvs Chademo og type2) bør bygges nær hovedveiene. Her på Sørlandet bygges feks hurtiglader i Mandal ved det nye kulturhuset. Det burde bygges nær E39 da det føles som en omvei å måtte knote seg ned til sentrum.

Nok om det: Hadde det vært et par veikroer eller bensinstasjoner langs veien med feks 22kw-punkt hadde vi garantert stoppet der i stedet for å ta sjansen på å nå frem.
Det er dette ladefondet til TOCN vil prøve å hjelpe på...  Har du et konkret sted som passer langs den ruta så gå inn å http://tocn.no/diskusjon/index.php?f=32&sid=9f6202b828a3886b8da9804f82851914&rb_v=viewforum og gi beskjed.
Jeg tror sjansen for kjapt å få opp en 22kW lader et passende sted er større enn å håpe på en superlader AKKURAT der det passer deg best..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Anders Heibø

Sitat fra: eledille på tirsdag 28. januar 2014, klokken 23:22
Det beste ville være å finne en redneck med en amerikansk 5-liters V8 og dure på med 60 kW samtidig som du nærmer deg destinasjonen i fint driv :)

Det er ihvertfall veldig bra for miljøet, skal vi tro de som regner på Co2 utslipp :-D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

eledille

Sitat fra: anders.heibo på onsdag 29. januar 2014, klokken 00:33
Sitat fra: eledille på tirsdag 28. januar 2014, klokken 23:22
Det beste ville være å finne en redneck med en amerikansk 5-liters V8 og dure på med 60 kW samtidig som du nærmer deg destinasjonen i fint driv :)

Det er ihvertfall veldig bra for miljøet, skal vi tro de som regner på Co2 utslipp :-D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

I nøden spiser Fanden fluer, sies det :D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

cra

Gikk helt tom med Think'en en gang (hadde glemt å lade men måtte jo på jobb). Med strøm på 12V-batteriet fingerte elektronikken fint, så regen ble satt inn. Min erfaring var at det ikke var nødvendig med en slik gummi-sak; regen (altså konstant bremsing) fjernet alt av den karakteristiske rygginga. (med det skader helt sikker tikke med en slik for ekstra avlasting av rykking.)

Fikk vel omtrent 1% rekkevidde pr slepte km, og kjørte fint opp "bakken" til ladestikket hjemme. Vil tro dette skulle fungere akkurat like bra på en Tesla, men å forvente 1% rekkevidde pr slepte km er kanskje litt optimistisk. ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stor66

Jeg har også et par spørsmål:

Hvilken innstilling hadde du på klimakontrollen? Temperatur?

Hadde du aktivert "Range Mode" (under Settings - Driving)?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

i_expect

Sitat fra: stor66 på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:04
Jeg har også et par spørsmål:

Hvilken innstilling hadde du på klimakontrollen? Temperatur?

Hadde du aktivert "Range Mode" (under Settings - Driving)?

Det varierte på klimakontrollen. Pga noe dugging på enkelte strekk av turen endret jeg noe manuelt (feks valg uteluft/inneluft og styrke på luften). Stort sett stod det i automatisk. Hadde for det meste 19,5 grader, men mot slutten 18.

Kjørte i range mode hele vegen.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA