Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av i_expect, tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

i_expect

Tenkte kanskje at det kunne være greit med en egen tråd med beskrivelse av hva som skjer før du er helt tom, slik at folk kan ta signalene før det er altfor sent  :) Kan ikke huske å ha lest noe sånt på dette forumet om det, så slik opplevde jeg det:

Det var -6 grader, snø i veien og vind: Det første som skjedde var at effekten gikk ned til rundt 160 allerede på gult. Deretter falt effekten gradvis nedover. Rundt 3,5 km før stoppen begynte den en nærmest synlig å redusere effekten ytterligere først ned forbi 80, deretter raskt ned mot 60 og nesten til 40. Da var jeg på toppen av bakken rett etter bommen. I bakken nedover økte den like raskt oppover pga regenerering (i etterpåklokskapens lys burde jeg da skjønt at hvis effekten fikk en såpass stor boost av en bakke, riktignok en kraftig nedoverbakke, så er den virkelig på "felgen"). I bakken 1km før stopp merket jeg virkelig at effekten avtok. Og fikk igjen en liten boost i nedoverbakken etter det. 400 meter før stopp og akkurat etter at jeg hadde passert siste mulige innkjøring fikk jeg beskjed: Pull over! Gjorde som den sa og bilen trillet noen meter til før den stoppet.

Jeg fant frem tlfnr til Teslaservice og de fikk tak i NAF. Mens jeg ventet på NAF fikk jeg beskjed om 12v-battery low. Når NAF kom fikk vi ikke til å heve bilen eller sette den i tow mode. Bilen virket totalt død. Umulig å starte i det hele tatt. Det hjalp heller ikke å forsøke å booste 12v-batteriet. En ny telefon til Tesla som sa at jeg bare fikk dra den oppå. Jaja, tenkte jeg. De sier det jo selv. I tillegg var det mye snø, så selv på stive hjul gikk det i grunnen bedre enn forventet.

Vel fremme på ladestasjonen måtte vi stå nær nok til at kabelen rakk opp på bilen oppå NAF-bilen. Litt av et syn. Den ville ikke ta lading, så vi forsøkte å booste 12v-batteriet litt til. På dette tidspunktet hadde skjermene slått seg av, men dører og lys fungerte fortsatt. Etter å ladet 12v i noen minutter slo skjermene seg på  og bilen tok lydig lading.

Jeg er litt overasket over at når bilen sa pull over, så mente den virkelig kjør til siden med en eneste gang, ikke om 2-400 meter, men umiddelbart. Jeg mistenker at om jeg ikke hadde kjørt 400 meter, men stoppet etter 100-200 ville jeg hatt nok energi til å få løftet bilen og sette den i tow mode. Det får noen andre teste...

Men da har jeg forsøkt det, så slipper dere andre å gjøre det. Stopp i tide...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Øyvind.h

Takk for fyldig info :) Dette er kjekt å vite om man plutselig skulle befinne seg helt i bunn av batteriet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tai

Spennende lesing og viktig informasjon som alle Tesla eiere bør vite om!

Men du sier ingenting om hvordan du havnet i denne situasjonen. Var det med vilje for å prøve hva som skjedde eller bare feilberegnet du rekkevidden?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

i_expect

Sitat fra: Tai på mandag 27. januar 2014, klokken 21:43
Spennende lesing og viktig informasjon som alle Tesla eiere bør vite om!

Men du sier ingenting om hvordan du havnet i denne situasjonen. Var det med vilje for å prøve hva som skjedde eller bare feilberegnet du rekkevidden?

Tai

Alt er forklart i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11816.0.html
Men nei, det var ikke med vilje.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Avh

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

bb

Hvis du er NAF-medlem har du rett til tre gratis veghjelp i året. Jeg har selv brukt gratis veghjelp opptil flere ganger i året da jeg hadde fossilbil.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer



Hyperstress

Sitat fra: i_expect på mandag 27. januar 2014, klokken 21:15
Tenkte kanskje at det kunne være greit med en egen tråd med beskrivelse av hva som skjer før du er helt tom, slik at folk kan ta signalene før det er altfor sent  :) Kan ikke huske å ha lest noe sånt på dette forumet om det, så slik opplevde jeg det:

Det var -6 grader, snø i veien og vind: Det første som skjedde var at effekten gikk ned til rundt 160 allerede på gult. Deretter falt effekten gradvis nedover. Rundt 3,5 km før stoppen begynte den en nærmest synlig å redusere effekten ytterligere først ned forbi 80, deretter raskt ned mot 60 og nesten til 40. Da var jeg på toppen av bakken rett etter bommen. I bakken nedover økte den like raskt oppover pga regenerering (i etterpåklokskapens lys burde jeg da skjønt at hvis effekten fikk en såpass stor boost av en bakke, riktignok en kraftig nedoverbakke, så er den virkelig på "felgen"). I bakken 1km før stopp merket jeg virkelig at effekten avtok. Og fikk igjen en liten boost i nedoverbakken etter det. 400 meter før stopp og akkurat etter at jeg hadde passert siste mulige innkjøring fikk jeg beskjed: Pull over! Gjorde som den sa og bilen trillet noen meter til før den stoppet.

Jeg fant frem tlfnr til Teslaservice og de fikk tak i NAF. Mens jeg ventet på NAF fikk jeg beskjed om 12v-battery low. Når NAF kom fikk vi ikke til å heve bilen eller sette den i tow mode. Bilen virket totalt død. Umulig å starte i det hele tatt. Det hjalp heller ikke å forsøke å booste 12v-batteriet. En ny telefon til Tesla som sa at jeg bare fikk dra den oppå. Jaja, tenkte jeg. De sier det jo selv. I tillegg var det mye snø, så selv på stive hjul gikk det i grunnen bedre enn forventet.

Vel fremme på ladestasjonen måtte vi stå nær nok til at kabelen rakk opp på bilen oppå NAF-bilen. Litt av et syn. Den ville ikke ta lading, så vi forsøkte å booste 12v-batteriet litt til. På dette tidspunktet hadde skjermene slått seg av, men dører og lys fungerte fortsatt. Etter å ladet 12v i noen minutter slo skjermene seg på  og bilen tok lydig lading.

Jeg er litt overasket over at når bilen sa pull over, så mente den virkelig kjør til siden med en eneste gang, ikke om 2-400 meter, men umiddelbart. Jeg mistenker at om jeg ikke hadde kjørt 400 meter, men stoppet etter 100-200 ville jeg hatt nok energi til å få løftet bilen og sette den i tow mode. Det får noen andre teste...

Men da har jeg forsøkt det, så slipper dere andre å gjøre det. Stopp i tide...

Send historien til Tesla sammen med et forslag om en supercharger som muliggjør kjøring fra Broklandsheia til Gol/Lillehammer.  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Også_Øyvind_H

Også er det vel strengt tatt ENDA MER PINLIG å fyre opp et aggregat enn å bli stående med flat batteri :). Ideen om en bærbar superkondensator el tilsvarende var jo ganske god - forretningside for utryddningstrua fossilstasjoner?  ;D

Takk  i_expect for at du delte :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

OddB

Sitat fra: Hyperstress på mandag 27. januar 2014, klokken 23:09

Send historien til Tesla sammen med et forslag om en supercharger som muliggjør kjøring fra Broklandsheia til Gol/Lillehammer.  :)
Litt overkill ?
Det er respektivt 35 og 40 mil mellom disse, og da trenger du ikke mer enn 5-10 mil påfyll, noe du kan få rimelig kjapt på en 22kW-stasjon på veien...
Å dekke ALLE reiseruter med superladere tror jeg nok vi må vente noen år for få :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hyperstress

Sitat fra: OddB på mandag 27. januar 2014, klokken 23:52
Sitat fra: Hyperstress på mandag 27. januar 2014, klokken 23:09

Send historien til Tesla sammen med et forslag om en supercharger som muliggjør kjøring fra Broklandsheia til Gol/Lillehammer.  :)
Litt overkill ?
Det er respektivt 35 og 40 mil mellom disse, og da trenger du ikke mer enn 5-10 mil påfyll, noe du kan få rimelig kjapt på en 22kW-stasjon på veien...
Å dekke ALLE reiseruter med superladere tror jeg nok vi må vente noen år for få :P

På ingen måte overkill. Det er helt på sin plass med en superlader mellom disse på sikt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

på sikt ja... og det kommer sikkert en i Oslo-området , men det hjelper lite hvis du skal Gol-Brokelandsheia..
Hadde det vært et greit 22kW punkt på denne ruten her, uten å måtte kjøre omvei, hadde det nok blitt et lite stopp og dagen hadde vært reddet.. Grunnen til at feilvurderingen om å prøve å rekke fram uten stopp ble tatt var nok fordi det ville innebære en omvei...makelighetshensyn..
JA til superladere og JA til en overflod av Type2-stasjoner !
Det som er ergelig er at staten ikke ser dette enda, for det to-tre Hurtigladere koster ville man kunne ha teppelagt Norge med Type 2-punkter.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trustno1

Jeg holder en knapp på at det kommer en supercharger i drammen i nærheten av tesla's nye lokaler der. Dette ville isåfall være en veldig strategisk plasseringer både for å dekke E18 og E134

Det ville også dekket "superchargerhullet" for store deler av østlandet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA