Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av JWinterburn, tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:52

« forrige - neste »

JWinterburn

Fikk akkurat Telefon fra Dekk1 om at felgene mine var kommet. Da ble jeg fortalt at de anbefalte Nokian Hakka R framfor R2 på grunn av tilbakemeldinger de har fått.
Hvilke erfaringer har dere? Jeg har Hakka R på lånesettet jeg har på bilen i dag, og det fungerer helt OK. men nå har jeg ikke fått prøvd meg på snø enda.. Barteland har ikke sett mye til vinteren i år...
Så hva er erfaringene.. jeg må komme med tilbakemelding hva jeg ønsker innen i morgen tidlig, så da har jeg tid til å spørre mine forumvenner.
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

teslanor

Har du funnet ut av det? Må selv bestemme meg om dekk i løpet av noen dager. Nokian Hakka R eller R2...
Fått samme tilbakemelding som deg fra tre ulike leverandører - at R er å foretrekke på Model S fremfor R2 - da R skal passe bilen bedre og R2 blir for myk i gummien... Annet moment for å gå for Hakka R er jo at et komplett sett blir ca kr 1800,- rimeligere.

Spinner

Har ikke prøvd R, men har R2 og de er veldig bra (bare fyll på nok med luft!). R er jo en gammel modell, det er ikke leverandørene som prøver å bli kvitt gamle dekk da? ::)

teslanor

Gjennomgangstonen hos forhandlerne er at R2 blir for myke og ikke passer bilen helt... Nei, R-dekkene skal være "ferskvare"  :)

Cowboystrekk

R2 er jo såvidt bedre enn R ift rullemotstand og egenskaper på is, men hvordan egenskapene er på asfalt, våt veg etc kan jo være i favør av R?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Meg bekjent er det ikke mange sett R2 i 19" tilgjenglig lenger- mulig derfor R får bedre egenskaper enn R2 :o

P85_Norway

Sitat fra: teslanor på søndag 02. februar 2014, klokken 17:53
Har du funnet ut av det? Må selv bestemme meg om dekk i løpet av noen dager. Nokian Hakka R eller R2...
Fått samme tilbakemelding som deg fra tre ulike leverandører - at R er å foretrekke på Model S fremfor R2 - da R skal passe bilen bedre og R2 blir for myk i gummien... Annet moment for å gå for Hakka R er jo at et komplett sett blir ca kr 1800,- rimeligere.
R er et "gammet" dekk, jeg hadde dette på min forrige bil, og det var like mykt som R2 jeg har på TMS.
Begge gode dekk. Les litt i denne linken:
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=32097385&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R2
Tesla M3 Performance

Anew

Sitat fra: Havebigfun på søndag 02. februar 2014, klokken 20:10
Meg bekjent er det ikke mange sett R2 i 19" tilgjenglig lenger- mulig derfor R får bedre egenskaper enn R2 :o
Har en aldri så liten mistanke om det ja.

Jeg kjøpte R2 på torsdag, og fikk da beskjed om at det bare var noen få sett igjen i hele landet. Det som taler imot hypotesen er at selger etter at jeg hadde kjøpt og betalt dekkene fortalte at R var et bedre egnet dekk pga hardere gummiblanding. På den annen side kan jo det være fordi han vet at informasjonen sprer seg...
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

teslanor

Altså ingen som helt vet her da ;) Hva anbefaler folket å gå for - R2?
(Forhørte meg med forhandlerne før tilgjengeligheten på R2 skal ha blitt "kritisk")

mort74

Har kjørt med begge deler, og R2 slites vesentlig fortere på mye asftalt føre pga mykheten og er en liten nyeanse bedre på vinterføre. Ift hva som passer Tesla best tror jeg det er små nyanser som skiller...

Anew

Hva ligger det i vesentlig fortere? Etter én sesong på R kunne jeg knapt spore slitasje på BMWen. Vinterdekk er jo uansett ferskvare, så om de ikke varer i alle evighet, så gjør jo ikke det noe.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Avh

Sitat fra: Anew på søndag 02. februar 2014, klokken 22:07
Vinterdekk er jo uansett ferskvare, så om de ikke varer i alle evighet, så gjør jo ikke det noe.
Vel ; holder de i fire sesonger istedenfor to så blir det jo halve prisen
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Avh

Noen som vet om prisnivået Norge/Sverige på dekk (ikke felg) er forskjellig?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Quintilian

Jeg var innom min lokale dekksjappe i dag siden det nærmer seg levering for vår del... Til min overrraskelse stod det en Tesla å ladet utenfor butikken... Det viste seg at den tilhørte en som jobbet i butikken... Spurte hvilken pris jeg kunne få på R2 og han sa at de ikke hadde de inne, men han kunne jo skaffe "om jeg absolutt skulle ha de dekkene"... Det viste seg at han verken anbefaler R eller R2 da han mener at disse er alt for myke... Selv hadde han gått for et merke jeg ikke husker navnet på, men de skulle visst tilsvare Pirellidekkene.... Jeg kom til å nevne at jeg bestilte før prisoppgang og kunne få Pirelliene til 15k (mot 23k i dag), og han mente da at dette var en veldig god pris for dekkene og at jeg absolutt burde gå for den løsningen...

Når butikkmannen anbefaler meg å handle annensteds så tar jeg dette som en god indikasjon på at dealen faktisk er rimelig god... og at Pirelliene er bedre enn R2.... Så får vi se :)

Havebigfun

Jeg har Pirelli - de er ikke bra på løssnø eller is. Da er Nokian vesentlig bedre. Alternativet er Michelin Xi3- ikke hørt noe negativt om de dekkene. Idag ville jeg gått for de.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA