Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av MortenH, tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:58

« forrige - neste »

MortenH

Gummimatter er nå tilgjengelig som rekvisita. Jeg har ikke fått bilen min ennå, og lurer på om jeg skal kjøpe gummimattene samtidig som jeg henter bilen. Spørsmålet er da:

Har noen erfaring med disse mattene? Er de bruksvennlige. Hva er prisen (med eller uten moms) og er de verdt pengene? 

Hva med den blå kanten (se bildet nedenfor): Vil den passe inn i Suite interiør på en Solar Orange bil?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Truls Martin

Jeg spurte min forhandler om dette med momsfritak på rekvisita ved overtakelse av bilen. Dette er i følge han ikke mulig  :(
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

Sitat fra: Truls Martin på mandag 27. januar 2014, klokken 17:40
Jeg spurte min forhandler om dette med momsfritak på rekvisita ved overtakelse av bilen. Dette er i følge han ikke mulig  :(
Samme svar har jeg fått.

Ellers er de velour-mattene jeg har i F10, laget med gummi under. Jeg har 2 sett slike. Ser penere ut, og du skal samle mye vann før det er et problem. Mye vann på de som er avbildet er faktisk et større problem.

Jeg vil sjekke de som følger med før jeg kjøper noen andre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: MortenH på mandag 27. januar 2014, klokken 17:16
Gummimatter er nå tilgjengelig som rekvisita. Jeg har ikke fått bilen min ennå, og lurer på om jeg skal kjøpe gummimattene samtidig som jeg henter bilen. Spørsmålet er da:

Har noen erfaring med disse mattene? Er de bruksvennlige. Hva er prisen (med eller uten moms) og er de verdt pengene? 

Hva med den blå kanten (se bildet nedenfor): Vil den passe inn i Suite interiør på en Solar Orange bil?
[/quot

1800 koster de ink. moms
Synes selv ikke det er verdt 1800. Mye finere med velour.
At det blir en del skitt er til å leve med. Så mye vann at det blir et problem tviler jeg på.

Vind

Jeg har gummimattene med Suite interiør.  Det fungerer bra, men har ikke firkantete riller - eller hva det skal hete - som vanlige gummimatter.  Det blir derfor litt vann.  Det er svært lett å tørke opp, og jeg synes de er fine.

Men som med alt annet - litt smak og behag rund dette.  Jeg sparer da Velour mattene til 17. Mai, og sommerdager.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

MortenH

Som trådstarter må jeg takke for alle innspill. Skal si "alle" er på nett i kveld...

Jeg tenker jeg avventer innkjøp av gummimatter.
Bryne - Rogaland

Toralfsen

Jeg har også de du viser på bildet og suite. Ser helt greit ut, og koster ca. 1600 kroner ink. Mva. Vannsøl vises godt på dem, men er lett å tørke bort.

leifm

Fant disse to for vintervær i engelsk utstyrs-butikk. Vet ikke hva disse vil koste i Norge, men kan jo være fint å ha :)

Cover (ser bra ut! Også for sommervær :)
http://www.bmw.co.uk/en_GB/topics/owners/accessories/accessoryDetail.accessoryId=9254.html

Kjettinger(ikke så aktuellt)
http://www.bmw.co.uk/en_GB/topics/owners/accessories/accessoryDetail.accessoryId=9253.html
-i3 i mai

Sirka

Kjettinger kan vel være kjekt å ha hvis man har snødd ned - eller er blitt brøytet ned? Skulle gjerne hatt med begge deler da jeg bestilte, jeg ...
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

MortenH

Sitat fra: leifm på mandag 27. januar 2014, klokken 21:05
Fant disse to for vintervær i engelsk utstyrs-butikk. Vet ikke hva disse vil koste i Norge, men kan jo være fint å ha :)

Cover (ser bra ut! Også for sommervær :)
http://www.bmw.co.uk/en_GB/topics/owners/accessories/accessoryDetail.accessoryId=9254.html

Kjettinger(ikke så aktuellt)
http://www.bmw.co.uk/en_GB/topics/owners/accessories/accessoryDetail.accessoryId=9253.html

Det samme utstyret, samt mye mer er også beskrevet på norsk nettside:
http://www.bmw.no/no/no/owners/accessories/accessoryfinder/finder.html

Imidlertid er det bare gummimatte som er tilgjengelig per i dag, i følge min forhandler.
Bryne - Rogaland

02Henning

Jeg ville bare gi min betraktning på temaet gummimatter:
Jeg har utelukkende eid BMW siden 1991 og har kun hatt gummimatter i en 70-talls 2002, ellers har jeg hatt velourmatter. I denne perioden har jeg hatt to aktive barn gjennom gårdsbarnehage (mest utendørs, hele året), fotballtreninger, ridetimer og det meste du kan tenke deg av graps og søle. Velourmattene ser ikke ut etter en uke eller to men så tørker de og det er bare å løfte dem ut og banke dem - vips så har du "nye" matter.

Min forrige bil som jeg hadde i ni år, skiftet jeg matter (6-700 kroner originalt) før jeg solgte den femten år gammel. Så lenge varer originalmatter uten videre omtanke eller særpleie.

Uten denne erfaringen ville jeg neppe turt å bestile Loft interiøret med hvite tepper. Gummimatter sammenligner jeg med varetrekk på setene for å spare ny-følelsen til neste eier. Hvorfor ikke nyte premiumfølelsen selv og la neste eier klare seg med en bruktbil?

LMOR

Sitat fra: 02Henning på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:21
Jeg ville bare gi min betraktning på temaet gummimatter:
Jeg har utelukkende eid BMW siden 1991 og har kun hatt gummimatter i en 70-talls 2002, ellers har jeg hatt velourmatter. I denne perioden har jeg hatt to aktive barn gjennom gårdsbarnehage (mest utendørs, hele året), fotballtreninger, ridetimer og det meste du kan tenke deg av graps og søle. Velourmattene ser ikke ut etter en uke eller to men så tørker de og det er bare å løfte dem ut og banke dem - vips så har du "nye" matter.

Min forrige bil som jeg hadde i ni år, skiftet jeg matter (6-700 kroner originalt) før jeg solgte den femten år gammel. Så lenge varer originalmatter uten videre omtanke eller særpleie.

Uten denne erfaringen ville jeg neppe turt å bestile Loft interiøret med hvite tepper. Gummimatter sammenligner jeg med varetrekk på setene for å spare ny-følelsen til neste eier. Hvorfor ikke nyte premiumfølelsen selv og la neste eier klare seg med en bruktbil?
Har samme erfaring. Kommer ikke til å bruke noe annet enn Velour. Vann ligger ikke i pytter, men tørker fort opp med er moderne klima-anlegg. Samme som i huset, binder et "teppe" skitten bedre enn en glatt overflate, og det er som oftest bare å banke/støvsuger når skitten tørker.
Jeg har 2 sett, bruker lyse om sommeren og sorte om vinteren, også for å markere overgangen :-)
Men skal prøve å klare meg med det som følger med til i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Nå om vinteren - hverfall her på Østlandet drar man mye slaps, dritt og vann inn hver gang.  Det fine med gummimattene til i3 er at de er ekstremt lette å tørke.  Nå har jeg en tørkerull i garasjen, tørker over - og får ut vannet, og de er like fine.  Når våren kommer tar jeg ut gummimattene og og legger inn plysh mattene som kom med.  Om man bruker de med sne og slaps som tørker så øker fuktigheten inne i bilen, man får dugg problem og mugglukt.  Det slipper man med gummi matter som er raske å tørke av.

i3 Gummimattene er ekstremt raske å tørke, og jeg synes faktisk de ser bra ut.

..men her har man ett fritt valg

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

02Henning

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:57
... man bruker de med sne og slaps som tørker så øker fuktigheten inne i bilen, man får dugg problem og mugglukt.  Det slipper man med gummi matter som er raske å tørke av.

Her er min erfaring helt motsatt; gummimatter får kondens under og teppet under tørker aldri ut fordi matten over er lufttett. Med velourmatter vil bilens AC tørke både matten og teppet under. Men, som du skriver, det er fritt valg. Poenget mitt var bare å informere om at kvaliteten på BMWs originalmatter er så høy at de ikke trenger ekstra beskyttelse. Om noen vil ha "smør på flesk" så er jo ikke det forbudt.

Lars-bgo

Jeg kjøpte ett sett i dag.

Ble litt skuffet, jeg hadde sett for meg " normale" matter som kan holde på en del vann. Jeg ville kjøpt dette om det var tilgjengelig.

Passformen er OK og de er OK å se på.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA