Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TOCN (Testa Owners Club Norway)

Startet av snonor, mandag 03. februar 2014, klokken 18:39

« forrige - neste »

snonor

Jeg har måttet pensjonere Saxoen min, og vurderer nå å bruke inntil 150' på en ny brukt elbil - tenker enten Leaf eller Trilling. Jeg pendler daglig 2x5 mil. Ser på finn at man kan få 2011-trillinger ned mot 120', og 2011-leafer ned mot 150'. Noen tips eller vurderinger?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#1
Leaf'en er betydelig mer komfortabel, har lengre rekkevidde og tilbyr veldig god plass. Mye bedre varmeapparat.

Trillingene er smalere og har bedre svingradius i trange bygater og små parkeringsplasser. Muligheter for høydejustering opp og ned av førersete og lavere pris. Utover dette er Leafen bedre på alle punkter etter det jeg kan se ;).
Søsteren min har en trilling, og vi har swappet bil noen ganger. Ingen tvil at vi begge er enige om Leaf'ens fordeler, spesielt når det er kaldt.... Hadde hun kunne valgt ny bil i dag så hadde hun brukt mer penger og kjøpt en Leaf (eller e-UP, eller hvis hun vant i Lotto: en Tesla).

svingen

Får du ladet på jobb? 10 mil med trilling blir tynt, har selv trilling og liker den godt men som det blir sakt det er mye mere komfor med en leaf, har hat den i 2mnd og kjørt ca 200 mil, (pendler ca 6 mil til jobb) det var økenomien som styrte oss bort fra leaf, betalte 127 får 2011 modell kjørt 14 tusen  med vinterdekk og hjemme lader og 10a lader. Lav service og veldig enkel bil ved feil tok vi den her. Er ikke mye lengre man kommer med leaf (vi må uansett ha en bil til hytta/etc) så da ble det en billlig trilling :) anbefaler og prøve og se gjerne når det er kaldt trillingen syns jeg ikke blir særlig varm så nå er det lue/votter/jakke som gjelder

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Tenker du langsiktig kan de ekstra 50 000 for en e-Up lønne seg. ( Salg etter 5 år f,eks )

Den har topp komfort, lave serviceutgifter ( Les godt under halvparten ) og 8 års batterigaranti

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

må si meg enig med elektrolux her,prisen på triling er veldig presset om dagen på en annen side.
ser det ligger en ute får 114 tusen http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46168998 da er det vel ca 2 års garanti igjen,mulig du får prutet den ned til 110 tusen, er nok pengene som rår,på en annen side er jo veldig mye bil kostet ca 240 tusen får 3 år siden,så kan jo ikke falle så mye mere  http://www.dinside.no/870324/test-elbil-som-duger.

kjøper du en UP og har den i 3 år er det vanskli og si pristapet har jo veldig mye og si hva som skjer neste 3 årene,men att den har falt en del er ikke tvil om og snakker vi 5 års periode har vel kanskje tessla E kommet og sikkert andre biler så om 5 år ville jeg ikke satset på og få så mye får den,uten att jeg har noe grunn får og si de tmen på en annen siden vw er jo kjent får og hold seg godt i pris så hvem vet.....du kan jo lese "lunde" tester om rekevide og se her http://www.jurassictest.ch/GR/ men når alt kommer til alt er det nok penge som rår.... og hvor mye man har råd til og bruke på bil.

jeg kjøpte av buddy og der fikk man låne bilen 1 dag hvis man ville først anbefaler og gjøre noe liggende :)


Tessla
Leaf
UP
trilling
reva

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

snonor

Jeg får ladet på jobb.
Har nå lånt en Trilling, og synes den gir litt jalla-følelse når jeg kjører den. Vinglete, risting og bråking ved tunnelkjøring, slitsom blinklyspiping... Er heller ikke imponert over rekkevidden sammenlignet med Saxoen slik den var i fjor.
Skal prøvekjøre Leaf i morgen.

Mr.Zero

Trillinger er ikke særlig gode å kjøre med originalfjæring. Setter du derimot på et sett med stivere/kortere fjærer, blir det natt og dag i forskjell. Anbefales! 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

snonor

Hm. Jeg har ingen mekke-erfaring. Er det en stor operasjon å skifte fjærer?

Mr.Zero

Sitat fra: snonor på torsdag 30. januar 2014, klokken 09:30
Hm. Jeg har ingen mekke-erfaring. Er det en stor operasjon å skifte fjærer?

Ikke allverdens arbeide, men litt mekk må til når fjærene foran skal skiftes. Meget enkelt bak. Er man petimeter, bør forhjulenes spissing korrigeres etter jobben. Fjærene koster for øvrig ca. kr.2.000,-.
Bilen blir ca 40mm lavere og en god del stivere. Kjører du primært på gode veier, blir det en helt annen og positiv kjøreopplevelse. Bilen blir også mindre var for sidevind. :) Du må påregne litt "snøbrøyting" ved store nedfallsmengder..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

snonor

Takk for god og innsiktsfull hjelp!

snonor

Hm. Leafen er veldig mye mer komfortabel enn Trillingen, og har også bedre rekkevidde. Samtidig er den Leafen jeg har fått tilbud på USA-importert, og jeg merker at jeg irriterer meg over at det ikke skal gå an å bruke gps-navigering og at radioen hopper over "norske" frekvenser på FM-båndet. Den er jo også en god del dyrere enn trillingen. Hvor mye bør man være villig til å gi for en USA-Leaf 2011-modell som har gått 21' km?

emil

Sitat fra: snonor på fredag 31. januar 2014, klokken 12:51
Hm. Leafen er veldig mye mer komfortabel enn Trillingen, og har også bedre rekkevidde. Samtidig er den Leafen jeg har fått tilbud på USA-importert, og jeg merker at jeg irriterer meg over at det ikke skal gå an å bruke gps-navigering og at radioen hopper over "norske" frekvenser på FM-båndet. Den er jo også en god del dyrere enn trillingen. Hvor mye bør man være villig til å gi for en USA-Leaf 2011-modell som har gått 21' km?

Kommer litt an på utstyr, garantier og eventuell registreringsavgift. Men noe rundt 150-160K.

Ville ihvertfall sjekket opp status på batteriet med LeafSpy før kjøp. Er det et tap i kapasiteten burde det være rom for litt ekstra pruting. Fikk selv ikke OBDII adapter før etter ca en måned, og da var maks SOC ca 93%. Og der har den holdt seg i 4 måneder og ca 8000km så jeg regner med at den var tilsvarende på kjøpstidspunktet.

elektrolux

Sitat fra: emil på søndag 02. februar 2014, klokken 12:53
Ville ihvertfall sjekket opp status på batteriet med LeafSpy før kjøp.

Sjekket denne appen, og den ser jo genial ut. Med den slipper en jo å ta batteritest på verksted, og kan spare ytterligere på serviceutgiftene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA