Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TOCN (Testa Owners Club Norway)

Startet av Mippen, mandag 03. februar 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Mippen

Har bestemt meg for å kjøpe en elbil. Har sett på twizy, trilling, i3 og leaf. Til mitt bruk har jeg funnet ut at leaf passer best, selv om jeg ble sjarmert av lille twizy og nytenkningen i i3. Hvis jeg kjøper meg en pent brukt leaf kan jeg beholde golfen min som langturbil. Leafen blir da hovedbilen. Spørsmålet er om det er verdt de ekstra kronene å kjøpe en som har varmepumpe teknologi eller om det holder å kjøpe en med vanlig varmepakke som er eldre enn 2013. Hvordan fungerer carwings på de eldre modellene? Må den lade for å bruke den?   Det lengste jeg kjører vanlig på en dag er i underkant av 10mil. Litt køkjøring kan det også bli. Jeg lurer også på om den holder til en kort fjelltur? Bor 77km fra alpintanlegget. Er ladestasjoner der, vil jeg komme meg tur retur med en eldre eller nyere leaf?
Fremtiden er elektrisk.

shb

Hadde en japan 2012 mod som vi byttet inn i en Tekna med varmepumpe.  Helt annen kjørekomfort. Bedre fjæring, mindre ulyder fra understell. Går lenger pr lading ca 10-12 mil på vinteren. Kan lades med 32A (6.6 kW ) hjemme, dobbelt av den forrige om du betaler 7500 ekstra. Jeg ville ikke gått for den forrige Leafen. Om det er Leaf det står om.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

eledille

Hei, vi har fundert på å bytte bil en stund fordi Thinken bare har to seter, men ettersom batteriet eksploderte med et kraftig knall i dag så ble det plutselig akutt...

Jeg ser at det er et voldsomt utbud av importerte biler, og at Nissan Norge ikke vil ha noe med dem å gjøre. Bør man holde seg til norsk? Alle de norske fra 2013 og senere har varmepumpe, stemmer ikke det? Er det noe annet utstyr man absolutt bør ha?

Hva er vinter-rekkevidde på Leaf uten varmepumpe, og blir kupéen skikkelig varm?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Trig8

Varmepumpe kom fra sommeren 2013, men det finnes også 'overliggere' av gammel modell, så en må vite hva en skal se etter.
De nye har mekanisk parkeringsbrems, de gamle har elektronisk - bare for å ta noe som er lett å se.
De nye med modellbetegnelse Visia har ikke varmepumpe - kun Acenta og Tekna har dette. Ser det er en del på bruktmarkedet som kaller den gamle modellen Acenta da utstyrsnivået er ganske likt, så pass på!
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Mippen

Gjør jeg er "dumt" kjøp hvis jeg går for den "eldre" modellen? Jeg har ikke mulighet for mer en 16a lading hjemme. Har lyst for mulighet til hurtiglading dersom det er nødvendig ute. Kan jeg gjøre det med den eldre modellen?

Vil jeg merke stor forskjell på rekkevidde og komfort? Jeg har kjørt både den nye modellen og den gamle, riktig nok med 12 mnd mellomrom og jeg kunne ikke merke store forskjellen, men så er ikke jeg vant med elbil.

Kan jeg bruke carwings uten at bilen står i laderen?
Fremtiden er elektrisk.

Elbil fundamentalist

Velg Leaf, den er konge! Til info har gamle og den nye har akkurat den samme batteripakken. Jeg har derfor gått for en 2011 Leaf (dog med fabrikk garantien i orden og masse utstyr), og jeg har planer om å sette inn webasto (vann)varmer. Da kan man velge å la være å bruke strøm til oppvarming og komme lenger med 2011/12 Leaf enn med Tekna'n vinterstid, og mye lenger om det er skikkelig kaldt.

Da det nå er over 240 Leaf'er ute på finn.no, mot ca 80 i oktober, så kan du gjøre gode kjøp på godt utrustede Leafer. 2011/12 har bl.a xenon som kun Tekna'n har på 2013 modellen. Jeg tror det det høye tilbudet er midlertidig pga Tesla "frisleppet" og introduksjon av eUp og i3 som antakelig har tatt noen kjøpere fra Leaf. Tester viser imidlertid at Leafen er bedre en disse to på både plass og kjørelengde i praksis. Leaf'en vil bli nok bli utsolgt igjen... Til tross for nye elbiler i markedet solgte den bedre siste halvår en første (jan - juni 1.974 stk mot 4.604 stk totalt i 2013) Leaf'en er den desidert den mest populære elbilen, samt at den kom på 3'dje plass totalt av alle modeller med kun Auris og Golf foran seg.

Carwings fra 2011/12 gir mulighet til å fjernstyre kupevarmer, starte og stoppe lading, gir info om batteristatus, samt meldinger på e-post om ferdig lading, avbrutt lading etc. Tror de er like med 2013 modellen. Carwings oppdaterer også NAV'en med ladestasjoner fotobokser m.m. (ikke USA modell. Den har verken Carwings, Navi eller garanti fra fabrikk) Varmeapparatet fungerer utmerket (også uten Wabasto). Den trekker over 4500Watt og det kan bli skikkelig varmt i kupeèn (opp til ca 28 grader) om man velger å bruke batteriet til det. Jeg prioriterer forvarming med Carwing med eller uten tilkobling til strømnettet, men den blir også fort varm uten forvarming. Jeg stort sett kjører korte turer i by'n varmer opp bilen fra batteriet eller ladepunkt hjemme, men jeg vil ha mulighet til å kjøre langt uten å justere rekkeviddeangsten med kupetemperaturen... -Derfor vil jeg montere Webasto.

Til opplysning har 2011/12 samme hurtiglading som den nye.. Hva angår knirking i forstillingen er det noe Nissan forhandleren nå utbedrer på garantien. Mange oppdateringer gjøres i softwaren og vil derfor være oppdatert slik som 2013 modellen på det meste av det viktige som styring av lading, beskytte batterier etc.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

eledille

#6
Sitat fra: Trig8 på mandag 27. januar 2014, klokken 00:47
De nye har mekanisk parkeringsbrems, de gamle har elektronisk - bare for å ta noe som er lett å se.

Hvordan ser man forskjell på disse? Googling viser en ekstra pedal, er det det nye systemet? Og de som har dette har også varmepumpe hvis de er en Acenta eller Tekna og er solgt av BNH?

Elbilfundamentalist: Kjøpte du en euro-modell eller norsk?

For eksempel denne er importert ny fra Nederland, europagaranti som er gyldig i Norge, kan utvides til 5 år for 4000 kr: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44709171 Den har ikke batterivarmer, men det står at batterivarmeren kun slår seg av og på automatisk, og at den ikke slår seg på hvis det er mindre enn 30 % rekkevidde igjen, og at den først kommer på når det er kaldere enn 20 grader - stemmer dette?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

pottle

#7
Dette stemmer: Batterivarmeren slår seg på automatisk - du kan lese mer om dette i bruksanvisningen. Men, det var da måte på å forsøke å dra mangelen på "batterivarmer" til sin fordel.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Trig8

Sitat fra: eledille på mandag 27. januar 2014, klokken 09:26
Sitat fra: Trig8 på mandag 27. januar 2014, klokken 00:47
De nye har mekanisk parkeringsbrems, de gamle har elektronisk - bare for å ta noe som er lett å se.

Hvordan ser man forskjell på disse? Googling viser en ekstra pedal, er det det nye systemet? Og de som har dette har også varmepumpe hvis de er en Acenta eller Tekna og er solgt av BNH?
Stemmer at det er ekstra pedal, ja, og alle med dette og er Acenta eller Tekna har varmepumpe.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

eledille

Takk for all input :)

Tror jeg heller blar opp for en bil med varmepumpe enn å installere webasto. Hvor mye rekkevidde kan man forvente fra en Leaf uten varmepumpe i trafikken rundt Oslo i snøvær, med god og varm bil? 80 km?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

kjbu

Sitat fra: eledille på mandag 27. januar 2014, klokken 14:06
Takk for all input :)

Tror jeg heller blar opp for en bil med varmepumpe enn å installere webasto. Hvor mye rekkevidde kan man forvente fra en Leaf uten varmepumpe i trafikken rundt Oslo i snøvær, med god og varm bil? 80 km?

Jeg har bil med varmepumpe, men ville heller hatt med Webasto. Mer varme, ikke batteritap, lengre levetid på bilen(batteri), mindre rekkeviddeangst.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

eledille

#11
Sitat fra: kjbu på mandag 27. januar 2014, klokken 14:12
Jeg har bil med varmepumpe, men ville heller hatt med Webasto. Mer varme, ikke batteritap, lengre levetid på bilen(batteri), mindre rekkeviddeangst.

Vi har jo en Tesla som stort sett kurerer rekkeviddeangsten. Men jeg må kunne kjøre Leafen 70 km med bra varme uansett kø og vær. Jeg kan fire på kravene og fryse litt en sjelden gang hvis det blir voldsomt snøvær eller en trailer har veltet, men det må være i spesielle tilfeller. Og så er det som du nevner ikke bra for batteriet å lade helt fullt til stadighet.

Foreløpig har jeg følelsen av at den med varmepumpe er godt egnet, mens den uten er litt på grensa.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

pottle

Sitat fra: eledille på mandag 27. januar 2014, klokken 14:26
Men jeg må kunne kjøre Leafen 70 km med bra varme uansett kø og vær.

Min erfaring er at minimumsrekkevidden til Leaf er 90 kilometer. Da er du maksimalt uheldig med vær og føreforhold. Hvis du skal kjøre 70 km på en lading så er du innenfor marginene.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

eledille

Ok, takk! Da kan vi vurdere en tidligere modell og kanskje spare nesten 100 k :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: kjbu på mandag 27. januar 2014, klokken 14:12
Jeg har bil med varmepumpe, men ville heller hatt med Webasto. Mer varme, ikke batteritap, lengre levetid på bilen(batteri), mindre rekkeviddeangst.

Forresten, siden du skriver "mer varme" - synes du det er behov for mer varme enn bare det elektriske varmeapparatet?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA