Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv

Startet av tlauri, mandag 03. februar 2014, klokken 10:49

« forrige - neste »

nortrahof

#30
For de som er interessert i å etterinstallere original DAB-mottaker + antenne i de tidligste E-UPer kan se på innlegget mitt av 7. januar 2016 og linken der til et tysk forum.
Der er en detaljert og punktvis oversikt fra "mibi99" datert 16.august 2014 om hvordan man går frem.
Jeg fulgte denne (bortsett fra antennen han henviser til) da jeg ettermonterte "original" DAB i min bil.

- Kanskje det kan ha interesse for noen!?

Jeg glemte å si - at når man kjøper en original radio hos bilopphogger, så må man få opplyst chassisnummer og gjerne registreringsnummer til "donorbilen". Dette da tyverikodingen må fremskaffes fra VAG. Den er ikke opplyst i noen av papirene som følger med bilen ellers.
- Ingen problem å få opplyst dette fra VAG om man har en skikkelig kvittering på kjøpet å vise frem.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Caspar

Da har jeg bygget om til DAB+ etter samme oppskrift som nortrahof. Kan absolutt anbefales. Jeg måtte ut med 3000,- for radio og antenne og det synes jeg var helt innenfor. Bestilte leding mellom antennen og radioen på ebay (66,-) Bilen min har panoramasoltak så jeg dro antennekabelen langs taktrekket forbi soltaket og ned på venstre A-stolpe. Kodingen, eller styrepinnene på ebay kabelen måtte moddes litt. Se bilde. Jeg skar av det ene styresporet på DAB inngangen bak på radioen og tilsvarende på antennen. Måtte demontere plastdekslene på begge sider bak for å få ned taktrekket i bakkant. Du trenger også 2 spesialkroker for å få ut radioen. Når det gjelder koden på radioen så er det 2 måter å få den på. Du kan enten lese av nummeret på radioen (sitter på h. side) og få det opplyst hos en VW forhandler, eller du kan montere radioen ferdig og kjøre innom en forhandler som kobler på diagnoseverktøyet og henter frem radiokoden rett fra bilen. I begge tilfellene bør du vel ha en god kvittering på radioen. Det er kun de aller første bilene som kom til Norge som ikke har DAB+ radio, så muligheten for at de som allerede har kommet seg til huggeren er ganske stor.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

nortrahof

Gratulerer Caspar!

Da er jeg ikke alene lenger om hvem som har installert "original DAB" i E-UPen!

Min bil har ikke soltak. Jeg tok derfor ned innertaket for å klamre fast kabelen med plaststrips og "ankere" der det var nødvendig. Dette for å komme bedre til mht. gnissing/slamring av løs antenneledning med kontakter.
- Litt ekstra arbeid - men vil ikke risikere noe som at jeg må gjøre "reklamasjonsarbeid".

De spesielle frigjøringskrokene som trengs, laget jeg av en liten blikkplate som jeg klippet til med blikksaks. Når man har kjøpt en ny radio, ser man lett hvordan disse skal utformes. Test på radioen som skal settes inn før man tar ut den gamle radioen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA