Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv

Startet av tlauri, mandag 03. februar 2014, klokken 10:49

« forrige - neste »

nortrahof

Det ser ut til at beste løsning for de E-UPer som ikke har DAB, er å installere en original DAB-løsning.
Her er en link på tysk på en side der en har beskrevet nokså detaljert hvordan man går fram:
http://www.upsociety.de/index.php/Thread/1010-DAB-NACHR%C3%BCSTEN/

En slik løsning behøver ikke å være kostbar dersom man følger oppskriften og kan gjøre dette selv. Det betinger at man får tak i radio og antenne fra en vraket bil. Antenne + radio vil da koste NOK ca. 2500 ferdig montert. Jeg fikk tak i en original antenne + radio og skal montere selv.
Antennen er temmelig spesiell. Den inneholder GPS + FM/AM + Mobiltelefon + DAB - i alt 4 ledninger. Antennen får strøm til respektive antenneforsterkere gjennom coax-kabelen. Den har delenummer hos VAG: 6R0 035 501D
Jeg har valgt den originale antennen da linken foran er for en "vanlig" UP mens E-UP har mobiltelefon i tillegg for å kunne kommunisere med CarNet. Da finnes alternativer som linken beskriver.

Det jeg lurer på er om DAB-kanalene vises på navigatoren slik som for FM? Da må det være 2 ulike oppdateringer med SW til navigatoren for de uten DAB og de med DAB? Hvordan klarer navigatoren da å velge "riktig" SW når den oppdateres offline? I så fall - kan man overstyre det?


VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

#16
Sitat fra: nortrahof på torsdag 07. januar 2016, klokken 16:23
Det jeg lurer på er om DAB-kanalene vises på navigatoren slik som for FM? Da må det være 2 ulike oppdateringer med SW til navigatoren for de uten DAB og de med DAB? Hvordan klarer navigatoren da å velge "riktig" SW når den oppdateres offline? I så fall - kan man overstyre det?
Visningen av DAB og FM i navigatoren er nesten identisk. Eneste forskjellen er at på DAB så vises sangtittel og artist på den lille teksten i midten der FM viser programpost.

EDIT: selvom det tilsynelatende ikke besvarer spørsmålet så legger jeg inn bilder.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

Spørsmålet er om DAB-visningen komme automatisk opp på navigatoren - eller om denne er tilknyttet DAB-radioer og har en spesiell SW som identifiseres ved at serienummeret til navigatoren leses ved oppdatering?
- Håpet er at DAB-informasjonen er lagt via Canbus fra radioen, slik at den automatisk dukker opp  enten det er FM eller DAB?.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Sorry, jeg forstår ikke spørsmålet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

#19
Nå har jeg fått svaret fra VAG.

De måtte visstnok til Tyskland for å få svar på spørsmålet mitt derfor tok det tid.
Det er kun en SW til alle E-UPer når det gjelder navigator, så de som skifter ut radioen behøver ikke gjøre noe ekstra for at DAB-stasjoner skal vises på navigatoren - som FM-stasjoner.
Antakelsene om at denne informasjonen skjer via CanBus var korrekt.

Man må huske på dersom man kjøper en DAB-radio fra en vraket bil at tyverikoden er knyttet til serienummer på radioen. Derfor må man ta med den "nye" radioen til en VAG-forhandler som leser av serienummer og kan oppgi kode.

- For øvrig er det kraftig prisforskjell på antennekabelen til DAB som ikke er i de tidligere E-UPene. VW tar rundt NOK 1000 (avhenger hvor du kjøper den) for kabelen. - Kjøper du en uoriginal fra Kina via EBAY koster den NOK 100 inkl. frakt. (5 m. SMB female- female). Det er ikke noe spesielt med originalkabelen annet enn at man kanskje må modifisere kodingen av SMB-pluggene på den uorginale? Det er raskt gjort.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

Da har jeg montert DAB-radioen!

"Oppgraderingen" tar rundt 4 timer etter den oppskrift jeg har linket til tidligere. Størst arbeid er det å fjerne takhimlingen. Det er noe trangt å sette på nedre deksler på c-stolpen.
Stripset fast den nye antenneledningen til kabelbunten på venstre side i taket og ned langs A-stolpen.

Radio med DAB virker umiddelbart også på navigasjonsskjermen uten oppdatering. Total pris jeg betalte inkl. kabel var NOK 2600 (brukt radio og antenne). - Tør ikke tenke på hva dette ville ha kostet hos VAG!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Torzan

Hei
Er det riktig at de første eUP-ene (tidlig 2014) kom med DAB og ikke med DAB+?
I så fall, hvordan sjekker jeg om en bil har DAB eller DAB+

T

nortrahof

Det var ingen planer om DAB i de første E-UPene som ble produsert og levert.
Jeg vet ikke når tid DAB ble standard i E-UP men skulle ikke være forbauset om dette ble implementert fra modellskifte sommeren 2014?
Radioen er helt lik - og med samme betegnelse RDS215. Det eneste som skiller, er en bokstav i delenummeret og at DAB-radioen har 2 antenneinnganger på baksiden. Så vidt jeg har undersøkt, er det kun ett delenummer for DAB-radioer. Dersom det hadde vært forskjell, skulle det være flere (for DAB og DAB+)?
Mener derfor at alle radioer er DAB+?

Man ser først om en bil har DAB-radio når den slåes på! Da kommer de ekstra DAB-valgene til under knappen for valg av bølgebånd (DAB1-2/FM1-2/MW/LW).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

DAB (uten +) har vel aldri vært i eUp.
DAB+ har vært tilvalg i eUp hele tiden, men Møller hadde det ikke i tilvalgslista si så man måtte vite om det selv for å få kjøpt det i starten.
Men alle biler levert i Norge etter 1.jan 2014 har DAB+ uten at man bestiller det (men i Tyskland er det såvidt jeg vet fremdeles ikke standard).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

Da jeg bestilte E-UP på slutten av sommeren 2013 var IKKE DAB et tilvalg på UP eller E-UP. Jeg hadde flere runder med forhandleren den gang, nettopp for å få DAB! Da var det ikke mulig!
Det var den gang "tullete" å bestille en bil uten DAB da levetiden på bilen må antas å være lenger enn utfasing av FM i Norge. Derfor forsøkte jeg alt for å få det til - den gang. Jeg vurderte sågar å utsette levering men høsten 2013 kunne ikke Møller si om DAB kom eller når tid. I-og-med det var såpass usikkert tok jeg allikevel levering av en av de første bilene.
DAB i UP var først mulig i 2014 - og alle E-UP ble levert med DAB da det var mulig.

DAB+ kom allerede i 2006.
VW startet først på utvikling av UP i 2007 og ble lansert i 2011. Derfor skulle DAB (uten+) ikke være særlig aktuelt for denne bilen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Sitat fra: nortrahof på torsdag 14. april 2016, klokken 17:55
Da jeg bestilte E-UP på slutten av sommeren 2013 var IKKE DAB et tilvalg på UP eller E-UP. Jeg hadde flere runder med forhandleren den gang, nettopp for å få DAB! Da var det ikke mulig!

Jeg tror det beror på at forhandleren ikke undersøkte godt nok med VAG sentralt.

Kopierer inn noen gamle innlegg:
Sitat fra: erikur på torsdag 27. februar 2014, klokken 08:23
VW Up (bensin) kom som 2013 model ja,men e-Up kommer som 2014 model,de begynte prod. av e-Up i oktober 2013, altså 2014 model. Riktig som det blir sagt her at de kommer med DAB som standard.
Sitat fra: Turist på torsdag 27. februar 2014, klokken 11:30
Da jeg bestilte min (oktober-ish) var ikke DAB+ mulig å å E-up!
To uker senere var det mulig som tilvalg, så jeg etterbestilte det (1700 kroner).
Da den ble levert i forrige uke, var DAB+ standard på alle, så tilvalget var ikke på regningen.Bilen er produsert i uke 4.
Tror dette er forklaringen på forvirringen på DAB+ eller ikke.....
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bno

Kan bekrefte at Digitaler radio empfang fremdeles er tilvalg i Tyskland.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Elmo

Sitat fra: bno på torsdag 14. april 2016, klokken 20:26
Kan bekrefte at Digitaler radio empfang fremdeles er tilvalg i Tyskland.

Kanskje årsaken til at flere forhandlere i starten ikke fant noe DAB tilvalg sentralt var at de ikke forstod hva "Digitaler radio empfang" var :o ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

Som sagt, bestilte jeg E-UPen i juli/august 2013.
Da kunne både Møller og den lokale VW-forhandleren bekrefte at DAB ikke var mulig på E-UP og de visste heller ikke om når/om det kom.
Jeg har tidligere bestilt tilvalgsutstyr på MB som kun var på tysk konfigurasjonsside og fått dette levert på norsk bil.
Bilen min er produsert i oktober 2013 - og da var dette ikke mulig. Hva som har skjedd seinere er kjent.

- Som sagt, hadde DAB vært mulig, hadde jeg bestilt dette og ikke som nå, skiftet ut både radio og antenne.

Tyskland har ikke vedtatt å slukke FM, så DAB er ikke noen stor sak der! Derfor er merprisen for radio med DAB uforholdsmessig stor på tyskproduserte biler.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

bno

Sitat fra: nortrahof på fredag 15. april 2016, klokken 10:50
- Som sagt, hadde DAB vært mulig, hadde jeg bestilt dette og ikke som nå, skiftet ut både radio og antenne.
Tyskland har ikke vedtatt å slukke FM, så DAB er ikke noen stor sak der! Derfor er merprisen for radio med DAB uforholdsmessig stor på tyskproduserte biler.
Får opp en E-Up fra Tyskland og kan bekrefte at jeg måtte strekke meg ekstra på innkjøpsprisen for denne med originalmontert DAB+
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA