Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen her som skal treffe Elon førskommende lørdag?

Startet av petersv, mandag 03. februar 2014, klokken 01:05

« forrige - neste »

petersv

Tesla endra garantivilkårene på sidene sine for noen dager siden fra 5 til 4 års nybilgaranti. Noen som vet noe mer om dette, eller har spurt noen hos Tesla?

RaBalder

Sitat fra: petersv på søndag 26. januar 2014, klokken 17:36
Tesla endra garantivilkårene på sidene sine for noen dager siden fra 5 til 4 års nybilgaranti. Noen som vet noe mer om dette, eller har spurt noen hos Tesla?

Min første tanke er at det ikke kan få tilbakevirkende kraft.

Når man som kunde bestiller et produkt, så er det produktets egenskaper på bestillings/kjøpstidspunktet som gjør at du velger å bestille/kjøpe. Og leverandøren har lovet produktets egenskaper på det tidspunktet.

Trustno1

Nå vet jeg ikke helt hva garantien dekker uttover hva forbrukerkjøpsloven gir, men i Norge så er man vel uansett dekket av denne loven i 5 år ved bilkjøp.

Tai

Er man ikke uansett beskyttet av kjøpsloven? Man tør jo påstå at en bil er et produkt som skal vare i vesentlig mer enn 5 år.

Synes 4 års garanti er altfor lite i dagens marked, til og med Kia leverer 7 års garanti. Jeg var under den oppfatning at Tesla og Elon Musk hadde stor tro på bilene sine men det kan virke som om det er feil.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

TB

Det er forskjell på den garanti ein produsent gir og reklamasjon.

Garanti blir normalt gitt av produsent eller forhandler. Denne omfattar feil og manglar i ein periode som er avtalt. At denne perioden blir korta inn i etterkant av kjøpet har funne stad kan det neppe vere rom for, men det er ingen krav om lengda til garantien. Kia har valgt og gi 7 års garanti, utan eg kjenner kva denne garanti omfattar. Tenker det er få feil som vil bli retta når bilen er 6,5 år gammal?

I Norge finnes det og eit alternativ ved feil, reklamasjon som er beskrive i "Lov om forbrukerkjøp". Lova gir  forbrukarar 5 år reklamasjon. Det kan ikkje avtales ein kortere tid eller dårlegare vilkår, dette vil stride mot lova.Kjøper vil ha ein sterk sak sjølv om feilen ikkje blir dekka av garanti, og kan forlange at feilen skal bli retta uten kostnad for kjøper, som ein reklamasjon. Det kan og bli avtalt prisavslag.

Varer som er kjøpt i næringskjøp er ikkje omfatta av "Lov om forbrukerkjøp".

Her er trådar som beskriv garanti og reklamasjon i forhold til import. Ikkje heilt relevant her, men gir ein forklaring på dei ulike alternativ som finnes.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11611.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11429.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mindgame

Overraskende, og litt skuffende, at de reduserer garantien til 4 år.

Får levert bil den 14. februar, og kommer ikke til å godta en reduksjon i garantitid/lengde. Men det tviler jeg på at de prøver seg på for biler som er bestilt med 5 års garanti.

valvolainen

Inbilte meg at garantien allerede var på 4 år / 80.000?
Ingen nedtur for min del altså.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

hoffa

Forbrukerkjøpslov eller ikke, uansett skuffende at Tesla setter ned garantien >:(, stoler de ikke mer på produktet sitt?....

Har vært så dum at jeg ikke har lastet ned de gamle garantivilkårene, noen som har de?
De nye sier klart og tydelig 4 år, og er ganske sikker på at det var 5 år når jeg bestilte.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

valvolainen

Takk for tipset.

Er ganske sikker på at det kun har vært 4 år.
Jeg har garantivilkårene fra 22. mai, og her står følgende:

Basic Vehicle Limited Warranty
Subject to separate coverage for certain parts and the exclusions and limitations described in this
New Vehicle Limited Warranty and any minimum period which may be required by your local law,
the Basic Vehicle Limited Warranty covers the repair or replacement necessary to correct defects
in the materials or workmanship of any parts manufactured or supplied by Tesla that occur under
normal use for a period of 4 years or 80,000 km (50,000 miles), whichever comes first.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

AreLib

var 4 år garanti 80k km da jeg bestilte i august :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Birger

Sitat fra: petersv på søndag 26. januar 2014, klokken 17:36

Jeg mener de har hatt 4 år i lang tid: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7990.msg92639.html#msg92639
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

RaBalder

29. november 2013 hadde Tesla på sin Model-S Detaljer side følgende tekst.

Garanti
    Nybilsgaranti på 5 år eller 80 000 kilometer, avhengig av hva som kommer først
    Batterigarantier begynner på 8 år eller 200.000 kilometer, det som kommer først
    85 kWt batteri har en 8-års, ubegrenset kilometer garanti.

Samme tekst stod også 2013-12-01.

hoffa

Sitat fra: RaBalder på søndag 26. januar 2014, klokken 20:34

Garanti

Jeg bestilte 21. September, og mener det stod det samme i garantivilkårene da.

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

El-Ing

Sitat fra: valvolainen på søndag 26. januar 2014, klokken 18:54
Inbilte meg at garantien allerede var på 4 år / 80.000?
Ingen nedtur for min del altså.

Da jeg bestilte midt i september sto det 4 år et sted (ordrebekreftelsen el l., har det på en pdf jeg fikk på mail) og 5 år på salgssidene på web. Websidene var vel nede for vedlikehold i går? En av de tingene som ble endret kanskje ?

Edit: se tråd om samme her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10386
Linken jeg henviser til der i november er garantert endret til 4 år siden den gang.
Grå S85 mottatt 28.2.

Øggen

Sitat fra: RaBalder på søndag 26. januar 2014, klokken 20:34

Garanti

Samme tekst stod også 2013-12-01.

Dette gjelder en supplerende garanti slik som jeg leser det av mine papirer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA