Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vi burde hatt en Sport-knapp

Startet av eadie, søndag 02. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

ebbrey

Sitat fra: Teslaguten på lørdag 01. mars 2014, klokken 13:40
Da kom første ladeproblem etter 8500km med problemfritt Teslaliv... Bilen stod 5 dager tilkobla 16V ladepunkt med UMC på Kjevik flyplass. Normal lading, kontakt med bilen på app og lada opp til innstilt nivå. For 2 dager sidan så fekk eg ikkje kontakt lengre, og da eg kom til bilen var 12V batteri dødt. Starta gjenoppliving ASAP ved hjelp av startkabler, og tok kontakt med Tesla Service. Dei fann et stor spenningsvariasjon i sin logg, og da hadde bilen brutt kontakten og påfølgande utladning av 12V batteri. Ikkje holdbart at løysinga må bli at vi koblar fra UMC for å unngå problemet.

Er dette problemet eliminert ved bruk av Mennekes kabel??

Ja. Og det er stort sett når bilen har stått tilkoblet over tid med UMC at jeg har hatt samme problem. Med mennekes kan ma gjøre som man vil.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jenswer

I går feilet mennekes kablen min. Ville ikke starte lading og rapporterte om jordfeil. Original UMC ble testet og fungerte som den skulle. Avsluttet normalt også. Fant ingen feilpå kursen. Mennekes fungerer fint i dag, da på en kurs der det er jordfeil i nabolaget. Rare greier.... Ser nå nytten av å ha begge kablene.

Stig O

Ladet med blått adapter på 1 fase 32A når jeg kom hjem og det gikk brillefint. Lot det være litt igjen så jeg kunne prøve vanlig schuko 13A på jobben i dag.Ladet i ca. 6 timer og fikk "battery low" etter ferdig lading.Kjente jeg fikk litt sug i magen med tanke på 12V problematikken. Nå skal det sies at jeg ikke oppdaget at lysene(bare ledlysene) sto på når jeg forlot bilen.Setevarmen stod også på. De stod på en 2 timer før jeg oppdaget det, og fortsatte ladigen i 4 timer før altså battery low kom. Kan lysene/setevarmen ha trekkt strøm fra 12V batteriet? Skulle kjøpe meg et voltmeter for å stikke i sigarettenneren i gå på Jula, men de var desverre utsolgt. Hadde vært kjekkt å ha nå.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Jærbuen

Slår ikke setevarme seg av når du låser/forlater bilen? De tapper hvartfall av 12V.....
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

K

Sitat fra: Teslaguten på lørdag 01. mars 2014, klokken 13:40
... tok kontakt med Tesla Service. Dei fann et stor spenningsvariasjon i sin logg, og da hadde bilen brutt kontakten og påfølgande utladning av 12V batteri.

Er dette problemet eliminert ved bruk av Mennekes kabel??

Sa Tesla noe om hvor store spenningsvariasjonene hadde vært, og hvor store spenningsvariasjonene kan være før det blir problematisk?

Har målt litt over tid hjemme, og bare i løpet av en halv dag var det i alle fall 11 V mellom minste og største måling. Jo lengre tid bilen står tilkoblet jo større blir jo sannsynligheten for at "noe rart" skjer og bilen reagerer med å koble fra. Jeg har tenkt å la multimeteret og PCen surre og gå et par ukers tid for å få et bedre inntrykk av hvor store spenningsvariasjoner det er her jeg bor.

Hvilken firmware har bilen din?

Ja, Mennekes-kabelen skal visstnok være mer stabil / robust, men ingenting er vel helt feilsikkert.

eadie

når Tesla selv leverer ut Mennekes kabel til de uheldige kundene som er blitt monitorert med fluktuetende spenning sier det seg selv at Mennekes fungerer bedre
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

K

Eadie, vet du om det (kun) er spenningsfluktuasjoner mellom faselederne det er snakk om at Tesla ser på for tiden? For å avgjøre om det er på sin plass med Mennekes-kabel?

eadie

Sitat fra: K på søndag 02. mars 2014, klokken 15:24
Eadie, vet du om det (kun) er spenningsfluktuasjoner mellom faselederne det er snakk om at Tesla ser på for tiden? For å avgjøre om det er på sin plass med Mennekes-kabel?

Aner ikke. Men kommentarene fra de som har fått kabel av Tesla sier at Tesla har monitorert spenningsfluktuasjoner, og at de derfor har fått utlevert Mennekes kabel. Aner ikke om man må samtykke til slik monitorering eller ikke. Mulig sak for Datatilsynet? :)
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

snoopy2005

Sitat fra: eadie på søndag 02. mars 2014, klokken 20:01
Sitat fra: K på søndag 02. mars 2014, klokken 15:24
Eadie, vet du om det (kun) er spenningsfluktuasjoner mellom faselederne det er snakk om at Tesla ser på for tiden? For å avgjøre om det er på sin plass med Mennekes-kabel?

Aner ikke. Men kommentarene fra de som har fått kabel av Tesla sier at Tesla har monitorert spenningsfluktuasjoner, og at de derfor har fått utlevert Mennekes kabel. Aner ikke om man må samtykke til slik monitorering eller ikke. Mulig sak for Datatilsynet? :)

Hvem er det dere har snakket med om problemet? Jeg sendte en mail til Tesla Bergen ang samme problem, men har ikke hørt i fra dem enda.... Mulig jeg må fysisk stikke innom i disse travle utleveringstider...
P85D og en KIA SOUL EV

pej

Da var det min tur. Har hatt bilen 2,5 dager. Ladet med Salto type 2 lader første natta, ingen feil. Prøvde inatt UMC for første gang noe som resulterte i dødt 12V batteri.  :( Glad jeg har Salto på veggen hjemme nå merker jeg..
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

RaBalder

Jeg hentet min Tesla 27. mars.

Regner med at det er en rimelig oppdatert UMC, men har ikke finlest versjonsnummeret.
Har firmware 2.9.
Og lader på shuko i garasje hjemme.

Idag har jeg berget meg unna 12V low problemet 2 ganger. Fulgte med på VisibleTesla begge gangene

  • Første gang klokken 02.
  • Og siste gang klokken 19.

Slikt fører jo ikke akkurat til at man sover så veldig godt om natta  :-\

Jeg får drøssevis med feil når jeg trykke stopp lading i panelet. Hver eneste gang.
Venter jeg lenge nok så vil det dukke opp også en 12V low på disse testene, men jeg rydder opp i feilmeldingene etter et par minutter.

Er vel på tide å dra frem et multimeter å måle litt i "veggen".



Kjørte så en tur til et ladepunkt på Ikea-Alnabru.

  • Stoppe lading fra panelet. Ingen feilmeldinger
  • Starte lading igjen fra panelet. Ingen feilmeldinger
  • Schedulere start av lading fungerte også. Ingen feilmeldinger.

Så UMC er vel ikke helt "i-tåka", men liker tydeligvis ikke strømmen der jeg bor  :(

,

Havebigfun

Intet nytt med din beskrivelse av ladeproblemene dine, RaBalder- det er for stor spenningsvariasjon hos deg. UMC er ikke endret og kobler kun fra en fase når ladingen avsluttes- ettersom de andre ikke kobles fra generer spenningsvariasjonen feilmeldinger som gjør at 12 V batteriet kobles fra- for å beskytte den- men så tømmes den ila timer/dager.
Løsningen er en nyutviklet UMC og midlertidig Mennekes 13A ladekabel. Dette ble i det siste delt ut fra Tesla. Nå har de imidlertid så mange nye kunder at de antakelig ikke rekker å følge de opp som har slike ladefeil som deg. Gi dem litt tid-så får du sikkert et Mennekes-kabel du også.

RaBalder

#132
Er vel rimelig sikker på at det er det samme som mange andre har slitt med.

Er dog litt usikker på hvor mye jeg må beskrive-dokumentere problemet ovenfor Tesla-support.

Generelt: Bruker å sende med så mye informasjon på feilmeldinger at den som har support ikke kan vri seg unna.


I kveld har jeg ikke koblet til UMC for lading. Skal sove godt  ;)

Leif1

Prøvde min nyankomne på et utendørs stikk først.
Dette viste seg å gå på kjellerkursen min, og bare være sikret med 10A.
Her ble det tull. Charge fail og car needs service. Den ville ikke lade her i det hele tatt. Da jeg isteden tok tørketrommelkursen som er 16A og kun går til dette stikket kom det seg. Nå lader den til satt grense og stopper. Kan starte og stoppe lading fra bilen og app. Ingen feilmeldinger.
Konvertitt fra S til X

Bjørn

Sitat fra: Teslaguten på lørdag 01. mars 2014, klokken 13:40
Da kom første ladeproblem etter 8500km med problemfritt Teslaliv... Bilen stod 5 dager tilkobla 16V ladepunkt med UMC på Kjevik flyplass. Normal lading, kontakt med bilen på app og lada opp til innstilt nivå. For 2 dager sidan så fekk eg ikkje kontakt lengre, og da eg kom til bilen var 12V batteri dødt. Starta gjenoppliving ASAP ved hjelp av startkabler, og tok kontakt med Tesla Service. Dei fann et stor spenningsvariasjon i sin logg, og da hadde bilen brutt kontakten og påfølgande utladning av 12V batteri. Ikkje holdbart at løysinga må bli at vi koblar fra UMC for å unngå problemet.

Er dette problemet eliminert ved bruk av Mennekes kabel??
Jeg tror problemet oppsto siden du koblet deg til et 16Volts ladepunkt...  ;)  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA