Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vi burde hatt en Sport-knapp

Startet av eadie, søndag 02. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

K

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. januar 2014, klokken 20:50
Jeg har hørt fra en i Tesla-systemet at oppdateringen ville bøte på 12v-problemet, men at de aldri ville få vekk feilmeldingene på denne måten. Velger å ikke gå ut med hvor denne personen sitter av hensyn til denne.

Siste firmware løste ikke alle 12V-problemer, jeg fikk flatt 12V-batteri tre dager etter at ladefeil oppsto sist uke.

Ladefeilen kom etter at 90% var nådd (som ønsket), og jeg lot bilen stå tilkoblet som manualen anbefaler pga. at det var første gang jeg ladet min nyanskaffede Model S. Må innrømme at jeg følte meg en smule nedslått av den episoden... :-\

Han som jeg kjøpte bilen av hevdet at han aldri hadde hatt noen UMC-/ladeproblemer, så det kan jo være noe som er forskjellig med kursen jeg benytter og den han har benyttet i sitt el-anlegg.

ebbrey

Det er jo feilmeldingene som er problemet. Hvis de kutter ut dette releet eller hva enn det er som kobler seg fra 12V systemet og ikke vil på igjen før du skrur på bilen. Så er problemet borte.

Fikk beskjed av tesla ansatt å slutte å ha bilen tilkoblet etter endt lading. Skal bilen stå stille og ikke lade måtte kabelen kobles fra og ladeluke lukkes. De hadde vist også problemer med kondens(!) rundt ladeporten på denne tiden av året slik at det var best å koble fra slik at 12V min skulle få leve.

Aner ikke hvorfor det er designet slik det er. Må ha noe med å beskytte hovedbatteri for utlading. Men da kan de sette denne grensen mye lavere og gi oss tilgang til alarmer/varslinger til mobil.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Ettersom jeg har lagt ut mange poster på forumet om ladeproblemer er det på sin plass å også komme med positiv tilbakemelding.

Etter siste software-oppdatering fungerer nå alle funksjonene bilen er levert med (utsatt lading, start, stopp etc). Får ikke lenger charge cable error.

Ladeproblemene knyttet til software er med andre ord løst for min del :)

Hmm, hva skal jeg snakke om nå som bilen er feilfri?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

#93
Sitat fra: Harlex på onsdag 29. januar 2014, klokken 19:52
Det er her jeg faller av. Disse 1000 regningene tror jeg ikke det er potensiale for og jeg misliker sterkt metoden. Kan aldri tenke meg og får ikke håpe at Tesla hadde dekket noe for å ikke snakke om alt styret rundt den klagen som da skal gjennom Forbrukerrådet og RETTSSYSTEMET? Man velger sine kamper og denne kampen krever mer fra alle parter(både i økonomi og ikke minst FRUSTRASJONSTID)enn iallefall jeg hadde orket. Regnestykket totalt ville nok falt i tap for begge parter enten økonomisk og/eller i form av frustrasjonstid ( som jeg forøvrig har en svært høy pris på) Tesla skal levere en fungerende UMC til alle ikke mer og ikke mindre.Ingen skal måtte bli tvunget til å kjøpe annen kabel for å kunne få ladet skikkelig
Men nok om det... Vil ikke starte (opp igjen) ny diskusjon om dette. Tror vi kan være enige om at grensen for å engasjere seg i en konflikt er ulik. Vi vekter nok ulikt i forhold til hvor langt man er villig til å strekke oss i en "konflikt" og hva som er rette fremgangsmåten... :)

Det plager meg ikke egentlig at Teslas UMC ikke virker, for jeg har skaffet meg en annen.

Det som plager meg er at Tesla nekter å forholde seg til norsk lov. Det SKAL de gjøre, alt annet er useriøst. Grunnen til at de ikke gjør det er at det ikke har gått opp for de amerikanske sjefene at de tar feil.

Det betyr at de trenger voksenopplæring, for jo før de lærer seg reglene i det markedet de opererer i, jo bedre er det for både oss og dem. Det koster oss veldig lite å gjøre denne jobben, for myndighetene har satt opp gratis juridisk hjelp og gratis rettsprosess for forbrukersaker. De heter henholdsvis forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget. Du trenger ikke advokat, alt du trenger å gjøre er å sende inn klage og dokumentere hvilket tap du har hatt, pluss evt uttalelse fra elektriker.

Forbrukertvistutvalget er en spesialisert domstol som gir juridisk bindende avgjørelser, og hvis Tesla da ikke tar risken på en rettssak som de etter all sannsynlighet vil tape med omkostninger, så kan beløpet tvangsinndrives på grunnlag av dette.

Da ville de som bestemmer i Tesla-systemet oppdage hva norsk forbrukerlovgivning er for noe, og det ville være et udelt gode for alle parter, og antakeligvis særlig for Teslas norske ansatte.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

skywalker

Jeg tror de som opplever problemer med lading eller hva det måtte være med bilen, bør henvende seg skriftlig til sin butikk og legge dette frem som en reklamasjon. Dette er ryddig for alle parter og gir TM en mulighet til å løse problemet.

Har gjort dette selv og butikken i Trondheim tok straks kontakt for å avtale verkstedtime for å utbedre det jeg reklamerte på, inkl ladeproblemer.

De fikk ikke løst ladeproblemet helt, men det har blitt bedre med sw oppdateringer og blått adapter.

De tok derfor kontakt igjen sist mandag for å avtale hjemmebesøk for å levere og teste en Menekes ladekabel. De kom som avtalt i dag og overleverte ny Menekes kabel og gjennomførte en test på bilen. Fungerte utmerket.

Jeg opplever at de tar ladeproblemet seriøst og behandlet min reklamasjon på en utmerket måte. Det var flere kunder her i Trøndelag som også skulle få Menekes kabel overlevert, for å bøte på ladeproblemer.

2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

Muffinman


Havebigfun


Muffinman

Men vi er fornøyde eiere likevel. Go figure. Antar at det har noe med raus og redelig kundebehandling å gjøre :)

eledille

#98
Sitat fra: skywalker på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:46
Jeg tror de som opplever problemer med lading eller hva det måtte være med bilen, bør henvende seg skriftlig til sin butikk og legge dette frem som en reklamasjon. Dette er ryddig for alle parter og gir TM en mulighet til å løse problemet.

100 % enig.
Sitat
Har gjort dette selv og butikken i Trondheim tok straks kontakt for å avtale verkstedtime for å utbedre det jeg reklamerte på, inkl ladeproblemer.

De fikk ikke løst ladeproblemet helt, men det har blitt bedre med sw oppdateringer og blått adapter.

De tok derfor kontakt igjen sist mandag for å avtale hjemmebesøk for å levere og teste en Menekes ladekabel. De kom som avtalt i dag og overleverte ny Menekes kabel og gjennomførte en test på bilen. Fungerte utmerket.

Jeg opplever at de tar ladeproblemet seriøst og behandlet min reklamasjon på en utmerket måte. Det var flere kunder her i Trøndelag som også skulle få Menekes kabel overlevert, for å bøte på ladeproblemer.

Jada, jeg har også fått tilbudet om det nå. Bare synd at jeg allerede har bladd opp 5900 av egen lomme.

Men grunnen til at alle som sliter nå får Mennekes-kabel er at det er noen som har brøytet vei :)

Det bedrer seg. Hadde de gjort dette med en gang så hadde jeg vært strålende fornøyd. Men de som bestemmer borte i USA har fremdeles ikke noe begrep om hva det står i de lovene som de plikter å forholde seg til. Det er bare at mange står på krava som vil få dem ned på jorda.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ebbrey

Så de leverer ut mennekes kabler til de som sliter.

Som du skriver.. hva med oss som har gitt opp og kjøpt dette selv.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Muffinman

De Mennekes-kablene er vel bare til låns inntil de klarer å løse problemet?

ebbrey

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2014, klokken 21:54
De Mennekes-kablene er vel bare til låns inntil de klarer å løse problemet?

Hørtes ut som en fair deal.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

eledille

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2014, klokken 21:20
Men vi er fornøyde eiere likevel. Go figure. Antar at det har noe med raus og redelig kundebehandling å gjøre :)

Når man slipper bekymringer om lading så er jo bilen ... finner ikke på noe som ikke bare høres platt ut. Vel, jeg angrer ikke noe :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jog

Var en tur til Gøteborg etter Elon møtet, der det var henvist til at ladeproblemer hadde med norsk el system å gjøre. I Gøteborg ladet jeg med 400V 16A i hotell garasjen. Om morgenen fikk jeg ikke kontakt med bilen via appen.  Fikk da litt dårlig følelse og tok en tur ned i garasjen. 
Der var bilen nesten tom for 12V og fikk alle feilmeldinger  need service og low 12v.  Fikk tilslutt rebootet bilen og startet.

Jeg bruker Salto lader til daglig og har da aldri hatt problemet.  Når jeg derimot har brukt umc så har jeg begge gangene jeg har latt kabel stå i etter at den er ferdig ladet fått problem med 12V.  (da med blå)
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

sindrej

Sitat fra: jog på torsdag 06. februar 2014, klokken 00:34
Var en tur til Gøteborg etter Elon møtet, der det var henvist til at ladeproblemer hadde med norsk el system å gjøre. I Gøteborg ladet jeg med 400V 16A i hotell garasjen. Om morgenen fikk jeg ikke kontakt med bilen via appen.  Fikk da litt dårlig følelse og tok en tur ned i garasjen. 
Der var bilen nesten tom for 12V og fikk alle feilmeldinger  need service og low 12v.  Fikk tilslutt rebootet bilen og startet.

Jeg bruker Salto lader til daglig og har da aldri hatt problemet.  Når jeg derimot har brukt umc så har jeg begge gangene jeg har latt kabel stå i etter at den er ferdig ladet fått problem med 12V.  (da med blå)
Denne bør du absolutt melde inn til Tesla så de kan (forhåpentligvis) lære noe av loggen din.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA