Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Duplisere ladelukeåpner

Startet av JWinterburn, søndag 02. februar 2014, klokken 13:37

« forrige - neste »

JWinterburn

Spørsmål: om jeg fullader batteriet til 100 % hvor lenge kan bilen stå med fulle batterier før jeg begynner å slite på batteriene?


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Espen Hugaas Andersen

Du sliter på batteriet øyeblikkelig. Men ved lavere temperaturer (under 20C) er det nesten umålbart selv om det er snakk om måneder og år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Og pga standby-forbruket som tapper rundt 3,5tkm per dag med energy-save aktivert så er du i praksis ikke så lenge på 100% :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JWinterburn

Ok, så om jeg fullader til ca klokken 2 i matt og kjører 10 i morgen tidlig, har det ikke så mye og si ?


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Espen Hugaas Andersen

Det har tilnærmet null å si. Jeg ville kanskje unngå å gjort det på sommeren i Arizona e.l, men her er det ikke noe vits i å bry seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JWinterburn

Intressant. Da kjører jeg bare på ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

fonberg

Sitat fra: JWinterburn på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:51
Intressant. Da kjører jeg bare på ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

I slike situasjoner bruker jeg å redusere ampere på ladinga slik at den er ferdig ca til jeg skal kjøre.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

#7
Sitat fra: fonberg på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:56
Sitat fra: JWinterburn på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:51
Intressant. Da kjører jeg bare på ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

I slike situasjoner bruker jeg å redusere ampere på ladinga slik at den er ferdig ca til jeg skal kjøre.

Som andre her nevner har det nesten ingen ting å si om du lader til 100%, spesielt om du skal kjøre rett etterpå og ikke lagre bilen din på 100% SOC.

Regelen er: ALDRI bekymre deg for å lade til 100% om du trenger mye rekkevidde. Det er mye tyngre for batteriet å bli kjørt helt i bunn enn å lades helt opp, og konsekvensene ved å være gnien på opplading er at du kjører det nærmere bunn. Så lad til 100% om du trenger 100%, punktum!

Jeg gjorde en slik dustefeil når jeg skulle dra fra fjellet nylig. Hadde ladet til litt over 80%, men pga. schuko dro forvarming en del av batteriet. Så da var jeg plutselig nede på rundt 75% SOC når jeg skulle dra (ca 305tkm). 26 mil å kjøre og startet i -17. Kjørte pent og kom frem i Oslo med 22tkm igjen + reserve ( ca 11% SOC og 46tkm totalt igjen på batteriet). Når jeg passerte superchargeren på Lillehammer droppet jeg å stoppe, for det passet ikke å stoppe akkurat da. I tillegg var bufferen da på snaut 50tkm, noe jeg syntes var komfortabelt. Men det var første skikkelige langtur i kulde, så bufferen var ikke stor nok mtp utetemp og at jeg hadde familien i bilen! Neste gang vil jeg som den naturligste ting i verden lade til 98-99%, så kan jeg kjøre fortere, ha større buffer og ikke ende med like lav SOC.

Justering av amp er for øvrig et svært godt poeng. Da kan du time når batteriet skal være fulladet, og ser du at du må reise før så skrur du bare opp ladeeffekten :) Blir avreise utsatt skrur du amp ned.
Da er batteriet litt oppvarmet, og tilbringer omtrent ikke tid på 100% (som i realiteten nok ikke er cellens 100% nivå uansett).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amper

det er bedre å lade helt opp mot avreise.. du får en del gratis varme i batteriet da..

bruk lavere amp. nivå, et enkelt regnestykke "timer" dette godt.. evt bestille start av lading senere.. eller styre det fra appen.. mulighetene er mange bare de virker.. :)
P85D :o)

valvolainen

Når åpner tesla api'et sitt til å kunne justere for ampere? Veldig ryddig å kunne sitte i stuen og fikse dette:=)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

fonberg

Sitat fra: valvolainen på lørdag 25. januar 2014, klokken 22:16
Når åpner tesla api'et sitt til å kunne justere for ampere? Veldig ryddig å kunne sitte i stuen og fikse dette:=)

Jepp enig - ser frem til å kunne justere amp fra app!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

christian1986

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2014, klokken 22:11
Sitat fra: fonberg på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:56
Sitat fra: JWinterburn på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:51
Intressant. Da kjører jeg bare på ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

I slike situasjoner bruker jeg å redusere ampere på ladinga slik at den er ferdig ca til jeg skal kjøre.

Som andre her nevner har det nesten ingen ting å si om du lader til 100%, spesielt om du skal kjøre rett etterpå og ikke lagre bilen din på 100% SOC.

Regelen er: ALDRI bekymre deg for å lade til 100% om du trenger mye rekkevidde. Det er mye tyngre for batteriet å bli kjørt helt i bunn enn å lades helt opp, og konsekvensene ved å være gnien på opplading er at du kjører det nærmere bunn. Så lad til 100% om du trenger 100%, punktum!

Jeg gjorde en slik dustefeil når jeg skulle dra fra fjellet nylig. Hadde ladet til litt over 80%, men pga. schuko dro forvarming en del av batteriet. Så da var jeg plutselig nede på rundt 75% SOC når jeg skulle dra (ca 305tkm). 26 mil å kjøre og startet i -17. Kjørte pent og kom frem i Oslo med 22tkm igjen + reserve ( ca 11% SOC og 46tkm totalt igjen på batteriet). Når jeg passerte superchargeren på Lillehammer droppet jeg å stoppe, for det passet ikke å stoppe akkurat da. I tillegg var bufferen da på snaut 50tkm, noe jeg syntes var komfortabelt. Men det var første skikkelige langtur i kulde, så bufferen var ikke stor nok mtp utetemp og at jeg hadde familien i bilen! Neste gang vil jeg som den naturligste ting i verden lade til 98-99%, så kan jeg kjøre fortere, ha større buffer og ikke ende med like lav SOC.

Justering av amp er for øvrig et svært godt poeng. Da kan du time når batteriet skal være fulladet, og ser du at du må reise før så skrur du bare opp ladeeffekten :) Blir avreise utsatt skrur du amp ned.
Da er batteriet litt oppvarmet, og tilbringer omtrent ikke tid på 100% (som i realiteten nok ikke er cellens 100% nivå uansett).
Har du noe som underbygger påstanden din?

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

christian1986

At batteriet tar mer skade av å bli utlandet enn fulladet...

Øyvind.h

#14
Sitat fra: christian1986 på lørdag 25. januar 2014, klokken 22:54
At batteriet tar mer skade av å bli utlandet enn fulladet...

Det baserer jeg på en sammensetning av alt jeg har lest om litium-ion batterier fra en lang rekke kilder på nettet, siden sommeren 2012 da jeg bestilte bilen.

Vanskelig å peke på noe presist sånn på sparket, men bl.a. Lars Ole Valøen som har doktorgrad i batteriteknologi påpeker at den mekaniske slitasjen på batteriet er størst ved topp og bunn.
Videre vet vi blant annet at litium-ion celler kan dø eller svekkes kraftig om de kjøres helt tomme og utsettes for videre selvutlading (både teoretisk og erfaringsbasert kunnskap). Tesla selv legger på kraftig effektbegrensning ved lav SOC (noe som tyder på at de ser behovet for å skåne cellene). Det er ingen slik effektbegrensning ved høy SOC :)

Jeg sitter ikke med noen fasit, men jeg har lest svært mye om litium-ion teknologien siden jeg bestilte bilen sommeren 2012. Mitt klare inntrykk er at man ikke skal frykte en sveip innom 100%. Og det er å foretrekke om alternativet er å kjøre batteriet helt i bunn.

En batteripakke er ingen dønn nøyaktig vitenskap, for vi snakker kjemiske prosesser hvor noe variasjon er naturlig. Tapper du helt ned kan det teoretisk sett være enkeltceller som går helt tomme og vel så det. Jeg vil foretrekke noe overlading av enkelte ubalanserte celler enn total utladning, når det foregår i så kontrollerte former som i Model S.

Ellers finner du sikkert en del om dette på TMC! Eks her: http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping

Her står også en del: http://batteryuniversity.com/

Og bare så det er sagt - jeg er ikke ukomfortabel med hverken full utladning eller full oppladning i Model S. Men må jeg velge så foretrekker jeg sistnevnte. Er begge deler nødvendig for å komme frem, så gjør jeg det også uten å mukke (nå). Når jeg snakket om bommert over så var det størrelsen på bufferen ift. det å teoretisk strande ett eller annet sted som var største bekymringen. Lav SOC var sånn sett underordnet. De 22tkm jeg hadde når jeg kom hjem var i praksis egentlig hos noen venner som bor rett i nærheten. Der spiste vi middag et par timer, før jeg slapp av kone og barn hjemme og kjørte videre til mine foreldre. Der kom jeg frem med 3tkm på telleren :) Plugget i schuko``en og ladet mens jeg var på besøk der, og kjørte hjem med 12tkm.
Plugget i hjemme før vi la oss, og når kona skulle på jobb dagen etter var batteriet tilbake på limiten jeg har satt på 80%.



Batteriet er garantert ikke reelt sett tomt når bilen stopper, ei tror jeg celleverdien er produsentspesifisert 100% når bilen rapporterer 100%. Tesla gir tross alt 8 års garanti, og vi vet man bare får brukt ca 81 av (antatt) 85kWh.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA