Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12V problemer også etter SW 5.8.6

Startet av Hyperstress, søndag 02. februar 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

valvolainen

Mitt ankepunkt i bilen er lite definert lyd, virker som om bassen er tunet med 4. bånds kasse eller lignende, fordi noen sanger er helt vilt med bass i, mens neste sang er kanskje noe tynn igjen. Virker som om det er voldsom db økning rundt visse frekvenser. Mange sanger blir unaturlige å høre på.
Jeg hører mest på klassisk rock, og der synes jeg ikke anlegget leverer bra i det hele tatt.
Bass i teknopop-sanger er det mye av derimot.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kimlillebo

Jeg har utvidet lydpakke, og var ikke klar over hvor bra anlegget og ikke minst bassen var før jeg spilte en hit-liste fra Spotify via Bluetooth.
Sett på sangen "Animals av Martin Garrix" (ikke min musikksmak) men dog en for meg bekreftelse av hva som bor i lyspakka.

NB: hugs å still lyden på telefonen (Spotify) på Max.

Kim
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

ebbrey

Sitat fra: kimlillebo på lørdag 25. januar 2014, klokken 23:03
Jeg har utvidet lydpakke, og var ikke klar over hvor bra anlegget og ikke minst bassen var før jeg spilte en hit-liste fra Spotify via Bluetooth.
Sett på sangen "Animals av Martin Garrix" (ikke min musikksmak) men dog en for meg bekreftelse av hva som bor i lyspakka.

NB: hugs å still lyden på telefonen (Spotify) på Max.

Kim

Den sangen der ja.. også volum på 9 ish. Hehe.. Ikke lagt den inn på spotify, men fikk den fra NRJ via Tunein. Vært fint om andre tuna sangene sine like bra for stereoen vår ;)

Når jeg fikk bilen var jeg ikke særlig imponert over lyden i bilen. Men nå elsker jeg den. Software update? :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Anders Heibø

Kan prøve meg på en liten vurdering.

Bakgrunn:
Jeg har lydstudio pakke i Tesla'n. Referanseanlegget er mer en ok og må innrømme at jeg bruker mer på ett brukt stereo par XLR kabler enn det lydstudio pakken kostet... Er såklart ikke rettferdig sammenligning men mer ment for å vise litt hva som kan savnes for de mest audiofile. Jeg er ekstremt fornøyd med lydstudio pakken for prisen og vel så det.

Er usikker på hvilke endringer som har kommet i Ultra Hi-Fi system men tipper Tesla har oppgradert høyttalere i bakdører. Hvis jeg begynner å endre på lydanlegget er det nok de høyttalerne som blir byttet ut først. Som nevnt av flere er det viktig at anlegget får en god innspilling. Jeg har nesten kun benyttet FLAC filer fra usb. Alt fra 44.1/16 til 192/24. Kun testet at Blåtann/DAB virker.

Media spilleren henter selv informasjon om musikken over 3G. For oss som har brukt mye tid på å tagge musikken selv er det litt ugunstig. Enkelte album blir delt opp til mange forskjellige artister og noen få album har den problemer med å hente rett albumcover. Håper det kommer en fix i fremtiden som bruker id3 tags på filene.

Høyttalerne som står i bakdører har en god posisjon for å kunne blir brukt for å trekke lyden litt bak føreren og dermed skape litt mer fylde/rom. Dessverre er lyden av disse så ødeleggende for resten av anlegget at de virker mot sin hensikt og bør kun brukes hvis du har en Kaptein Sabeltann i baksetet eller Gud forby noen skal høre på Justin Bieber... Løsningen for meg har vært å flytte lyden helt frem og dermed unngå høyttalerne i bakdøren. Du vil miste litt fylde, lyden blir spinklere og du sitter ikke lengre i lyden, men på en annen side retter du opp masse fasefeil, lyden blir mye mer detaljert og eq'n blir mulig å jobbe med. Jeg husker ikke helt hva jeg har stilt inn på nå men ca +2.5 bass, -1 mellomtone og +1 diskant. Dette er litt smak og behag, men på denne settingen er det ganske faserent. Du roer ned lydbildet ytterligere med å dra lyden +8 til siden (rett foran deg). Har lagt litt mer bass en på referanse anlegget mitt for å kompensere for enkelte andre ting (se videre beskrivelse).

D/A konverteren er helt ok men kunne etter min mening vært bedre. Uten at jeg har noe å basere meg på tipper jeg dette er en BurrBrown ala det som står i de fleste hjemmekino forsterkere. Anlegget spiller ganske detaljert men fokuset i lydbildet kommer litt for langt frem. Stemmene kan miste litt kontakt med musikken (hvis jeg skal sammenligne med referanse anlegget og bli pirkete). Videre savner jeg bittelitt av den fjellstøe forsyningen av lyd og synes det blir litt tynt. Alt er der, men allikevel mangler det noe. Litt som å sammenligne 1080p og 4k? Du ser akkurat det samme men allikevel er 4k bedre. Men for all del. Det er en bil. Og det er vel få som klager over 1080p video i dag?

Lyden er helt klart Amerikansk. For dere som er vandt til Danske Dynaudio i VW/Audi har dere ikke den silkemyke detaljerte diskanten og nordiske klangkarakteren men heller en lyd som er typisk omtalt som fyldig i mellomtonen. Det er en veldig artig og fengende lyd og på mange måter er det et veldig lyttevennlig anlegg. Servert musikk som er mastret litt grumsete er det ikke alltid så gøy, men gud så kjekt det er når innspillingene er av skikkelig kvalitet.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

olaover1

Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

erot

Sitat fra: bb på lørdag 25. januar 2014, klokken 19:34
Jeg hadde Hifi Professional-pakken på min BMW 5-serie før. Den låt bedre, ja. Blant annet mer nøytral mellomtone og diskant. Og bassen var fastere fordi det var 2 stk 8" subwoofers, et under hvert sete. Mens i Model S sitter subben til høyre for bagasjerommet.

Plasseringen av suben i Teslaen er helt fin og ikke årsaken til problemet. Dårlig kvalitet, dårlig resonnanskontroll og mangel på justeringsmuligheter er problemet.

Sitat fra: valvolainen på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:49
Mitt ankepunkt i bilen er lite definert lyd, virker som om bassen er tunet med 4. bånds kasse eller lignende, fordi noen sanger er helt vilt med bass i, mens neste sang er kanskje noe tynn igjen. Virker som om det er voldsom db økning rundt visse frekvenser. Mange sanger blir unaturlige å høre på.
Jeg hører mest på klassisk rock, og der synes jeg ikke anlegget leverer bra i det hele tatt.
Bass i teknopop-sanger er det mye av derimot.

Du sa det. Ujevn frekvensgang er grunnen til at alle er så uenige om bassen fungerer eller ikke. Av og til er den helt fin, mens på annen musikk drukner det i rumlebass og resonnanser som gir deg hodepine på moderate volum. En volumkontroll på suben hadde vært nyttig, men hadde ikke løst hele problemet, tror dessverre suben er for dårlig. I tillegg høres det ut som om midbassene i dørene er delt veldig lavt (om de er delt i det hele tatt), og de sliter nok som det er om de ikke skal ta over mer av bassen. Døren er dårlig dempet og gir masse resonnanser også, men det kan ordnes.

Sitat fra: anders.heibo på søndag 26. januar 2014, klokken 01:28
Løsningen for meg har vært å flytte lyden helt frem og dermed unngå høyttalerne i bakdøren. Du vil miste litt fylde, lyden blir spinklere og du sitter ikke lengre i lyden, men på en annen side retter du opp masse fasefeil, lyden blir mye mer detaljert og eq'n blir mulig å jobbe med. Jeg husker ikke helt hva jeg har stilt inn på nå men ca +2.5 bass, -1 mellomtone og +1 diskant. Dette er litt smak og behag, men på denne settingen er det ganske faserent. Du roer ned lydbildet ytterligere med å dra lyden +8 til siden (rett foran deg). Har lagt litt mer bass en på referanse anlegget mitt for å kompensere for enkelte andre ting (se videre beskrivelse).

Enig i det første. Få lyden frem og dolby av. Selv liker jeg å ha på bittelitt bak også, dvs fader på 13-14. Med et veldig bra anlegg hadde jeg garantert kjørt kun fremme, men i dette tilfellet hjelper det litt uten å ødelegge for mye. Det jukser til litt mer romfølelse i lyden som fronthøyttalerne ikke klare å skape på egenhånd.

Uenig i toneinnstillingen, men det kan komme an på lydkilden. Får f.eks helt andre innstillinger på blåtann. Med Flac fra usb bruker jeg 0, 0 og -1,5. Det er rimelig nøytralt. Om du bruker hengekøye på dette anlegget (altså opp i endene og ned på midten) så blir det for min del uutholdelig med svært kvass overgang mellomtone/diskant og rumlebass som tar overhånd.

For øvrig er det en selsom øvelse å prøve å justere seg til godlyd i et stereoanlegg som i utgangspunktet ikke er så godt som man ønsker. Om man har høye krav er det bare en ting å gjøre, og det er å installere nytt. Med eldrift og god høyttalerplassering har Teslaen et godt utgangspunkt for godlyd. Demontering der det trengs er ikke så ille og ganske likt andre biler, men det er uansett en jobb som tærer på rygg, lommebok og tålmodighet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10189.msg136744.html#msg136744

Balrog

Kommer fra Audi A8 som er det feteste jeg har hørt av lyd i bil. (Bose)

Jeg har selvsgat lydpakka i TMS.

Teslalydbildet er klart annerledes. Nå er det vanskelig å definere hva som er "riktig" lyd, altså hva som objektivt gjengir hvordan lyden skal være. Jeg vil slett ikke ha det som mange definerer som perfekte monitorhøyttalere. Det lyder alt for spinkelt etter min mening. (Kjøpte nylig noen 15" Cerwin Vega fra HiFi-klubben og synes lydbildet er ræva. Bassen er alt for spinkel og mellomtonen skriker uten heftig justering av equalizer.) Jeg vil at det skal lyde slik det gjør på konsert.

Jeg synes Audien hadde et "varmere" og mer "uanstrengt" lydbilde en Tesla, og bassen ga mer punch i hele registeret. Flere har skrevet at bassen i TMS fremhever bestemte frekvenser og ikke andre. Det er jeg enig i. Det blir slik at noen låter lyder vanvittig bra, mens andre ikke kommer helt til sin rett.

Jeg er usedvanlig kresen på lyd, men jeg hører på alt fra metall til svart metall, så jeg aner ikke hvordan representasjonen av opera, dansband, hiphop etc. er.

Når dette kritiske er nevnt har jeg ikke (med unntak av Audi A8) ikke hørt bedre lyd i andre biler. Skal jeg gi terningkast blir det 5, men hadde jeg ikke vært bortskjemt fra før av ville det vært en 6-er.

Jeg er mer enn fornøyd med lyden i TMS
, men kunne godt tenkt meg at de la inn en skikkelig equalizer så man kan tilpasse lyden individuelt og kanskje på enkelte låter. Forhåpentlig kommer det når de er ferdig med å lage softwarefixer på umc og luftfjæring.

De har jo ikke testbiler uten lydpakka, men for meg er det ikke noe alternativ å gå ned på lydkvalitet. Lyden i TMS er mer enn god nok for 99% er jeg overbevist om. Jeg merker i hvert fall fort om kvaliteten på lydsporene ikke er skikkelig (bruker alltid minst 320kbps eller bedre, men det sniker seg jo inn - host - noen lydspor med dårligere bitrate) og det er et kvalitetstegn for TMS.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

D.O

De fleste sangene på TuneIn og 977. Todays hits låter bra, men jeg liker ikke sånn musikk... Tror lybildet kommer av oppløsningen på denne kanalen samt noe med type musikk som spilles her.
Ett spørsmål, de høytalerene i bagasjeromsluken, hvordan styres dem? Mister de lyden i større eller lik grad som bakdørene ved justering av fader?

Er det noen som benytter dolby funksjonen? Flytter lydbildet lengre frem, sånn at det føles som lyden kommer 3m fremfor deg, men mister trykket og grumser til lyden, synes jeg. Så jeg har prøvd ett par ganger, men ender med å ha den av.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Lokführer

Sitat fra: Balrog på søndag 26. januar 2014, klokken 12:02
Jeg er usedvanlig kresen på lyd, men jeg hører på alt fra metall til svart metall.
Lydløs elbil og svartmetall er en usedvanlig herlig kontrast.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kallagtunet

Sitat fra: Balrog på søndag 26. januar 2014, klokken 12:02
(Kjøpte nylig noen 15" Cerwin Vega fra HiFi-klubben og synes lydbildet er ræva. Bassen er alt for spinkel og mellomtonen skriker uten heftig justering av equalizer.)

CV og du er overasket over at lydbildet er ræva???

Geirr

Stusset også litt over det. Cerwin Vega har vel aldri hatt noe med Hi-Fi å gjøre?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Kallagtunet

Sitat fra: SKH på søndag 26. januar 2014, klokken 13:55
Stusset også litt over det. Cerwin Vega har vel aldri hatt noe med Hi-Fi å gjøre?

Aldri noe med hifi å gjøre nei, heller ikke noe med konsertlyd og PA i de kina seriene som HFK selger. Kvaliteten har dessverre hatt en kraftig turn nedover siden "storhetsiden" 80 og 90 tallet, men bra har det vel aldri vært....


jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 26. januar 2014, klokken 14:02
Sitat fra: SKH på søndag 26. januar 2014, klokken 13:55
Stusset også litt over det. Cerwin Vega har vel aldri hatt noe med Hi-Fi å gjøre?

Aldri noe med hifi å gjøre nei, heller ikke noe med konsertlyd og PA i de kina seriene som HFK selger. Kvaliteten har dessverre hatt en kraftig turn nedover siden "storhetsiden" 80 og 90 tallet, men bra har det vel aldri vært....

Mine 1515 fra 1994 gjør fortsatt jobben bra hjemme :)

Dog brukes de til TV/film og fest, ikke noe kresen musikk-lytting. Det har jeg ikke tid til å drive med hjemme ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Birger

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:02
Skulle jeg klage på noe så er det nivåforskjeller på DAB og nettradio (og seff knitring på DAB, ARGH - FIX NÅ!). Dvs. eks NRK MP3 nettradio har et mye lavere volum enn samme kanal over DAB. Videre er det litt varierende trykk i bassen, noe jeg tror skyldes mindre bass i mellomregisteret enn i bunn. Mulig det kan bli litt bedre ved å la sub``en håndtere noe høyere frekvenser enn den gjør nå.

Opplever for øvrig absolutt ingen bass-forvrengning, selv på høyt volum. Anlegget spiller høyt og klart, og vrenger ikke. Har bygget en del sub-kasser, og sub``en i Model S leverer absolutt varene ift størrelse. Ikke samme trøkk som jeg hadde som 18-åring med 2x10" + 2x12" i en Golf 2, men absolutt godkjent allikevel :)

Samme erfaring her. Jeg er veldig fornøyd med lydkvaliteten, men følsomheten på radioen er ikke Tesla verdig. Ture retur Drøbak/Arendal nå i helgen og jeg har ikke hatt så mye mangel på radiodekning på mange mange år.

En annen sak er at jeg tror de kan gjøre et bedre DAB interface. Det er litt krøkkete.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Anders Heibø

Sitat fra: erot på søndag 26. januar 2014, klokken 11:43
Sitat fra: anders.heibo på søndag 26. januar 2014, klokken 01:28
Løsningen for meg har vært å flytte lyden helt frem og dermed unngå høyttalerne i bakdøren. Du vil miste litt fylde, lyden blir spinklere og du sitter ikke lengre i lyden, men på en annen side retter du opp masse fasefeil, lyden blir mye mer detaljert og eq'n blir mulig å jobbe med. Jeg husker ikke helt hva jeg har stilt inn på nå men ca +2.5 bass, -1 mellomtone og +1 diskant. Dette er litt smak og behag, men på denne settingen er det ganske faserent. Du roer ned lydbildet ytterligere med å dra lyden +8 til siden (rett foran deg). Har lagt litt mer bass en på referanse anlegget mitt for å kompensere for enkelte andre ting (se videre beskrivelse).

Enig i det første. Få lyden frem og dolby av. Selv liker jeg å ha på bittelitt bak også, dvs fader på 13-14. Med et veldig bra anlegg hadde jeg garantert kjørt kun fremme, men i dette tilfellet hjelper det litt uten å ødelegge for mye. Det jukser til litt mer romfølelse i lyden som fronthøyttalerne ikke klare å skape på egenhånd.

Uenig i toneinnstillingen, men det kan komme an på lydkilden. Får f.eks helt andre innstillinger på blåtann. Med Flac fra usb bruker jeg 0, 0 og -1,5. Det er rimelig nøytralt. Om du bruker hengekøye på dette anlegget (altså opp i endene og ned på midten) så blir det for min del uutholdelig med svært kvass overgang mellomtone/diskant og rumlebass som tar overhånd.

Jeg prøvde innstillingen din på vei til Voss her om dagen. For veldig mange vil nok dette fungere bedre da, som du sier, det blir litt mer romfølelse. Lyden generelt blir også høyere enn når bare høyttalerne fremme spiller så det er virker mer imponerende. Er derfor viktig å sammenligne med lik lydnivå i bilen, ikke på volumkontrollen. For meg spiller ikke høyttalerne godt nok sammen til at jeg klarer det og blir fortere sliten i ørene. Er ganske allergisk for fasefeil. Medfødt og de aller fleste vil ikke plages av det. Jeg er også enig i at hvis bakhøyttalerne spiller med nytter det ikke med + på diskanten.

Problemer med å flytte lyden helt frem:
Prøvde å flytte hodet rundt om kring. Ca 15cm lengre bak enn der jeg vanligvis har plassert hodet mitt "forsvinner" lyden og trenger hjelp av litt fyll bak.
Subben bak spiller mindre. (derav 3+ på bass eq)
Lyden er lengre vekk og trenger litt mer hjelp for å komme frem.

Løsning?: Kjøre ned på Tesla og høre om de kan inn i servicemenyen og koble ut høyttalerne i bakdørene. (Guttungen må sitte med headsett uansett hvis han skal høre på noe :o ) Har visst tilgang til veldig mye inne på den menyen så skulle ikke forundre meg om de kunne det også. Da kan jeg ha litt hjelp i høyttalerne i bagasjeromsluka + litt mer fra subben.

Eq'n har forferdelig bred Q verdi så vanskelig å anslå hvor den har midtpunkt. Med litt kvalifisert gjetting vil jeg tru bass eq'n ligger rundt 130Hz. Den påvirker kraftig helt opp til 180. Og dermed bør den påvirke ned mot 80 også, noe som ikke virker helt usannsynlig. Mellomtonen er jeg ganske sikker på ligger rundt 850-900Hz området. Jeg har dratt denne ned 1dB fordi jeg ofte synes det høres ut som om artistene synger med neseklype i bilen (satt på spissen) i forhold til det jeg er vandt med. Innstillingene for diskanten kan kanskje ligge med senter i 2,5-3,2kHz området? Hjelper litt på definisjonen i lydbildet men må brukes forsiktig..

Erot: Tipper det er en liten forskjell fra bil til bil da høyttalere ofte låter litt forskjellig ut fra fabrikk. (Med mindre det er god kvalitets sjekk før de sendes ut). Vi skulle sammenlignet bilene våre og kommet med en skikkelig dybdetest!
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10189.msg136744.html#msg136744 må jeg lese en gang jeg får ånden over meg ;)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA