Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12V problemer også etter SW 5.8.6

Startet av Hyperstress, søndag 02. februar 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

Hyperstress

Er det vanlig at magasiner eller nettsteder gjennomfører tester av lydanlegg i bil?

Noen som har funnet noen tester av lydanlegget i TMS? Eller kanskje det er noen høyt kvalifiserte audiofile brukere på forumet som har lyst til å gjennomføre en objektiv test?
(Gjerne en sammenligningstest med oppgraderte anlegg i feks audi/bmw.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

JWinterburn

Det ligger milevis bak bmw, og litt bak bosen til audi, har akkurat hatt begge deler, og har nå tms... Men nå er jeg gla i bass og teslaen vrenger seg bare du tenker på å skru opp bassen. Egen SW kontroll hadde nok fikset den biffen....

Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Leif1

Konvertitt fra S til X

bb

Jeg hadde Hifi Professional-pakken på min BMW 5-serie før. Den låt bedre, ja. Blant annet mer nøytral mellomtone og diskant. Og bassen var fastere fordi det var 2 stk 8" subwoofers, et under hvert sete. Mens i Model S sitter subben til høyre for bagasjerommet.

Men for all del, lyden i Model S er bra nok for meg :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

turfsurf

Sitat fra: JWinterburn på lørdag 25. januar 2014, klokken 19:28
Det ligger milevis bak bmw, og litt bak bosen til audi, har akkurat hatt begge deler, og har nå tms... Men nå er jeg gla i bass og teslaen vrenger seg bare du tenker på å skru opp bassen. Egen SW kontroll hadde nok fikset den biffen....

Har fremdeles til gode å høre ett BMW anlegg som låter så veldig bra... Audi sine B&O anlegg (ikke Bose) dog, de er langt foran... Synes Teslaen er på linje med andre som benytter Bose som oppgradert system, helt ok men ikke eksepsjonelt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

krister461

Det ligger milevis bak bmw, og litt bak bosen til audi, har akkurat hatt begge deler, og har nå tms...

Har du rukket å spille inn anlegget ditt da?

Min erfaring er at det er stor forskjell på lydkildene som brukes. Har ikke testet MP3, men flac var betydelig bedre enn øvrige alternativer.

Anlegget fikk skryt her i alle fall:
http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-audio-review.html

JWinterburn

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2014, klokken 19:35

Har fremdeles til gode å høre ett BMW anlegg som låter så veldig bra... Audi sine B&O anlegg (ikke Bose) dog, de er langt foran... Synes Teslaen er på linje med andre som benytter Bose som oppgradert system, helt ok men ikke eksepsjonelt.
har hatt 8 med b&o også, klar og fin lyd, men dette synes jeg heller ikke måler seg med bmw sitt.

#P23507

JWinterburn

Sitat fra: krister461 på lørdag 25. januar 2014, klokken 19:45
Det ligger milevis bak bmw, og litt bak bosen til audi, har akkurat hatt begge deler, og har nå tms...

Har du rukket å spille inn anlegget ditt da?

Min erfaring er at det er stor forskjell på lydkildene som brukes. Har ikke testet MP3, men flac var betydelig bedre enn øvrige alternativer.

Anlegget fikk skryt her i alle fall:
http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-audio-review.html
har nok ikke rukket og spille det inn enda, får håpe det blir bedre med tiden, fikk tips om flac i dag, så jeg får prøve det. Har bare kjørt 1000 km enda med bilen..

#P23507

gbzdoc

Skjønner ikke helt hvordan noen kan mene at bassen på TMS med lydpakka vrenger lett? Spiller så det rister og skraller og folk snur seg på gata jeg, helt uten at det vrenger. (Kan absolutt IKKE fordra lyd som klipper, vrenger eller har lav bitrate.)

Bruker riktignok kun FLAC med HD lyd kjøpt på nettet, supplert med Wimp HIFI som er lossless.

Men som alle høyttaler måtte det innkjøring til.

Om jeg skal sette finngern på noe så må det være at det er litt tynt med mellom-bass, men svært mye dypbass. Så helt klart rom for forbedringer. Men til prisen vi som var tidlig ute betalte er det helt klart mye bil-lyd for pengene. :-)

Måtte le da kona kom hjem med nok et Teslaglis etter en tur med Daft Punk (HD) på "full guffe". :)

Muffinman

Testet en loaner med lydpakka. Merket meg at det vrengte veldig lett når volumet ble skrudd opp, så jeg var helt sikker på at noe var sprengt. Når vinterbjarne har det samme er det kanskje en vanlig feil?

krister461

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:56
Testet en loaner med lydpakka. Merket meg at det vrengte veldig lett når volumet ble skrudd opp, så jeg var helt sikker på at noe var sprengt. Når vinterbjarne har det samme er det kanskje en vanlig feil?
Hvor langt hadde loaneren kjørt? Kan jo være det anlegget heller ikke var innkjørt...

Øyvind.h

Synes lydanlegget var litt tamt i starten, men etter innspilling og justering er jeg nå fornøyd. Selv med Spotify som kilde over blåtann :)

Skulle jeg klage på noe så er det nivåforskjeller på DAB og nettradio (og seff knitring på DAB, ARGH - FIX NÅ!). Dvs. eks NRK MP3 nettradio har et mye lavere volum enn samme kanal over DAB. Videre er det litt varierende trykk i bassen, noe jeg tror skyldes mindre bass i mellomregisteret enn i bunn. Mulig det kan bli litt bedre ved å la sub``en håndtere noe høyere frekvenser enn den gjør nå.

Opplever for øvrig absolutt ingen bass-forvrengning, selv på høyt volum. Anlegget spiller høyt og klart, og vrenger ikke. Har bygget en del sub-kasser, og sub``en i Model S leverer absolutt varene ift størrelse. Ikke samme trøkk som jeg hadde som 18-åring med 2x10" + 2x12" i en Golf 2, men absolutt godkjent allikevel :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JWinterburn

Sitat fra: krister461 på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:58
Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:56
Hvor langt hadde loaneren kjørt? Kan jo være det anlegget heller ikke var innkjørt...
blir morro og sammenligne, ska ha en loaner om en mnd tid...

#P23507

Muffinman

SitatHvor langt hadde loaneren kjørt? Kan jo være det anlegget heller ikke var innkjørt...
Ca. 4500 km. Anlegget hadde vel fått kjørt seg med testing vil jeg tro. Uansett, en slik forvrenging jeg hørte her har ingen verdens ting med innspilling å gjøre. Har lang erfaring med hjemmekino og lydanlegg, og vet litt om dette. Lyden i Tesla``en var forenlig med skadet element eller utgangstrinn.

D.O

Jeg har ikke forvrengning på bass (+4) selv på lydnivå 11(melomtone forvrenger fra 9), men synens mellomtonen blir for fremtredene og har denne på -2 og da igjen blir mellombassen for tam. Så jeg er enig i at bassen kanskje med fordel kunne spillt høyere i frekvenz. Eller aller helst en mulighet for å juster frekvenser i hele tone området selv, for alle høytalerene. Lydkilder har mye å si, merker stor forskjel på TunIn på de radiokanalene som kjører høyere oppløsning. Var skuffet under prøvekjøring, men etter 3000km er jeg faktisk mere og mere fornøyd  :) obs: bagasje virker inn på bassen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA