Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 50-75% optimalt for batteri?

Startet av Teslafanboy, søndag 02. februar 2014, klokken 11:31

« forrige - neste »

Sjøhyene

Det mange av dere glemmer tror jeg er at det for tiden investeres utrolig mye resurser i å forske på neste generasjons batteriteknologi. Det er ikke primært tesla som gjør dette men derimot diverse universiteter eller andre institusjoner.
Får man et gjennombrudd på 2-3x kapasisteten per $ (ikke super usansynlig ila neste 5 år imo) vil det være en massiv game-changer. Ikke bare for elbiler men for fornybar energi over hele linja.
Dagens MS med 85kWh vil da trolig umiddelbart falle i verdi tilsvarende 50%-90% av verdien til batteriet.

Ikke en god dag for verdien på min MS eller for norges oljesmurte økonomi, men utvilsomt en god dag for den gjennomsnittlige person på jorda.
Når dette skjer er såklart umulig å spå. Kan være om 1 år eller om 20 år.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

#46
Jeg tror egentlig ikke at så mange av fordelene fjernes selv ved 50k solgte biler. Grunn? Om man plutselig gjør elbilene vesentlig mindre attraktive så vil CO2-målet for 2020 være vanskelig å oppnå da det pr idag kun er elbiler og plug-in hybrider som greier å komme under 85 gram...

Men jeg håper at kollektivfordelen og parkeringgratis hvor du vil ryker før den tid da endel eiere pr idag bare kjøper elbil pga dette (vet om noen selv som ellers bruker elbilen marginalt), mens mange er mer "reele" eiere som lar bilen erstatte fossilbilen og sånn sett virkelig bidrar til bedre lokalt og globalt miljø.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Bilen jeg kom fra var belastet med 130K i avgifter og mva.
Dvs. hadde de bare lagt på 20% mva hadde de fått inn nesten like mye penger som de ellers ville fått av meg.

Ettersom elbilene er såpass dyre i grunnpris trenger vi ikke avgifter for hk/vekt etc. Mva. gjør nytten, og kan begynne på eks 5% og trappes opp til 10-15-20-25 i løpet av de neste 10-15 årene....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tønsberg

I tillegg er 2017 ett valgår! Vil tro det er i de fleste partier sin interesse og fremstå så med en viss grønn profil, så det er ikke umulig at noe av valgflesket vil være fortsatt avgiftsfritak for elbiler.
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 27. januar 2014, klokken 08:07
Det mange av dere glemmer tror jeg er at det for tiden investeres utrolig mye resurser i å forske på neste generasjons batteriteknologi. Det er ikke primært tesla som gjør dette men derimot diverse universiteter eller andre institusjoner.
Får man et gjennombrudd på 2-3x kapasisteten per $ (ikke super usansynlig ila neste 5 år imo) vil det være en massiv game-changer. Ikke bare for elbiler men for fornybar energi over hele linja.
Dagens MS med 85kWh vil da trolig umiddelbart falle i verdi tilsvarende 50%-90% av verdien til batteriet.

Ikke en god dag for verdien på min MS eller for norges oljesmurte økonomi, men utvilsomt en god dag for den gjennomsnittlige person på jorda.
Når dette skjer er såklart umulig å spå. Kan være om 1 år eller om 20 år.
Verdien vil ikke falle over natten, men heller falle når batteriene kom ut i markedet i større kvantum. (Og da først og fremst i en konkurrerende bilmodell.) Dette tar fort 3+ år fra gjennombruddet gjøres, og selv da er det en gradvis utvikling ettersom produksjonen gradvis økes.

Det er heller ikke slik at bruksverdien av en Model S ville reduseres om det kom andre bilmodeller med større batterier. Model S ville fortsatt være like god som tidligere, og dette ville stoppe prisen fra å falle drastisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 27. januar 2014, klokken 09:02Verdien vil ikke falle over natten, men heller falle når batteriene kom ut i markedet i større kvantum. (Og da først og fremst i en konkurrerende bilmodell.) Dette tar fort 3+ år fra gjennombruddet gjøres, og selv da er det en gradvis utvikling ettersom produksjonen gradvis økes.

Det er heller ikke slik at bruksverdien av en Model S ville reduseres om det kom andre bilmodeller med større batterier. Model S ville fortsatt være like god som tidligere, og dette ville stoppe prisen fra å falle drastisk.

Fra ny teknologi blir presentert i media til det blir tatt i bruk kan gå det veldig mye raskere enn 3 år. Mange vil naturlig nok holde kortene tett til brystet helt fram til alt er testet og patenter er i boks osv...

Og du har rett i at en 85kWh MS vil fortsatt være en like god bil som i dag, men verdien derimot vil falle kraftig, alt ettersom hvor stort det teknologiske framskrittet er.
Er derfor når jeg regner på restverdi på MS så mener jeg man bør skille på batteri og bil. Bilen tror jeg vil holde seg ekstremt godt i verdi mens batteriet derimot er restverdien ekstremt usikker på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

TRM

#51
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 27. januar 2014, klokken 09:24
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 27. januar 2014, klokken 09:02Verdien vil ikke falle over natten, men heller falle når batteriene kom ut i markedet i større kvantum. (Og da først og fremst i en konkurrerende bilmodell.) Dette tar fort 3+ år fra gjennombruddet gjøres, og selv da er det en gradvis utvikling ettersom produksjonen gradvis økes.

Det er heller ikke slik at bruksverdien av en Model S ville reduseres om det kom andre bilmodeller med større batterier. Model S ville fortsatt være like god som tidligere, og dette ville stoppe prisen fra å falle drastisk.

Fra ny teknologi blir presentert i media til det blir tatt i bruk kan gå det veldig mye raskere enn 3 år. Mange vil naturlig nok holde kortene tett til brystet helt fram til alt er testet og patenter er i boks osv...

Og du har rett i at en 85kWh MS vil fortsatt være en like god bil som i dag, men verdien derimot vil falle kraftig, alt ettersom hvor stort det teknologiske framskrittet er.
Er derfor når jeg regner på restverdi på MS så mener jeg man bør skille på batteri og bil. Bilen tror jeg vil holde seg ekstremt godt i verdi mens batteriet derimot er restverdien ekstremt usikker på.
Den dagen Model S faller drastisk i pris pga ny modell med bedre rekkevidde/ pris, den dagen vil alle bilkonsern som ikke har et seriøst elbilalternativ slite tungt!
Når (?) dette skjer kan vi fortsatt være fornøyde med å ha en fantastisk bil, som antageligvis har muligheten til å være med på batteriutviklingen i form av batteribytte, og ikke minst være glade for at vi ikke er eier av en verdiløs 2014- modell BMW 5-serie, eller lignende.

Pluss at vi har bidratt til en bedre verden (mindre forurensning + bidratt til mindre oljerelatert elendighet)!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Sjøhyene

Sitat fra: TRM på mandag 27. januar 2014, klokken 09:50Den dagen Model S faller drastisk i pris pga ny modell med bedre rekkevidde/ pris, den dagen vil alle bilkonsern som ikke har et seriøst elbilalternativ slite tungt!
Når (?) dette skjer kan vi fortsatt være fornøyde med å ha en fantastisk bil, som antageligvis har muligheten til å være med på batteriutviklingen i form av batteribytte, og ikke minst være glade for at vi ikke er eier av en verdiløs 2014- modell BMW 5-serie, eller lignende.

Pluss at vi har bidratt til en bedre verden (mindre forurensning + bidratt til mindre oljerelatert elendighet)!

Helt klart! Satser på at MS vil være oppgraderbar mtp større batterier. I så fall tror jeg MS minus batteriet vil holde seg rekord bra i verdi i lang tid fremover :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

janmb

Sitat fra: TRM på mandag 27. januar 2014, klokken 09:50
Den dagen Model S faller drastisk i pris pga ny modell med bedre rekkevidde/ pris, den dagen vil alle bilkonsern som ikke har et seriøst elbilalternativ slite tungt!

Tja. Jeg tror faktisk de fleste fabrikanter tar det relativt rolig. Husk at det norske markedet er forsvinnende lite i den store sammenhengen og at elbiler langt ifra er heiet fram på samme måte i de fleste andre land.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

christian1986

Kan være enig i dette. Spørsmålet da er hvorfor Tesla og andre skulle bruke mye tid på større batteri?

Tesla er i dag markedleder, med god margin. Fokuset deres blir heller å få ned prisene...

TRM

Sitat fra: janmb på mandag 27. januar 2014, klokken 12:16
Sitat fra: TRM på mandag 27. januar 2014, klokken 09:50
Den dagen Model S faller drastisk i pris pga ny modell med bedre rekkevidde/ pris, den dagen vil alle bilkonsern som ikke har et seriøst elbilalternativ slite tungt!

Tja. Jeg tror faktisk de fleste fabrikanter tar det relativt rolig. Husk at det norske markedet er forsvinnende lite i den store sammenhengen og at elbiler langt ifra er heiet fram på samme måte i de fleste andre land.
Norge er i en særstilling pga de unike insentivene, men faller prisen på Model S nok, så er ikke modellen avhengig av insentiver for å kapre store markedsandeler i andre land.
Personlig tror jeg nok ikke Model S kommer til å falle kraftig i pris i 2017/2018. At den vil bli levert med større batteri til ca samme pris er nok mer sannsynlig.

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

OddB

Sitat fra: christian1986 på mandag 27. januar 2014, klokken 12:35
Kan være enig i dette. Spørsmålet da er hvorfor Tesla og andre skulle bruke mye tid på større batteri?

Tesla er i dag markedleder, med god margin. Fokuset deres blir heller å få ned prisene...
Markedsleder i en meget smalt luksussegment ja...
Fokus til Tesla er å utvikle en bil for folk flest, for å få dette til bygger de verdens største batterifabrikk, noe som også sikkert kommer til å medføre en viss utvikling i batteriteknologien. Model E vil bli mindre, og vil trenge batterier med høyere energitetthet til en vesentlig lavere pris. I tillegg vil batteritekonologien brukes til mellomlagring av energi til solcelleanlegg og superladere.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på mandag 27. januar 2014, klokken 12:42

Fokus til Tesla er å utvikle en bil for folk flest, for å få dette til bygger de verdens største batterifabrikk, noe som også sikkert kommer til å medføre en viss utvikling i batteriteknologien. Model E vil bli mindre, og vil trenge batterier med høyere energitetthet til en vesentlig lavere pris.
Det viktigste for oss Model S eiere er at de holder fast på formfaktoren 18650, for det vil nesten garantert sikre dagens eiere mulighet til å henge med videre både på kapasitets- og prisutviklingen.

Mtp. alle fordelene som ligger i 18650 formfaktoren og Teslas batteripakke-løsning tror jeg ikke dette er noe Tesla vil gå bor ifra uten store fundamentale endringer i batteriteknologi.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: christian1986 på mandag 27. januar 2014, klokken 12:35
Kan være enig i dette. Spørsmålet da er hvorfor Tesla og andre skulle bruke mye tid på større batteri?

Tesla er i dag markedleder, med god margin. Fokuset deres blir heller å få ned prisene...

Billigere og mer effektive batterier er den ene tingen som mangler før utnyttelsen av fornybar energi kommer til å rulles ut i massiv skala. Så dette er mye større enn bare rekkevidde til elbiler.
Er ikke tilfeldig at Musk også er svært aktiv innenfor solenergi, med firmaet SolarCity.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

TRM

Sitat fra: christian1986 på mandag 27. januar 2014, klokken 12:35
Kan være enig i dette. Spørsmålet da er hvorfor Tesla og andre skulle bruke mye tid på større batteri?

Tesla er i dag markedleder, med god margin. Fokuset deres blir heller å få ned prisene...
Tipper at fokuset er å få ned prisene for å kunne levere mer batteri til samme pris (pluss litt mer inntjening pr salg).
Model S er, og skal nok fortsatt være, en luksussedan (kombi) som skal konkurrere mot BMW 7-serie, Audi A7/A8, MB S-klasse og Lexus (?-modell). Det er bare i Norge den i pris konkurrerer mot Passat og A4.

Det som blir spennende er å se hvordan Model E blir priset. Dette er bilen som blir Teslas volumselger, og som i andre land kanskje vil konkurrere mot Passat, A4, 3- serie og C-klasse, både i pris og størrelse..(?)!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA