Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 50-75% optimalt for batteri?

Startet av Teslafanboy, søndag 02. februar 2014, klokken 11:31

« forrige - neste »

Sjøhyene

#30
Mye kommer til skje fram til 2017. At dagens MS kommer til å være billigere da er jeg helt sikker på.
Først og fremst fordi det kommer til å være flere konkurrenter på markedet og 85kWh er neppe like imponerende da. Så enten må Tesla forbedre MS eller så må de fire på prisen.

Virker ekstremt usannsynlig at batteriteknologien kommer til å stå på stedet hvil de neste 3-4 år.
I værste fall er den gradvis forbedring i kapasistet per volum/vekt. I "beste" fall skjer det en revolusjon og dagens 85kWh blir å annse som bortimot verdiløs. Tror selv det tar mange flere år altså før det skjer, men man vet aldri.

Da har jeg såklart ikke tatt med skatter i beregningen. Kjøp før 2016 så er du hvertfall på den riktige siden der. Det å planlegge å kjøpe en ny elbil om så mange år ville jeg aldri gjort.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kjell Leaf

Sitat fra: Teslafanboy på lørdag 25. januar 2014, klokken 18:53
en venn av meg skal kjøpte tms. Han skal kjøpe rundt 2017-18. Tror dere at prisene øker?
Jeg tror ikke det blir så veldig store endringer , men noe endringer vil det kanskje bli. Det som er helt sikkert er at om han kjøper en ny Tesla 2017 eller 2018 vil han få en mye bedre og mer driftsikker bil enn dagens mosell S.
Det er smart av han å vente siden han allerede har en god EL-bil nå.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

christian1986

Sitat fra: Sjøhyene på søndag 26. januar 2014, klokken 12:27
Mye kommer til skje fram til 2017. At dagens MS kommer til å være billigere da er jeg helt sikker på.
Først og fremst fordi det kommer til å være flere konkurrenter på markedet og 85kWh er neppe like imponerende da. Så enten må Tesla forbedre MS eller så må de fire på prisen.

Virker ekstremt usannsynlig at batteriteknologien kommer til å stå på stedet hvil de neste 3-4 år.
I værste fall er den gradvis forbedring i kapasistet per volum/vekt. I "beste" fall skjer det en revolusjon og dagens 85kWh blir å annse som bortimot verdiløs. Tror selv det tar mange flere år altså før det skjer, men man vet aldri.

Da har jeg såklart ikke tatt med skatter i beregningen. Kjøp før 2016 så er du hvertfall på den riktige siden der. Det å planlegge å kjøpe en ny elbil om så mange år ville jeg aldri gjort.
Ingenting som tyder på at noen jobber med et batteri som vil være over 85kWh i dag. At dette plutselig skal dukke opp over natten, med tanke på utviklingsarbeidet finner jeg ytterst tvilsomt. Må vel også skje noe med batteriteknologien, fysisk større batteripakken enn Model S har i dag virker også urealistisk.

Alt i alt, for kort tid til..

Lanber

Størrelsen på Panasonic cellene som brukes i dagens batteripakke er gårsdagens vare. Allerede nå produseres celler med større kapasitet og utviklingen stopper jo ikke.

Det er bare et tidsspørsmål før vi får mer kapasitet i batteripakkene Tesla vil tilby.

Drister meg med den påstanden at model X vil komme med 100 kwh tilvalg.

Amoss

Sitat fra: christian1986 på søndag 26. januar 2014, klokken 12:38
Ingenting som tyder på at noen jobber med et batteri som vil være over 85kWh i dag. At dette plutselig skal dukke opp over natten, med tanke på utviklingsarbeidet finner jeg ytterst tvilsomt. Må vel også skje noe med batteriteknologien, fysisk større batteripakken enn Model S har i dag virker også urealistisk.

Nå er det vel snart ett år siden Mr. Musk hevdet at de kunne klare å lage ett 500miles batteri til MS "i dag". Problemet var vist pris ettersom jeg forsto :p

Så jo, det jobbes i dag med batteripakker større enn dagens 85kWt, men jeg vet altså kun om Tesla som gjør dette :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Leif1

Om ikke de andre fabrikantene har noen triks i ermet som de har skjult veldig godt,
kan det jo tyde på at de er på barnehagestadiet hva gjelder batteriteknologi.

Jeg setter også gjerne en femmer på at det vil komme tilvalg med enda større batteripakker
til våre biler i den ikke alt for fjerne fremtid. Hva de kommer til å koste blir derimot mer spennende..
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Leif1 på søndag 26. januar 2014, klokken 13:04
Jeg setter også gjerne en femmer på at det vil komme tilvalg med enda større batteripakker
til våre biler i den ikke alt for fjerne fremtid. Hva de kommer til å koste blir derimot mer spennende..

Det ble i sin tid antydet i fra Elon at batteripakkene til Tesla burde være modne for å endres ifm lanseringen av "GIII" (nå mer kjent som Model E). Men på den annen side så har jo GIII/E blitt utsatt siden den gang, så kanskje det skjer ifm at Model X slippes?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

At det kommer større batterier er ganske sannsynlig, så lenge betalingsviljen er der.
For øyeblikket derimot kommer Tesla høyst sannsynlig til å utnytte økende marginer på eksisterende batteriteknologi for å tjene penger.
Pakkene de leverer i dag har de god kontroll på og kan finspisse ift. produksjon og marginer.
I tillegg kan det være ødeleggende om kundene opplever at utviklingen går for fort (dvs. produktet de kjøper blir for raskt utdatert). Det skal man være litt forsiktig med når vi snakker om så dyre varer :)
I tillegg er det slik at de fleste allerede har dekket behovet sitt og vel så det med 85kWh (i kombinasjon med superlader-nettverket som garantert vil vokse i størrelse i årene som kommer), så jeg er usikker på betalingsviljen.

Min fingern i været gjetning blir:
Model X kommer med 85kWh fra høsten 2014 (det vet vi strengt talt fra før av :) )
I 2015 (antakelig mot slutten) annonseres et nytt og større batteri, som koster $10K ekstra, antakelig 100kWh.
Det nye batteriet kommer et stykke ut i 2016 og er basert på 3400mah celler (husk at 4000mah cellene man kan lese om på nettet for tiden faktisk ikke virker å være ekte!)
85kWh reduseres kanskje noe i pris.

I 2017 kommer Gen3 og introduseres med 60kWh batteri. Litt usikker på cellevalg, for nye celler kan gi lavere vekt mtp. at det skal være en mindre bil, men prisen på cellene vil jo være høyere enn for de gamle :)



I 2017
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TRM

Dersom en 2013/14 Model S kommer til å stupe i pris i 2017/18 fordi det kommer modeller med betydelig bedre rekkevidde til lavere pris - ja, da er jeg rimelig glad jeg ikke er eier av en fossildreven bil.

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 26. januar 2014, klokken 12:32
Sitat fra: Teslafanboy på lørdag 25. januar 2014, klokken 18:53
en venn av meg skal kjøpte tms. Han skal kjøpe rundt 2017-18. Tror dere at prisene øker?
Jeg tror ikke det blir så veldig store endringer , men noe endringer vil det kanskje bli. Det som er helt sikkert er at om han kjøper en ny Tesla 2017 eller 2018 vil han få en mye bedre og mer driftsikker bil enn dagens mosell S.
Det er smart av han å vente siden han allerede har en god EL-bil nå.

Uhh... en "mye bedre og mer driftsikker bil enn dagens mosell S"...? Litt usikker på hva som kan bli så MYE bedre og mer driftsikkert - hvilke problemer har du med din?? Min er faktisk helt problemfri (inkl UMC).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kagex

uansett litt vel langt frem i tid å planlegge å kjøpe en spesifikk model om 3-4 år
P29687

Kjell Leaf

Sitat fra: Også_Øyvind_H på søndag 26. januar 2014, klokken 18:11
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 26. januar 2014, klokken 12:32
Sitat fra: Teslafanboy på lørdag 25. januar 2014, klokken 18:53
en venn av meg skal kjøpte tms. Han skal kjøpe rundt 2017-18. Tror dere at prisene øker?
Jeg tror ikke det blir så veldig store endringer , men noe endringer vil det kanskje bli. Det som er helt sikkert er at om han kjøper en ny Tesla 2017 eller 2018 vil han få en mye bedre og mer driftsikker bil enn dagens mosell S.
Det er smart av han å vente siden han allerede har en god EL-bil nå.

Uhh... en "mye bedre og mer driftsikker bil enn dagens mosell S"...? Litt usikker på hva som kan bli så MYE bedre og mer driftsikkert - hvilke problemer har du med din?? Min er faktisk helt problemfri (inkl UMC).
Er du hårsår? Jeg snakker ikke spesifikt om bilen din men generelt. Det er jo ikke til å komme fra at Tesla S har en del nybegynner problemer. Det meste av det folk  sliter med nå vil etter all sannsynlighet være plukket bort ved neste generasjon Modell S. I tillegg vil den nok også da komme med litt mer utstyr som hører til i Europa som f.eks aktiv cruice control og kanskje flere valg av seter (standard/komfort/sportsseter). Alle biler blir bedre når de har vært produsert en stund.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Oreo

La oss si at FABRIKKPRISEN er den samme i 2017 som i dag, kanskje regulert for inflasjon da. En ting er sikkert iallefall at nybilprisen blir ikke noe billigere om han venter til 2017 eller senere. Billigere blir det ikke. Den norske stat starter nok ikke noe SUBSIDIERING i tillegg, nå som elbiler selger som bare det.
Eneste måten TMS skulle bli billigere på er om det skjer noe radikalt med batteriutviklingen/typen Tesla bruker. I såfall tror jeg vi må ser lengre frem i tid. Som nevt finnes det i 2017 sikkert mange TMS på bruktmarkedet.

Om en ikke kjører så mye, er det sikkert ikke så mye om å gjøre å ha hastverk. Når en nærmer seg 50k solgte elbiler i dette landet kan det fort bli trangt i døra om ikke politikerne har sagt tydlig ifra hva som skjer, eller om det evt. kommer mva.

OT:
Ærlig talt skjønner jeg ikke hvilke avgifter som skulle komme. Synes mva. er den eneste rettferdige avgiften å sette om en skal ha noen form for avgift på en elbil. Ser for meg mange vil argumenterer for en vektavgift, men ser ikke helt poenget ikke mye forskjell på en 1600kg bil og 2100kg når det gjelder veislitasje. Batteriet vil uansett være den tyngste enheten
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Mr.Hansen

Jeg tror ikke noen av de andre El-bil produsenten kommer med en kondurent til Tesla's modeller på mange år enda. Kommer det en så er det et selvskap som ikke har noen med de olje produserende selvskapene å gjøre, som feks Tesla gjorde med Model S. Eneste grunnen vi fikk Model S er fordi Elon Musk ville lage en. Da han mente at fremgang i elbilen gikk for langsomt. Og grunnen til dette er at de andre selvskapene ikke vil ha konkurenter til drivstoff bilen Nr 1. Alle andre El-biler har små batterier. Tror ikke dette er pga de ikke kan, men de vil ikke(enda).

Tesla Model E blir en bil med mindere batteri enn Model S, har hørt rykter på ca rundt 200 Miles rekkevidde.

Prisen blir nok ikke særligere billigere, kansje litt men ikke mye. Tesla følger ganske enkelt Apple's sin linje. Du betaler for brukervennligheten og kvaliteten. Markedet er der og folk er villige til å betale for Teslas produkter. Men du kan garantere at Tesla kommer med nye batterier med mere kW/t, også som oppdateringer til Model S og X ettervert. Men Model E blir lillebroren til S og X.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA