Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 50-75% optimalt for batteri?

Startet av Teslafanboy, søndag 02. februar 2014, klokken 11:31

« forrige - neste »

toS

Sitat fra: jog på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:06
Når X blir blir levert, så kommer det til å bli mange Model S brukt biler til salgs.  Regner med at da kan en nok gjøre gode kjøp.
Ingen automatikk i at Model X fører til kollaps i Model S priser. Hvorfor skulle det skje? Er ny BMW X5 et problem for brukt BMW 3-serie?

mecanica vergara

Jeg er helt sikker på at prisene går ned til 2017. :o

På en 2014 årgang :)

Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

BMW850

Sitat fra: toS på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:21
Sitat fra: jog på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:06
Når X blir blir levert, så kommer det til å bli mange Model S brukt biler til salgs.  Regner med at da kan en nok gjøre gode kjøp.
Ingen automatikk i at Model X fører til kollaps i Model S priser. Hvorfor skulle det skje? Er ny BMW X5 et problem for brukt BMW 3-serie?

+1
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: mecanica vergara på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:07
Jeg er helt sikker på at prisene går ned til 2017. :o

På en 2014 årgang :)
Det syke er at det er ikke sikkert prisen på en 2014 Model S er noe lavere i 2017. Om avgiftene kommer for fullt ville en Model S øke i verdi med flere hundre tusen over natten. (Lite trolig, sant nok, men mulig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lanber

Tipper vi bikker 50000 elbiler i første halvår 2015, da kommer det endringer og ikke til vår fordel.

Det aller første som ryker  er kollektivfelt.
Kanskje blir det moms men lav sats? Bil taper man penger på uansett med unntak qv akkurat nå som man kan tjene noen kr på å selge en S. Men det vil ikke vare.
En 2013 S med 75.000km på klokka kommer til å gå for 3-400.000 i 2017-18

kjølholdt

Mitt kvalifiserte eller ukvalifiserte gjetning er halv moms , hk er jo bare 96 da må de forandre utregningsmetoden for El bil. Mulig at det kan komme en vekt komponent. Man trekker fra batteri pakken og betaler for resten av vekten til bilen. Bompenger taper ikke staten , ergo vil dette være et av godene som forsvinner sist tror jeg. Kollektivfelt er vel i realiteten kun et problem rundt Oslo området
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sigurdi

I 2017 skal model TME komme, om ikke den og blir utsatt, denne blir vesentlig billigere en de TMS og TMX
TMS og TMX er kommet opp i skikkelige produksjons volume, som gir lavere produksjons kostnader.
Batteri fabrikkene er kommet skikkelig igang og fått opp volume og ned kostnad.
Vil og tro at andre bil produsenter har fått ut fingen, og kommer med forsøk på å ta litt marked fra Tesla.
Dette samlet kan føre til mer presset pris, og dermed ikke sikkert at prisen går opp om staten legger på litt avgifter.

Utslipp reduksjon fra diesel/bensin biler vil og spille en rolle.
Norge har signert EU sin avtale om max gjennomsnittlig utslipp på nybil salget skal ned under  95g CO2 i 2020.
Elbiler er med på å dra dette snittet godt nedover.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NorwegianX

Man kan diskutere til man blir blå mht nybil og bruktbilpriser i fremtiden.

Det som bekymrer meg er avgiftene staten taper. Nå som volumet er beskjedent så betyr det ikke så mye i den store sammenhengen.
Og nei, jeg ønsker ikke starte en ny diskusjon rundt manglende avgifter eller "subsidier"

Jeg tenker på avgiftene vi i dag har på bruk av bil via bensin og diesel.
Når dette tapet blir stort nok så må det skje noe.
Hva blir det? Km skriver/GPS i alle biler? Generell avgift på strøm? Nye bomringer?

Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

Hyperstress


Sitat fra: NorwegianX på søndag 26. januar 2014, klokken 08:58
Man kan diskutere til man blir blå mht nybil og bruktbilpriser i fremtiden.

Det som bekymrer meg er avgiftene staten taper. Nå som volumet er beskjedent så betyr det ikke så mye i den store sammenhengen.
Og nei, jeg ønsker ikke starte en ny diskusjon rundt manglende avgifter eller "subsidier"

Jeg tenker på avgiftene vi i dag har på bruk av bil via bensin og diesel.
Når dette tapet blir stort nok så må det skje noe.
Hva blir det? Km skriver/GPS i alle biler? Generell avgift på strøm? Nye bomringer?

Sikkert GPS overvåking, med veiavgift pr kjørte km, og automatiske fartsbøter.  :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Quintilian

#24
Sitat fra: Hyperstress på søndag 26. januar 2014, klokken 09:19

Sitat fra: NorwegianX på søndag 26. januar 2014, klokken 08:58
Man kan diskutere til man blir blå mht nybil og bruktbilpriser i fremtiden.

Det som bekymrer meg er avgiftene staten taper. Nå som volumet er beskjedent så betyr det ikke så mye i den store sammenhengen.
Og nei, jeg ønsker ikke starte en ny diskusjon rundt manglende avgifter eller "subsidier"

Jeg tenker på avgiftene vi i dag har på bruk av bil via bensin og diesel.
Når dette tapet blir stort nok så må det skje noe.
Hva blir det? Km skriver/GPS i alle biler? Generell avgift på strøm? Nye bomringer?

Sikkert GPS overvåking, med veiavgift pr kjørte km, og automatiske fartsbøter.  :(

Hadde egentlig lyst til å holde meg unna å kommentere i denne tråden, men du tok opp et av de elementene jeg virkelig brenner for...!

Og det er GPS-overvåking med automatiske fartsbøter(!!)  8)

Dette er noe jeg VIRKELIG kunne tenkt meg.... Laget et system som kontinuerlig sikrer at systemet vet hva som er aktuell fartsgrense hvor man kjører, og automatisk overvåker om man er "innafor eller ikke"... Systemet bør selvfølgelig være konfigurert slik at det benytter en slags "fratrekkskomponent" i soner hvor fartsgrensen endres (f.eks. gange bilens hastighet med 0.65 150m inn i hver grensende fartssone), samt at det tillater 10-12 sekunder med overskridelse inntil 15-25 km/t (avhengig av fartssone) for å kunne sikre kurante forbikjøringer.

Systemet bør bygges opp etter fotoboksmetodene hvor man får bot i postkassa, og lovverket innrettes slik at det er registrert EIER på bilen som er ansvarlig. Evt. kan systemet legges opp slik at det ikke kan benyttes til at man mister lappen, men at det kun utsteder bøter...

Det må også konfigureres slik at det ikke kan brukes til ulovlig overvåking, men at de eneste dataene som sendes til myndigheten er skiltnummer, dato, klokkeslett, fartssone og reell overskytende hastighet...

Ser for meg en innføringsperiode på gjerne 10 år, hvor myndighetene oppretter en anbudskonkurranse på systemet, og at det må være påbudt på alle nye biler som selges 10 år senere... Deretter bør det være retrofitkrav påfølgende 5 år senere; altså at det er fullstendig aktivt 15 år etter implementeringsvedtak...

*Drømme*.... *Og avvente hets* :-)

Øyvind.h

Hets skal du få slippe :)
Men du får tåle å høre at et slikt absurd regime gjør meg kvalm.

Hvorfor ikke like greit sette en chip i alle nordmenn (dette kan være jordmors jobb) og overvåke alle via satelitt?
Da vil man se om personen beveger seg raskere enn fartsgrensen, og man kan bøtelegge alle for fartsoverskridelser.

Kanskje også et gebyr for forbrukt oksygen ved å sette en luftmengdemåler i gapet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jimmy1

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. januar 2014, klokken 09:54
Hets skal du få slippe :)
Men du får tåle å høre at et slikt absurd regime gjør meg kvalm.

Hvorfor ikke like greit sette en chip i alle nordmenn (dette kan være jordmors jobb) og overvåke alle via satelitt?
Da vil man se om personen beveger seg raskere enn fartsgrensen, og man kan bøtelegge alle for fartsoverskridelser.

Kanskje også et gebyr for forbrukt oksygen ved å sette en luftmengdemåler i gapet?


+1

laumb


janmb

#28
Sitat fra: JWinterburn på lørdag 25. januar 2014, klokken 19:25
I 17 er det mva og avgift så prisen går til himmels

Sorry MEG, men dette var det dummeste JEG har hørt....

Det er langt, langt ifra noen selvfølge at det blir hverken innført MVA eller engangsavgift på elbil når klimaforliket reforhandles.

Det er mulig at noe avgift blir langt til, men det vet vi ingenting om og er slettes ikke gitt slik du og mange andre langt på vei tar som et kjent faktum.

Når det er sagt er det selvsagt en stor risiko å vente til klimaforliket reforhandles. Men det er jo langt ifra noe alternativ å kjøpe en Leaf eller lignende om man ønsker seg en TMS. Det er en rå, flott luksusbil man typisk er på jakt etter, ikke en hvem som helst elbil.


Sitat fra: NorwegianX på søndag 26. januar 2014, klokken 08:58
Jeg tenker på avgiftene vi i dag har på bruk av bil via bensin og diesel.
Når dette tapet blir stort nok så må det skje noe.

Det er ingen selvfølge at staten i fremtiden skal vedlikeholde bilavgifter som en så stor inntektskilde som vi er vant til per i dag. Det er heller ingen selvfølge at statens totale inntekter skal ligge fast på dagens nivå eller øke, selv om det er mest sannsynlig.

Det er mange andre måter å ta inn penger på, alternativt spare mindre, slik nåværende regjering heldigvis gjør.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mr.Hansen

Jeg ville anbefalt han at han sparer helt fram til likefør vi når 50.000,- EL biler her i landet. Da det er usikkert hva staten kommer til å gjøre.

Hilsen en som bestilte før prisene gikk opp nesten 10%.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA