Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk av strøm i praksis

Startet av Maartensommer, fredag 31. januar 2014, klokken 22:18

« forrige - neste »

Maartensommer

NAF kom veldig hurtig. Dette var ikke den første TMS han hadde stilt opp for. Tok kjapt av nesen og identifiserte polene.  Han stusset veldig over at +polen var veldig rusten, noe den også var.  Andre som sliter med det samme?

I loggen NAF hadde mottatt av Tesla stod det at 12v var helt tappet for strøm.  Han skulle derfor koble på en lader i ca 10min før booster'n skulle i bruk.  Ca 1 min etter at laderen ble koblet på begynte det å ryke og komme en del store gnistrer fra +polen.  Vi ble enige om å droppe laderen og hoppe rett på booster'n. Det gikk supert og jeg tok en 30min kjøretur.

Ny SW lå og ventet da bilen våknet opp og er nå installert.

Olauten

Hvis det begynner å ryke og komme gnister i fra +polen ved normal lading mens klypa til ladern er koblet på så lurer jeg fælt på hva som skjedde. Gnister/lysbue skjer jo typisk ved tilkobling i det strømmen "hopper" fra en pol til enn annen. Hvis dette skjer når laderen er koblet til så tyder det på at noe er feil - jeg mener NAF-teknikern burde renset den polen skikkelig for rust før noe ble tilkoblet.
Det er ikke slik at strømmen hoppet fra plusspolen til bilens jord, altså minus? Vet ikke om det engang er mulig, men i så fall er jo det en brannfelle :)
Spenningstransienter som oppstår ved slike gnister er å anse som høy risiko, kanskje spesielt på denne bilen, derfor man heller ikke skal bruke en Tesla til å jumpstarte en annen bil.
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

TB

Sitat fra: Maartensommer på fredag 24. januar 2014, klokken 20:43
Vi ble enige om å droppe laderen og hoppe rett på booster'n. Det gikk supert og jeg tok en 30min kjøretur.

Å la bilen vera på i garasjen gjer og samme nytten. Med fossilbil bør ein kjøre ein tur, eldre bilar hadde låg ladespenning på tomgang. Det er og av helsemessige årsakar smart og la fossilbil stå på tomgang i garasjen :)

Elbil lader 12 V like godt på "tomgang" som i bruk, og kan gjerne stå på i garasjen uten stor fare :-) Men, ein ekstra tur i Tesla S er neppe nokon stort problem  :D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Havebigfun

Når mitt 12V batteri er lavt tråkker jeg på bremsepedalen med ladekabelen fjernet- ferdig.

valvolainen

Men når det er flatt er det vanskelig å få åpnet noe annet enn grillen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

ebbrey

I følge tesla service skal 12V systemet lade rett fra kontakten selv med bilen av. Så lenge det ikke er feilmelding som har koblet ut 12v. De har tydeligvis fått liv i biler igjen som ikke har reagert på nøkkel etter en halvtime med ladekabel i. Men hadde selv hatt bilen på en stund før jeg turde skru den av med lav volt.

Det å finne bilen helt død var ingen god følelse. Men var meget fornøyd med oppfølging / respons fra Tesla og bytte av batteri. Samt sjekken de gjorde på ladepunktet mitt.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Gæsjan

Kjipern Maarten. Bra det ordet seg. Gi oss oppdatering om du finner ut noe mer av rustne poler eller annen årsak til gnistregn.
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

fredag

Sitat fra: Maartensommer på fredag 24. januar 2014, klokken 09:46
Bilen har stått i kald garasje siden onsdag kveld, tilkoblet med UMC.  Appen fikk ikke kontakt med bilen tidligere i dag så jeg bestemte meg for å gå ut for starte forvarmingen manuelt.  Da viser det seg at bilen er helt død.

Jeg har prøvd begge FOBene (og byttet batteri) uten å få åpnet den.  Jeg har prøvd å plassere FOBen på frontruta ved vindusviskeren på passasjersiden uten sukksess.  Jeg har ikke mottatt siste SW oppdatering.

Noen som har opplevd dette tidligere og som eventuelt har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Ja, min sto stille igår den også. Men jeg fikk super service fra Tesla til å komme igang igjen.

Slik jeg forstår det så kobles 12V batteriet fra når ladeluken åpnes. Dermed tappes 12V batteriet sakte så lenge bilen står til lading.

Dersom du fikk feilmeldinger etter lading, så kobles ikke 12V batteriet til for lading før du sletter feilmeldingene med å holde inne bremsepedalen.

Og så tror jeg det var en tapp inne i ladeluken min som muligens hadde frosset etter at at jeg vasket bilen dagen før. Jeg fikk ikke helt med meg hva det var. Tror den frosne tappen forhindret lading av 12V batteriet mitt også.

Jeg har fått "12V battery low" og "car needs service" feilmeldinger i hele denne kuldeperioden. Har egentlig ikke brydd meg så mye om det til nå. Det er så mye meldinger som popper opp hele tiden.

Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg prøver å ikke ha ladekabelen tilkoblet lengre enn nødvendig. Nå skal jeg også bli flinkere til å se etter feilmeldinger etter at jeg trekker ut ladekabelen, og slette disse.

Tror Tesla blir nødt til å gjøre noe med hvordan de kobler ut 12V batteriet. Og et varmeelement i ladeporten hadde nok vært lurt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

valvolainen

I forhold til rust på 'polene'.
Dette er vel vanlig skruer. På plusspolen er det en hette, så fuktighet kan risikere å stenges inne og overflaterust dannes.
Ta frem vaselinboksen og smør på et lag før u setter på hetten igjen. Smør også på minus skruen selv om det ikke er hette her.
Vaselin er kontaktskapene, rusthindrende, billig og tilgjengelig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA