Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tall-format på telefon

Startet av teralv, fredag 31. januar 2014, klokken 15:00

« forrige - neste »

teralv

Får hele tiden statiske støt av Leafen hver gang jeg går utav den. 9-10 tilfeller.

Skjer aldri når jeg kjører min Mitsubishi Carisma 2000 modell.

Jævlig eriterende - hvorfor skjer dette hele tiden? Noe en kan gjøre?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

BE

Hold i dørkarmen når du vrir deg ut av setet -> Problemet løst.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

teralv

Så setet genererer statisk elektrisitet?

Enda en grunn til å få seg setetrekk da?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Lynet

Du har kjøpt deg ny bil, den har rene seter. Din 2000 modell er nok ikke så ren....
Skitt leder elektronene ned i blekket  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

teralv

Ny vs gammel bil - den kjøper jeg ikke. Leafen min er 1 år i disse dager, og har hatt ny bil før både med stoff og skinn, aldri opplevd lignende.
Så den kjøper jeg ikke helt.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

johncl

#5
Statisk elektrisitet er svært vanlig midt på vinteren hvis luften er tørr. Gjør som andre sier her, ta i døren før du stiger ut av bilen, da har du en stor kontaktflate mellom deg og bilen i det foten din jorder (husk at alle bilers gummihjul gjør at bilen er praktisk talt elektrisk adskilt fra bakken, derav er det også tryggere å oppholde seg inni bilen enn utenfor hvis det lyner).

Les litt mer om det f.eks her: http://www.discoveryplace.org/blog/post/32/Static-electricity-in-winter
Perlehvit Leaf 2014

cra

Sitat fra: johncl på fredag 24. januar 2014, klokken 07:33
(husk at alle bilers gummihjul gjør at bilen er praktisk talt elektrisk adskilt fra bakken, derav er det også tryggere å oppholde seg inni bilen enn utenfor hvis det lyner).

Det er ikke det at hjulene isolerer bilen fra bakken som gjør at det er tryggere å sitte i bilen enn å stå utenfor når det lyner. Det er Faradaybur-effekten som gjør det; lynet vil gå gjennom karosseriet heller enn gjennom stakkaren som sitter inni bilen, fordi det er mye lettere. Lynet har mer enn nok energi til at det lett hopper fra bilen og ned til jord. Men for all del; det eneste man trenger å huske dersom det brygger opp til uvær er at man er tryggest i bilen. :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ve6XGKZxYxA#t=218
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

teralv

Skulle tro det ja, lynet kommer da tross alt flere hundre meter fra oven gjennom "luft", så da klarer det nok de siste 25 cm i luft fra bil til moder jord.

Ikke vet jeg hva som leder best, luft eller gummi - men antar lynet har energi til å komme seg gjennom begge deler.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Thomas Parsli

Sitat fra: teralv på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:13
Ny vs gammel bil - den kjøper jeg ikke. Leafen min er 1 år i disse dager, og har hatt ny bil før både med stoff og skinn, aldri opplevd lignende.
Så den kjøper jeg ikke helt.

Det er to forklaringer på dette, du må nesten velgen hvilken selv:

1) Det eneste som har endret seg i forhold til bilene du har eid før er stoffet i setetrekket,  klærne du bruker nå når luften er så tørr eller luftfuktigheten i bilen. Det er jo også mulig at du "vrir" deg ut av setet på en måte som genererer mer statisk elektrisitet enn du har gjort i andre bile (triboelektriske effekt).

Det enkleste er å gjøre noe med klesvasken (skyllemiddel) og setetrekket (antistatis spray).
Alternativt følge rådet om å holde i dørkarmen når du går ut av bilen.

2) Onde ånder eller gjennferd -ring Åndnes makt!

Thomas
;)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#9
Sitat fra: cra på fredag 24. januar 2014, klokken 09:12
Sitat fra: johncl på fredag 24. januar 2014, klokken 07:33
(husk at alle bilers gummihjul gjør at bilen er praktisk talt elektrisk adskilt fra bakken, derav er det også tryggere å oppholde seg inni bilen enn utenfor hvis det lyner).

Det er ikke det at hjulene isolerer bilen fra bakken som gjør at det er tryggere å sitte i bilen enn å stå utenfor når det lyner. Det er Faradaybur-effekten som gjør det; lynet vil gå gjennom karosseriet heller enn gjennom stakkaren som sitter inni bilen, fordi det er mye lettere. Lynet har mer enn nok energi til at det lett hopper fra bilen og ned til jord. Men for all del; det eneste man trenger å huske dersom det brygger opp til uvær er at man er tryggest i bilen. :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ve6XGKZxYxA#t=218
Når lynet klarer de første kilometere i luft går nok de siste cm også greit.
Gummihjulene har derimot en annen effekt i og med at bilen er isolert fra jord* som johncl skriver.
Dermed kan det bygges opp ganske store statiske spenninger. Riktig nok små sammenlignet med et lyn men nok til noen millimeter med gnist. Så i denne sammenhengen har dette dette med hjulene stor betydning.
I "gamle dager" var det ikke uvanlig å henge en jordingslisse under bilen slik at den fikk ladet seg ut.
Disse lissene var av gummi med innvevd kobber, men nå er det en stund siden jeg har sett slike.
En får trøste seg med at det er helt ufarlig og det er ikke et elbilfenomen men kan være like plagsomt i fossilen.

*(untatt når den lades)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ronny

Skift jakke eller bukse, jeg hadde en fleecejakke i fjor, da gnistet det over alt
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Electrix

Sitat fra: teralv på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:13
Ny vs gammel bil - den kjøper jeg ikke. Leafen min er 1 år i disse dager, og har hatt ny bil før både med stoff og skinn, aldri opplevd lignende.
Så den kjøper jeg ikke helt.
Det er godt mulig at Leafen din er mye tørrere inni enn fossilbilen. Med kun 10 km til jobb og en del småturer til barnehage og butikker så måtte jeg stadig tømme gulvmattene for vann i dieselbilen, og opplevde også rim på innsiden av rutene. Pga mye korte turer rakk snøen bare å smelte og bilen tørket kun ordentlig opp de få gangene vi kjørte langtur.

Men Leafen blir varm nesten med en gang og rekker å tørke opp selv på småkjøringen, derfor er den tørrere og man kan lettere oppleve mer statisk elektrisitet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Sitat fra: Griffel på fredag 24. januar 2014, klokken 10:08
Når lynet klarer de første kilometere i luft går nok de siste cm også greit.

Nettopp. Den videoen jeg egentlig hadde tenkt å linke til, men som jeg ikke fant i farta viser veldig tydelig at lynet trffer bilen på taket, og så går det fra felgen og med til bakken ("utenpå" dekket), siden det er minste motstands veg. :)

Sitat fra: Griffel på fredag 24. januar 2014, klokken 10:08
Gummihjulene har derimot en annen effekt i og med at bilen er isolert fra jord* som johncl skriver.
Dermed kan det bygges opp ganske store statiske spenninger. Riktig nok små sammenlignet med et lyn men nok til noen millimeter med gnist. Så i denne sammenhengen har dette dette med hjulene stor betydning.

Helt klart. Det var jo et gammelt triks (før flatskjermene kom) å stå på f.eks. en plastpose, eller på annen måte isolere seg fra gulvet, stryke av den lodne statiske elektrisiteten på CRT-TV'en, og så få noen (vanligvis yngre søsken) til å komme nærme nok til at man kunne ta på dem så de ble zappa.  ;D

Trikset med å holde i dørkarmen slik at man ikke kjenner gnisten gå inn i kroppen på det første lille punktet som skal til å berøre bilen er nok det mest effektive.

Jeg har selv hatt en jobb som bestod i å trekke store dyrehuder opp på et vinylbord for så å kjøre det gjennom ei stanse (lagde deler til hudmøbler på Ekornes). Dette genererte utrolig mye statisk elektrisitet, og det kunne gnistre ganske heftig mellom knivene når bordet kom ut av stansa. Vi lærte forat at hå ha et godt grep i saksa og la den være det første til å komme nær knivene. Alternativet var å late som ingenting, men med bordet i "litt under beltespenne"-høyde var det egentlig ikke et reelt alternativ!  ;) ;D

Det ble også brukt en del "triks" for å dempe oppladdingen, som skyllemiddel tynnet ut i vann som ble sprayet på bordene. Det hjalp litt, men på langt nær nok til å fjerne problemet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

johncl

Her er en fin måte å løse statisk elektrisistet: :)

Perlehvit Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA