Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker du å forby elbilparkering for elbiler som ikke lader?

Startet av Olemann, fredag 31. januar 2014, klokken 10:42

« forrige - neste »

LMOR

#90
Sitat fra: Mikmik på tirsdag 28. januar 2014, klokken 06:23
Men jeg tror vi alle kan være enige at ved lading 16Amp med kladd bør (skal) man bruke CEE kontakt. Som Truls Martin og Bromm også mener.
OG som jeg også mener og har skrevet flere ganger :-)

Men denne tråden handler om "Standard kladd lading".

Og tilfeldig lading på en stolpe har Norge lagt opp til at kan skje med vanlig kontakt med og 16A, dessverre. Jeg kunne ønsker en sikrere løsning, men forholder meg til det som finnes, og at risikoen for brann ute i en stolpe ute i regnet på vestlandet er liten :-)

Siden du ikke kommenterer mer enn bromm's syn på 16As lading og sikkerhet som vi er helt enige om alle 3-4++, så antar jeg at du er enig med meg i at det et tull å advare mot lading med 10A's kladd hver natt i en "normalt sikker" bolig og kontakt, så lenge du følger med, som Vegvesenet også beskriver på en god måte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Tolker dette som at det er en ekstra sikkerhet med CEE, men siden bilselger, Vegvesenet og en rekke andre ikke en gang nevner brannrisiko med permament lading via husholdningsstikk, så har jeg vanskeligheter for å ta dette som en sterk advarsel til mitt bruk i et garasjeanlegg som er splitter nytt fra 2013 - hvor jeg straks får egen kurs på stikket ved biloppstillingsplassen...

Det elektriske i garasjen blir lagt opp de neste dagene. Har uansett nå gjort om bestillingen (bare håper det ikke er for sent) fra husholdningsstikk til CEE.

Så, hvis jeg ikke går for noen veggboks med det første, kan jeg bruke en 150 kroner-overgang fra CEE til schucko så lenge (?)

Vind

Jeg har bestilt befaring for BMW Veggboks, men har også bestillt en ekstra ladekabel.  Kommer nok - om jeg ikke får ett svært godt tilbud -  til å ha en ladekabel liggende i garasje/ eller hengende på oppkjørsel.  Grunnen er så enkel at jeg ikke har bestemt meg for hvor i3'n skal stå enda, og det bør man jo være sikker på med veggboks. Jeg er også redd for at 16a eller 32a i min garasje koster mer enn jeg ønsker å legge inn  Bilen lader seg jo full i løpet av en natt allikevel.

Tror ikke brannproblematikken er så stor med vanlig  kontakt, men som med alt annet - sikert sunt å bytte kontakt, sette den i det andre støpselet en gang i mellom og sjekke opplegget.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mikmik

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 06:36
Sitat fra: Mikmik på tirsdag 28. januar 2014, klokken 06:23
Men jeg tror vi alle kan være enige at ved lading 16Amp med kladd bør (skal) man bruke CEE kontakt. Som Truls Martin og Bromm også mener.

Siden du ikke kommenterer mer enn bromm's syn på 16As lading og sikkerhet som vi er helt enige om alle 3-4++, så antar jeg at du er enig med meg i at det et tull å advare mot lading med 10A's kladd hver natt i en "normalt sikker" bolig og kontakt, så lenge du følger med, som Vegvesenet også beskriver på en god måte.
Ja helt enig. Fra og med 10Amp og nedover går det fint med vanlig jordet stikk. :-)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

TrondW

Sitat fra: Mikmik på tirsdag 28. januar 2014, klokken 06:23
Men jeg tror vi alle kan være enige at ved lading 16Amp med kladd bør (skal) man bruke CEE kontakt. Som Truls Martin og Bromm også mener.

Er det mulig å utnytte 16 amper på kladdlading i det hele tatt?  Begrenser ikke bilen lading på denne måten til 6/8/10 amp.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

#95
Sitat fra: TrondW på tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:44
Sitat fra: Mikmik på tirsdag 28. januar 2014, klokken 06:23
Men jeg tror vi alle kan være enige at ved lading 16Amp med kladd bør (skal) man bruke CEE kontakt. Som Truls Martin og Bromm også mener.

Er det mulig å utnytte 16 amper på kladdlading i det hele tatt?  Begrenser ikke bilen lading på denne måten til 6/8/10 amp.
Godt spørsmål! Jeg stiller samme spørsmål flere steder,
men ingen ser ut til å ha svaret...

Har laget en egen tråd der jeg ønsker å fylle ut en tabell med alle ladestrøm innstillingene som er mulig med i3.

Hvis f.eks. 16A kladden, kommuniserer med bilen som om det er en mode-3 kabel, så vil nok i3 lade med 16A.

Men hva får vi med medium og low innstilling på mode 3?

Mitt forslag er 16A, 20A og 32A. I så fall spiller det ingen rolle hva innstillingen er på et 16A punkt, fordi en med mode3 helt sikker kan lese hva ladestasjonen kan levere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann



Det var derfor jeg startet denne tråden, dette var spørsmålet i 1. post:

" Standard lading med kladden på 240 V, gir det 8-10-12 eller mer strøm?  Selv har jeg trilling og erfarer stor forskjell på lading med standard 10A og 16 A  uoriginal (som dog gir bare ca 14A) lading. Noen som har målt tilført energi når bilen settes på max lading mot vanlig 240 V Schuko med standard kladden?"

Får bare vente å se til noen måler dette, kan virke som noen har testet, men forbruk avhenger av annen bruk i bilen og ikke alt blir tilført batteriet, så kanskje ikke så lett å måle netto tilført ladestrøm  til batteri.

Sitat fra: TrondW på tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:44
Sitat fra: Mikmik på tirsdag 28. januar 2014, klokken 06:23
Men jeg tror vi alle kan være enige at ved lading 16Amp med kladd bør (skal) man bruke CEE kontakt. Som Truls Martin og Bromm også mener.

Er det mulig å utnytte 16 amper på kladdlading i det hele tatt?  Begrenser ikke bilen lading på denne måten til 6/8/10 amp.

LMOR

Jeg har målt Olemann, eller var du ikke fornøyd?

Den stod alene og ladet med 2100w. Ikke noe annet forbruk.

BOStrand ladet en hel natt på en rask 10A automatkurs.

Konklusjon er dermed at den forholder seg til EU standard på 6-8-10A

Eller hva mer ønsker du?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. januar 2014, klokken 08:06
Jeg har målt Olemann, eller var du ikke fornøyd?

Den stod alene og ladet med 2100w. Ikke noe annet forbruk.

BOStrand ladet en hel natt på en rask 10A automatkurs.

Konklusjon er dermed at den forholder seg til EU standard på 6-8-10A

Eller hva mer ønsker du?

Mulig det snakkes litt forbi hverandre her. Jeg tror vi alle skjønner at ladningen er max 10 amp på originalkabelen. Spørsmålet er om man, med en uoriginal 16 amp kabel, han "overstyre" max effekten på 10 amp som originalkabel + bil sammen setter. Eller om bilen uansett denne type kabel vil sette max effekt på 10 amp (også med uoriginal 16 amp kabel.

Jeg har 16 amp dedikert sikring i garasjen og hadde håpet at en uoriginal 16 amp kabel kunne erstattet innstallasjon av en ekstra "boks" for 16 amp ladning (ser det er en Leaf eier som poengterer at han heller benytter 16 amp kabel enn å innstallere en ladeboks og at denne kabelen gjør samme nytten (men det er vel kanskje forskjell på Leaf og i3 med hensyn til lading))
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Olemann

Nettopp.  Takk til LMOR for målingene, men som det skrives er jeg ute etter info om det er teknisk mulig å få bilen til å ta imot mer enn 10A med uorginal type 2 kladd.   Jeg har i dag en iOn der originalkabel er stemplet med 10A, tror den gir ca. 9A.  På uoriginal 16A kabel får jeg ca 14A.  Det er i praksis 50% raskere, og for meg betyr det at bilen er brukbar også til kveldstur fordi lading etter jobb gir nok til det.

Men det kan jo hende at BMW har en eller annen sperre som gjør at selv med en 16A kladd så tar bilen bare imot 10A.   Bytte til skikkelig stikk er ikke noe problem, er ikke redd for brannfare, men håper å unngå innstalasjon av dyr veggboks for å få 14-16A.   
Derimot kommer jeg til å grave opp hagen og legge nu jordkabel for å få 32A i garasjen, da blir det selvsagt veggboks, men først når disse er nede i passende pris.
Inntil da håper jeg å kunne lade med 14-16A med kladd.....men dette er for meg enda ukjent om går.

Ole


Sitat fra: TrondW på onsdag 29. januar 2014, klokken 18:46
Sitat fra: LMOR på onsdag 29. januar 2014, klokken 08:06
Jeg har målt Olemann, eller var du ikke fornøyd?

Den stod alene og ladet med 2100w. Ikke noe annet forbruk.

BOStrand ladet en hel natt på en rask 10A automatkurs.

Konklusjon er dermed at den forholder seg til EU standard på 6-8-10A

Eller hva mer ønsker du?

Mulig det snakkes litt forbi hverandre her. Jeg tror vi alle skjønner at ladningen er max 10 amp på originalkabelen. Spørsmålet er om man, med en uoriginal 16 amp kabel, han "overstyre" max effekten på 10 amp som originalkabel + bil sammen setter. Eller om bilen uansett denne type kabel vil sette max effekt på 10 amp (også med uoriginal 16 amp kabel.

Jeg har 16 amp dedikert sikring i garasjen og hadde håpet at en uoriginal 16 amp kabel kunne erstattet innstallasjon av en ekstra "boks" for 16 amp ladning (ser det er en Leaf eier som poengterer at han heller benytter 16 amp kabel enn å innstallere en ladeboks og at denne kabelen gjør samme nytten (men det er vel kanskje forskjell på Leaf og i3 med hensyn til lading))

LMOR

OK, da er vi jo alle på søken etter det samme :-)

Jeg har laget en egen tråd der vi fyller ut etter hvert som noen finner ut av dette. Jeg har bestilt en 16A kabel, men den er forsinket til slutten av februar. Håper noen andre får testet før det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

valvolainen

Mener de fleste produsenter er skjønt enig om at det ikke skal trekkes 16A fra vanlige hosholdningskontakter.
Er det ikke pegott som har et slikt 8/14A adapter som krever at du har en spesiell type kontakt på veggen som må kommunisere til kladden at den takler 14A. Først da vil den lade på 14.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

LMOR

Sitat fra: valvolainen på onsdag 29. januar 2014, klokken 21:27
Mener de fleste produsenter er skjønt enig om at det ikke skal trekkes 16A fra vanlige hosholdningskontakter.
Er det ikke pegott som har et slikt 8/14A adapter som krever at du har en spesiell type kontakt på veggen som må kommunisere til kladden at den takler 14A. Først da vil den lade på 14.
Det betyr i så fall at de fleste offentlige ladekontakter ikke er 16A i praksis.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Lars-bgo

#104
Jeg kobler min i3 med hurtiglader til en Slimbox som koblet mot 32a 1 fase 230v i løpet av en dag eller to (den er i posten). Skal rapportere om resultatet.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA